Indicators for the evaluation of educational programs: methodological challenges.

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Bauer, Adriana
Data de Publicação: 2015
Outros Autores: Sousa, Sandra Zakia
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
Texto Completo: https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/245
Resumo: This paper discusses the methodological strategies used to meet the challenge of establishing indicators to compose the impact evaluation of an in-service teacher training program called “Letra e Vida”. This program was implemented in the school system of the state of Sao Paulo, from 2003 to 2006, in order to improve the practice of literacy teachers working in the early years of elementary school. Preceding the methodological discussion, some concepts are discussed based on contributions from the academic literature, such as the notion of indicators, types of indicators, and their properties, as well as the political and technical aspects underlying the definition of indicators, which might support the evaluation of educational programs.
id CESGRANRIO_c6de815f77bfbe4048365edf8a0ec48e
oai_identifier_str oai:ojs.localhost:article/245
network_acronym_str CESGRANRIO
network_name_str Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
repository_id_str
spelling Indicators for the evaluation of educational programs: methodological challenges.Indicadores para la evaluacion de programas educativos: desafios metodologicos.Indicadores para avaliação de programas educacionais: desafios metodologicosIndicadores educativos; Evaluacion de programas; Formacion docenteIndicadores educacionais; Avaliação de programas; Formação de professoresEducational indicators; Program evaluation; Teacher trainingThis paper discusses the methodological strategies used to meet the challenge of establishing indicators to compose the impact evaluation of an in-service teacher training program called “Letra e Vida”. This program was implemented in the school system of the state of Sao Paulo, from 2003 to 2006, in order to improve the practice of literacy teachers working in the early years of elementary school. Preceding the methodological discussion, some concepts are discussed based on contributions from the academic literature, such as the notion of indicators, types of indicators, and their properties, as well as the political and technical aspects underlying the definition of indicators, which might support the evaluation of educational programs.Este artículo analiza las estrategias metodologicas utilizadas para cumplir con el reto de establecer indicadores con los que componer la evaluacion del impacto de un programa de capacitacion para profesores en servicio el Programa Letra y Vida. Este programa se implemento en la red de enseñanza del estado de Sao Paulo, durante el periodo 2003-2006, con objetivo de mejorar la practica de aquellos docentes alfabetizadores que trabajan en los primeros años de Enseñanza Primaria. Precediendo la discusion metodologica, se discuten, basandose en las contribuciones de la literatura, la nocion de indicadores, de sus tipos y sus propiedades, asi como los aspectos tecnicos y politicos que subyacen en la definicion de dichos indicadores y que pueden apoyar la evaluacion de los programas educativos.Este artigo discute as estrategias metodologicas utilizadas para enfrentar o desafio de estabelecer indicadores para compor a avaliação de impacto de um programa de formação de professores em servico, o Programa Letra e Vida. Este programa foi implementado na rede de ensino do Estado de Sao Paulo, no periodo de 2003 a 2006, com o proposito de aprimorar a pratica de professores alfabetizadores atuantes nos primeiros anos do Ensino Fundamental. Antecedendo a discussao procedimental, e apresentada, com base em contribuicoes da literatura, a nocao de indicador, seus tipos e propriedades, bem como os aspectos politicos e tecnicos – que estao subjacentes à definicao de indicadores – que possam subsidiar a avaliação de programas educacionais.Fundação CesgranrioBauer, AdrianaSousa, Sandra Zakia2015-01-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontext/htmlhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/245Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 23, n. 86 (2015): Revista Ensaio Jan./Mar.; 259-2841809-44650104-4036reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online)instname:Fundação Cesgranrioinstacron:CESGRANRIO-2porhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/245/329https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/245/htmlDireitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educaçãohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2015-08-14T21:24:11Zoai:ojs.localhost:article/245Revistahttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaioONGhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/oaiensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br1809-44650104-4036opendoar:2015-08-14T21:24:11Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranriofalse
dc.title.none.fl_str_mv Indicators for the evaluation of educational programs: methodological challenges.
Indicadores para la evaluacion de programas educativos: desafios metodologicos.
Indicadores para avaliação de programas educacionais: desafios metodologicos
title Indicators for the evaluation of educational programs: methodological challenges.
spellingShingle Indicators for the evaluation of educational programs: methodological challenges.
Bauer, Adriana
Indicadores educativos; Evaluacion de programas; Formacion docente
Indicadores educacionais; Avaliação de programas; Formação de professores
Educational indicators; Program evaluation; Teacher training
title_short Indicators for the evaluation of educational programs: methodological challenges.
title_full Indicators for the evaluation of educational programs: methodological challenges.
title_fullStr Indicators for the evaluation of educational programs: methodological challenges.
title_full_unstemmed Indicators for the evaluation of educational programs: methodological challenges.
title_sort Indicators for the evaluation of educational programs: methodological challenges.
author Bauer, Adriana
author_facet Bauer, Adriana
Sousa, Sandra Zakia
author_role author
author2 Sousa, Sandra Zakia
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv


dc.contributor.author.fl_str_mv Bauer, Adriana
Sousa, Sandra Zakia
dc.subject.none.fl_str_mv

dc.subject.por.fl_str_mv Indicadores educativos; Evaluacion de programas; Formacion docente
Indicadores educacionais; Avaliação de programas; Formação de professores
Educational indicators; Program evaluation; Teacher training
topic Indicadores educativos; Evaluacion de programas; Formacion docente
Indicadores educacionais; Avaliação de programas; Formação de professores
Educational indicators; Program evaluation; Teacher training
description This paper discusses the methodological strategies used to meet the challenge of establishing indicators to compose the impact evaluation of an in-service teacher training program called “Letra e Vida”. This program was implemented in the school system of the state of Sao Paulo, from 2003 to 2006, in order to improve the practice of literacy teachers working in the early years of elementary school. Preceding the methodological discussion, some concepts are discussed based on contributions from the academic literature, such as the notion of indicators, types of indicators, and their properties, as well as the political and technical aspects underlying the definition of indicators, which might support the evaluation of educational programs.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-01-19
dc.type.none.fl_str_mv
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/245
url https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/245
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/245/329
https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/245/html
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educação
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educação
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv text/html
dc.coverage.none.fl_str_mv








dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Cesgranrio
publisher.none.fl_str_mv Fundação Cesgranrio
dc.source.none.fl_str_mv Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 23, n. 86 (2015): Revista Ensaio Jan./Mar.; 259-284
1809-4465
0104-4036
reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
instname:Fundação Cesgranrio
instacron:CESGRANRIO-2
instname_str Fundação Cesgranrio
instacron_str CESGRANRIO-2
institution CESGRANRIO-2
reponame_str Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
collection Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
repository.name.fl_str_mv Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranrio
repository.mail.fl_str_mv ensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br
_version_ 1754832029959061504