Schooling in rural areas: age-grade distortion from the administrators’ point of view abstract

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Nogueira, Marlice de Oliveira e
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Silva, Luciano Campos
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Estudos em Avaliação Educacional
Texto Completo: https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/7289
Resumo: This article presents results of a study that investigated the conditions in which situations of age-grade distortion occur among students living in rural areas. The perceptions of school administrators about this phenomenon were analyzed, particularly, how they explain its occurrence in the schools where they work. The methodology used was qualitative and mainly involved interviews with the administrators of five schools. The results indicate that, from the administrators’perspective, two sets of factors would be at the base of the students’ school failure: extra-curricular factors and in-school factors, synthesized as mismatches between the modality of school offer (curriculum, times and spaces) and the social and cultural reality experienced by students in rural contexts.
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spelling Schooling in rural areas: age-grade distortion from the administrators’ point of view abstractEscolarización en áreas rurales: la distorsión entre edad-año escolar desde la óptica de los gestoresEscolarização em áreas rurais: a distorção idade-série na ótica dos gestoresDefasagem Idade-SérieFracasso EscolarEducação RuralDesfase Edad-Año EscolarFracaso EscolarEducación RuralAge-Grade DistortionSchool FailureRural EducationThis article presents results of a study that investigated the conditions in which situations of age-grade distortion occur among students living in rural areas. The perceptions of school administrators about this phenomenon were analyzed, particularly, how they explain its occurrence in the schools where they work. The methodology used was qualitative and mainly involved interviews with the administrators of five schools. The results indicate that, from the administrators’perspective, two sets of factors would be at the base of the students’ school failure: extra-curricular factors and in-school factors, synthesized as mismatches between the modality of school offer (curriculum, times and spaces) and the social and cultural reality experienced by students in rural contexts.El artículo presenta resultados de una investigación que averiguó las condiciones en las que ocurren las situaciones de distorsión entre edad-año escolar entre estudiantes que residen en territorios rurales. Se analizaron las percepciones de gestores escolares sobre dicho fenómeno, sobre todo el modo en el que ellos explican su ocurrencia en las escuelas. La metodología utilizada fue cualitativa e involucró la realización de entrevistas con los gestores de cinco unidades escolares. Los resultados indican que, desde la óptica de estos profesionales, dos conjuntos de factores estarían en la base del fracaso escolar de los estudiantes: factores extraescolares y factores escolares, sintetizados como descompases entre la modalidad de oferta escolar (currículos, tiempos y espacios) y la realidad social y cultural vivenciada por los estudiantes en contextos rurales.O artigo apresenta resultados de uma pesquisa que investigou as condições em que ocorrem as situações de distorção idade-série entre estudantes que residem em territórios rurais. Foram analisadas as percepções de gestores escolares sobre esse fenômeno, em especial o modo como eles explicam sua ocorrência nas escolas. A metodologia utilizada foi qualitativa e envolveu a realização de entrevistas com os gestores de cinco unidades escolares. Os resultados indicam que, na ótica desses profissionais, dois conjuntos de fatores estariam na base do fracasso escolar dos estudantes: fatores extraescolares e fatores escolares, sintetizados como descompassos entre a modalidade de oferta escolar (currículos, tempos e espaços) e a realidade social e cultural vivenciada pelos estudantes em contextos rurais.Fundação Carlos Chagas2022-06-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/728910.18222/eae.v33.7289Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 33 (2022); e07289Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 33 (2022); e07289Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 33 (2022); e07289Estudos em Avaliação Educacional; V. 33 (2022); e07289Estudos em Avaliação Educacional; v. 33 (2022); e072891984-932X0103-6831reponame:Estudos em Avaliação Educacionalinstname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/7289/4420Copyright (c) 2022 Estudos em Avaliação Educacionalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess Nogueira, Marlice de Oliveira e Silva, Luciano Campos 2022-12-22T15:50:06Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/7289Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/indexONGhttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/oaieae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br1984-932X0103-6831opendoar:2022-12-22T15:50:06Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)false
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