Quota policies: a meta-evaluation study of Paraná state universities

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: de Souza, Andreliza Cristina
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Rothen, José Carlos
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Estudos em Avaliação Educacional
Texto Completo: https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/5831
Resumo: The present text provides a meta-evaluation of quota policies in Paraná state universities. The aim was to analyze the evaluation processes of these policies regarding similarities and differences, potential and limits, strategies and procedures used. We also conducted document analysis and interviews, systematized through content analysis. The policy cycle was also used for data analysis. We observed the need to qualify the evaluation processes, train a technical staff, and develop evaluation methods and strategies for quota policies appropriate to the different situations and production of knowledge about evaluation as an epistemological field. We concluded that the evaluation process did not actually occur because of the fear that the evaluation would be used as a step backward in the process of reserving vacancies. The study highlight the importance of more in-depth discussions about quotas. 
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spelling Quota policies: a meta-evaluation study of Paraná state universitiesPolíticas de cuotas: un estudio de metaevaluación en las universidades provinciales de ParanáPolíticas de cotas: um estudo de meta-avaliação nas universidades estaduais paranaensesAvaliação da EducaçãoMeta-AvaliaçãoCotasEnsino SuperiorEvaluación de la EducaciónMetaevaluaciónCuotasEducación Superior.Education EvaluationMeta-EvaluationQuotasHigher EducationThe present text provides a meta-evaluation of quota policies in Paraná state universities. The aim was to analyze the evaluation processes of these policies regarding similarities and differences, potential and limits, strategies and procedures used. We also conducted document analysis and interviews, systematized through content analysis. The policy cycle was also used for data analysis. We observed the need to qualify the evaluation processes, train a technical staff, and develop evaluation methods and strategies for quota policies appropriate to the different situations and production of knowledge about evaluation as an epistemological field. We concluded that the evaluation process did not actually occur because of the fear that the evaluation would be used as a step backward in the process of reserving vacancies. The study highlight the importance of more in-depth discussions about quotas. El texto presenta una metaevaluación de las políticas de cuotas en universidades provinciales de Paraná. El objetivo fue el de analizar los procesos evaluativos de tales políticas en lo que concierne a similitudes y diferencias, potencialidades y límites, estrategias y procedimientos utilizados. Se realizaron análisis documental y entrevistas, sistematizadas con el análisis del contenido. Se utilizó asimismo el ciclo de políticas para análisis de datos. Se observó la necesidad de cualificación de los procesos evaluativos, formación de cuerpo técnico, desarrollo de métodos y estrategias de evaluación de políticas de cuotas adecuadas a las distintas situaciones y producción de conocimiento acerca de la evaluación como campo epistemológico. Se concluye que el proceso de evaluación no ocurrió efectivamente en función del temor de que la evaluación se utilizara como una forma de retroceso en la reserva de plazas. Se destaca la importancia de tener discusiones más profundas sobre las cuotas.  O texto apresenta uma meta-avaliação das políticas de cotas em universidades estaduais paranaenses. O objetivo foi analisar os processos avaliativos dessas políticas quanto a semelhanças e diferenças, potencialidades e limites, estratégias e procedimentos utilizados. Foram realizadas análise documental e entrevistas, sistematizadas com a análise do conteúdo. Utilizou-se ainda o ciclo de políticas para análise dos dados. Observou-se a necessidade de qualificação dos processos avaliativos, formação de corpo técnico, desenvolvimento de métodos e estratégias de avaliação de políticas de cotas adequadas às diferentes situações e produção de conhecimento acerca da avaliação enquanto campo epistemológico. Conclui-se que o processo de avaliação não ocorreu efetivamente pelo receio de que a avaliação fosse usada como uma forma de recuar na reserva de vagas. Destaca-se a importância de que sejam realizadas discussões mais aprofundadas sobre as cotas.Fundação Carlos Chagas2019-10-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/583110.18222/eae.v30i74.5831Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 30 No. 74 (2019): maio/ago. 2019; 614-643Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 30 Núm. 74 (2019): maio/ago. 2019; 614-643Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 30 No. 74 (2019): maio/ago. 2019; 614-643Estudos em Avaliação Educacional; V. 30 N. 74 (2019): maio/ago. 2019; 614-643Estudos em Avaliação Educacional; v. 30 n. 74 (2019): maio/ago. 2019; 614-6431984-932X0103-6831reponame:Estudos em Avaliação Educacionalinstname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/5831/3802Copyright (c) 2019 Estudos em Avaliação Educacionalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessde Souza, Andreliza CristinaRothen, José Carlos2024-01-24T13:29:16Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/5831Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/indexONGhttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/oaieae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br1984-932X0103-6831opendoar:2024-01-24T13:29:16Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)false
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