Policy evaluation of naval education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: de Aguiar, Natalia Morais Correa Borges
Data de Publicação: 2013
Outros Autores: Lins, Maria Judith Sucupira da Costa
Tipo de documento: Artigo
Título da fonte: Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
Texto Completo: https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/328
Resumo: This article is a case study on evaluation of Navy Education and analyzses contributions of an institutional evaluation experience in the Brazilian Navy. It analyzes the contributions of Evaluation Methodology of the Naval Education System, a comparative perspective of the results achieved within three years of its implementation in CIASC. The research analyzes the institutional evaluation and meta-evaluation concepts and "evaluation culture" and its theoretical studies are Penna Firme and Letichevsky (2002), Dias Sobrinho (2000) and Ristoff (1996, 2000). Data show that the quality of teaching has improved with progressively higher scores and it was found that meetings to discuss issues relating to evaluation have become more frequent in the organization of teaching, in which targets were set for continuous improvement in pursuit of excellence. This research opens the way for the construction of new models of institutional assessment, tailored to different academic realities.
id CESGRANRIO_ae91ae0b02dd7ebe984b3f2a52de1195
oai_identifier_str oai:ojs.localhost:article/328
network_acronym_str CESGRANRIO
network_name_str Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
repository_id_str
spelling Policy evaluation of naval educationPolitica de evaluacion de la educacion navalPoliticas de avaliação do ensino navalMetaevaluacion; Enseñanza naval; EnseñanzaMeta-evaluation; Navy Education; TeachingMeta-avaliação; Ensino naval; EnsinoThis article is a case study on evaluation of Navy Education and analyzses contributions of an institutional evaluation experience in the Brazilian Navy. It analyzes the contributions of Evaluation Methodology of the Naval Education System, a comparative perspective of the results achieved within three years of its implementation in CIASC. The research analyzes the institutional evaluation and meta-evaluation concepts and "evaluation culture" and its theoretical studies are Penna Firme and Letichevsky (2002), Dias Sobrinho (2000) and Ristoff (1996, 2000). Data show that the quality of teaching has improved with progressively higher scores and it was found that meetings to discuss issues relating to evaluation have become more frequent in the organization of teaching, in which targets were set for continuous improvement in pursuit of excellence. This research opens the way for the construction of new models of institutional assessment, tailored to different academic realities.Este artículo es un estudio de caso sobre la evaluacion de la enseñanza naval y analiza las contribuciones de una experiencia de evaluacion institucional en la Marina de Brasil. En el se observan las contribuciones de la Metodologia de Evaluacion del Sistema de Enseñanza Naval, bajo una perspectiva comparativa de los resultados obtenidos en los tres años de su aplicacion en el CIASC - Centro de Instruccion Almirante Sylvio de Camargo. La investigación analiza la evaluacion institucional y los conceptos de la metaevaluacion y de la "cultura de evaluacion" y su fundamentacion teorica son los estudios de Penna Firme y Letichevsky (2002), Dias Sobrinho (2000) y Ristoff (1996, 2000). A partir de los analisis, llegamos a la conclusion de que la calidad de la enseñanza naval ha mejorado con el alcance progresivo de puntajes cada vez mas elevados y verificamos que las reuniones para discutir cuestiones relativas a la evaluacion son, actualmente, mas frecuentes en la organizacion de la enseñanza, y con ello se fijaron los objetivos para la mejora continua en búsqueda de excelencia. Esta investigación abre camino para la construcción de nuevos modelos de evaluacion institucional, adaptados a las diferentes realidades academicas.O presente artigo trata de um estudo de caso referente à avaliação do ensino naval e analisa contribuicoes de uma experiencia de avaliação institucional na Marinha do Brasil. Sao analisadas as contribuicoes da Metodologia de Avaliação do Sistema de Ensino Naval, numa perspectiva comparativa dos resultados alcancados em tres anos de sua implementação no Centro de Instituicao Almirante Sylvio de Camargo (CIASC). A pesquisa analisa a avaliação institucional e os conceitos de meta-avaliação e de “cultura de avaliação” e sua fundamentação teorica sao estudos de Penna Firme e Letichevsky (2002), Dias Sobrinho (2000) e Ristoff (1996, 2000). A partir das analises feitas, concluimos que a qualidade do ensino naval tem melhorado com o alcance progressivo de pontuacoes mais elevadas e verificamos que reunioes para discussao dos assuntos referentes à avaliação tornaram-se mais frequentes na organização de ensino, nas quais foram estabelecidas metas para a melhoria continua em busca da excelencia. Esta pesquisa abre caminhos para a construção de novos modelos de avaliação institucional, adaptados às distintas realidades academicas.Fundação Cesgranriode Aguiar, Natalia Morais Correa BorgesLins, Maria Judith Sucupira da Costa2013-07-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/328Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 21, n. 80 (2013): Revista Ensaio - Jul./Set.; 533-5461809-44650104-4036reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online)instname:Fundação Cesgranrioinstacron:CESGRANRIO-2pt; es; enDireitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educaçãohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2015-08-14T21:24:14Zoai:ojs.localhost:article/328Revistahttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaioONGhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/oaiensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br1809-44650104-4036opendoar:2015-08-14T21:24:14Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranriofalse
dc.title.none.fl_str_mv Policy evaluation of naval education
Politica de evaluacion de la educacion naval
Politicas de avaliação do ensino naval
title Policy evaluation of naval education
spellingShingle Policy evaluation of naval education
de Aguiar, Natalia Morais Correa Borges
Metaevaluacion; Enseñanza naval; Enseñanza
Meta-evaluation; Navy Education; Teaching
Meta-avaliação; Ensino naval; Ensino
title_short Policy evaluation of naval education
title_full Policy evaluation of naval education
title_fullStr Policy evaluation of naval education
title_full_unstemmed Policy evaluation of naval education
title_sort Policy evaluation of naval education
author de Aguiar, Natalia Morais Correa Borges
author_facet de Aguiar, Natalia Morais Correa Borges
Lins, Maria Judith Sucupira da Costa
author_role author
author2 Lins, Maria Judith Sucupira da Costa
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv


dc.contributor.author.fl_str_mv de Aguiar, Natalia Morais Correa Borges
Lins, Maria Judith Sucupira da Costa
dc.subject.none.fl_str_mv
dc.subject.por.fl_str_mv Metaevaluacion; Enseñanza naval; Enseñanza
Meta-evaluation; Navy Education; Teaching
Meta-avaliação; Ensino naval; Ensino
topic Metaevaluacion; Enseñanza naval; Enseñanza
Meta-evaluation; Navy Education; Teaching
Meta-avaliação; Ensino naval; Ensino
description This article is a case study on evaluation of Navy Education and analyzses contributions of an institutional evaluation experience in the Brazilian Navy. It analyzes the contributions of Evaluation Methodology of the Naval Education System, a comparative perspective of the results achieved within three years of its implementation in CIASC. The research analyzes the institutional evaluation and meta-evaluation concepts and "evaluation culture" and its theoretical studies are Penna Firme and Letichevsky (2002), Dias Sobrinho (2000) and Ristoff (1996, 2000). Data show that the quality of teaching has improved with progressively higher scores and it was found that meetings to discuss issues relating to evaluation have become more frequent in the organization of teaching, in which targets were set for continuous improvement in pursuit of excellence. This research opens the way for the construction of new models of institutional assessment, tailored to different academic realities.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013-07-19
dc.type.none.fl_str_mv
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/328
url https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/328
dc.language.iso.fl_str_mv pt; es; en
language_invalid_str_mv pt; es; en
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educação
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educação
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.coverage.none.fl_str_mv








dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Cesgranrio
publisher.none.fl_str_mv Fundação Cesgranrio
dc.source.none.fl_str_mv Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 21, n. 80 (2013): Revista Ensaio - Jul./Set.; 533-546
1809-4465
0104-4036
reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
instname:Fundação Cesgranrio
instacron:CESGRANRIO-2
instname_str Fundação Cesgranrio
instacron_str CESGRANRIO-2
institution CESGRANRIO-2
reponame_str Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
collection Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
repository.name.fl_str_mv Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranrio
repository.mail.fl_str_mv ensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br
_version_ 1754832034743713792