The science field in international large-scale assessments
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Estudos em Avaliação Educacional |
Texto Completo: | https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/4582 |
Resumo: | This article aims to address the pedagogical aspects of international assessments that include the Science field, focusing especially on the last edition of the Program for International Student Assessment (PISA) and the Third Regional Comparative and Explanatory Study (TERCE). The procedural and conceptual foundations of these studies and some results concerning the performance of Brazilian students are presented and discussed here. Therefore, the limits and the possibilities of using these data for the formulation of educational policies that impact the teaching of sciences, such as the Common National Curricular Base (BNCC) and the assessments provided for in the National Education Plan (PNE) are discussed. |
id |
FCC-2_557f0308489abc94877451df602f77d5 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/4582 |
network_acronym_str |
FCC-2 |
network_name_str |
Estudos em Avaliação Educacional |
repository_id_str |
|
spelling |
The science field in international large-scale assessmentsEl área de ciencias en las evaluaciones internacionales de gran escalaA área de ciências nas avaliações internacionais de larga escalaAvaliação em Larga EscalaEnsino de CiênciasPisaTerce.AvaliaçãoEvaluación en Gran EscalaEnseñanza de CienciasPisaTerce.Large-Scale AssessmentScience EducationPisaTerceThis article aims to address the pedagogical aspects of international assessments that include the Science field, focusing especially on the last edition of the Program for International Student Assessment (PISA) and the Third Regional Comparative and Explanatory Study (TERCE). The procedural and conceptual foundations of these studies and some results concerning the performance of Brazilian students are presented and discussed here. Therefore, the limits and the possibilities of using these data for the formulation of educational policies that impact the teaching of sciences, such as the Common National Curricular Base (BNCC) and the assessments provided for in the National Education Plan (PNE) are discussed.El artículo pretende abordar los aspectos pedagógicos de las evaluaciones internacionales que cuentan con el área de Ciencias, enfocando especialmente la última edición del Programa Internacional de Evaluación de Estudiantes (PISA) y el Tercer Estudio Regional Comparativo y Explicativo (TERCE). Se presentan y discuten las bases conceptuales y procedimentales de estos estudios y algunos resultados relativos al desempeño de los estudiantes brasileños. En este sentido se problematizan los límites y las posibilidades de uso de estos datos para la formulación de políticas educacionales que impactan la enseñanza de Ciencias, como la Base Nacional Curricular Común (BNCC) y las evaluaciones previstas en el Plan Nacional de la Educación (PNE).O artigo procura abordar os aspectos pedagógicos das avaliações internacionais que contam com a área de Ciências, focalizando especialmente a última edição do Programa Internacional de Avaliação de Estudantes (PISA) e o Terceiro Estudo Regional Comparativo e Explicativo (TERCE). São apresentados e discutidos os alicerces conceituais e procedimentais desses estudos e alguns resultados relativos ao desempenho dos estudantes brasileiros. Nesse sentido, problematizam-se os limites e as possibilidades de uso desses dados para a formulação de políticas educacionais que impactam o ensino de Ciências, tais como a Base Nacional Curricular Comum (BNCC) e as avaliações previstas no Plano Nacional da Educação (PNE).Fundação Carlos Chagas2021-05-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/458210.18222/eae.v28i68.4582Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 28 No. 68 (2017): maio/ago. 2017; 512-537Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 28 Núm. 68 (2017): maio/ago. 2017; 512-537Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 28 No. 68 (2017): maio/ago. 2017; 512-537Estudos em Avaliação Educacional; V. 28 N. 68 (2017): maio/ago. 2017; 512-537Estudos em Avaliação Educacional; v. 28 n. 68 (2017): maio/ago. 2017; 512-5371984-932X0103-6831reponame:Estudos em Avaliação Educacionalinstname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/4582/3387Copyright (c) 2017 Estudos em Avaliação Educacionalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMedeiros, LeniceJaloto, AlexandreSantos, André Vitor Fernades dos2021-05-21T14:17:22Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/4582Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/indexONGhttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/oaieae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br1984-932X0103-6831opendoar:2021-05-21T14:17:22Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The science field in international large-scale assessments El área de ciencias en las evaluaciones internacionales de gran escala A área de ciências nas avaliações internacionais de larga escala |
title |
The science field in international large-scale assessments |
spellingShingle |
The science field in international large-scale assessments Medeiros, Lenice Avaliação em Larga Escala Ensino de Ciências Pisa Terce. Avaliação Evaluación en Gran Escala Enseñanza de Ciencias Pisa Terce. Large-Scale Assessment Science Education Pisa Terce |
title_short |
The science field in international large-scale assessments |
title_full |
The science field in international large-scale assessments |
title_fullStr |
The science field in international large-scale assessments |
title_full_unstemmed |
The science field in international large-scale assessments |
title_sort |
The science field in international large-scale assessments |
author |
Medeiros, Lenice |
author_facet |
Medeiros, Lenice Jaloto, Alexandre Santos, André Vitor Fernades dos |
author_role |
author |
author2 |
Jaloto, Alexandre Santos, André Vitor Fernades dos |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Medeiros, Lenice Jaloto, Alexandre Santos, André Vitor Fernades dos |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Avaliação em Larga Escala Ensino de Ciências Pisa Terce. Avaliação Evaluación en Gran Escala Enseñanza de Ciencias Pisa Terce. Large-Scale Assessment Science Education Pisa Terce |
topic |
Avaliação em Larga Escala Ensino de Ciências Pisa Terce. Avaliação Evaluación en Gran Escala Enseñanza de Ciencias Pisa Terce. Large-Scale Assessment Science Education Pisa Terce |
description |
This article aims to address the pedagogical aspects of international assessments that include the Science field, focusing especially on the last edition of the Program for International Student Assessment (PISA) and the Third Regional Comparative and Explanatory Study (TERCE). The procedural and conceptual foundations of these studies and some results concerning the performance of Brazilian students are presented and discussed here. Therefore, the limits and the possibilities of using these data for the formulation of educational policies that impact the teaching of sciences, such as the Common National Curricular Base (BNCC) and the assessments provided for in the National Education Plan (PNE) are discussed. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-05-21 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/4582 10.18222/eae.v28i68.4582 |
url |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/4582 |
identifier_str_mv |
10.18222/eae.v28i68.4582 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/4582/3387 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Estudos em Avaliação Educacional https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Estudos em Avaliação Educacional https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Carlos Chagas |
publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Carlos Chagas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 28 No. 68 (2017): maio/ago. 2017; 512-537 Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 28 Núm. 68 (2017): maio/ago. 2017; 512-537 Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 28 No. 68 (2017): maio/ago. 2017; 512-537 Estudos em Avaliação Educacional; V. 28 N. 68 (2017): maio/ago. 2017; 512-537 Estudos em Avaliação Educacional; v. 28 n. 68 (2017): maio/ago. 2017; 512-537 1984-932X 0103-6831 reponame:Estudos em Avaliação Educacional instname:Fundação Carlos Chagas (FCC) instacron:FCC |
instname_str |
Fundação Carlos Chagas (FCC) |
instacron_str |
FCC |
institution |
FCC |
reponame_str |
Estudos em Avaliação Educacional |
collection |
Estudos em Avaliação Educacional |
repository.name.fl_str_mv |
Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC) |
repository.mail.fl_str_mv |
eae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br |
_version_ |
1795332422533906432 |