The literacy process and teacher training

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Micotti, Maria Cecília de Oliveira
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Capicotto, Adriana Dibbern
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Estudos em Avaliação Educacional
Texto Completo: https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/6736
Resumo: This is a qualitative-descriptive study on the diversity of the results of 4 public schools from the same teaching network: 2 schools with the highest and 2 with the lowest scores in the Avaliação Nacional da Alfabetização 2014 [Brazilian National Literacy Assessment]. The participants in the study were teachers from the literacy cycle that worked in these schools, in the 2012-2014 triennium. The instrument used for data collection consisted of a semi-structured interview focusing on their teaching processes, on teacher training and on their professional experiences. The results reveal differences regarding the emphasis on the continuity of the literacy process in cyclic education, favoring the schools with the highest performances, despite the similarities of the students’ socioeconomic level and the teachers’ experience and, above all, ongoing training. 
id FCC-2_5ac2106f28098208c5d0c7269481d27e
oai_identifier_str oai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/6736
network_acronym_str FCC-2
network_name_str Estudos em Avaliação Educacional
repository_id_str
spelling The literacy process and teacher trainingEl proceso de alfabetización y la formación docenteO processo de alfabetização e a formação docenteCiclo de AlfabetizaçãoFormação DocenteAvaliação Nacional da Alfabetização.Ciclo de AlfabetizaciónFormación DocenteAvaliação Nacional da Alfabetização.Literacy CycleTeacher TrainingAvaliação Nacional da Alfabetização.This is a qualitative-descriptive study on the diversity of the results of 4 public schools from the same teaching network: 2 schools with the highest and 2 with the lowest scores in the Avaliação Nacional da Alfabetização 2014 [Brazilian National Literacy Assessment]. The participants in the study were teachers from the literacy cycle that worked in these schools, in the 2012-2014 triennium. The instrument used for data collection consisted of a semi-structured interview focusing on their teaching processes, on teacher training and on their professional experiences. The results reveal differences regarding the emphasis on the continuity of the literacy process in cyclic education, favoring the schools with the highest performances, despite the similarities of the students’ socioeconomic level and the teachers’ experience and, above all, ongoing training. Se trata de una investigación cualitativa-descriptiva sobre la diversidad de resultados de cuatro escuelas públicas de una misma red de enseñanza – dos escuelas con las mayores y dos con las menores puntuaciones en la Avaliação Nacional da Alfabetização 2014. En la investigación participaron docentes del ciclo de alfabetización que actuaron en esas escuelas, en el trienio 2012-2014. El instrumento utilizado para la recolección de datos consistió en una entrevista semiestructurada enfocada en los procesos de enseñanza realizados, en la formación docente y en las experiencias profesionales. Los resultados revelan diferencias, en cuanto al énfasis en la continuidad del proceso de alfabetización en la enseñanza en ciclos, favorables a las escuelas con los mayores desempeños, a pesar de las semejanzas de nivel socioeconómico de los alumnos, tiempo de experiencia y formación, sobre todo continua, de las profesoras. Trata-se de uma pesquisa qualitativa-descritiva sobre a diversidade de resultados de quatro escolas públicas de uma mesma rede de ensino – duas escolas com as maiores e duas com as menores pontuações na Avaliação Nacional da Alfabetização 2014. Participaram da pesquisa docentes do ciclo de alfabetização que atuaram nessas escolas, no triênio 2012-2014. O instrumento utilizado para a coleta de dados consistiu em uma entrevista semiestruturada focalizada nos processos de ensino realizados, na formação docente e nas experiências profissionais. Os resultados revelam diferenças, quanto à ênfase na continuidade do processo de alfabetização no ensino em ciclos, favoráveis às escolas com os maiores desempenhos, apesar das semelhanças de nível socioeconômico dos alunos, tempo de experiência e formação, sobretudo contínua, das professoras.Fundação Carlos Chagas2020-11-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/673610.18222/eae.v31i77.6736Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 31 No. 77 (2020): maio/ago. 2020; 366-392Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 31 Núm. 77 (2020): maio/ago. 2020; 366-392Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 31 No. 77 (2020): maio/ago. 2020; 366-392Estudos em Avaliação Educacional; V. 31 N. 77 (2020): maio/ago. 2020; 366-392Estudos em Avaliação Educacional; v. 31 n. 77 (2020): maio/ago. 2020; 366-3921984-932X0103-6831reponame:Estudos em Avaliação Educacionalinstname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/6736/4072Copyright (c) 2020 Estudos em Avaliação Educacionalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMicotti, Maria Cecília de OliveiraCapicotto, Adriana Dibbern2024-01-24T14:00:24Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/6736Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/indexONGhttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/oaieae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br1984-932X0103-6831opendoar:2024-01-24T14:00:24Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)false
dc.title.none.fl_str_mv The literacy process and teacher training
El proceso de alfabetización y la formación docente
O processo de alfabetização e a formação docente
title The literacy process and teacher training
spellingShingle The literacy process and teacher training
Micotti, Maria Cecília de Oliveira
Ciclo de Alfabetização
Formação Docente
Avaliação Nacional da Alfabetização.
Ciclo de Alfabetización
Formación Docente
Avaliação Nacional da Alfabetização.
Literacy Cycle
Teacher Training
Avaliação Nacional da Alfabetização.
title_short The literacy process and teacher training
title_full The literacy process and teacher training
title_fullStr The literacy process and teacher training
title_full_unstemmed The literacy process and teacher training
title_sort The literacy process and teacher training
author Micotti, Maria Cecília de Oliveira
author_facet Micotti, Maria Cecília de Oliveira
Capicotto, Adriana Dibbern
author_role author
author2 Capicotto, Adriana Dibbern
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Micotti, Maria Cecília de Oliveira
Capicotto, Adriana Dibbern
dc.subject.por.fl_str_mv Ciclo de Alfabetização
Formação Docente
Avaliação Nacional da Alfabetização.
Ciclo de Alfabetización
Formación Docente
Avaliação Nacional da Alfabetização.
Literacy Cycle
Teacher Training
Avaliação Nacional da Alfabetização.
topic Ciclo de Alfabetização
Formação Docente
Avaliação Nacional da Alfabetização.
Ciclo de Alfabetización
Formación Docente
Avaliação Nacional da Alfabetização.
Literacy Cycle
Teacher Training
Avaliação Nacional da Alfabetização.
description This is a qualitative-descriptive study on the diversity of the results of 4 public schools from the same teaching network: 2 schools with the highest and 2 with the lowest scores in the Avaliação Nacional da Alfabetização 2014 [Brazilian National Literacy Assessment]. The participants in the study were teachers from the literacy cycle that worked in these schools, in the 2012-2014 triennium. The instrument used for data collection consisted of a semi-structured interview focusing on their teaching processes, on teacher training and on their professional experiences. The results reveal differences regarding the emphasis on the continuity of the literacy process in cyclic education, favoring the schools with the highest performances, despite the similarities of the students’ socioeconomic level and the teachers’ experience and, above all, ongoing training. 
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-11-05
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/6736
10.18222/eae.v31i77.6736
url https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/6736
identifier_str_mv 10.18222/eae.v31i77.6736
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/6736/4072
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Estudos em Avaliação Educacional
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Estudos em Avaliação Educacional
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
dc.source.none.fl_str_mv Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 31 No. 77 (2020): maio/ago. 2020; 366-392
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 31 Núm. 77 (2020): maio/ago. 2020; 366-392
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 31 No. 77 (2020): maio/ago. 2020; 366-392
Estudos em Avaliação Educacional; V. 31 N. 77 (2020): maio/ago. 2020; 366-392
Estudos em Avaliação Educacional; v. 31 n. 77 (2020): maio/ago. 2020; 366-392
1984-932X
0103-6831
reponame:Estudos em Avaliação Educacional
instname:Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron:FCC
instname_str Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron_str FCC
institution FCC
reponame_str Estudos em Avaliação Educacional
collection Estudos em Avaliação Educacional
repository.name.fl_str_mv Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)
repository.mail.fl_str_mv eae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br
_version_ 1795332423067631616