Visual assessment of learning: an alternative for deaf students

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Elifas Levi
Data de Publicação: 2015
Outros Autores: Kanashiro, Elayne
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Estudos em Avaliação Educacional
Texto Completo: https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/3111
Resumo: This article presents a visual assessment, a bilingual proposal for deaf high school students that satisfies the linguistic and educational policy of inclusion. This assessment uses the verbal as well as the non-verbal texts, including visual elements, such as images that refer to the content studied, providing it to deaf students in their own language, the Brazilian sign language. Aspects related to profoundly deaf students, as well as children born to hearing parents, were observed and considered. The observations were registered by means of interviews recorded using video-Libras and the analysis of the data was carried out through the initial observation by the Libras’ interpreter and then by the professor. It was noted that this evaluation reduces the negative feelings reinforced by written assessments, favors autonomy and the perception of competence and belonging, helping in the motivation of the teaching and learning process.
id FCC-2_6e0c082ffbd4190b813aeeec890e7acc
oai_identifier_str oai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/3111
network_acronym_str FCC-2
network_name_str Estudos em Avaliação Educacional
repository_id_str
spelling Visual assessment of learning: an alternative for deaf studentsEvaluación visual del aprendizaje: una alternativa para alumnos sordosAvaliação visual da aprendizagem: uma alternativa para alunos surdosHearing ImpairedLibrasInclusive EducationLearning assessmentDiscapacitado auditivoLibrasEducación InclusivaEvaluación del AprendizajeDeficiente da AudiçãoLibrasEducação InclusivaAvaliação da AprendizagemEducação de surdosThis article presents a visual assessment, a bilingual proposal for deaf high school students that satisfies the linguistic and educational policy of inclusion. This assessment uses the verbal as well as the non-verbal texts, including visual elements, such as images that refer to the content studied, providing it to deaf students in their own language, the Brazilian sign language. Aspects related to profoundly deaf students, as well as children born to hearing parents, were observed and considered. The observations were registered by means of interviews recorded using video-Libras and the analysis of the data was carried out through the initial observation by the Libras’ interpreter and then by the professor. It was noted that this evaluation reduces the negative feelings reinforced by written assessments, favors autonomy and the perception of competence and belonging, helping in the motivation of the teaching and learning process.Este artículo presenta la evaluación visual, una propuesta bilingüe a alumnos sordos de la educación media relativa a la política lingüística y educacional inclusiva. Esta evaluación utiliza, además del texto verbal, el no verbal, incluyendo elementos visuales, como imágenes referentes a los contenidos abordados, y lo proporciona al alumno sordo en su propio idioma natural, la Lengua Brasileña de Signos (Libras). Se observaron y consideraron aspectos relacionados con alumnos sordos de grado profundo y a hijos de padres oyentes. El registro de las observaciones se efectuó por medio de entrevistas grabadas en video-Libras y el análisis de los datos constituyó una investigación a través de la observación inicial de la intérprete de Libras y después del profesor. Se constató que dicha evaluación reduce los sentimientos negativos reforzados por la evaluación escrita, favorece la autonomía, la percepción de competencia y de pertenencia, además de ayudar a motivar el proceso de enseñanza y aprendizaje.Este artigo apresenta a avaliação visual, uma proposta bilíngue a alunos surdos do ensino médio que vai ao encontro da política linguística e educacional inclusiva. Essa avaliação utiliza, além do texto verbal, o não verbal, incluindo elementos visuais, como imagens referentes aos conteúdos abordados, e proporciona isso ao aluno surdo em sua própria língua natural, a Língua Brasileira de Sinais. Foram observados e considerados aspectos relacionados a alunos surdos de grau profundo e filhos de pais ouvintes. O registro das observações foi feito por meio de entrevistas gravadas em vídeo-Libras e a análise dos dados se constituiu como uma investigação através da observação inicial da intérprete de Libras e depois do professor. Constatou-se que essa avaliação reduz os sentimentos negativos reforçados pela avaliação escrita, favorece a autonomia, a percepção de competência e de pertencimento, auxiliando na motivação do processo de ensino e aprendizagem.Fundação Carlos Chagas2015-12-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/311110.18222/eae.v0ix.3111Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 26 No. 63 (2015): set./dez. 2015; 688-714Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 26 Núm. 63 (2015): set./dez. 2015; 688-714Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 26 No. 63 (2015): set./dez. 2015; 688-714Estudos em Avaliação Educacional; V. 26 N. 63 (2015): set./dez. 2015; 688-714Estudos em Avaliação Educacional; v. 26 n. 63 (2015): set./dez. 2015; 688-7141984-932X0103-6831reponame:Estudos em Avaliação Educacionalinstname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/3111/3115Copyright (c) 2015 Estudos em Avaliação Educacionalinfo:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Elifas LeviKanashiro, Elayne2023-10-06T21:22:02Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/3111Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/indexONGhttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/oaieae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br1984-932X0103-6831opendoar:2023-10-06T21:22:02Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)false
dc.title.none.fl_str_mv Visual assessment of learning: an alternative for deaf students
Evaluación visual del aprendizaje: una alternativa para alumnos sordos
Avaliação visual da aprendizagem: uma alternativa para alunos surdos
title Visual assessment of learning: an alternative for deaf students
spellingShingle Visual assessment of learning: an alternative for deaf students
Silva, Elifas Levi
Hearing Impaired
Libras
Inclusive Education
Learning assessment
Discapacitado auditivo
Libras
Educación Inclusiva
Evaluación del Aprendizaje
Deficiente da Audição
Libras
Educação Inclusiva
Avaliação da Aprendizagem
Educação de surdos
title_short Visual assessment of learning: an alternative for deaf students
title_full Visual assessment of learning: an alternative for deaf students
title_fullStr Visual assessment of learning: an alternative for deaf students
title_full_unstemmed Visual assessment of learning: an alternative for deaf students
title_sort Visual assessment of learning: an alternative for deaf students
author Silva, Elifas Levi
author_facet Silva, Elifas Levi
Kanashiro, Elayne
author_role author
author2 Kanashiro, Elayne
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Elifas Levi
Kanashiro, Elayne
dc.subject.por.fl_str_mv Hearing Impaired
Libras
Inclusive Education
Learning assessment
Discapacitado auditivo
Libras
Educación Inclusiva
Evaluación del Aprendizaje
Deficiente da Audição
Libras
Educação Inclusiva
Avaliação da Aprendizagem
Educação de surdos
topic Hearing Impaired
Libras
Inclusive Education
Learning assessment
Discapacitado auditivo
Libras
Educación Inclusiva
Evaluación del Aprendizaje
Deficiente da Audição
Libras
Educação Inclusiva
Avaliação da Aprendizagem
Educação de surdos
description This article presents a visual assessment, a bilingual proposal for deaf high school students that satisfies the linguistic and educational policy of inclusion. This assessment uses the verbal as well as the non-verbal texts, including visual elements, such as images that refer to the content studied, providing it to deaf students in their own language, the Brazilian sign language. Aspects related to profoundly deaf students, as well as children born to hearing parents, were observed and considered. The observations were registered by means of interviews recorded using video-Libras and the analysis of the data was carried out through the initial observation by the Libras’ interpreter and then by the professor. It was noted that this evaluation reduces the negative feelings reinforced by written assessments, favors autonomy and the perception of competence and belonging, helping in the motivation of the teaching and learning process.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-12-29
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/3111
10.18222/eae.v0ix.3111
url https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/3111
identifier_str_mv 10.18222/eae.v0ix.3111
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/3111/3115
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2015 Estudos em Avaliação Educacional
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2015 Estudos em Avaliação Educacional
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
dc.source.none.fl_str_mv Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 26 No. 63 (2015): set./dez. 2015; 688-714
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 26 Núm. 63 (2015): set./dez. 2015; 688-714
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 26 No. 63 (2015): set./dez. 2015; 688-714
Estudos em Avaliação Educacional; V. 26 N. 63 (2015): set./dez. 2015; 688-714
Estudos em Avaliação Educacional; v. 26 n. 63 (2015): set./dez. 2015; 688-714
1984-932X
0103-6831
reponame:Estudos em Avaliação Educacional
instname:Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron:FCC
instname_str Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron_str FCC
institution FCC
reponame_str Estudos em Avaliação Educacional
collection Estudos em Avaliação Educacional
repository.name.fl_str_mv Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)
repository.mail.fl_str_mv eae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br
_version_ 1795332421995986944