Visual assessment of learning: an alternative for deaf students
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2015 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Estudos em Avaliação Educacional |
Texto Completo: | https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/3111 |
Resumo: | This article presents a visual assessment, a bilingual proposal for deaf high school students that satisfies the linguistic and educational policy of inclusion. This assessment uses the verbal as well as the non-verbal texts, including visual elements, such as images that refer to the content studied, providing it to deaf students in their own language, the Brazilian sign language. Aspects related to profoundly deaf students, as well as children born to hearing parents, were observed and considered. The observations were registered by means of interviews recorded using video-Libras and the analysis of the data was carried out through the initial observation by the Libras’ interpreter and then by the professor. It was noted that this evaluation reduces the negative feelings reinforced by written assessments, favors autonomy and the perception of competence and belonging, helping in the motivation of the teaching and learning process. |
id |
FCC-2_6e0c082ffbd4190b813aeeec890e7acc |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/3111 |
network_acronym_str |
FCC-2 |
network_name_str |
Estudos em Avaliação Educacional |
repository_id_str |
|
spelling |
Visual assessment of learning: an alternative for deaf studentsEvaluación visual del aprendizaje: una alternativa para alumnos sordosAvaliação visual da aprendizagem: uma alternativa para alunos surdosHearing ImpairedLibrasInclusive EducationLearning assessmentDiscapacitado auditivoLibrasEducación InclusivaEvaluación del AprendizajeDeficiente da AudiçãoLibrasEducação InclusivaAvaliação da AprendizagemEducação de surdosThis article presents a visual assessment, a bilingual proposal for deaf high school students that satisfies the linguistic and educational policy of inclusion. This assessment uses the verbal as well as the non-verbal texts, including visual elements, such as images that refer to the content studied, providing it to deaf students in their own language, the Brazilian sign language. Aspects related to profoundly deaf students, as well as children born to hearing parents, were observed and considered. The observations were registered by means of interviews recorded using video-Libras and the analysis of the data was carried out through the initial observation by the Libras’ interpreter and then by the professor. It was noted that this evaluation reduces the negative feelings reinforced by written assessments, favors autonomy and the perception of competence and belonging, helping in the motivation of the teaching and learning process.Este artículo presenta la evaluación visual, una propuesta bilingüe a alumnos sordos de la educación media relativa a la política lingüística y educacional inclusiva. Esta evaluación utiliza, además del texto verbal, el no verbal, incluyendo elementos visuales, como imágenes referentes a los contenidos abordados, y lo proporciona al alumno sordo en su propio idioma natural, la Lengua Brasileña de Signos (Libras). Se observaron y consideraron aspectos relacionados con alumnos sordos de grado profundo y a hijos de padres oyentes. El registro de las observaciones se efectuó por medio de entrevistas grabadas en video-Libras y el análisis de los datos constituyó una investigación a través de la observación inicial de la intérprete de Libras y después del profesor. Se constató que dicha evaluación reduce los sentimientos negativos reforzados por la evaluación escrita, favorece la autonomía, la percepción de competencia y de pertenencia, además de ayudar a motivar el proceso de enseñanza y aprendizaje.Este artigo apresenta a avaliação visual, uma proposta bilíngue a alunos surdos do ensino médio que vai ao encontro da política linguística e educacional inclusiva. Essa avaliação utiliza, além do texto verbal, o não verbal, incluindo elementos visuais, como imagens referentes aos conteúdos abordados, e proporciona isso ao aluno surdo em sua própria língua natural, a Língua Brasileira de Sinais. Foram observados e considerados aspectos relacionados a alunos surdos de grau profundo e filhos de pais ouvintes. O registro das observações foi feito por meio de entrevistas gravadas em vídeo-Libras e a análise dos dados se constituiu como uma investigação através da observação inicial da intérprete de Libras e depois do professor. Constatou-se que essa avaliação reduz os sentimentos negativos reforçados pela avaliação escrita, favorece a autonomia, a percepção de competência e de pertencimento, auxiliando na motivação do processo de ensino e aprendizagem.Fundação Carlos Chagas2015-12-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/311110.18222/eae.v0ix.3111Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 26 No. 63 (2015): set./dez. 2015; 688-714Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 26 Núm. 63 (2015): set./dez. 2015; 688-714Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 26 No. 63 (2015): set./dez. 2015; 688-714Estudos em Avaliação Educacional; V. 26 N. 63 (2015): set./dez. 2015; 688-714Estudos em Avaliação Educacional; v. 26 n. 63 (2015): set./dez. 2015; 688-7141984-932X0103-6831reponame:Estudos em Avaliação Educacionalinstname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/3111/3115Copyright (c) 2015 Estudos em Avaliação Educacionalinfo:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Elifas LeviKanashiro, Elayne2023-10-06T21:22:02Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/3111Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/indexONGhttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/oaieae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br1984-932X0103-6831opendoar:2023-10-06T21:22:02Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Visual assessment of learning: an alternative for deaf students Evaluación visual del aprendizaje: una alternativa para alumnos sordos Avaliação visual da aprendizagem: uma alternativa para alunos surdos |
title |
Visual assessment of learning: an alternative for deaf students |
spellingShingle |
Visual assessment of learning: an alternative for deaf students Silva, Elifas Levi Hearing Impaired Libras Inclusive Education Learning assessment Discapacitado auditivo Libras Educación Inclusiva Evaluación del Aprendizaje Deficiente da Audição Libras Educação Inclusiva Avaliação da Aprendizagem Educação de surdos |
title_short |
Visual assessment of learning: an alternative for deaf students |
title_full |
Visual assessment of learning: an alternative for deaf students |
title_fullStr |
Visual assessment of learning: an alternative for deaf students |
title_full_unstemmed |
Visual assessment of learning: an alternative for deaf students |
title_sort |
Visual assessment of learning: an alternative for deaf students |
author |
Silva, Elifas Levi |
author_facet |
Silva, Elifas Levi Kanashiro, Elayne |
author_role |
author |
author2 |
Kanashiro, Elayne |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Elifas Levi Kanashiro, Elayne |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Hearing Impaired Libras Inclusive Education Learning assessment Discapacitado auditivo Libras Educación Inclusiva Evaluación del Aprendizaje Deficiente da Audição Libras Educação Inclusiva Avaliação da Aprendizagem Educação de surdos |
topic |
Hearing Impaired Libras Inclusive Education Learning assessment Discapacitado auditivo Libras Educación Inclusiva Evaluación del Aprendizaje Deficiente da Audição Libras Educação Inclusiva Avaliação da Aprendizagem Educação de surdos |
description |
This article presents a visual assessment, a bilingual proposal for deaf high school students that satisfies the linguistic and educational policy of inclusion. This assessment uses the verbal as well as the non-verbal texts, including visual elements, such as images that refer to the content studied, providing it to deaf students in their own language, the Brazilian sign language. Aspects related to profoundly deaf students, as well as children born to hearing parents, were observed and considered. The observations were registered by means of interviews recorded using video-Libras and the analysis of the data was carried out through the initial observation by the Libras’ interpreter and then by the professor. It was noted that this evaluation reduces the negative feelings reinforced by written assessments, favors autonomy and the perception of competence and belonging, helping in the motivation of the teaching and learning process. |
publishDate |
2015 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2015-12-29 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/3111 10.18222/eae.v0ix.3111 |
url |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/3111 |
identifier_str_mv |
10.18222/eae.v0ix.3111 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/3111/3115 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2015 Estudos em Avaliação Educacional info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2015 Estudos em Avaliação Educacional |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Carlos Chagas |
publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Carlos Chagas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 26 No. 63 (2015): set./dez. 2015; 688-714 Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 26 Núm. 63 (2015): set./dez. 2015; 688-714 Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 26 No. 63 (2015): set./dez. 2015; 688-714 Estudos em Avaliação Educacional; V. 26 N. 63 (2015): set./dez. 2015; 688-714 Estudos em Avaliação Educacional; v. 26 n. 63 (2015): set./dez. 2015; 688-714 1984-932X 0103-6831 reponame:Estudos em Avaliação Educacional instname:Fundação Carlos Chagas (FCC) instacron:FCC |
instname_str |
Fundação Carlos Chagas (FCC) |
instacron_str |
FCC |
institution |
FCC |
reponame_str |
Estudos em Avaliação Educacional |
collection |
Estudos em Avaliação Educacional |
repository.name.fl_str_mv |
Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC) |
repository.mail.fl_str_mv |
eae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br |
_version_ |
1795332421995986944 |