Literature in the Enade and literary education in courses of Language and Literature
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Estudos em Avaliação Educacional |
Texto Completo: | https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/9087 |
Resumo: | The present paper analyzes the Exame Nacional de Desempenho dos Estudantes [National Student Performance Examination], applied in 2017 to undergraduate students in Language and Literature courses. Based on the reflections in the fields of research on literature teaching and on the theory-practice relationship in teacher training, a study of the issues related to literature is presented to understand the conception of literary education assumed in the evaluation. The results are presented in comparison with a study of the four previous editions, carried out in 2019. The findings point to a diversity of authors, a discourse of flexibilization in relation to the canon, and a conception of literary education focused on the critical literacy of students. |
id |
FCC-2_801e61393abf04ffb3a08b8d735dc346 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/9087 |
network_acronym_str |
FCC-2 |
network_name_str |
Estudos em Avaliação Educacional |
repository_id_str |
|
spelling |
Literature in the Enade and literary education in courses of Language and LiteratureLiteratura en el Enade y formación literária en los cursos de LetrasLiteratura no Enade e a formação literária nos cursos de LetrasAvaliação da Educação SuperiorFormação DocenteEnadeLiteraturaHigher Education AssessmentTeacher TrainingEnadeLiteratureEvaluación de la Educación SuperiorFormación DocenteEnadeLiteraturaThe present paper analyzes the Exame Nacional de Desempenho dos Estudantes [National Student Performance Examination], applied in 2017 to undergraduate students in Language and Literature courses. Based on the reflections in the fields of research on literature teaching and on the theory-practice relationship in teacher training, a study of the issues related to literature is presented to understand the conception of literary education assumed in the evaluation. The results are presented in comparison with a study of the four previous editions, carried out in 2019. The findings point to a diversity of authors, a discourse of flexibilization in relation to the canon, and a conception of literary education focused on the critical literacy of students.Este artículo contiene un análisis del Exame Nacional de Desempenho dos Estudantes [Examen Nacional de Desempeño de los Estudiantes] aplicado en el 2017 a los alunos de los cursos de Licenciatura en Letras. En base a las discusiones en los campos de investigación sobre la enseñanza de literatura y sobre la relación teoría-práctica en la formación de profesores, se presenta un estudio de los temas vinculados a la literatura con el propósito de comprender la concepción de la formación literaria que se presupone en la evaluación. Los resultados son comparados con un estudio de las cuatro ediciones anteriores, efectuado en 2019. Las constataciones señalan una diversidad de autores, um discurso de flexibilización en lo que se refiere al canon y una concepción de educación literaria destinada al letramiento crítico de los estudiantes.Este artigo traz uma análise do Exame Nacional de Desempenho dos Estudantes aplicado em 2017 aos alunos dos cursos de Licenciatura em Letras. Com base em discussões dos campos de pesquisa sobre ensino de literatura e acerca da relação teoria-prática na formação de professores, apresenta-se um estudo das questões ligadas à literatura a fim de compreender a concepção de formação literária pressuposta na avaliação. Os resultados são apresentados em comparação com um estudo das quatro edições anteriores, feito em 2019. As constatações apontam uma diversidade de autores, um discurso de flexibilização em relação ao cânone e uma concepção de educação literária voltada para o letramento crítico dos estudantes.Fundação Carlos Chagas2022-10-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/908710.18222/eae.v33.9087Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 33 (2022); e09087Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 33 (2022); e09087Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 33 (2022); e09087Estudos em Avaliação Educacional; V. 33 (2022); e09087Estudos em Avaliação Educacional; v. 33 (2022); e090871984-932X0103-6831reponame:Estudos em Avaliação Educacionalinstname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/9087/4508Copyright (c) 2022 Estudos em Avaliação Educacionalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBuccini, Luciana Mara TorresVersiani, Zélia2022-12-22T15:50:04Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/9087Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/indexONGhttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/oaieae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br1984-932X0103-6831opendoar:2022-12-22T15:50:04Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Literature in the Enade and literary education in courses of Language and Literature Literatura en el Enade y formación literária en los cursos de Letras Literatura no Enade e a formação literária nos cursos de Letras |
title |
Literature in the Enade and literary education in courses of Language and Literature |
spellingShingle |
Literature in the Enade and literary education in courses of Language and Literature Buccini, Luciana Mara Torres Avaliação da Educação Superior Formação Docente Enade Literatura Higher Education Assessment Teacher Training Enade Literature Evaluación de la Educación Superior Formación Docente Enade Literatura |
title_short |
Literature in the Enade and literary education in courses of Language and Literature |
title_full |
Literature in the Enade and literary education in courses of Language and Literature |
title_fullStr |
Literature in the Enade and literary education in courses of Language and Literature |
title_full_unstemmed |
Literature in the Enade and literary education in courses of Language and Literature |
title_sort |
Literature in the Enade and literary education in courses of Language and Literature |
author |
Buccini, Luciana Mara Torres |
author_facet |
Buccini, Luciana Mara Torres Versiani, Zélia |
author_role |
author |
author2 |
Versiani, Zélia |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Buccini, Luciana Mara Torres Versiani, Zélia |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Avaliação da Educação Superior Formação Docente Enade Literatura Higher Education Assessment Teacher Training Enade Literature Evaluación de la Educación Superior Formación Docente Enade Literatura |
topic |
Avaliação da Educação Superior Formação Docente Enade Literatura Higher Education Assessment Teacher Training Enade Literature Evaluación de la Educación Superior Formación Docente Enade Literatura |
description |
The present paper analyzes the Exame Nacional de Desempenho dos Estudantes [National Student Performance Examination], applied in 2017 to undergraduate students in Language and Literature courses. Based on the reflections in the fields of research on literature teaching and on the theory-practice relationship in teacher training, a study of the issues related to literature is presented to understand the conception of literary education assumed in the evaluation. The results are presented in comparison with a study of the four previous editions, carried out in 2019. The findings point to a diversity of authors, a discourse of flexibilization in relation to the canon, and a conception of literary education focused on the critical literacy of students. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-10-31 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/9087 10.18222/eae.v33.9087 |
url |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/9087 |
identifier_str_mv |
10.18222/eae.v33.9087 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/9087/4508 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Estudos em Avaliação Educacional https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Estudos em Avaliação Educacional https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Carlos Chagas |
publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Carlos Chagas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 33 (2022); e09087 Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 33 (2022); e09087 Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 33 (2022); e09087 Estudos em Avaliação Educacional; V. 33 (2022); e09087 Estudos em Avaliação Educacional; v. 33 (2022); e09087 1984-932X 0103-6831 reponame:Estudos em Avaliação Educacional instname:Fundação Carlos Chagas (FCC) instacron:FCC |
instname_str |
Fundação Carlos Chagas (FCC) |
instacron_str |
FCC |
institution |
FCC |
reponame_str |
Estudos em Avaliação Educacional |
collection |
Estudos em Avaliação Educacional |
repository.name.fl_str_mv |
Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC) |
repository.mail.fl_str_mv |
eae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br |
_version_ |
1795332423541587968 |