Literature in the Enade and literary education in courses of Language and Literature

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Buccini, Luciana Mara Torres
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Versiani, Zélia
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Estudos em Avaliação Educacional
Texto Completo: https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/9087
Resumo: The present paper analyzes the Exame Nacional de Desempenho dos Estudantes [National Student Performance Examination], applied in 2017 to undergraduate students in Language and Literature courses. Based on the reflections in the fields of research on literature teaching and on the theory-practice relationship in teacher training, a study of the issues related to literature is presented to understand the conception of literary education assumed in the evaluation. The results are presented in comparison with a study of the four previous editions, carried out in 2019. The findings point to a diversity of authors, a discourse of flexibilization in relation to the canon, and a conception of literary education focused on the critical literacy of students.
id FCC-2_801e61393abf04ffb3a08b8d735dc346
oai_identifier_str oai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/9087
network_acronym_str FCC-2
network_name_str Estudos em Avaliação Educacional
repository_id_str
spelling Literature in the Enade and literary education in courses of Language and LiteratureLiteratura en el Enade y formación literária en los cursos de LetrasLiteratura no Enade e a formação literária nos cursos de LetrasAvaliação da Educação SuperiorFormação DocenteEnadeLiteraturaHigher Education AssessmentTeacher TrainingEnadeLiteratureEvaluación de la Educación SuperiorFormación DocenteEnadeLiteraturaThe present paper analyzes the Exame Nacional de Desempenho dos Estudantes [National Student Performance Examination], applied in 2017 to undergraduate students in Language and Literature courses. Based on the reflections in the fields of research on literature teaching and on the theory-practice relationship in teacher training, a study of the issues related to literature is presented to understand the conception of literary education assumed in the evaluation. The results are presented in comparison with a study of the four previous editions, carried out in 2019. The findings point to a diversity of authors, a discourse of flexibilization in relation to the canon, and a conception of literary education focused on the critical literacy of students.Este artículo contiene un análisis del Exame Nacional de Desempenho dos Estudantes [Examen Nacional de Desempeño de los Estudiantes] aplicado en el 2017 a los alunos de los cursos de Licenciatura en Letras. En base a las discusiones en los campos de investigación sobre la enseñanza de literatura y sobre la relación teoría-práctica en la formación de profesores, se presenta un estudio de los temas vinculados a la literatura con el propósito de comprender la concepción de la formación literaria que se presupone en la evaluación. Los resultados son comparados con un estudio de las cuatro ediciones anteriores, efectuado en 2019. Las constataciones señalan una diversidad de autores, um discurso de flexibilización en lo que se refiere al canon y una concepción de educación literaria destinada al letramiento crítico de los estudiantes.Este artigo traz uma análise do Exame Nacional de Desempenho dos Estudantes aplicado em 2017 aos alunos dos cursos de Licenciatura em Letras. Com base em discussões dos campos de pesquisa sobre ensino de literatura e acerca da relação teoria-prática na formação de professores, apresenta-se um estudo das questões ligadas à literatura a fim de compreender a concepção de formação literária pressuposta na avaliação. Os resultados são apresentados em comparação com um estudo das quatro edições anteriores, feito em 2019. As constatações apontam uma diversidade de autores, um discurso de flexibilização em relação ao cânone e uma concepção de educação literária voltada para o letramento crítico dos estudantes.Fundação Carlos Chagas2022-10-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/908710.18222/eae.v33.9087Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 33 (2022); e09087Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 33 (2022); e09087Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 33 (2022); e09087Estudos em Avaliação Educacional; V. 33 (2022); e09087Estudos em Avaliação Educacional; v. 33 (2022); e090871984-932X0103-6831reponame:Estudos em Avaliação Educacionalinstname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/9087/4508Copyright (c) 2022 Estudos em Avaliação Educacionalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBuccini, Luciana Mara TorresVersiani, Zélia2022-12-22T15:50:04Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/9087Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/indexONGhttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/oaieae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br1984-932X0103-6831opendoar:2022-12-22T15:50:04Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)false
dc.title.none.fl_str_mv Literature in the Enade and literary education in courses of Language and Literature
Literatura en el Enade y formación literária en los cursos de Letras
Literatura no Enade e a formação literária nos cursos de Letras
title Literature in the Enade and literary education in courses of Language and Literature
spellingShingle Literature in the Enade and literary education in courses of Language and Literature
Buccini, Luciana Mara Torres
Avaliação da Educação Superior
Formação Docente
Enade
Literatura
Higher Education Assessment
Teacher Training
Enade
Literature
Evaluación de la Educación Superior
Formación Docente
Enade
Literatura
title_short Literature in the Enade and literary education in courses of Language and Literature
title_full Literature in the Enade and literary education in courses of Language and Literature
title_fullStr Literature in the Enade and literary education in courses of Language and Literature
title_full_unstemmed Literature in the Enade and literary education in courses of Language and Literature
title_sort Literature in the Enade and literary education in courses of Language and Literature
author Buccini, Luciana Mara Torres
author_facet Buccini, Luciana Mara Torres
Versiani, Zélia
author_role author
author2 Versiani, Zélia
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Buccini, Luciana Mara Torres
Versiani, Zélia
dc.subject.por.fl_str_mv Avaliação da Educação Superior
Formação Docente
Enade
Literatura
Higher Education Assessment
Teacher Training
Enade
Literature
Evaluación de la Educación Superior
Formación Docente
Enade
Literatura
topic Avaliação da Educação Superior
Formação Docente
Enade
Literatura
Higher Education Assessment
Teacher Training
Enade
Literature
Evaluación de la Educación Superior
Formación Docente
Enade
Literatura
description The present paper analyzes the Exame Nacional de Desempenho dos Estudantes [National Student Performance Examination], applied in 2017 to undergraduate students in Language and Literature courses. Based on the reflections in the fields of research on literature teaching and on the theory-practice relationship in teacher training, a study of the issues related to literature is presented to understand the conception of literary education assumed in the evaluation. The results are presented in comparison with a study of the four previous editions, carried out in 2019. The findings point to a diversity of authors, a discourse of flexibilization in relation to the canon, and a conception of literary education focused on the critical literacy of students.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-10-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/9087
10.18222/eae.v33.9087
url https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/9087
identifier_str_mv 10.18222/eae.v33.9087
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/9087/4508
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Estudos em Avaliação Educacional
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Estudos em Avaliação Educacional
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
dc.source.none.fl_str_mv Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 33 (2022); e09087
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 33 (2022); e09087
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 33 (2022); e09087
Estudos em Avaliação Educacional; V. 33 (2022); e09087
Estudos em Avaliação Educacional; v. 33 (2022); e09087
1984-932X
0103-6831
reponame:Estudos em Avaliação Educacional
instname:Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron:FCC
instname_str Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron_str FCC
institution FCC
reponame_str Estudos em Avaliação Educacional
collection Estudos em Avaliação Educacional
repository.name.fl_str_mv Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)
repository.mail.fl_str_mv eae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br
_version_ 1795332423541587968