Dimensionality and proficiency scale at an interdisciplinary test
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Estudos em Avaliação Educacional |
Texto Completo: | https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/5324 |
Resumo: | This paper analyzes the dimensionality of the general knowledge test for admission into the Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho” (Unesp) and consolidates the construction of a scale in a test that includes items associated with the various subjects forming the high school curriculum in the state of São Paulo. Although the test is an interdisciplinary one, this study shows the feasibility of adopting a one-dimensional measure through item response theory. In addition, we used full information factor analysis to map the skills and competencies measured by the test. The main factors found were logical reasoning, proficiency in English and knowledge of Humanities. |
id |
FCC-2_82ad700a1dd0b7895865924d5844a272 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/5324 |
network_acronym_str |
FCC-2 |
network_name_str |
Estudos em Avaliação Educacional |
repository_id_str |
|
spelling |
Dimensionality and proficiency scale at an interdisciplinary testDimensionalidad y escala de conocimiento en uma prueba interdisciplinariaDimensionalidade e escala de proficiência em uma prova interdisciplinarItem Response TheoryAssessment ScaleFactor AnalysisAdmission Exam.Teoría de la Respuesta al ÍtemEscala de EvaluaciónAnálisis FactorialExamen de Ingreso a la Universidad.Teoria da Resposta ao ItemEscala de AvaliaçãoAnálise FatorialVestibular.Escala de avaliaçãoThis paper analyzes the dimensionality of the general knowledge test for admission into the Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho” (Unesp) and consolidates the construction of a scale in a test that includes items associated with the various subjects forming the high school curriculum in the state of São Paulo. Although the test is an interdisciplinary one, this study shows the feasibility of adopting a one-dimensional measure through item response theory. In addition, we used full information factor analysis to map the skills and competencies measured by the test. The main factors found were logical reasoning, proficiency in English and knowledge of Humanities.En este trabajo se presenta un análisis de la dimensionalidad de la prueba de conocimientos generales del examen de ingreso a la Universidad Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho” (Unesp) y se consolida la construcción de una escala en un test que incluye ítems asociados a las diferentes disciplinas que forman parte del currículo de la educación secundaria en el estado de São Paulo. Aunque la prueba es interdisciplinaria, este estudio demuestra la viabilidad de adoptar una medida unidimensional por la Teoría de Respuesta al Ítem. Además, por medio de un análisis factorial de información completa fue posible conocer las habilidades y competencias que la prueba mide. Los factores que más se destacaron fueron el razonamiento lógico, el dominio del idioma inglés y el conocimiento de Humanidades.O artigo apresenta uma análise da dimensionalidade da prova de conhecimentos gerais do vestibular da Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho” (Unesp) e consolida a construção de uma escala em uma prova que inclui itens associados às diferentes disciplinas integrantes do currículo do ensino médio no Estado de São Paulo. Embora a prova seja interdisciplinar, esse estudo mostra a viabilidade de se adotar uma medida unidimensional pela teoria da resposta ao item. Além disso, por meio de uma análise fatorial de informação completa, foi possível identificar quais habilidades e competências a prova está medindo. Os fatores que mais se destacaram foram o raciocínio lógico, a proficiência em Língua Inglesa e o conhecimento em Humanidades.Fundação Carlos Chagas2019-10-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/532410.18222/eae.v30i74.5324Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 30 No. 74 (2019): maio/ago. 2019; 392-419Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 30 Núm. 74 (2019): maio/ago. 2019; 392-419Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 30 No. 74 (2019): maio/ago. 2019; 392-419Estudos em Avaliação Educacional; V. 30 N. 74 (2019): maio/ago. 2019; 392-419Estudos em Avaliação Educacional; v. 30 n. 74 (2019): maio/ago. 2019; 392-4191984-932X0103-6831reponame:Estudos em Avaliação Educacionalinstname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporenghttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/5324/3794https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/5324/3810Copyright (c) 2019 Estudos em Avaliação Educacionalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessTrevisan, Ligia Maria VettoratoBarbetta, Pedro AlbertoAndrade, Dalton Francisco deRocha, Guaracy TadeuAzevedo, Tânia Cristina Arantes de Macedo2024-01-24T13:05:06Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/5324Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/indexONGhttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/oaieae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br1984-932X0103-6831opendoar:2024-01-24T13:05:06Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Dimensionality and proficiency scale at an interdisciplinary test Dimensionalidad y escala de conocimiento en uma prueba interdisciplinaria Dimensionalidade e escala de proficiência em uma prova interdisciplinar |
title |
Dimensionality and proficiency scale at an interdisciplinary test |
spellingShingle |
Dimensionality and proficiency scale at an interdisciplinary test Trevisan, Ligia Maria Vettorato Item Response Theory Assessment Scale Factor Analysis Admission Exam. Teoría de la Respuesta al Ítem Escala de Evaluación Análisis Factorial Examen de Ingreso a la Universidad. Teoria da Resposta ao Item Escala de Avaliação Análise Fatorial Vestibular. Escala de avaliação |
title_short |
Dimensionality and proficiency scale at an interdisciplinary test |
title_full |
Dimensionality and proficiency scale at an interdisciplinary test |
title_fullStr |
Dimensionality and proficiency scale at an interdisciplinary test |
title_full_unstemmed |
Dimensionality and proficiency scale at an interdisciplinary test |
title_sort |
Dimensionality and proficiency scale at an interdisciplinary test |
author |
Trevisan, Ligia Maria Vettorato |
author_facet |
Trevisan, Ligia Maria Vettorato Barbetta, Pedro Alberto Andrade, Dalton Francisco de Rocha, Guaracy Tadeu Azevedo, Tânia Cristina Arantes de Macedo |
author_role |
author |
author2 |
Barbetta, Pedro Alberto Andrade, Dalton Francisco de Rocha, Guaracy Tadeu Azevedo, Tânia Cristina Arantes de Macedo |
author2_role |
author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Trevisan, Ligia Maria Vettorato Barbetta, Pedro Alberto Andrade, Dalton Francisco de Rocha, Guaracy Tadeu Azevedo, Tânia Cristina Arantes de Macedo |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Item Response Theory Assessment Scale Factor Analysis Admission Exam. Teoría de la Respuesta al Ítem Escala de Evaluación Análisis Factorial Examen de Ingreso a la Universidad. Teoria da Resposta ao Item Escala de Avaliação Análise Fatorial Vestibular. Escala de avaliação |
topic |
Item Response Theory Assessment Scale Factor Analysis Admission Exam. Teoría de la Respuesta al Ítem Escala de Evaluación Análisis Factorial Examen de Ingreso a la Universidad. Teoria da Resposta ao Item Escala de Avaliação Análise Fatorial Vestibular. Escala de avaliação |
description |
This paper analyzes the dimensionality of the general knowledge test for admission into the Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho” (Unesp) and consolidates the construction of a scale in a test that includes items associated with the various subjects forming the high school curriculum in the state of São Paulo. Although the test is an interdisciplinary one, this study shows the feasibility of adopting a one-dimensional measure through item response theory. In addition, we used full information factor analysis to map the skills and competencies measured by the test. The main factors found were logical reasoning, proficiency in English and knowledge of Humanities. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-10-02 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/5324 10.18222/eae.v30i74.5324 |
url |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/5324 |
identifier_str_mv |
10.18222/eae.v30i74.5324 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/5324/3794 https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/5324/3810 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 Estudos em Avaliação Educacional https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 Estudos em Avaliação Educacional https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Carlos Chagas |
publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Carlos Chagas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 30 No. 74 (2019): maio/ago. 2019; 392-419 Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 30 Núm. 74 (2019): maio/ago. 2019; 392-419 Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 30 No. 74 (2019): maio/ago. 2019; 392-419 Estudos em Avaliação Educacional; V. 30 N. 74 (2019): maio/ago. 2019; 392-419 Estudos em Avaliação Educacional; v. 30 n. 74 (2019): maio/ago. 2019; 392-419 1984-932X 0103-6831 reponame:Estudos em Avaliação Educacional instname:Fundação Carlos Chagas (FCC) instacron:FCC |
instname_str |
Fundação Carlos Chagas (FCC) |
instacron_str |
FCC |
institution |
FCC |
reponame_str |
Estudos em Avaliação Educacional |
collection |
Estudos em Avaliação Educacional |
repository.name.fl_str_mv |
Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC) |
repository.mail.fl_str_mv |
eae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br |
_version_ |
1795332422921879552 |