Dimensionality and proficiency scale at an interdisciplinary test

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Trevisan, Ligia Maria Vettorato
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Barbetta, Pedro Alberto, Andrade, Dalton Francisco de, Rocha, Guaracy Tadeu, Azevedo, Tânia Cristina Arantes de Macedo
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Estudos em Avaliação Educacional
Texto Completo: https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/5324
Resumo: This paper analyzes the dimensionality of the general knowledge test for admission into the Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho” (Unesp) and consolidates the construction of a scale in a test that includes items associated with the various subjects forming the high school curriculum in the state of São Paulo. Although the test is an interdisciplinary one, this study shows the feasibility of adopting a one-dimensional measure through item response theory. In addition, we used full information factor analysis to map the skills and competencies measured by the test. The main factors found were logical reasoning, proficiency in English and knowledge of Humanities.
id FCC-2_82ad700a1dd0b7895865924d5844a272
oai_identifier_str oai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/5324
network_acronym_str FCC-2
network_name_str Estudos em Avaliação Educacional
repository_id_str
spelling Dimensionality and proficiency scale at an interdisciplinary testDimensionalidad y escala de conocimiento en uma prueba interdisciplinariaDimensionalidade e escala de proficiência em uma prova interdisciplinarItem Response TheoryAssessment ScaleFactor AnalysisAdmission Exam.Teoría de la Respuesta al ÍtemEscala de EvaluaciónAnálisis FactorialExamen de Ingreso a la Universidad.Teoria da Resposta ao ItemEscala de AvaliaçãoAnálise FatorialVestibular.Escala de avaliaçãoThis paper analyzes the dimensionality of the general knowledge test for admission into the Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho” (Unesp) and consolidates the construction of a scale in a test that includes items associated with the various subjects forming the high school curriculum in the state of São Paulo. Although the test is an interdisciplinary one, this study shows the feasibility of adopting a one-dimensional measure through item response theory. In addition, we used full information factor analysis to map the skills and competencies measured by the test. The main factors found were logical reasoning, proficiency in English and knowledge of Humanities.En este trabajo se presenta un análisis de la dimensionalidad de la prueba de conocimientos generales del examen de ingreso a la Universidad Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho” (Unesp) y se consolida la construcción de una escala en un test que incluye ítems asociados a las diferentes disciplinas que forman parte del currículo de la educación secundaria en el estado de São Paulo. Aunque la prueba es interdisciplinaria, este estudio demuestra la viabilidad de adoptar una medida unidimensional por la Teoría de Respuesta al Ítem. Además, por medio de un análisis factorial de información completa fue posible conocer las habilidades y competencias que la prueba mide. Los factores que más se destacaron fueron el razonamiento lógico, el dominio del idioma inglés y el conocimiento de Humanidades.O artigo apresenta uma análise da dimensionalidade da prova de conhecimentos gerais do vestibular da Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho” (Unesp) e consolida a construção de uma escala em uma prova que inclui itens associados às diferentes disciplinas integrantes do currículo do ensino médio no Estado de São Paulo. Embora a prova seja interdisciplinar, esse estudo mostra a viabilidade de se adotar uma medida unidimensional pela teoria da resposta ao item. Além disso, por meio de uma análise fatorial de informação completa, foi possível identificar quais habilidades e competências a prova está medindo. Os fatores que mais se destacaram foram o raciocínio lógico, a proficiência em Língua Inglesa e o conhecimento em Humanidades.Fundação Carlos Chagas2019-10-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/532410.18222/eae.v30i74.5324Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 30 No. 74 (2019): maio/ago. 2019; 392-419Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 30 Núm. 74 (2019): maio/ago. 2019; 392-419Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 30 No. 74 (2019): maio/ago. 2019; 392-419Estudos em Avaliação Educacional; V. 30 N. 74 (2019): maio/ago. 2019; 392-419Estudos em Avaliação Educacional; v. 30 n. 74 (2019): maio/ago. 2019; 392-4191984-932X0103-6831reponame:Estudos em Avaliação Educacionalinstname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporenghttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/5324/3794https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/5324/3810Copyright (c) 2019 Estudos em Avaliação Educacionalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessTrevisan, Ligia Maria VettoratoBarbetta, Pedro AlbertoAndrade, Dalton Francisco deRocha, Guaracy TadeuAzevedo, Tânia Cristina Arantes de Macedo2024-01-24T13:05:06Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/5324Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/indexONGhttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/oaieae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br1984-932X0103-6831opendoar:2024-01-24T13:05:06Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)false
dc.title.none.fl_str_mv Dimensionality and proficiency scale at an interdisciplinary test
Dimensionalidad y escala de conocimiento en uma prueba interdisciplinaria
Dimensionalidade e escala de proficiência em uma prova interdisciplinar
title Dimensionality and proficiency scale at an interdisciplinary test
spellingShingle Dimensionality and proficiency scale at an interdisciplinary test
Trevisan, Ligia Maria Vettorato
Item Response Theory
Assessment Scale
Factor Analysis
Admission Exam.
Teoría de la Respuesta al Ítem
Escala de Evaluación
Análisis Factorial
Examen de Ingreso a la Universidad.
Teoria da Resposta ao Item
Escala de Avaliação
Análise Fatorial
Vestibular.
Escala de avaliação
title_short Dimensionality and proficiency scale at an interdisciplinary test
title_full Dimensionality and proficiency scale at an interdisciplinary test
title_fullStr Dimensionality and proficiency scale at an interdisciplinary test
title_full_unstemmed Dimensionality and proficiency scale at an interdisciplinary test
title_sort Dimensionality and proficiency scale at an interdisciplinary test
author Trevisan, Ligia Maria Vettorato
author_facet Trevisan, Ligia Maria Vettorato
Barbetta, Pedro Alberto
Andrade, Dalton Francisco de
Rocha, Guaracy Tadeu
Azevedo, Tânia Cristina Arantes de Macedo
author_role author
author2 Barbetta, Pedro Alberto
Andrade, Dalton Francisco de
Rocha, Guaracy Tadeu
Azevedo, Tânia Cristina Arantes de Macedo
author2_role author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Trevisan, Ligia Maria Vettorato
Barbetta, Pedro Alberto
Andrade, Dalton Francisco de
Rocha, Guaracy Tadeu
Azevedo, Tânia Cristina Arantes de Macedo
dc.subject.por.fl_str_mv Item Response Theory
Assessment Scale
Factor Analysis
Admission Exam.
Teoría de la Respuesta al Ítem
Escala de Evaluación
Análisis Factorial
Examen de Ingreso a la Universidad.
Teoria da Resposta ao Item
Escala de Avaliação
Análise Fatorial
Vestibular.
Escala de avaliação
topic Item Response Theory
Assessment Scale
Factor Analysis
Admission Exam.
Teoría de la Respuesta al Ítem
Escala de Evaluación
Análisis Factorial
Examen de Ingreso a la Universidad.
Teoria da Resposta ao Item
Escala de Avaliação
Análise Fatorial
Vestibular.
Escala de avaliação
description This paper analyzes the dimensionality of the general knowledge test for admission into the Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho” (Unesp) and consolidates the construction of a scale in a test that includes items associated with the various subjects forming the high school curriculum in the state of São Paulo. Although the test is an interdisciplinary one, this study shows the feasibility of adopting a one-dimensional measure through item response theory. In addition, we used full information factor analysis to map the skills and competencies measured by the test. The main factors found were logical reasoning, proficiency in English and knowledge of Humanities.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-10-02
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/5324
10.18222/eae.v30i74.5324
url https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/5324
identifier_str_mv 10.18222/eae.v30i74.5324
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/5324/3794
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/5324/3810
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Estudos em Avaliação Educacional
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Estudos em Avaliação Educacional
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
dc.source.none.fl_str_mv Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 30 No. 74 (2019): maio/ago. 2019; 392-419
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 30 Núm. 74 (2019): maio/ago. 2019; 392-419
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 30 No. 74 (2019): maio/ago. 2019; 392-419
Estudos em Avaliação Educacional; V. 30 N. 74 (2019): maio/ago. 2019; 392-419
Estudos em Avaliação Educacional; v. 30 n. 74 (2019): maio/ago. 2019; 392-419
1984-932X
0103-6831
reponame:Estudos em Avaliação Educacional
instname:Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron:FCC
instname_str Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron_str FCC
institution FCC
reponame_str Estudos em Avaliação Educacional
collection Estudos em Avaliação Educacional
repository.name.fl_str_mv Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)
repository.mail.fl_str_mv eae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br
_version_ 1795332422921879552