Are the tests of the National Exam of Upper Secondary Education unidimensional?
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Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Estudos em Avaliação Educacional |
Texto Completo: | https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/7203 |
Resumo: | The Item Response Theory model used in many educational tests in Brazil, such as the Exame Nacional do Ensino Médio [National Exam of Upper Secondary Education], requires that items be unidimensional. This research therefore aimed to analyze whether the items of this exam contain such an assumption. Based on a random sample of participants who took the exam in 2017, the dimensionality of its tests was investigated using the Parallel Analysis test and the Full Information Factor Analysis. The results show that some items are not unidimensional. |
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Are the tests of the National Exam of Upper Secondary Education unidimensional?¿Las pruebas del Examen Nacional de la Secundaria Superior son unidimensionales?As provas do Exame Nacional do Ensino Médio são unidimensionais?Education AssessmentAssessment MethodsFactor AnalysisItem Response TheoryEvaluación de la educación escolarMétodos de EvaluaciónAnálisis FactorialTeoría de la Respuesta al ÍtemAvaliação da EducaçãoMétodos de AvaliaçãoAnálise FatorialTeoria da Resposta ao ItemThe Item Response Theory model used in many educational tests in Brazil, such as the Exame Nacional do Ensino Médio [National Exam of Upper Secondary Education], requires that items be unidimensional. This research therefore aimed to analyze whether the items of this exam contain such an assumption. Based on a random sample of participants who took the exam in 2017, the dimensionality of its tests was investigated using the Parallel Analysis test and the Full Information Factor Analysis. The results show that some items are not unidimensional.El modelo de Teoría de la Respuesta al Ítem utilizado en muchas pruebas educacionales en Brasil, como el Exame Nacional do Ensino Médio [Examen Nacional de la Secundaria Superior], exige que los ítems sean unidimensionales. De este modo, este estudio tuvo el propósito de analizar si los ítems de este examen presentan dicha suposición. Para ello, en base a una muestra aleatoria de participantes que realizaron la prueba en 2017, se investigó la dimensionalidad de las pruebas del examen por medio del test de Análisis Paralelo y Análisis Factorial de Información Plena. Los resultados encontrados indican que algunos de los ítems no son unidimensionales.O modelo de Teoria da Resposta ao Item utilizado em muitos testes educacionais no Brasil, como o Exame Nacional do Ensino Médio, exige que os itens sejam unidimensionais. Assim, esta pesquisa teve o objetivo de analisar se os itens desse exame apresentam essa suposição. Para tanto, com base em uma amostra aleatória de participantes que realizaram a prova em 2017, foi investigada a dimensionalidade das provas do exame por meio do teste de Análise Paralela e Análise Fatorial de Informação Plena. Os resultados encontrados indicam que alguns itens não são unidimensionais.Fundação Carlos Chagas2020-12-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/720310.18222/eae.v31i78.7203Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 31 No. 78 (2020): set./dez. 2020; 554-576Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 31 Núm. 78 (2020): set./dez. 2020; 554-576Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 31 No. 78 (2020): set./dez. 2020; 554-576Estudos em Avaliação Educacional; V. 31 N. 78 (2020): set./dez. 2020; 554-576Estudos em Avaliação Educacional; v. 31 n. 78 (2020): set./dez. 2020; 554-5761984-932X0103-6831reponame:Estudos em Avaliação Educacionalinstname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/7203/4117Copyright (c) 2021 Estudos em Avaliação Educacionalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSousa, Leandro Araujo dePontes Junior, José Airton de FreitasBraga, Adriana Eufrásio2024-01-24T14:07:09Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/7203Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/indexONGhttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/oaieae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br1984-932X0103-6831opendoar:2024-01-24T14:07:09Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)false |
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