Are the tests of the National Exam of Upper Secondary Education unidimensional?

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Sousa, Leandro Araujo de
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Pontes Junior, José Airton de Freitas, Braga, Adriana Eufrásio
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Estudos em Avaliação Educacional
Texto Completo: https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/7203
Resumo: The Item Response Theory model used in many educational tests in Brazil, such as the Exame Nacional do Ensino Médio [National Exam of Upper Secondary Education], requires that items be unidimensional. This research therefore aimed to analyze whether the items of this exam contain such an assumption. Based on a random sample of participants who took the exam in 2017, the dimensionality of its tests was investigated using the Parallel Analysis test and the Full Information Factor Analysis. The results show that some items are not unidimensional.
id FCC-2_c89012184a5340c5b399596bb0db481f
oai_identifier_str oai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/7203
network_acronym_str FCC-2
network_name_str Estudos em Avaliação Educacional
repository_id_str
spelling Are the tests of the National Exam of Upper Secondary Education unidimensional?¿Las pruebas del Examen Nacional de la Secundaria Superior son unidimensionales?As provas do Exame Nacional do Ensino Médio são unidimensionais?Education AssessmentAssessment MethodsFactor AnalysisItem Response TheoryEvaluación de la educación escolarMétodos de EvaluaciónAnálisis FactorialTeoría de la Respuesta al ÍtemAvaliação da EducaçãoMétodos de AvaliaçãoAnálise FatorialTeoria da Resposta ao ItemThe Item Response Theory model used in many educational tests in Brazil, such as the Exame Nacional do Ensino Médio [National Exam of Upper Secondary Education], requires that items be unidimensional. This research therefore aimed to analyze whether the items of this exam contain such an assumption. Based on a random sample of participants who took the exam in 2017, the dimensionality of its tests was investigated using the Parallel Analysis test and the Full Information Factor Analysis. The results show that some items are not unidimensional.El modelo de Teoría de la Respuesta al Ítem utilizado en muchas pruebas educacionales en Brasil, como el Exame Nacional do Ensino Médio [Examen Nacional de la Secundaria Superior], exige que los ítems sean unidimensionales. De este modo, este estudio tuvo el propósito de analizar si los ítems de este examen presentan dicha suposición. Para ello, en base a una muestra aleatoria de participantes que realizaron la prueba en 2017, se investigó la dimensionalidad de las pruebas del examen por medio del test de Análisis Paralelo y Análisis Factorial de Información Plena. Los resultados encontrados indican que algunos de los ítems no son unidimensionales.O modelo de Teoria da Resposta ao Item utilizado em muitos testes educacionais no Brasil, como o Exame Nacional do Ensino Médio, exige que os itens sejam unidimensionais. Assim, esta pesquisa teve o objetivo de analisar se os itens desse exame apresentam essa suposição. Para tanto, com base em uma amostra aleatória de participantes que realizaram a prova em 2017, foi investigada a dimensionalidade das provas do exame por meio do teste de Análise Paralela e Análise Fatorial de Informação Plena. Os resultados encontrados indicam que alguns itens não são unidimensionais.Fundação Carlos Chagas2020-12-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/720310.18222/eae.v31i78.7203Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 31 No. 78 (2020): set./dez. 2020; 554-576Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 31 Núm. 78 (2020): set./dez. 2020; 554-576Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 31 No. 78 (2020): set./dez. 2020; 554-576Estudos em Avaliação Educacional; V. 31 N. 78 (2020): set./dez. 2020; 554-576Estudos em Avaliação Educacional; v. 31 n. 78 (2020): set./dez. 2020; 554-5761984-932X0103-6831reponame:Estudos em Avaliação Educacionalinstname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/7203/4117Copyright (c) 2021 Estudos em Avaliação Educacionalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSousa, Leandro Araujo dePontes Junior, José Airton de FreitasBraga, Adriana Eufrásio2024-01-24T14:07:09Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/7203Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/indexONGhttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/oaieae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br1984-932X0103-6831opendoar:2024-01-24T14:07:09Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)false
dc.title.none.fl_str_mv Are the tests of the National Exam of Upper Secondary Education unidimensional?
¿Las pruebas del Examen Nacional de la Secundaria Superior son unidimensionales?
As provas do Exame Nacional do Ensino Médio são unidimensionais?
title Are the tests of the National Exam of Upper Secondary Education unidimensional?
spellingShingle Are the tests of the National Exam of Upper Secondary Education unidimensional?
Sousa, Leandro Araujo de
Education Assessment
Assessment Methods
Factor Analysis
Item Response Theory
Evaluación de la educación escolar
Métodos de Evaluación
Análisis Factorial
Teoría de la Respuesta al Ítem
Avaliação da Educação
Métodos de Avaliação
Análise Fatorial
Teoria da Resposta ao Item
title_short Are the tests of the National Exam of Upper Secondary Education unidimensional?
title_full Are the tests of the National Exam of Upper Secondary Education unidimensional?
title_fullStr Are the tests of the National Exam of Upper Secondary Education unidimensional?
title_full_unstemmed Are the tests of the National Exam of Upper Secondary Education unidimensional?
title_sort Are the tests of the National Exam of Upper Secondary Education unidimensional?
author Sousa, Leandro Araujo de
author_facet Sousa, Leandro Araujo de
Pontes Junior, José Airton de Freitas
Braga, Adriana Eufrásio
author_role author
author2 Pontes Junior, José Airton de Freitas
Braga, Adriana Eufrásio
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Sousa, Leandro Araujo de
Pontes Junior, José Airton de Freitas
Braga, Adriana Eufrásio
dc.subject.por.fl_str_mv Education Assessment
Assessment Methods
Factor Analysis
Item Response Theory
Evaluación de la educación escolar
Métodos de Evaluación
Análisis Factorial
Teoría de la Respuesta al Ítem
Avaliação da Educação
Métodos de Avaliação
Análise Fatorial
Teoria da Resposta ao Item
topic Education Assessment
Assessment Methods
Factor Analysis
Item Response Theory
Evaluación de la educación escolar
Métodos de Evaluación
Análisis Factorial
Teoría de la Respuesta al Ítem
Avaliação da Educação
Métodos de Avaliação
Análise Fatorial
Teoria da Resposta ao Item
description The Item Response Theory model used in many educational tests in Brazil, such as the Exame Nacional do Ensino Médio [National Exam of Upper Secondary Education], requires that items be unidimensional. This research therefore aimed to analyze whether the items of this exam contain such an assumption. Based on a random sample of participants who took the exam in 2017, the dimensionality of its tests was investigated using the Parallel Analysis test and the Full Information Factor Analysis. The results show that some items are not unidimensional.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-12-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/7203
10.18222/eae.v31i78.7203
url https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/7203
identifier_str_mv 10.18222/eae.v31i78.7203
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/7203/4117
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Estudos em Avaliação Educacional
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Estudos em Avaliação Educacional
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
dc.source.none.fl_str_mv Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 31 No. 78 (2020): set./dez. 2020; 554-576
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 31 Núm. 78 (2020): set./dez. 2020; 554-576
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 31 No. 78 (2020): set./dez. 2020; 554-576
Estudos em Avaliação Educacional; V. 31 N. 78 (2020): set./dez. 2020; 554-576
Estudos em Avaliação Educacional; v. 31 n. 78 (2020): set./dez. 2020; 554-576
1984-932X
0103-6831
reponame:Estudos em Avaliação Educacional
instname:Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron:FCC
instname_str Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron_str FCC
institution FCC
reponame_str Estudos em Avaliação Educacional
collection Estudos em Avaliação Educacional
repository.name.fl_str_mv Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)
repository.mail.fl_str_mv eae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br
_version_ 1795332423124254720