Evaluation in pandemic times: meanings of learning in negotiation

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Martins, Marcus Leonardo Bomfim
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Gabriel, Carmen Teresa
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Estudos em Avaliação Educacional
Texto Completo: https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/8342
Resumo: This article questions the effects of the pandemic context on the processes of meaning-making of the assessment-learning interface, perceived as an unavoidable element in the disputes over the meanings of a “democratic school”. Based on a discursive approach inscribed in the post-foundational agenda, normative documents that deal with education in the context of the Covid-19 pandemic, produced by the state Departments of Education in Rio de Janeiro and Minas Gerais, are explored. The analyses point to the hybridization of traditions and translations regarding the aforementioned interface, with intensified negotiation between meanings of learning from the perspective of acquiring something external to the learning subject, also as a particular response from that same subject.
id FCC-2_9202d88ee8687f2f02f22794121ce695
oai_identifier_str oai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/8342
network_acronym_str FCC-2
network_name_str Estudos em Avaliação Educacional
repository_id_str
spelling Evaluation in pandemic times: meanings of learning in negotiation Evaluación en tiempos pandémicos: sentidos de aprendizaje en negociación Avaliação em tempos pandêmicos: sentidos de aprendizagem em negociaçãoEvaluación del AprendizajeSaberPandemiaCovid-19Assessment LearningKnowledgePandemicCovid-19Avaliação da AprendizagemSaberPandemiaCovid-19This article questions the effects of the pandemic context on the processes of meaning-making of the assessment-learning interface, perceived as an unavoidable element in the disputes over the meanings of a “democratic school”. Based on a discursive approach inscribed in the post-foundational agenda, normative documents that deal with education in the context of the Covid-19 pandemic, produced by the state Departments of Education in Rio de Janeiro and Minas Gerais, are explored. The analyses point to the hybridization of traditions and translations regarding the aforementioned interface, with intensified negotiation between meanings of learning from the perspective of acquiring something external to the learning subject, also as a particular response from that same subject.Este artículo problematiza los efectos del contexto pandémico sobre los procesos de significación de la interfaz evaluación-aprendizaje, percibida como un elemento ineludible en las disputas por sentidos de “escuela democrática”. Desde un abordaje discursivo, inscrito en la pauta postfundacional, se exploran documentos normativos que tratan de la educación en el marco de la pandemia de Covid-19 producidos por las secretarías estaduales de educación de Rio de Janeiro y Minas Gerais. Los análisis señalan la hibridización de tradiciones y traducciones en lo que concierne a la interfaz mencionada, con un fortalecimiento de la negociación entre sentidos de aprendizaje en perspectiva de adquisición de algo externo al sujeto que aprende y como respuesta privada de este mismo sujeto.Este artigo problematiza os efeitos do contexto pandêmico sobre os processos de significação da interface avaliação-aprendizagem, percebida como um elemento incontornável nas disputas por sentidos de “escola democrática”. A partir de uma abordagem discursiva, inscrita na pauta pós-fundacional, exploram-se documentos normativos produzidos pelas secretarias estaduais de educação do Rio de Janeiro e de Minas Gerais que tratam da educação no contexto da pandemia de covid-19. As análises apontam a hibridização de tradições e traduções no que diz respeito à interface citada, com acirramento da negociação entre sentidos de aprendizagem em perspectiva de aquisição de algo externo ao sujeito que aprende e como resposta particular desse mesmo sujeito.Fundação Carlos Chagas2021-10-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/834210.18222/eae.v32.8342Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 32 (2021); e08342Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 32 (2021); e08342Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 32 (2021); e08342Estudos em Avaliação Educacional; V. 32 (2021); e08342Estudos em Avaliação Educacional; v. 32 (2021); e083421984-932X0103-6831reponame:Estudos em Avaliação Educacionalinstname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/8342/4268Copyright (c) 2021 Estudos em Avaliação Educacionalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMartins, Marcus Leonardo BomfimGabriel, Carmen Teresa2021-12-22T18:49:08Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/8342Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/indexONGhttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/oaieae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br1984-932X0103-6831opendoar:2021-12-22T18:49:08Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)false
dc.title.none.fl_str_mv Evaluation in pandemic times: meanings of learning in negotiation
Evaluación en tiempos pandémicos: sentidos de aprendizaje en negociación
Avaliação em tempos pandêmicos: sentidos de aprendizagem em negociação
title Evaluation in pandemic times: meanings of learning in negotiation
spellingShingle Evaluation in pandemic times: meanings of learning in negotiation
Martins, Marcus Leonardo Bomfim
Evaluación del Aprendizaje
Saber
Pandemia
Covid-19
Assessment Learning
Knowledge
Pandemic
Covid-19
Avaliação da Aprendizagem
Saber
Pandemia
Covid-19
title_short Evaluation in pandemic times: meanings of learning in negotiation
title_full Evaluation in pandemic times: meanings of learning in negotiation
title_fullStr Evaluation in pandemic times: meanings of learning in negotiation
title_full_unstemmed Evaluation in pandemic times: meanings of learning in negotiation
title_sort Evaluation in pandemic times: meanings of learning in negotiation
author Martins, Marcus Leonardo Bomfim
author_facet Martins, Marcus Leonardo Bomfim
Gabriel, Carmen Teresa
author_role author
author2 Gabriel, Carmen Teresa
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Martins, Marcus Leonardo Bomfim
Gabriel, Carmen Teresa
dc.subject.por.fl_str_mv Evaluación del Aprendizaje
Saber
Pandemia
Covid-19
Assessment Learning
Knowledge
Pandemic
Covid-19
Avaliação da Aprendizagem
Saber
Pandemia
Covid-19
topic Evaluación del Aprendizaje
Saber
Pandemia
Covid-19
Assessment Learning
Knowledge
Pandemic
Covid-19
Avaliação da Aprendizagem
Saber
Pandemia
Covid-19
description This article questions the effects of the pandemic context on the processes of meaning-making of the assessment-learning interface, perceived as an unavoidable element in the disputes over the meanings of a “democratic school”. Based on a discursive approach inscribed in the post-foundational agenda, normative documents that deal with education in the context of the Covid-19 pandemic, produced by the state Departments of Education in Rio de Janeiro and Minas Gerais, are explored. The analyses point to the hybridization of traditions and translations regarding the aforementioned interface, with intensified negotiation between meanings of learning from the perspective of acquiring something external to the learning subject, also as a particular response from that same subject.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-10-22
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/8342
10.18222/eae.v32.8342
url https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/8342
identifier_str_mv 10.18222/eae.v32.8342
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/8342/4268
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Estudos em Avaliação Educacional
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Estudos em Avaliação Educacional
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
dc.source.none.fl_str_mv Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 32 (2021); e08342
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 32 (2021); e08342
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 32 (2021); e08342
Estudos em Avaliação Educacional; V. 32 (2021); e08342
Estudos em Avaliação Educacional; v. 32 (2021); e08342
1984-932X
0103-6831
reponame:Estudos em Avaliação Educacional
instname:Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron:FCC
instname_str Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron_str FCC
institution FCC
reponame_str Estudos em Avaliação Educacional
collection Estudos em Avaliação Educacional
repository.name.fl_str_mv Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)
repository.mail.fl_str_mv eae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br
_version_ 1795332423470284800