An experience of institutional evaluation in basic education: limits and possibilities

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Oliveira, Cleide
Data de Publicação: 2016
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Estudos em Avaliação Educacional
Texto Completo: https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/3023
Resumo: This study  analyzes  the  experience  of  institutional  evaluation  in  the  Municipal School Cidade Vitória da Conquista in the city of Salvador, Bahia, between 2007 and 2012. Theoretical support for the discussion of principals, objectives, goals and methodological aspects of institutional evaluation in the elementary schools was based mainly on studies of this topic developed by Heloísa Lück (2012), Pacheco (2010), Afonso (2010) and Fernandes (2002). This was designed as a case study, based on the experience of the Municipal School Cidade Vitória da Conquista. The methodology adopted was a qualitative approach from the perspective of meta-evaluation. The articulation among knowledge, constructed from the practice of self-evaluation of the school and by experts in the field the theory of institutional evaluation, allowed the identification of the limits and the possibilities of this action in the school. 
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spelling An experience of institutional evaluation in basic education: limits and possibilitiesUna experiencia de evaluación institucional en la educación básica: límites y posibilidadesUma experiência de avaliação institucional na educação básica: limites e possibilidadesAvaliação InstitucionalParticipaçãoGestãoEducação BásicaInstitutional EvaluationParticipationManagementBasic EducationEvaluación InstitucionalParticipaciónGestiónEducación BásicaThis study  analyzes  the  experience  of  institutional  evaluation  in  the  Municipal School Cidade Vitória da Conquista in the city of Salvador, Bahia, between 2007 and 2012. Theoretical support for the discussion of principals, objectives, goals and methodological aspects of institutional evaluation in the elementary schools was based mainly on studies of this topic developed by Heloísa Lück (2012), Pacheco (2010), Afonso (2010) and Fernandes (2002). This was designed as a case study, based on the experience of the Municipal School Cidade Vitória da Conquista. The methodology adopted was a qualitative approach from the perspective of meta-evaluation. The articulation among knowledge, constructed from the practice of self-evaluation of the school and by experts in the field the theory of institutional evaluation, allowed the identification of the limits and the possibilities of this action in the school. Este  estudio  analiza  la  experiencia  de  evaluación  institucional  de  la  Escuela Municipal Cidade Vitória da Conquista en la ciudad de Salvador, Bahia, entre el 2007 y el 2012. El soporte teórico para discutir los principios, objetivos, finalidades y aspectos metodológicos de la evaluación institucional en las escuelas de educación básica se basó sobre todo en los trabajos sobre dicho tema desarrollados por Heloísa Lück (2012), Pacheco (2010), Afonso (2010) y Fernandes (2002). La investigación se configura como un estudio de caso, tomando como base la experiencia de la Escuela Municipal Cidade Vitória da Conquista. Se adoptó como metodología el abordaje cualitativo en una perspectiva de metaevaluación. La articulación entre conocimientos construidos a partir de la práctica de la autoevaluación de la escuela y los conocimientos del campo de la teoría de la evaluación institucional permitió identificar los límites y las posibilidades de tal acción en la escuela.  Este estudo analisa a experiência de avaliação institucional da Escola Municipal Cidade Vitória da Conquista na cidade de Salvador, Bahia, entre 2007 e 2012. O suporte teórico para discutir os princípios, objetivos, finalidades e aspectos metodológicos da avaliação institucional nas escolas de educação básica baseou-se, principalmente, nos trabalhos sobre esse tema desenvolvidos por Heloísa Lück (2012), Pacheco (2010), Afonso (2010) e Fernandes (2002). A pesquisa configura-se como um estudo de caso, tomando por base a experiência da Escola Municipal Cidade Vitória da Conquista. Adotou-se, como metodologia, a abordagem qualitativa em uma perspectiva da meta-avaliação. A articulação entre conhecimentos, construídos a partir da prática da autoavaliação da escola e os conhecimentos do campo da teoria da avaliação institucional, permitiu identificar os limites e as possibilidades dessa ação na escola.Fundação Carlos Chagas2016-08-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/302310.18222/eae.v27i65.3023Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 27 No. 65 (2016): maio/ago. 2016; 408-438Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 27 Núm. 65 (2016): maio/ago. 2016; 408-438Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 27 No. 65 (2016): maio/ago. 2016; 408-438Estudos em Avaliação Educacional; V. 27 N. 65 (2016): maio/ago. 2016; 408-438Estudos em Avaliação Educacional; v. 27 n. 65 (2016): maio/ago. 2016; 408-4381984-932X0103-6831reponame:Estudos em Avaliação Educacionalinstname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/3023/3195Oliveira, Cleideinfo:eu-repo/semantics/openAccess2016-09-01T14:11:22Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/3023Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/indexONGhttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/oaieae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br1984-932X0103-6831opendoar:2016-09-01T14:11:22Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)false
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