Institutional evaluation in basic education: retrospective and inquiries
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2016 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Estudos em Avaliação Educacional |
Texto Completo: | https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/3839 |
Resumo: | Without attempting a thorough examination, this text makes a retrospective about the uses of institutional evaluation in basic education in Brazil, since the mid-1990s. We noticed that evaluation initiatives are not only in elementary and secondary schools, whether in singulars schools or public systems, but also in early childhood education. In recent years, these last ones have been the object of action of the Ministry of Education and of collaborating bodies aiming to spread this practice on a national scale. The study finds a large convergence in the theoretical- methodological references adopted for the institutional evaluation of the school, invariably committed to the perspective of improving the quality of education as well as in the proceedings for its implementation. It also addresses common issues, raised by their application. |
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Institutional evaluation in basic education: retrospective and inquiriesEvaluación institucional En la educación básica: retrospectiva y cuestionamientosAvaliação institucional na educação básica: retrospectiva e questionamentosAvaliação InstitucionalEducação BásicaQualidade da EducaçãoBrasilInstitutional EvaluationBasic EducationEducational QualityBrazilEvaluación InstitucionalEducación BásicaCalidad de la EducaciónBrasilWithout attempting a thorough examination, this text makes a retrospective about the uses of institutional evaluation in basic education in Brazil, since the mid-1990s. We noticed that evaluation initiatives are not only in elementary and secondary schools, whether in singulars schools or public systems, but also in early childhood education. In recent years, these last ones have been the object of action of the Ministry of Education and of collaborating bodies aiming to spread this practice on a national scale. The study finds a large convergence in the theoretical- methodological references adopted for the institutional evaluation of the school, invariably committed to the perspective of improving the quality of education as well as in the proceedings for its implementation. It also addresses common issues, raised by their application. Sin la pretensión de efectuar un examen exhaustivo, el texto presenta una retrospectiva de las experiencias de uso de la evaluación institucional en la educación básica en Brasil desde mediados de los años 1990. Se observan iniciativas de evaluación no sólo en la educación básica y media, tanto en escuelas aisladas o en redes públicas, como también en la educación infantil. En años recientes, esta última etapa ha sido objeto de acciones del Ministerio de Educación y de entidades colaboradoras con miras a diseminar en ámbito nacional dicha práctica. El estudio encuentra una gran convergencia en los referentes teórico-metodológicos adoptados en la evaluación institucional de la escuela, invariablemente comprometidos con la perspectiva de mejora de calidad de la educación, así como en los procedimientos para su implementación. Discute asimismo temas comunes, suscitados por su empleo. Sem a pretensão de um exame exaustivo, o texto faz uma retrospectiva das experiências de uso da avaliação institucional na educação básica no Brasil desde meados dos anos 1990. Observam-se iniciativas de avaliação não só nos ensinos fundamental e médio, seja em escolas isoladas ou em redes públicas, mas também na educação infantil. Em anos recentes, esta última etapa tem sido objeto de ações do Ministério da Educação e de entidades colaboradoras visando à disseminação em âmbito nacional dessa prática. O estudo encontra grande convergência nos referenciais teórico-metodológicos adotados na avaliação institucional da escola, invariavelmente comprometidos com a perspectiva de melhoria da qualidade da educação, assim como nos procedimentos para sua implementação. Discute ainda questões comuns, suscitadas pelo seu emprego. Fundação Carlos Chagas2016-08-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/383910.18222/eae.v27i65.3839Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 27 No. 65 (2016): maio/ago. 2016; 314-345Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 27 Núm. 65 (2016): maio/ago. 2016; 314-345Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 27 No. 65 (2016): maio/ago. 2016; 314-345Estudos em Avaliação Educacional; V. 27 N. 65 (2016): maio/ago. 2016; 314-345Estudos em Avaliação Educacional; v. 27 n. 65 (2016): maio/ago. 2016; 314-3451984-932X0103-6831reponame:Estudos em Avaliação Educacionalinstname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/3839/3192Copyright (c) 2016 Estudos em Avaliação Educacionalinfo:eu-repo/semantics/openAccessBarretto, Elba Siqueira de SáNovaes, Gláucia T. Franco2016-09-01T14:11:22Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/3839Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/indexONGhttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/oaieae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br1984-932X0103-6831opendoar:2016-09-01T14:11:22Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)false |
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