The experience of institutional evaluation in the municipality of Campinas: a testimony

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Barretto, Elba Siqueira de Sá
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: Gimenes, Nelson
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Estudos em Avaliação Educacional
Texto Completo: https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/4007
Resumo: In this interview, Professor Mara Regina Lemes de Sordi, from the Faculty of Education of the University of Campinas, gives a detailed account of the experience of participatory institutional evaluation, developed in the municipal elementary schools of Campinas starting in 2006, in partnership with the Laboratory of Observation and Descriptive Studies (Loed). Among the main aspects covered, the reflections regarding the empowerment of the various school actors are emphasized, the direction of the School Evaluation Committees, the challenges, misconceptions and advancements reached in the experience, as well as the construction of a new school culture supported by participatory institutional evaluation.
id FCC-2_9b8e486bc2498dd33370ef5a6819b538
oai_identifier_str oai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/4007
network_acronym_str FCC-2
network_name_str Estudos em Avaliação Educacional
repository_id_str
spelling The experience of institutional evaluation in the municipality of Campinas: a testimonyLa experiencia de evaluación institucional en el municipio de Campinas: un testimonioA experiência de avaliação institucional no município de Campinas: um depoimentoAvaliação InstitucionalParticipaçãoEducação BásicaPolíticas Educacionais.Evaluación InstitucionalParticipaciónEducación BásicaPolíticas Educacionales.Institutional EvaluationParticipationBasic EducationEducational Policies.In this interview, Professor Mara Regina Lemes de Sordi, from the Faculty of Education of the University of Campinas, gives a detailed account of the experience of participatory institutional evaluation, developed in the municipal elementary schools of Campinas starting in 2006, in partnership with the Laboratory of Observation and Descriptive Studies (Loed). Among the main aspects covered, the reflections regarding the empowerment of the various school actors are emphasized, the direction of the School Evaluation Committees, the challenges, misconceptions and advancements reached in the experience, as well as the construction of a new school culture supported by participatory institutional evaluation.En esta entrevista la profesora Mara Regina Lemes de Sordi, de la Facultad de Educación de la Universidad de Campinas, efectúa un detallado balance de la experiencia de evaluación institucional participativa desarrollada en las escuelas de educación básica de la red municipal de Campinas, que tuvo inicio en el 2006, por medio de una alianza con el Laboratório de Observação e Estudos Descritivos (Loed). Entre los principales aspectos abordados, se destacan las reflexiones que se refieren al empoderamiento de los distintos actores escolares, al sentido de las Comisiones Propias de Evaluación en las escuelas, a los desafíos, a los equívocos de la experiencia y a los avances que alcanzó, así como a la construcción de una nueva cultura escolar apoyada por la evaluación institucional participativa.Nesta entrevista a professora Mara Regina Lemes De Sordi, da Faculdade de Educação da Universidade Estadual de Campinas, faz um balanço minucioso da experiência de avaliação institucional participativa desenvolvida nas escolas de ensino fundamental da rede municipal de Campinas, iniciada em 2006, em parceria com o Laboratório de Observação e Estudos Descritivos (Loed). Dentre os principais aspectos abordados, destacam-se as reflexões feitas em relação ao empoderamento dos diferentes atores escolares, ao sentido das Comissões Próprias de Avaliação nas escolas, aos desafios e equívocos da experiência e avanços por ela alcançados, bem como à construção de uma nova cultura escolar apoiada pela avaliação institucional participativa.Fundação Carlos Chagas2016-08-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/400710.18222/eae.v27i65.4007Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 27 No. 65 (2016): maio/ago. 2016; 470-518Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 27 Núm. 65 (2016): maio/ago. 2016; 470-518Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 27 No. 65 (2016): maio/ago. 2016; 470-518Estudos em Avaliação Educacional; V. 27 N. 65 (2016): maio/ago. 2016; 470-518Estudos em Avaliação Educacional; v. 27 n. 65 (2016): maio/ago. 2016; 470-5181984-932X0103-6831reponame:Estudos em Avaliação Educacionalinstname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/4007/3197Copyright (c) 2016 Estudos em Avaliação Educacionalinfo:eu-repo/semantics/openAccessBarretto, Elba Siqueira de SáGimenes, Nelson2016-09-01T14:11:22Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/4007Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/indexONGhttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/oaieae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br1984-932X0103-6831opendoar:2016-09-01T14:11:22Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)false
dc.title.none.fl_str_mv The experience of institutional evaluation in the municipality of Campinas: a testimony
La experiencia de evaluación institucional en el municipio de Campinas: un testimonio
A experiência de avaliação institucional no município de Campinas: um depoimento
title The experience of institutional evaluation in the municipality of Campinas: a testimony
spellingShingle The experience of institutional evaluation in the municipality of Campinas: a testimony
Barretto, Elba Siqueira de Sá
Avaliação Institucional
Participação
Educação Básica
Políticas Educacionais.
Evaluación Institucional
Participación
Educación Básica
Políticas Educacionales.
Institutional Evaluation
Participation
Basic Education
Educational Policies.
title_short The experience of institutional evaluation in the municipality of Campinas: a testimony
title_full The experience of institutional evaluation in the municipality of Campinas: a testimony
title_fullStr The experience of institutional evaluation in the municipality of Campinas: a testimony
title_full_unstemmed The experience of institutional evaluation in the municipality of Campinas: a testimony
title_sort The experience of institutional evaluation in the municipality of Campinas: a testimony
author Barretto, Elba Siqueira de Sá
author_facet Barretto, Elba Siqueira de Sá
Gimenes, Nelson
author_role author
author2 Gimenes, Nelson
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Barretto, Elba Siqueira de Sá
Gimenes, Nelson
dc.subject.por.fl_str_mv Avaliação Institucional
Participação
Educação Básica
Políticas Educacionais.
Evaluación Institucional
Participación
Educación Básica
Políticas Educacionales.
Institutional Evaluation
Participation
Basic Education
Educational Policies.
topic Avaliação Institucional
Participação
Educação Básica
Políticas Educacionais.
Evaluación Institucional
Participación
Educación Básica
Políticas Educacionales.
Institutional Evaluation
Participation
Basic Education
Educational Policies.
description In this interview, Professor Mara Regina Lemes de Sordi, from the Faculty of Education of the University of Campinas, gives a detailed account of the experience of participatory institutional evaluation, developed in the municipal elementary schools of Campinas starting in 2006, in partnership with the Laboratory of Observation and Descriptive Studies (Loed). Among the main aspects covered, the reflections regarding the empowerment of the various school actors are emphasized, the direction of the School Evaluation Committees, the challenges, misconceptions and advancements reached in the experience, as well as the construction of a new school culture supported by participatory institutional evaluation.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-08-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/4007
10.18222/eae.v27i65.4007
url https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/4007
identifier_str_mv 10.18222/eae.v27i65.4007
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/4007/3197
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2016 Estudos em Avaliação Educacional
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2016 Estudos em Avaliação Educacional
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
dc.source.none.fl_str_mv Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 27 No. 65 (2016): maio/ago. 2016; 470-518
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 27 Núm. 65 (2016): maio/ago. 2016; 470-518
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 27 No. 65 (2016): maio/ago. 2016; 470-518
Estudos em Avaliação Educacional; V. 27 N. 65 (2016): maio/ago. 2016; 470-518
Estudos em Avaliação Educacional; v. 27 n. 65 (2016): maio/ago. 2016; 470-518
1984-932X
0103-6831
reponame:Estudos em Avaliação Educacional
instname:Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron:FCC
instname_str Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron_str FCC
institution FCC
reponame_str Estudos em Avaliação Educacional
collection Estudos em Avaliação Educacional
repository.name.fl_str_mv Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)
repository.mail.fl_str_mv eae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br
_version_ 1795332422447923200