The experience of institutional evaluation in the municipality of Campinas: a testimony
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Estudos em Avaliação Educacional |
Texto Completo: | https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/4007 |
Resumo: | In this interview, Professor Mara Regina Lemes de Sordi, from the Faculty of Education of the University of Campinas, gives a detailed account of the experience of participatory institutional evaluation, developed in the municipal elementary schools of Campinas starting in 2006, in partnership with the Laboratory of Observation and Descriptive Studies (Loed). Among the main aspects covered, the reflections regarding the empowerment of the various school actors are emphasized, the direction of the School Evaluation Committees, the challenges, misconceptions and advancements reached in the experience, as well as the construction of a new school culture supported by participatory institutional evaluation. |
id |
FCC-2_9b8e486bc2498dd33370ef5a6819b538 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/4007 |
network_acronym_str |
FCC-2 |
network_name_str |
Estudos em Avaliação Educacional |
repository_id_str |
|
spelling |
The experience of institutional evaluation in the municipality of Campinas: a testimonyLa experiencia de evaluación institucional en el municipio de Campinas: un testimonioA experiência de avaliação institucional no município de Campinas: um depoimentoAvaliação InstitucionalParticipaçãoEducação BásicaPolíticas Educacionais.Evaluación InstitucionalParticipaciónEducación BásicaPolíticas Educacionales.Institutional EvaluationParticipationBasic EducationEducational Policies.In this interview, Professor Mara Regina Lemes de Sordi, from the Faculty of Education of the University of Campinas, gives a detailed account of the experience of participatory institutional evaluation, developed in the municipal elementary schools of Campinas starting in 2006, in partnership with the Laboratory of Observation and Descriptive Studies (Loed). Among the main aspects covered, the reflections regarding the empowerment of the various school actors are emphasized, the direction of the School Evaluation Committees, the challenges, misconceptions and advancements reached in the experience, as well as the construction of a new school culture supported by participatory institutional evaluation.En esta entrevista la profesora Mara Regina Lemes de Sordi, de la Facultad de Educación de la Universidad de Campinas, efectúa un detallado balance de la experiencia de evaluación institucional participativa desarrollada en las escuelas de educación básica de la red municipal de Campinas, que tuvo inicio en el 2006, por medio de una alianza con el Laboratório de Observação e Estudos Descritivos (Loed). Entre los principales aspectos abordados, se destacan las reflexiones que se refieren al empoderamiento de los distintos actores escolares, al sentido de las Comisiones Propias de Evaluación en las escuelas, a los desafíos, a los equívocos de la experiencia y a los avances que alcanzó, así como a la construcción de una nueva cultura escolar apoyada por la evaluación institucional participativa.Nesta entrevista a professora Mara Regina Lemes De Sordi, da Faculdade de Educação da Universidade Estadual de Campinas, faz um balanço minucioso da experiência de avaliação institucional participativa desenvolvida nas escolas de ensino fundamental da rede municipal de Campinas, iniciada em 2006, em parceria com o Laboratório de Observação e Estudos Descritivos (Loed). Dentre os principais aspectos abordados, destacam-se as reflexões feitas em relação ao empoderamento dos diferentes atores escolares, ao sentido das Comissões Próprias de Avaliação nas escolas, aos desafios e equívocos da experiência e avanços por ela alcançados, bem como à construção de uma nova cultura escolar apoiada pela avaliação institucional participativa.Fundação Carlos Chagas2016-08-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/400710.18222/eae.v27i65.4007Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 27 No. 65 (2016): maio/ago. 2016; 470-518Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 27 Núm. 65 (2016): maio/ago. 2016; 470-518Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 27 No. 65 (2016): maio/ago. 2016; 470-518Estudos em Avaliação Educacional; V. 27 N. 65 (2016): maio/ago. 2016; 470-518Estudos em Avaliação Educacional; v. 27 n. 65 (2016): maio/ago. 2016; 470-5181984-932X0103-6831reponame:Estudos em Avaliação Educacionalinstname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/4007/3197Copyright (c) 2016 Estudos em Avaliação Educacionalinfo:eu-repo/semantics/openAccessBarretto, Elba Siqueira de SáGimenes, Nelson2016-09-01T14:11:22Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/4007Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/indexONGhttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/oaieae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br1984-932X0103-6831opendoar:2016-09-01T14:11:22Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The experience of institutional evaluation in the municipality of Campinas: a testimony La experiencia de evaluación institucional en el municipio de Campinas: un testimonio A experiência de avaliação institucional no município de Campinas: um depoimento |
title |
The experience of institutional evaluation in the municipality of Campinas: a testimony |
spellingShingle |
The experience of institutional evaluation in the municipality of Campinas: a testimony Barretto, Elba Siqueira de Sá Avaliação Institucional Participação Educação Básica Políticas Educacionais. Evaluación Institucional Participación Educación Básica Políticas Educacionales. Institutional Evaluation Participation Basic Education Educational Policies. |
title_short |
The experience of institutional evaluation in the municipality of Campinas: a testimony |
title_full |
The experience of institutional evaluation in the municipality of Campinas: a testimony |
title_fullStr |
The experience of institutional evaluation in the municipality of Campinas: a testimony |
title_full_unstemmed |
The experience of institutional evaluation in the municipality of Campinas: a testimony |
title_sort |
The experience of institutional evaluation in the municipality of Campinas: a testimony |
author |
Barretto, Elba Siqueira de Sá |
author_facet |
Barretto, Elba Siqueira de Sá Gimenes, Nelson |
author_role |
author |
author2 |
Gimenes, Nelson |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Barretto, Elba Siqueira de Sá Gimenes, Nelson |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Avaliação Institucional Participação Educação Básica Políticas Educacionais. Evaluación Institucional Participación Educación Básica Políticas Educacionales. Institutional Evaluation Participation Basic Education Educational Policies. |
topic |
Avaliação Institucional Participação Educação Básica Políticas Educacionais. Evaluación Institucional Participación Educación Básica Políticas Educacionales. Institutional Evaluation Participation Basic Education Educational Policies. |
description |
In this interview, Professor Mara Regina Lemes de Sordi, from the Faculty of Education of the University of Campinas, gives a detailed account of the experience of participatory institutional evaluation, developed in the municipal elementary schools of Campinas starting in 2006, in partnership with the Laboratory of Observation and Descriptive Studies (Loed). Among the main aspects covered, the reflections regarding the empowerment of the various school actors are emphasized, the direction of the School Evaluation Committees, the challenges, misconceptions and advancements reached in the experience, as well as the construction of a new school culture supported by participatory institutional evaluation. |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016-08-31 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/4007 10.18222/eae.v27i65.4007 |
url |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/4007 |
identifier_str_mv |
10.18222/eae.v27i65.4007 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/4007/3197 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2016 Estudos em Avaliação Educacional info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2016 Estudos em Avaliação Educacional |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Carlos Chagas |
publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Carlos Chagas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 27 No. 65 (2016): maio/ago. 2016; 470-518 Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 27 Núm. 65 (2016): maio/ago. 2016; 470-518 Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 27 No. 65 (2016): maio/ago. 2016; 470-518 Estudos em Avaliação Educacional; V. 27 N. 65 (2016): maio/ago. 2016; 470-518 Estudos em Avaliação Educacional; v. 27 n. 65 (2016): maio/ago. 2016; 470-518 1984-932X 0103-6831 reponame:Estudos em Avaliação Educacional instname:Fundação Carlos Chagas (FCC) instacron:FCC |
instname_str |
Fundação Carlos Chagas (FCC) |
instacron_str |
FCC |
institution |
FCC |
reponame_str |
Estudos em Avaliação Educacional |
collection |
Estudos em Avaliação Educacional |
repository.name.fl_str_mv |
Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC) |
repository.mail.fl_str_mv |
eae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br |
_version_ |
1795332422447923200 |