Teachers’ self-assessment and the improvement of educational practices: perceptions of Portuguese teachers
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2015 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Estudos em Avaliação Educacional |
Texto Completo: | https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/3592 |
Resumo: | Our study aimed to gather teachers’ perspectives regarding the contribution of self-assessment to the evaluation system of Portuguese teacher performance, for the improvement of pedagogic practices. Using an exploratory case study, we outlined a qualitative research methodology that was completed by the analysis of the legislation on the evaluation of teaching performance in Portugal as well as by semi-structured interviews of five teachers from a group of schools. The data obtained showed that teachers perceive teaching performance assessment as a diagnosis process to identify strengths as well as what should be improved in their teaching practices. The self-assessment of teachers, through a reflection on their own teaching practices throughout the school year, constitutes a contribution to this process, although it is not clear whether it leads to effective change in terms of practices that promote their professional development. |
id |
FCC-2_9ca7198d9e81f55a1aba1ea06d088b86 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/3592 |
network_acronym_str |
FCC-2 |
network_name_str |
Estudos em Avaliação Educacional |
repository_id_str |
|
spelling |
Teachers’ self-assessment and the improvement of educational practices: perceptions of Portuguese teachersAutoevaluación docente y mejora de las prácticas pedagógicas: percepciones de profesores portuguesesAuto-avaliação docente e melhoria das práticas pedagógicas: percepções de professores portuguesesAuto-avaliaçãoAvaliação do Desempenho DocenteDesenvolvimento ProfissionalPrática de EnsinoAvaliação do desempenho docenteAutoevaluaciónEvaluación del Desempeño DocenteDesarrollo ProfesionalPráctica de EnseñanzaSelf-AssessmentTeaching Performance AssessmentProfessional DevelopmentTeaching PracticeOur study aimed to gather teachers’ perspectives regarding the contribution of self-assessment to the evaluation system of Portuguese teacher performance, for the improvement of pedagogic practices. Using an exploratory case study, we outlined a qualitative research methodology that was completed by the analysis of the legislation on the evaluation of teaching performance in Portugal as well as by semi-structured interviews of five teachers from a group of schools. The data obtained showed that teachers perceive teaching performance assessment as a diagnosis process to identify strengths as well as what should be improved in their teaching practices. The self-assessment of teachers, through a reflection on their own teaching practices throughout the school year, constitutes a contribution to this process, although it is not clear whether it leads to effective change in terms of practices that promote their professional development.Realizamos una investigación con el objeto de auscultar a los profesores sobre el aporte de la autoevaluación docente, prevista en el sistema de evaluación de desempeño docente portugués, en la mejora de las prácticas pedagógicas. Para ello, delineamos una metodología de investigación cualitativa con el estudio exploratorio de caso, que se concretó por medio del análisis de la legislación sobre la evaluación de desempeño docente en Portugal y por la entrevista semiestructurada a cinco profesores de un agrupamiento de escuelas. De acuerdo con los datos obtenidos, se verificó que los profesores percibían la evaluación de desempeño docente como un proceso de diagnóstico de los puntos fuertes y que debía mejorar en sus prácticas pedagógicas. La autoevaluación de los profesores, por medio de la reflexión sobre sus prácticas pedagógicas a lo largo del año lectivo, constituye un aporte para dicho proceso, aunque no sea evidente que de ella resulte un cambio efectivo de las prácticas promotoras de su desarrollo profesional.Realizámos uma investigação que visava auscultar professores sobre o contributo da auto-avaliação docente, prevista no sistema de avaliação de desempenho docente português, na melhoria das práticas pedagógicas. Para isso, delineámos uma metodologia de investigação qualitativa, com o estudo exploratório de caso, concretizada pela análise da legislação sobre a avaliação de desempenho docente em Portugal e pela entrevista semi-estruturada a cinco professores de um agrupamento de escolas. Pelos dados obtidos, verificou-se que os professores percepcionavam a avaliação de desempenho docente como um processo de diagnóstico dos pontos fortes e do que era preciso melhorar nas suas práticas pedagógicas. A auto-avaliação dos professores, por meio da reflexão sobre suas práticas pedagógicas ao longo do ano letivo, constitui um contributo para esse processo, embora não fosse evidente que dela resultasse uma mudança efetiva das práticas promotora do seu desenvolvimento profissional.Fundação Carlos Chagas2015-12-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/359210.18222/eae.v0ix.3592Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 26 No. 63 (2015): set./dez. 2015; 806-836Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 26 Núm. 63 (2015): set./dez. 2015; 806-836Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 26 No. 63 (2015): set./dez. 2015; 806-836Estudos em Avaliação Educacional; V. 26 N. 63 (2015): set./dez. 2015; 806-836Estudos em Avaliação Educacional; v. 26 n. 63 (2015): set./dez. 2015; 806-8361984-932X0103-6831reponame:Estudos em Avaliação Educacionalinstname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/3592/3119Copyright (c) 2015 Estudos em Avaliação Educacionalinfo:eu-repo/semantics/openAccessFerreira, Carlos AlbertoOliveira, Cristina2023-10-06T21:21:55Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/3592Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/indexONGhttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/oaieae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br1984-932X0103-6831opendoar:2023-10-06T21:21:55Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Teachers’ self-assessment and the improvement of educational practices: perceptions of Portuguese teachers Autoevaluación docente y mejora de las prácticas pedagógicas: percepciones de profesores portugueses Auto-avaliação docente e melhoria das práticas pedagógicas: percepções de professores portugueses |
title |
Teachers’ self-assessment and the improvement of educational practices: perceptions of Portuguese teachers |
spellingShingle |
Teachers’ self-assessment and the improvement of educational practices: perceptions of Portuguese teachers Ferreira, Carlos Alberto Auto-avaliação Avaliação do Desempenho Docente Desenvolvimento Profissional Prática de Ensino Avaliação do desempenho docente Autoevaluación Evaluación del Desempeño Docente Desarrollo Profesional Práctica de Enseñanza Self-Assessment Teaching Performance Assessment Professional Development Teaching Practice |
title_short |
Teachers’ self-assessment and the improvement of educational practices: perceptions of Portuguese teachers |
title_full |
Teachers’ self-assessment and the improvement of educational practices: perceptions of Portuguese teachers |
title_fullStr |
Teachers’ self-assessment and the improvement of educational practices: perceptions of Portuguese teachers |
title_full_unstemmed |
Teachers’ self-assessment and the improvement of educational practices: perceptions of Portuguese teachers |
title_sort |
Teachers’ self-assessment and the improvement of educational practices: perceptions of Portuguese teachers |
author |
Ferreira, Carlos Alberto |
author_facet |
Ferreira, Carlos Alberto Oliveira, Cristina |
author_role |
author |
author2 |
Oliveira, Cristina |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Ferreira, Carlos Alberto Oliveira, Cristina |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Auto-avaliação Avaliação do Desempenho Docente Desenvolvimento Profissional Prática de Ensino Avaliação do desempenho docente Autoevaluación Evaluación del Desempeño Docente Desarrollo Profesional Práctica de Enseñanza Self-Assessment Teaching Performance Assessment Professional Development Teaching Practice |
topic |
Auto-avaliação Avaliação do Desempenho Docente Desenvolvimento Profissional Prática de Ensino Avaliação do desempenho docente Autoevaluación Evaluación del Desempeño Docente Desarrollo Profesional Práctica de Enseñanza Self-Assessment Teaching Performance Assessment Professional Development Teaching Practice |
description |
Our study aimed to gather teachers’ perspectives regarding the contribution of self-assessment to the evaluation system of Portuguese teacher performance, for the improvement of pedagogic practices. Using an exploratory case study, we outlined a qualitative research methodology that was completed by the analysis of the legislation on the evaluation of teaching performance in Portugal as well as by semi-structured interviews of five teachers from a group of schools. The data obtained showed that teachers perceive teaching performance assessment as a diagnosis process to identify strengths as well as what should be improved in their teaching practices. The self-assessment of teachers, through a reflection on their own teaching practices throughout the school year, constitutes a contribution to this process, although it is not clear whether it leads to effective change in terms of practices that promote their professional development. |
publishDate |
2015 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2015-12-29 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/3592 10.18222/eae.v0ix.3592 |
url |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/3592 |
identifier_str_mv |
10.18222/eae.v0ix.3592 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/3592/3119 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2015 Estudos em Avaliação Educacional info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2015 Estudos em Avaliação Educacional |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Carlos Chagas |
publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Carlos Chagas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 26 No. 63 (2015): set./dez. 2015; 806-836 Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 26 Núm. 63 (2015): set./dez. 2015; 806-836 Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 26 No. 63 (2015): set./dez. 2015; 806-836 Estudos em Avaliação Educacional; V. 26 N. 63 (2015): set./dez. 2015; 806-836 Estudos em Avaliação Educacional; v. 26 n. 63 (2015): set./dez. 2015; 806-836 1984-932X 0103-6831 reponame:Estudos em Avaliação Educacional instname:Fundação Carlos Chagas (FCC) instacron:FCC |
instname_str |
Fundação Carlos Chagas (FCC) |
instacron_str |
FCC |
institution |
FCC |
reponame_str |
Estudos em Avaliação Educacional |
collection |
Estudos em Avaliação Educacional |
repository.name.fl_str_mv |
Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC) |
repository.mail.fl_str_mv |
eae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br |
_version_ |
1795332422362988544 |