Teachers’ self-assessment and the improvement of educational practices: perceptions of Portuguese teachers

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ferreira, Carlos Alberto
Data de Publicação: 2015
Outros Autores: Oliveira, Cristina
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Estudos em Avaliação Educacional
Texto Completo: https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/3592
Resumo: Our study aimed to gather teachers’ perspectives regarding the contribution of self-assessment to the evaluation system of Portuguese teacher performance, for the improvement of pedagogic practices. Using an exploratory case study, we outlined a qualitative research methodology that was completed by the analysis of the legislation on the evaluation of teaching performance in Portugal as well as by semi-structured interviews of five teachers from a group of schools. The data obtained showed that teachers perceive teaching performance assessment as a diagnosis process to identify strengths as well as what should be improved in their teaching practices. The self-assessment of teachers, through a reflection on their own teaching practices throughout the school year, constitutes a contribution to this process, although it is not clear whether it leads to effective change in terms of practices that promote their professional development.
id FCC-2_9ca7198d9e81f55a1aba1ea06d088b86
oai_identifier_str oai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/3592
network_acronym_str FCC-2
network_name_str Estudos em Avaliação Educacional
repository_id_str
spelling Teachers’ self-assessment and the improvement of educational practices: perceptions of Portuguese teachersAutoevaluación docente y mejora de las prácticas pedagógicas: percepciones de profesores portuguesesAuto-avaliação docente e melhoria das práticas pedagógicas: percepções de professores portuguesesAuto-avaliaçãoAvaliação do Desempenho DocenteDesenvolvimento ProfissionalPrática de EnsinoAvaliação do desempenho docenteAutoevaluaciónEvaluación del Desempeño DocenteDesarrollo ProfesionalPráctica de EnseñanzaSelf-AssessmentTeaching Performance AssessmentProfessional DevelopmentTeaching PracticeOur study aimed to gather teachers’ perspectives regarding the contribution of self-assessment to the evaluation system of Portuguese teacher performance, for the improvement of pedagogic practices. Using an exploratory case study, we outlined a qualitative research methodology that was completed by the analysis of the legislation on the evaluation of teaching performance in Portugal as well as by semi-structured interviews of five teachers from a group of schools. The data obtained showed that teachers perceive teaching performance assessment as a diagnosis process to identify strengths as well as what should be improved in their teaching practices. The self-assessment of teachers, through a reflection on their own teaching practices throughout the school year, constitutes a contribution to this process, although it is not clear whether it leads to effective change in terms of practices that promote their professional development.Realizamos una investigación con el objeto de auscultar a los profesores sobre el aporte de la autoevaluación docente, prevista en el sistema de evaluación de desempeño docente portugués, en la mejora de las prácticas pedagógicas. Para ello, delineamos una metodología de investigación cualitativa con el estudio exploratorio de caso, que se concretó por medio del análisis de la legislación sobre la evaluación de desempeño docente en Portugal y por la entrevista semiestructurada a cinco profesores de un agrupamiento de escuelas. De acuerdo con los datos obtenidos, se verificó que los profesores percibían la evaluación de desempeño docente como un proceso de diagnóstico de los puntos fuertes y que debía mejorar en sus prácticas pedagógicas. La autoevaluación de los profesores, por medio de la reflexión sobre sus prácticas pedagógicas a lo largo del año lectivo, constituye un aporte para dicho proceso, aunque no sea evidente que de ella resulte un cambio efectivo de las prácticas promotoras de su desarrollo profesional.Realizámos uma investigação que visava auscultar professores sobre o contributo da auto-avaliação docente, prevista no sistema de avaliação de desempenho docente português, na melhoria das práticas pedagógicas. Para isso, delineámos uma metodologia de investigação qualitativa, com o estudo exploratório de caso, concretizada pela análise da legislação sobre a avaliação de desempenho docente em Portugal e pela entrevista semi-estruturada a cinco professores de um agrupamento de escolas. Pelos dados obtidos, verificou-se que os professores percepcionavam a avaliação de desempenho docente como um processo de diagnóstico dos pontos fortes e do que era preciso melhorar nas suas práticas pedagógicas. A auto-avaliação dos professores, por meio da reflexão sobre suas práticas pedagógicas ao longo do ano letivo, constitui um contributo para esse processo, embora não fosse evidente que dela resultasse uma mudança efetiva das práticas promotora do seu desenvolvimento profissional.Fundação Carlos Chagas2015-12-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/359210.18222/eae.v0ix.3592Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 26 No. 63 (2015): set./dez. 2015; 806-836Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 26 Núm. 63 (2015): set./dez. 2015; 806-836Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 26 No. 63 (2015): set./dez. 2015; 806-836Estudos em Avaliação Educacional; V. 26 N. 63 (2015): set./dez. 2015; 806-836Estudos em Avaliação Educacional; v. 26 n. 63 (2015): set./dez. 2015; 806-8361984-932X0103-6831reponame:Estudos em Avaliação Educacionalinstname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/3592/3119Copyright (c) 2015 Estudos em Avaliação Educacionalinfo:eu-repo/semantics/openAccessFerreira, Carlos AlbertoOliveira, Cristina2023-10-06T21:21:55Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/3592Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/indexONGhttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/oaieae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br1984-932X0103-6831opendoar:2023-10-06T21:21:55Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)false
dc.title.none.fl_str_mv Teachers’ self-assessment and the improvement of educational practices: perceptions of Portuguese teachers
Autoevaluación docente y mejora de las prácticas pedagógicas: percepciones de profesores portugueses
Auto-avaliação docente e melhoria das práticas pedagógicas: percepções de professores portugueses
title Teachers’ self-assessment and the improvement of educational practices: perceptions of Portuguese teachers
spellingShingle Teachers’ self-assessment and the improvement of educational practices: perceptions of Portuguese teachers
Ferreira, Carlos Alberto
Auto-avaliação
Avaliação do Desempenho Docente
Desenvolvimento Profissional
Prática de Ensino
Avaliação do desempenho docente
Autoevaluación
Evaluación del Desempeño Docente
Desarrollo Profesional
Práctica de Enseñanza
Self-Assessment
Teaching Performance Assessment
Professional Development
Teaching Practice
title_short Teachers’ self-assessment and the improvement of educational practices: perceptions of Portuguese teachers
title_full Teachers’ self-assessment and the improvement of educational practices: perceptions of Portuguese teachers
title_fullStr Teachers’ self-assessment and the improvement of educational practices: perceptions of Portuguese teachers
title_full_unstemmed Teachers’ self-assessment and the improvement of educational practices: perceptions of Portuguese teachers
title_sort Teachers’ self-assessment and the improvement of educational practices: perceptions of Portuguese teachers
author Ferreira, Carlos Alberto
author_facet Ferreira, Carlos Alberto
Oliveira, Cristina
author_role author
author2 Oliveira, Cristina
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Ferreira, Carlos Alberto
Oliveira, Cristina
dc.subject.por.fl_str_mv Auto-avaliação
Avaliação do Desempenho Docente
Desenvolvimento Profissional
Prática de Ensino
Avaliação do desempenho docente
Autoevaluación
Evaluación del Desempeño Docente
Desarrollo Profesional
Práctica de Enseñanza
Self-Assessment
Teaching Performance Assessment
Professional Development
Teaching Practice
topic Auto-avaliação
Avaliação do Desempenho Docente
Desenvolvimento Profissional
Prática de Ensino
Avaliação do desempenho docente
Autoevaluación
Evaluación del Desempeño Docente
Desarrollo Profesional
Práctica de Enseñanza
Self-Assessment
Teaching Performance Assessment
Professional Development
Teaching Practice
description Our study aimed to gather teachers’ perspectives regarding the contribution of self-assessment to the evaluation system of Portuguese teacher performance, for the improvement of pedagogic practices. Using an exploratory case study, we outlined a qualitative research methodology that was completed by the analysis of the legislation on the evaluation of teaching performance in Portugal as well as by semi-structured interviews of five teachers from a group of schools. The data obtained showed that teachers perceive teaching performance assessment as a diagnosis process to identify strengths as well as what should be improved in their teaching practices. The self-assessment of teachers, through a reflection on their own teaching practices throughout the school year, constitutes a contribution to this process, although it is not clear whether it leads to effective change in terms of practices that promote their professional development.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-12-29
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/3592
10.18222/eae.v0ix.3592
url https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/3592
identifier_str_mv 10.18222/eae.v0ix.3592
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/3592/3119
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2015 Estudos em Avaliação Educacional
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2015 Estudos em Avaliação Educacional
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
dc.source.none.fl_str_mv Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 26 No. 63 (2015): set./dez. 2015; 806-836
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 26 Núm. 63 (2015): set./dez. 2015; 806-836
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 26 No. 63 (2015): set./dez. 2015; 806-836
Estudos em Avaliação Educacional; V. 26 N. 63 (2015): set./dez. 2015; 806-836
Estudos em Avaliação Educacional; v. 26 n. 63 (2015): set./dez. 2015; 806-836
1984-932X
0103-6831
reponame:Estudos em Avaliação Educacional
instname:Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron:FCC
instname_str Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron_str FCC
institution FCC
reponame_str Estudos em Avaliação Educacional
collection Estudos em Avaliação Educacional
repository.name.fl_str_mv Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)
repository.mail.fl_str_mv eae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br
_version_ 1795332422362988544