Large-scale assessment in Brazilian municipalities: what do the numbers say?
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2015 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Estudos em Avaliação Educacional |
Texto Completo: | https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/3207 |
Resumo: | The article, organized in four sections, presents results of a study that aimed to map and characterize initiatives related to large-scale assessments in development in Brazilian municipalities. Initially, it presents a synthesis of studies already available on the subject, and then explains the methodological procedures of the study. In the third section, it discusses results obtained in the preliminary phase of the survey, which covers events from 4,309 municipalities. Finally, it draws conclusions about the concepts present in the reviews proposed by municipalities and how the results of the various existing evaluations are used by the administration of these federated entities, which highlight the consolidation of large-scale evaluation as a tool for educational management in the municipalities. |
id |
FCC-2_b64f8102ce44dcd7376f1c92ba54e903 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/3207 |
network_acronym_str |
FCC-2 |
network_name_str |
Estudos em Avaliação Educacional |
repository_id_str |
|
spelling |
Large-scale assessment in Brazilian municipalities: what do the numbers say?Evaluación en larga escala en municipios brasileños: ¿qué dicen los números?Avaliação em larga escala em municípios brasileiros: o que dizem os números?Avaliação EducacionalGestão EducacionalSurveyPolítica de Avaliação dos Municípios.avaliação em larga escalaEvaluación EducacionalGestión EducacionalSurveyPolítica de Evaluación de los Municipios.Educational EvaluationEducational ManagementSurveyEvaluation Policy of the Municipalities.The article, organized in four sections, presents results of a study that aimed to map and characterize initiatives related to large-scale assessments in development in Brazilian municipalities. Initially, it presents a synthesis of studies already available on the subject, and then explains the methodological procedures of the study. In the third section, it discusses results obtained in the preliminary phase of the survey, which covers events from 4,309 municipalities. Finally, it draws conclusions about the concepts present in the reviews proposed by municipalities and how the results of the various existing evaluations are used by the administration of these federated entities, which highlight the consolidation of large-scale evaluation as a tool for educational management in the municipalities.El artículo, que se organiza en cuatro secciones, presenta resultados de una investigación que tuvo el objetivo de mapear y caracterizar iniciativas relacionadas con las evaluaciones en gran escala que se llevan a cabo en los municipios brasileños. Inicialmente, expone una síntesis de estudios ya realizados sobre la temática y luego explicita los procedimientos metodológicos del presente estudio. En la tercera sección, discute resultados que se obtuvieron en la fase preliminar del survey, que abarcan manifestaciones recogidas en 4.309 municipios. Por fin, presenta conclusiones acerca de concepciones presentes en las evaluaciones propuestas por los municipios y de los usos de los resultados que las gestiones de dichos entes federados hacen de las diversas evaluaciones existentes, que ponen de manifiesto la consolidación de la evaluación en gran escala como instrumento de gestión educacional en las municipalidades.O artigo, que se organiza em quatro seções, apresenta resultados de pesquisa que teve por objetivos mapear e caracterizar iniciativas relacionadas às avaliações em larga escala em desenvolvimento nos municípios brasileiros. Inicialmente, expõe-se uma síntese de estudos já produzidos sobre a temática e, em seguida, são explicitados os procedimentos metodológicos do estudo. Na terceira seção, discutem-se resultados obtidos na fase preliminar do survey, que abarcam manifestações obtidas de 4.309 municípios. Por fim, são apontadas conclusões acerca de concepções presentes nas avaliações propostas pelos municípios e dos usos dos resultados que as gestões desses entes federados fazem das diversas avaliações existentes, que evidenciam a consolidação da avaliação em larga escala como instrumento de gestão educacional nas municipalidades.Fundação Carlos Chagas2015-10-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/320710.18222/eae266203207Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 26 No. 62: maio/ago.2015; 326-352Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 26 Núm. 62: maio/ago.2015; 326-352Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 26 No. 62: maio/ago.2015; 326-352Estudos em Avaliação Educacional; V. 26 N. 62: maio/ago.2015; 326-352Estudos em Avaliação Educacional; v. 26 n. 62: maio/ago.2015; 326-3521984-932X0103-683110.18222/eae.v26i62reponame:Estudos em Avaliação Educacionalinstname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/3207/3073Copyright (c) 2015 Estudos em Avaliação Educacionalinfo:eu-repo/semantics/openAccessBauer, AdrianaPimenta, Claudia OliveiraNeto, João Luiz HortaSousa, Sandra Zákia Lian2023-10-06T21:23:22Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/3207Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/indexONGhttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/oaieae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br1984-932X0103-6831opendoar:2023-10-06T21:23:22Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Large-scale assessment in Brazilian municipalities: what do the numbers say? Evaluación en larga escala en municipios brasileños: ¿qué dicen los números? Avaliação em larga escala em municípios brasileiros: o que dizem os números? |
title |
Large-scale assessment in Brazilian municipalities: what do the numbers say? |
spellingShingle |
Large-scale assessment in Brazilian municipalities: what do the numbers say? Bauer, Adriana Avaliação Educacional Gestão Educacional Survey Política de Avaliação dos Municípios. avaliação em larga escala Evaluación Educacional Gestión Educacional Survey Política de Evaluación de los Municipios. Educational Evaluation Educational Management Survey Evaluation Policy of the Municipalities. |
title_short |
Large-scale assessment in Brazilian municipalities: what do the numbers say? |
title_full |
Large-scale assessment in Brazilian municipalities: what do the numbers say? |
title_fullStr |
Large-scale assessment in Brazilian municipalities: what do the numbers say? |
title_full_unstemmed |
Large-scale assessment in Brazilian municipalities: what do the numbers say? |
title_sort |
Large-scale assessment in Brazilian municipalities: what do the numbers say? |
author |
Bauer, Adriana |
author_facet |
Bauer, Adriana Pimenta, Claudia Oliveira Neto, João Luiz Horta Sousa, Sandra Zákia Lian |
author_role |
author |
author2 |
Pimenta, Claudia Oliveira Neto, João Luiz Horta Sousa, Sandra Zákia Lian |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Bauer, Adriana Pimenta, Claudia Oliveira Neto, João Luiz Horta Sousa, Sandra Zákia Lian |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Avaliação Educacional Gestão Educacional Survey Política de Avaliação dos Municípios. avaliação em larga escala Evaluación Educacional Gestión Educacional Survey Política de Evaluación de los Municipios. Educational Evaluation Educational Management Survey Evaluation Policy of the Municipalities. |
topic |
Avaliação Educacional Gestão Educacional Survey Política de Avaliação dos Municípios. avaliação em larga escala Evaluación Educacional Gestión Educacional Survey Política de Evaluación de los Municipios. Educational Evaluation Educational Management Survey Evaluation Policy of the Municipalities. |
description |
The article, organized in four sections, presents results of a study that aimed to map and characterize initiatives related to large-scale assessments in development in Brazilian municipalities. Initially, it presents a synthesis of studies already available on the subject, and then explains the methodological procedures of the study. In the third section, it discusses results obtained in the preliminary phase of the survey, which covers events from 4,309 municipalities. Finally, it draws conclusions about the concepts present in the reviews proposed by municipalities and how the results of the various existing evaluations are used by the administration of these federated entities, which highlight the consolidation of large-scale evaluation as a tool for educational management in the municipalities. |
publishDate |
2015 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2015-10-09 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/3207 10.18222/eae266203207 |
url |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/3207 |
identifier_str_mv |
10.18222/eae266203207 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/3207/3073 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2015 Estudos em Avaliação Educacional info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2015 Estudos em Avaliação Educacional |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Carlos Chagas |
publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Carlos Chagas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 26 No. 62: maio/ago.2015; 326-352 Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 26 Núm. 62: maio/ago.2015; 326-352 Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 26 No. 62: maio/ago.2015; 326-352 Estudos em Avaliação Educacional; V. 26 N. 62: maio/ago.2015; 326-352 Estudos em Avaliação Educacional; v. 26 n. 62: maio/ago.2015; 326-352 1984-932X 0103-6831 10.18222/eae.v26i62 reponame:Estudos em Avaliação Educacional instname:Fundação Carlos Chagas (FCC) instacron:FCC |
instname_str |
Fundação Carlos Chagas (FCC) |
instacron_str |
FCC |
institution |
FCC |
reponame_str |
Estudos em Avaliação Educacional |
collection |
Estudos em Avaliação Educacional |
repository.name.fl_str_mv |
Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC) |
repository.mail.fl_str_mv |
eae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br |
_version_ |
1795332422006472704 |