Institutional assessment of a regional coordination unit of education
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Estudos em Avaliação Educacional |
Texto Completo: | https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/4988 |
Resumo: | The article analyzes findings from a broader research on the institutional assessment process of a Regional Coordination Unit of Education. It aims to identify if changes occurred during and after the completion of the diagnostic evaluation implemented by the State System of Participatory Evaluation for the state schools of Rio Grande do Sul. The sources of analysis were the online institutional assessment database, observations during trainings for the implementation of the policy, and interviews with people responsible for preparing the diagnosis. The results have shown that the assessment system objectives, as well as the dynamics involved in its completion, were observed and maintained, generating knowledge and learning able to qualify institutional practices. |
id |
FCC-2_c18a1523fd6a5bcb51fb23854ad3e2f8 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/4988 |
network_acronym_str |
FCC-2 |
network_name_str |
Estudos em Avaliação Educacional |
repository_id_str |
|
spelling |
Institutional assessment of a regional coordination unit of educationLa evaluación institucional en uma coordinadora regional de educaciónA avaliação institucional em uma coordenadoria regional de educaçãoAvaliação InstitucionalCoordenadoria Regional de EducaçãoParticipaçãoSistema Estadual de Avaliação ParticipativaAvaliação InstitucionalEvaluación InstitucionalCoordinadora Regional de EducaciónParticipaciónSistema Estadual de Evaluación ParticipativaInstitutional AssessmentRegional Coordination Unit of EducationParticipationState System of Participatory Evaluation.The article analyzes findings from a broader research on the institutional assessment process of a Regional Coordination Unit of Education. It aims to identify if changes occurred during and after the completion of the diagnostic evaluation implemented by the State System of Participatory Evaluation for the state schools of Rio Grande do Sul. The sources of analysis were the online institutional assessment database, observations during trainings for the implementation of the policy, and interviews with people responsible for preparing the diagnosis. The results have shown that the assessment system objectives, as well as the dynamics involved in its completion, were observed and maintained, generating knowledge and learning able to qualify institutional practices. El artículo es un recorte de investigación y analiza el proceso de evaluación institucional en una Coordinadora Regional de Educación, buscando identificar la ocurrencia - o no -, de cambios durante y después de realizarse la evaluación diagnóstica instituida por el Sistema Estadual de Evaluación Participativa, para la red estadual de enseñanza del estado de Rio Grande do Sul. Las fuentes de los análisis fueron el banco de datos del sistema on-line de la evaluación institucional, observación en formaciones realizadas para implementar la política y entrevista con los responsables por la elaboración del diagnóstico. Se puede afirmar que, en la instancia analizada, los objetivos del sistema de evaluación y la dinámica prevista para su realización se observaron y mantuvieron, generando conocimientos y aprendizajes con potencial para cualificar las prácticas institucionales. O artigo é um recorte de pesquisa e analisa o processo da avaliação institucional em uma Coordenadoria Regional de Educação, buscando identificar a ocorrência, ou não, de mudanças durante e após a realização da avaliação diagnóstica instituída pelo Sistema Estadual de Avaliação Participativa, para a rede estadual de ensino gaúcha. As análises tiveram como fontes o banco de dados do sistema on-line da avaliação institucional, observação em formações realizadas para a implementação da política e entrevista com responsáveis pela elaboração do diagnóstico. Pode-se afirmar que, na instância analisada, os objetivos do sistema de avaliação e a dinâmica prevista para sua realização foram observados e mantidos, gerando conhecimentos e aprendizagens com potencial para qualificar as práticas institucionais.Fundação Carlos Chagas2018-12-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/498810.18222/eae.v29i72.4988Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 29 No. 72 (2018): set./dez. 2018; 654-682Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 29 Núm. 72 (2018): set./dez. 2018; 654-682Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 29 No. 72 (2018): set./dez. 2018; 654-682Estudos em Avaliação Educacional; V. 29 N. 72 (2018): set./dez. 2018; 654-682Estudos em Avaliação Educacional; v. 29 n. 72 (2018): set./dez. 2018; 654-6821984-932X0103-6831reponame:Estudos em Avaliação Educacionalinstname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/4988/3709Copyright (c) 2018 Estudos em Avaliação Educacionalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMachado, Maria Goreti FariasSilva, Maria Beatriz Gomes da2024-01-23T13:30:36Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/4988Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/indexONGhttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/oaieae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br1984-932X0103-6831opendoar:2024-01-23T13:30:36Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Institutional assessment of a regional coordination unit of education La evaluación institucional en uma coordinadora regional de educación A avaliação institucional em uma coordenadoria regional de educação |
title |
Institutional assessment of a regional coordination unit of education |
spellingShingle |
Institutional assessment of a regional coordination unit of education Machado, Maria Goreti Farias Avaliação Institucional Coordenadoria Regional de Educação Participação Sistema Estadual de Avaliação Participativa Avaliação Institucional Evaluación Institucional Coordinadora Regional de Educación Participación Sistema Estadual de Evaluación Participativa Institutional Assessment Regional Coordination Unit of Education Participation State System of Participatory Evaluation. |
title_short |
Institutional assessment of a regional coordination unit of education |
title_full |
Institutional assessment of a regional coordination unit of education |
title_fullStr |
Institutional assessment of a regional coordination unit of education |
title_full_unstemmed |
Institutional assessment of a regional coordination unit of education |
title_sort |
Institutional assessment of a regional coordination unit of education |
author |
Machado, Maria Goreti Farias |
author_facet |
Machado, Maria Goreti Farias Silva, Maria Beatriz Gomes da |
author_role |
author |
author2 |
Silva, Maria Beatriz Gomes da |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Machado, Maria Goreti Farias Silva, Maria Beatriz Gomes da |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Avaliação Institucional Coordenadoria Regional de Educação Participação Sistema Estadual de Avaliação Participativa Avaliação Institucional Evaluación Institucional Coordinadora Regional de Educación Participación Sistema Estadual de Evaluación Participativa Institutional Assessment Regional Coordination Unit of Education Participation State System of Participatory Evaluation. |
topic |
Avaliação Institucional Coordenadoria Regional de Educação Participação Sistema Estadual de Avaliação Participativa Avaliação Institucional Evaluación Institucional Coordinadora Regional de Educación Participación Sistema Estadual de Evaluación Participativa Institutional Assessment Regional Coordination Unit of Education Participation State System of Participatory Evaluation. |
description |
The article analyzes findings from a broader research on the institutional assessment process of a Regional Coordination Unit of Education. It aims to identify if changes occurred during and after the completion of the diagnostic evaluation implemented by the State System of Participatory Evaluation for the state schools of Rio Grande do Sul. The sources of analysis were the online institutional assessment database, observations during trainings for the implementation of the policy, and interviews with people responsible for preparing the diagnosis. The results have shown that the assessment system objectives, as well as the dynamics involved in its completion, were observed and maintained, generating knowledge and learning able to qualify institutional practices. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-12-20 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/4988 10.18222/eae.v29i72.4988 |
url |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/4988 |
identifier_str_mv |
10.18222/eae.v29i72.4988 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/4988/3709 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 Estudos em Avaliação Educacional https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 Estudos em Avaliação Educacional https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Carlos Chagas |
publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Carlos Chagas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 29 No. 72 (2018): set./dez. 2018; 654-682 Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 29 Núm. 72 (2018): set./dez. 2018; 654-682 Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 29 No. 72 (2018): set./dez. 2018; 654-682 Estudos em Avaliação Educacional; V. 29 N. 72 (2018): set./dez. 2018; 654-682 Estudos em Avaliação Educacional; v. 29 n. 72 (2018): set./dez. 2018; 654-682 1984-932X 0103-6831 reponame:Estudos em Avaliação Educacional instname:Fundação Carlos Chagas (FCC) instacron:FCC |
instname_str |
Fundação Carlos Chagas (FCC) |
instacron_str |
FCC |
institution |
FCC |
reponame_str |
Estudos em Avaliação Educacional |
collection |
Estudos em Avaliação Educacional |
repository.name.fl_str_mv |
Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC) |
repository.mail.fl_str_mv |
eae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br |
_version_ |
1795332422578995200 |