Institutional assessment of a regional coordination unit of education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Machado, Maria Goreti Farias
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Silva, Maria Beatriz Gomes da
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Estudos em Avaliação Educacional
Texto Completo: https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/4988
Resumo: The article analyzes findings from a broader research on the institutional assessment process of a Regional Coordination Unit of Education. It aims to identify if changes occurred during and after the completion of the diagnostic evaluation implemented by the State System of Participatory Evaluation for the state schools of Rio Grande do Sul. The sources of analysis were the online institutional assessment database, observations during trainings for the implementation of the policy, and interviews with people responsible for preparing the diagnosis. The results have shown that the assessment system objectives, as well as the dynamics involved in its completion, were observed and maintained, generating knowledge and learning able to qualify institutional practices. 
id FCC-2_c18a1523fd6a5bcb51fb23854ad3e2f8
oai_identifier_str oai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/4988
network_acronym_str FCC-2
network_name_str Estudos em Avaliação Educacional
repository_id_str
spelling Institutional assessment of a regional coordination unit of educationLa evaluación institucional en uma coordinadora regional de educaciónA avaliação institucional em uma coordenadoria regional de educaçãoAvaliação InstitucionalCoordenadoria Regional de EducaçãoParticipaçãoSistema Estadual de Avaliação ParticipativaAvaliação InstitucionalEvaluación InstitucionalCoordinadora Regional de EducaciónParticipaciónSistema Estadual de Evaluación ParticipativaInstitutional AssessmentRegional Coordination Unit of EducationParticipationState System of Participatory Evaluation.The article analyzes findings from a broader research on the institutional assessment process of a Regional Coordination Unit of Education. It aims to identify if changes occurred during and after the completion of the diagnostic evaluation implemented by the State System of Participatory Evaluation for the state schools of Rio Grande do Sul. The sources of analysis were the online institutional assessment database, observations during trainings for the implementation of the policy, and interviews with people responsible for preparing the diagnosis. The results have shown that the assessment system objectives, as well as the dynamics involved in its completion, were observed and maintained, generating knowledge and learning able to qualify institutional practices. El artículo es un recorte de investigación y analiza el proceso de evaluación institucional en una Coordinadora Regional de Educación, buscando identificar la ocurrencia - o no -, de cambios durante y después de realizarse la evaluación diagnóstica instituida por el Sistema Estadual de Evaluación Participativa, para la red estadual de enseñanza del estado de Rio Grande do Sul. Las fuentes de los análisis fueron el banco de datos del sistema on-line de la evaluación institucional, observación en formaciones realizadas para implementar la política y entrevista con los responsables por la elaboración del diagnóstico. Se puede afirmar que, en la instancia analizada, los objetivos del sistema de evaluación y la dinámica prevista para su realización se observaron y mantuvieron, generando conocimientos y aprendizajes con potencial para cualificar las prácticas institucionales. O artigo é um recorte de pesquisa e analisa o processo da avaliação institucional em uma Coordenadoria Regional de Educação, buscando identificar a ocorrência, ou não, de mudanças durante e após a realização da avaliação diagnóstica instituída pelo Sistema Estadual de Avaliação Participativa, para a rede estadual de ensino gaúcha. As análises tiveram como fontes o banco de dados do sistema on-line da avaliação institucional, observação em formações realizadas para a implementação da política e entrevista com responsáveis pela elaboração do diagnóstico. Pode-se afirmar que, na instância analisada, os objetivos do sistema de avaliação e a dinâmica prevista para sua realização foram observados e mantidos, gerando conhecimentos e aprendizagens com potencial para qualificar as práticas institucionais.Fundação Carlos Chagas2018-12-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/498810.18222/eae.v29i72.4988Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 29 No. 72 (2018): set./dez. 2018; 654-682Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 29 Núm. 72 (2018): set./dez. 2018; 654-682Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 29 No. 72 (2018): set./dez. 2018; 654-682Estudos em Avaliação Educacional; V. 29 N. 72 (2018): set./dez. 2018; 654-682Estudos em Avaliação Educacional; v. 29 n. 72 (2018): set./dez. 2018; 654-6821984-932X0103-6831reponame:Estudos em Avaliação Educacionalinstname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/4988/3709Copyright (c) 2018 Estudos em Avaliação Educacionalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMachado, Maria Goreti FariasSilva, Maria Beatriz Gomes da2024-01-23T13:30:36Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/4988Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/indexONGhttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/oaieae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br1984-932X0103-6831opendoar:2024-01-23T13:30:36Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)false
dc.title.none.fl_str_mv Institutional assessment of a regional coordination unit of education
La evaluación institucional en uma coordinadora regional de educación
A avaliação institucional em uma coordenadoria regional de educação
title Institutional assessment of a regional coordination unit of education
spellingShingle Institutional assessment of a regional coordination unit of education
Machado, Maria Goreti Farias
Avaliação Institucional
Coordenadoria Regional de Educação
Participação
Sistema Estadual de Avaliação Participativa
Avaliação Institucional
Evaluación Institucional
Coordinadora Regional de Educación
Participación
Sistema Estadual de Evaluación Participativa
Institutional Assessment
Regional Coordination Unit of Education
Participation
State System of Participatory Evaluation.
title_short Institutional assessment of a regional coordination unit of education
title_full Institutional assessment of a regional coordination unit of education
title_fullStr Institutional assessment of a regional coordination unit of education
title_full_unstemmed Institutional assessment of a regional coordination unit of education
title_sort Institutional assessment of a regional coordination unit of education
author Machado, Maria Goreti Farias
author_facet Machado, Maria Goreti Farias
Silva, Maria Beatriz Gomes da
author_role author
author2 Silva, Maria Beatriz Gomes da
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Machado, Maria Goreti Farias
Silva, Maria Beatriz Gomes da
dc.subject.por.fl_str_mv Avaliação Institucional
Coordenadoria Regional de Educação
Participação
Sistema Estadual de Avaliação Participativa
Avaliação Institucional
Evaluación Institucional
Coordinadora Regional de Educación
Participación
Sistema Estadual de Evaluación Participativa
Institutional Assessment
Regional Coordination Unit of Education
Participation
State System of Participatory Evaluation.
topic Avaliação Institucional
Coordenadoria Regional de Educação
Participação
Sistema Estadual de Avaliação Participativa
Avaliação Institucional
Evaluación Institucional
Coordinadora Regional de Educación
Participación
Sistema Estadual de Evaluación Participativa
Institutional Assessment
Regional Coordination Unit of Education
Participation
State System of Participatory Evaluation.
description The article analyzes findings from a broader research on the institutional assessment process of a Regional Coordination Unit of Education. It aims to identify if changes occurred during and after the completion of the diagnostic evaluation implemented by the State System of Participatory Evaluation for the state schools of Rio Grande do Sul. The sources of analysis were the online institutional assessment database, observations during trainings for the implementation of the policy, and interviews with people responsible for preparing the diagnosis. The results have shown that the assessment system objectives, as well as the dynamics involved in its completion, were observed and maintained, generating knowledge and learning able to qualify institutional practices. 
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-12-20
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/4988
10.18222/eae.v29i72.4988
url https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/4988
identifier_str_mv 10.18222/eae.v29i72.4988
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/4988/3709
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Estudos em Avaliação Educacional
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Estudos em Avaliação Educacional
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
dc.source.none.fl_str_mv Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 29 No. 72 (2018): set./dez. 2018; 654-682
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 29 Núm. 72 (2018): set./dez. 2018; 654-682
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 29 No. 72 (2018): set./dez. 2018; 654-682
Estudos em Avaliação Educacional; V. 29 N. 72 (2018): set./dez. 2018; 654-682
Estudos em Avaliação Educacional; v. 29 n. 72 (2018): set./dez. 2018; 654-682
1984-932X
0103-6831
reponame:Estudos em Avaliação Educacional
instname:Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron:FCC
instname_str Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron_str FCC
institution FCC
reponame_str Estudos em Avaliação Educacional
collection Estudos em Avaliação Educacional
repository.name.fl_str_mv Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)
repository.mail.fl_str_mv eae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br
_version_ 1795332422578995200