Implementation of educational public policies from the perspective of bureaucratic agents
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Estudos em Avaliação Educacional |
Texto Completo: | https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/5656 |
Resumo: | The present study introduces new possibilities, for the analysis of educational policy implementation, into the field of education. It seeks to understand the implementation process of the Prêmio Escola Nota Dez (PENDez) (Award Winning School) in the state of Ceará. This is done from the point of view of implementing agents, in four pairs of partner schools in the Cariri (CE) region. The theoretical-methodological choices, from the perspective of the Street Level Bureaucracy and the Mid-Level Bureaucracy, opened a range of research possibilities along with the implementing agents and their interaction in the policy context. This study shows that the implementing agents make adaptations to the curriculum in the evaluation and the pedagogic work in order to earn the award. In addition, these interventions affect the interpretation and implementation of the PENDez. Therefore, the policy becomes adapted to the possibilities and constraints imposed by the implementing agencies. |
id |
FCC-2_c43f029527f032b1e47002b23c54197f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/5656 |
network_acronym_str |
FCC-2 |
network_name_str |
Estudos em Avaliação Educacional |
repository_id_str |
|
spelling |
Implementation of educational public policies from the perspective of bureaucratic agentsImplementación de políticas públicas educacionales desde la perspectiva de los agentes burocráticosImplementação de políticas públicas educacionais na perspectiva dos agentes burocráticosPublic PoliciesEducationEducational EvaluationMethodologyPolíticas PúblicasEducaciónEvaluación de la EducaciónMetodologíaPolíticas PúblicasEducaçãoAvaliação da EducaçãoMetodologiaThe present study introduces new possibilities, for the analysis of educational policy implementation, into the field of education. It seeks to understand the implementation process of the Prêmio Escola Nota Dez (PENDez) (Award Winning School) in the state of Ceará. This is done from the point of view of implementing agents, in four pairs of partner schools in the Cariri (CE) region. The theoretical-methodological choices, from the perspective of the Street Level Bureaucracy and the Mid-Level Bureaucracy, opened a range of research possibilities along with the implementing agents and their interaction in the policy context. This study shows that the implementing agents make adaptations to the curriculum in the evaluation and the pedagogic work in order to earn the award. In addition, these interventions affect the interpretation and implementation of the PENDez. Therefore, the policy becomes adapted to the possibilities and constraints imposed by the implementing agencies. Este estudio trae al campo de la educación nuevas posibilidades para analizar la implementación de políticas educacionales, al tratar de comprender el proceso de implementación del Prêmio Escola Nota Dez (PENDez) en el estado de Ceará, por medio de la percepción de los agentes implementadores en cuatro pares de escuelas aliadas de la región de Cariri (CE). Las elecciones teórico-metodológicas desde la perspectiva de la Burocracia de Nivel de la Calle y la Burocracia de Mediano Escalón abrieron un abanico de posibilidades de investigación junto a los agentes implementadores y su interacción con el contexto de la política. La investigación muestra que los agentes implementadores adaptan el currículo, la evaluación y el trabajo pedagógico para obtener la premiación. Además, tales intervenciones afectan la interpretación del PENDez y su implementación y, por ello, a política se adapta a las posibilidades y a los requisitos impuestos por las agencias implementadoras. Este estudo traz para o campo da educação novas possibilidades para a análise da implementação de políticas educacionais, ao procurar compreender o processo de implementação do Prêmio Escola Nota Dez (PENDez) no estado do Ceará, por meio da percepção dos agentes implementadores em quatro pares de escolas parceiras da região do Cariri (CE). As escolhas teórico-metodológicas na perspectiva da Burocracia de Nível de Rua e da Burocracia de Médio Escalão abriram um leque de possibilidades de pesquisa junto aos agentes implementadores e sua interação com o contexto da política. A pesquisa mostra que os agentes implementadores fazem adaptações no currículo, na avaliação e no trabalho pedagógico para a obtenção da premiação. Além disso, essas intervenções afetam a interpretação do PENDez e sua implementação e, por isso, a política termina sendo adaptada às possibilidades e aos constrangimentos impostos pelas agências implementadoras.Fundação Carlos Chagas2021-05-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/565610.18222/eae.v29i72.5656Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 29 No. 72 (2018): set./dez. 2018; 684-709Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 29 Núm. 72 (2018): set./dez. 2018; 684-709Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 29 No. 72 (2018): set./dez. 2018; 684-709Estudos em Avaliação Educacional; V. 29 N. 72 (2018): set./dez. 2018; 684-709Estudos em Avaliação Educacional; v. 29 n. 72 (2018): set./dez. 2018; 684-7091984-932X0103-6831reponame:Estudos em Avaliação Educacionalinstname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/5656/3697Copyright (c) 2018 Estudos em Avaliação Educacionalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMota, Maria Océlia2021-05-21T13:37:35Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/5656Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/indexONGhttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/oaieae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br1984-932X0103-6831opendoar:2021-05-21T13:37:35Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Implementation of educational public policies from the perspective of bureaucratic agents Implementación de políticas públicas educacionales desde la perspectiva de los agentes burocráticos Implementação de políticas públicas educacionais na perspectiva dos agentes burocráticos |
title |
Implementation of educational public policies from the perspective of bureaucratic agents |
spellingShingle |
Implementation of educational public policies from the perspective of bureaucratic agents Mota, Maria Océlia Public Policies Education Educational Evaluation Methodology Políticas Públicas Educación Evaluación de la Educación Metodología Políticas Públicas Educação Avaliação da Educação Metodologia |
title_short |
Implementation of educational public policies from the perspective of bureaucratic agents |
title_full |
Implementation of educational public policies from the perspective of bureaucratic agents |
title_fullStr |
Implementation of educational public policies from the perspective of bureaucratic agents |
title_full_unstemmed |
Implementation of educational public policies from the perspective of bureaucratic agents |
title_sort |
Implementation of educational public policies from the perspective of bureaucratic agents |
author |
Mota, Maria Océlia |
author_facet |
Mota, Maria Océlia |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Mota, Maria Océlia |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Public Policies Education Educational Evaluation Methodology Políticas Públicas Educación Evaluación de la Educación Metodología Políticas Públicas Educação Avaliação da Educação Metodologia |
topic |
Public Policies Education Educational Evaluation Methodology Políticas Públicas Educación Evaluación de la Educación Metodología Políticas Públicas Educação Avaliação da Educação Metodologia |
description |
The present study introduces new possibilities, for the analysis of educational policy implementation, into the field of education. It seeks to understand the implementation process of the Prêmio Escola Nota Dez (PENDez) (Award Winning School) in the state of Ceará. This is done from the point of view of implementing agents, in four pairs of partner schools in the Cariri (CE) region. The theoretical-methodological choices, from the perspective of the Street Level Bureaucracy and the Mid-Level Bureaucracy, opened a range of research possibilities along with the implementing agents and their interaction in the policy context. This study shows that the implementing agents make adaptations to the curriculum in the evaluation and the pedagogic work in order to earn the award. In addition, these interventions affect the interpretation and implementation of the PENDez. Therefore, the policy becomes adapted to the possibilities and constraints imposed by the implementing agencies. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-05-21 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/5656 10.18222/eae.v29i72.5656 |
url |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/5656 |
identifier_str_mv |
10.18222/eae.v29i72.5656 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/5656/3697 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 Estudos em Avaliação Educacional https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 Estudos em Avaliação Educacional https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Carlos Chagas |
publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Carlos Chagas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 29 No. 72 (2018): set./dez. 2018; 684-709 Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 29 Núm. 72 (2018): set./dez. 2018; 684-709 Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 29 No. 72 (2018): set./dez. 2018; 684-709 Estudos em Avaliação Educacional; V. 29 N. 72 (2018): set./dez. 2018; 684-709 Estudos em Avaliação Educacional; v. 29 n. 72 (2018): set./dez. 2018; 684-709 1984-932X 0103-6831 reponame:Estudos em Avaliação Educacional instname:Fundação Carlos Chagas (FCC) instacron:FCC |
instname_str |
Fundação Carlos Chagas (FCC) |
instacron_str |
FCC |
institution |
FCC |
reponame_str |
Estudos em Avaliação Educacional |
collection |
Estudos em Avaliação Educacional |
repository.name.fl_str_mv |
Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC) |
repository.mail.fl_str_mv |
eae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br |
_version_ |
1795332422933413888 |