Implementation of educational public policies from the perspective of bureaucratic agents

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Mota, Maria Océlia
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Estudos em Avaliação Educacional
Texto Completo: https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/5656
Resumo: The present study introduces new possibilities, for the analysis of educational policy implementation, into the field of education. It seeks to understand the implementation process of the Prêmio Escola Nota Dez (PENDez) (Award Winning School) in the state of Ceará. This is done from the point of view of implementing agents, in four pairs of partner schools in the Cariri (CE) region. The theoretical-methodological choices, from the perspective of the Street Level Bureaucracy and the Mid-Level Bureaucracy, opened a range of research possibilities along with the implementing agents and their interaction in the policy context. This study shows that the implementing agents make adaptations to the curriculum in the evaluation and the pedagogic work in order to earn the award. In addition, these interventions affect the interpretation and implementation of the PENDez. Therefore, the policy becomes adapted to the possibilities and constraints imposed by the implementing agencies. 
id FCC-2_c43f029527f032b1e47002b23c54197f
oai_identifier_str oai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/5656
network_acronym_str FCC-2
network_name_str Estudos em Avaliação Educacional
repository_id_str
spelling Implementation of educational public policies from the perspective of bureaucratic agentsImplementación de políticas públicas educacionales desde la perspectiva de los agentes burocráticosImplementação de políticas públicas educacionais na perspectiva dos agentes burocráticosPublic PoliciesEducationEducational EvaluationMethodologyPolíticas PúblicasEducaciónEvaluación de la EducaciónMetodologíaPolíticas PúblicasEducaçãoAvaliação da EducaçãoMetodologiaThe present study introduces new possibilities, for the analysis of educational policy implementation, into the field of education. It seeks to understand the implementation process of the Prêmio Escola Nota Dez (PENDez) (Award Winning School) in the state of Ceará. This is done from the point of view of implementing agents, in four pairs of partner schools in the Cariri (CE) region. The theoretical-methodological choices, from the perspective of the Street Level Bureaucracy and the Mid-Level Bureaucracy, opened a range of research possibilities along with the implementing agents and their interaction in the policy context. This study shows that the implementing agents make adaptations to the curriculum in the evaluation and the pedagogic work in order to earn the award. In addition, these interventions affect the interpretation and implementation of the PENDez. Therefore, the policy becomes adapted to the possibilities and constraints imposed by the implementing agencies. Este estudio trae al campo de la educación nuevas posibilidades para analizar la implementación de políticas educacionales, al tratar de comprender el proceso de implementación del Prêmio Escola Nota Dez (PENDez) en el estado de Ceará, por medio de la percepción de los agentes implementadores en cuatro pares de escuelas aliadas de la región de Cariri (CE). Las elecciones teórico-metodológicas desde la perspectiva de la Burocracia de Nivel de la Calle y la Burocracia de Mediano Escalón abrieron un abanico de posibilidades de investigación junto a los agentes implementadores y su interacción con el contexto de la política. La investigación muestra que los agentes implementadores adaptan el currículo, la evaluación y el trabajo pedagógico para obtener la premiación. Además, tales intervenciones afectan la interpretación del PENDez y su implementación y, por ello, a política se adapta a las posibilidades y a los requisitos impuestos por las agencias implementadoras. Este estudo traz para o campo da educação novas possibilidades para a análise da implementação de políticas educacionais, ao procurar compreender o processo de implementação do Prêmio Escola Nota Dez (PENDez) no estado do Ceará, por meio da percepção dos agentes implementadores em quatro pares de escolas parceiras da região do Cariri (CE). As escolhas teórico-metodológicas na perspectiva da Burocracia de Nível de Rua e da Burocracia de Médio Escalão abriram um leque de possibilidades de pesquisa junto aos agentes implementadores e sua interação com o contexto da política. A pesquisa mostra que os agentes implementadores fazem adaptações no currículo, na avaliação e no trabalho pedagógico para a obtenção da premiação. Além disso, essas intervenções afetam a interpretação do PENDez e sua implementação e, por isso, a política termina sendo adaptada às possibilidades e aos constrangimentos impostos pelas agências implementadoras.Fundação Carlos Chagas2021-05-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/565610.18222/eae.v29i72.5656Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 29 No. 72 (2018): set./dez. 2018; 684-709Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 29 Núm. 72 (2018): set./dez. 2018; 684-709Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 29 No. 72 (2018): set./dez. 2018; 684-709Estudos em Avaliação Educacional; V. 29 N. 72 (2018): set./dez. 2018; 684-709Estudos em Avaliação Educacional; v. 29 n. 72 (2018): set./dez. 2018; 684-7091984-932X0103-6831reponame:Estudos em Avaliação Educacionalinstname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/5656/3697Copyright (c) 2018 Estudos em Avaliação Educacionalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMota, Maria Océlia2021-05-21T13:37:35Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/5656Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/indexONGhttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/oaieae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br1984-932X0103-6831opendoar:2021-05-21T13:37:35Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)false
dc.title.none.fl_str_mv Implementation of educational public policies from the perspective of bureaucratic agents
Implementación de políticas públicas educacionales desde la perspectiva de los agentes burocráticos
Implementação de políticas públicas educacionais na perspectiva dos agentes burocráticos
title Implementation of educational public policies from the perspective of bureaucratic agents
spellingShingle Implementation of educational public policies from the perspective of bureaucratic agents
Mota, Maria Océlia
Public Policies
Education
Educational Evaluation
Methodology
Políticas Públicas
Educación
Evaluación de la Educación
Metodología
Políticas Públicas
Educação
Avaliação da Educação
Metodologia
title_short Implementation of educational public policies from the perspective of bureaucratic agents
title_full Implementation of educational public policies from the perspective of bureaucratic agents
title_fullStr Implementation of educational public policies from the perspective of bureaucratic agents
title_full_unstemmed Implementation of educational public policies from the perspective of bureaucratic agents
title_sort Implementation of educational public policies from the perspective of bureaucratic agents
author Mota, Maria Océlia
author_facet Mota, Maria Océlia
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Mota, Maria Océlia
dc.subject.por.fl_str_mv Public Policies
Education
Educational Evaluation
Methodology
Políticas Públicas
Educación
Evaluación de la Educación
Metodología
Políticas Públicas
Educação
Avaliação da Educação
Metodologia
topic Public Policies
Education
Educational Evaluation
Methodology
Políticas Públicas
Educación
Evaluación de la Educación
Metodología
Políticas Públicas
Educação
Avaliação da Educação
Metodologia
description The present study introduces new possibilities, for the analysis of educational policy implementation, into the field of education. It seeks to understand the implementation process of the Prêmio Escola Nota Dez (PENDez) (Award Winning School) in the state of Ceará. This is done from the point of view of implementing agents, in four pairs of partner schools in the Cariri (CE) region. The theoretical-methodological choices, from the perspective of the Street Level Bureaucracy and the Mid-Level Bureaucracy, opened a range of research possibilities along with the implementing agents and their interaction in the policy context. This study shows that the implementing agents make adaptations to the curriculum in the evaluation and the pedagogic work in order to earn the award. In addition, these interventions affect the interpretation and implementation of the PENDez. Therefore, the policy becomes adapted to the possibilities and constraints imposed by the implementing agencies. 
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-05-21
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/5656
10.18222/eae.v29i72.5656
url https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/5656
identifier_str_mv 10.18222/eae.v29i72.5656
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/5656/3697
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Estudos em Avaliação Educacional
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Estudos em Avaliação Educacional
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
dc.source.none.fl_str_mv Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 29 No. 72 (2018): set./dez. 2018; 684-709
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 29 Núm. 72 (2018): set./dez. 2018; 684-709
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 29 No. 72 (2018): set./dez. 2018; 684-709
Estudos em Avaliação Educacional; V. 29 N. 72 (2018): set./dez. 2018; 684-709
Estudos em Avaliação Educacional; v. 29 n. 72 (2018): set./dez. 2018; 684-709
1984-932X
0103-6831
reponame:Estudos em Avaliação Educacional
instname:Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron:FCC
instname_str Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron_str FCC
institution FCC
reponame_str Estudos em Avaliação Educacional
collection Estudos em Avaliação Educacional
repository.name.fl_str_mv Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)
repository.mail.fl_str_mv eae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br
_version_ 1795332422933413888