Self-Evaluation Commission: two sides of the same coin

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Bernardes, Joelma dos Santos
Data de Publicação: 2015
Outros Autores: Rothen, José Carlos
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Estudos em Avaliação Educacional
Texto Completo: https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/2966
Resumo: This article, which presents a case study at the Federal University of São Carlos, aims to analyze and understand if the institutional self- evaluation  developed  by  the  Self-Evaluation  Commission  presents either a regulatory or emancipatory perspective. Thus, this study used documentary research and bibliographical survey. It was concluded that the institutional evaluation process demands time, generates work, conflict and not all the academic community understands the importance of this type of evaluation for institutional management. The Commission had difficulty in discussing the institutional evaluation results with the community due to the short time allotted by the regulation. Therefore, the institutional self-evaluation developed by the university at times approaches regulatory and, at others, emancipatory evaluation.    
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spelling Self-Evaluation Commission: two sides of the same coinComisión Propia de Evaluación: dos caras de una misma monedaComissão própria de avaliação: dois lados de uma mesma moedaAutoavaliaçãoAvaliação institucionalComissão própria de avaliaçãoUniversidade Federal de São CarlosAvaliação InstitucionalAutoevaluaciónEvaluación institucionalComisión propia de evaluaciónUniversidad Federal de São CarlosSelf-evaluationInstitutional evaluationSelf-evaluation commissionFederal University of São CarlosThis article, which presents a case study at the Federal University of São Carlos, aims to analyze and understand if the institutional self- evaluation  developed  by  the  Self-Evaluation  Commission  presents either a regulatory or emancipatory perspective. Thus, this study used documentary research and bibliographical survey. It was concluded that the institutional evaluation process demands time, generates work, conflict and not all the academic community understands the importance of this type of evaluation for institutional management. The Commission had difficulty in discussing the institutional evaluation results with the community due to the short time allotted by the regulation. Therefore, the institutional self-evaluation developed by the university at times approaches regulatory and, at others, emancipatory evaluation.    Este artículo, que presenta un estudio de caso realizado en la Universidad Federal de São Carlos, tiene la intención de analizar y comprender si la autoevaluación institucional desarrollada por la Comisión Propia de Evaluación se aproxima de la perspectiva regulatoria o de la emancipadora. Para ello, la investigación documental y el relevamiento bibliográfico se utilizaron en este trabajo. Se concluyó que el proceso de evaluación institucional demanda tiempo, genera trabajo, conflicto y no toda la comunidad académica percibe la importancia de este tipo de evaluación para la gestión institucional. La Comisión mostró dificultad para discutir los resultados de la evaluación institucional con la comunidad en virtud del poco tiempo establecido por la reglamentación, de forma que la autoevaluación institucional desarrollada por la universidad se aproxima en algunos momentos de la evaluación regulatoria y, en otros, de la evaluación emancipadora.   Este artigo, que apresenta um estudo de caso realizado na Universidade Federal de São Carlos, tem a intenção de analisar e compreender se a autoavaliação institucional desenvolvida pela Comissão Própria de Avaliação se aproxima da perspectiva regulatória ou da emancipatória. Para tal, a pesquisa documental e o levantamento bibliográfico foram utilizados neste trabalho. Concluiu-se que o processo de avaliação institucional demanda tempo, gera trabalho, conflito e nem toda a comunidade acadêmica percebe a importância desse tipo de avaliação para a gestão institucional. A Comissão mostrou ter dificuldade em discutir os resultados da avaliação institucional com a comunidade em virtude do pouco tempo estabelecido pela regulamentação, de forma que a autoavaliação institucional desenvolvida pela universidade aproxima- se, em alguns momentos, da avaliação regulatória e, em outros, da avaliação emancipatória.   Fundação Carlos Chagas2015-10-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/296610.18222/eae266202966Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 26 No. 62: maio/ago.2015; 420-446Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 26 Núm. 62: maio/ago.2015; 420-446Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 26 No. 62: maio/ago.2015; 420-446Estudos em Avaliação Educacional; V. 26 N. 62: maio/ago.2015; 420-446Estudos em Avaliação Educacional; v. 26 n. 62: maio/ago.2015; 420-4461984-932X0103-683110.18222/eae.v26i62reponame:Estudos em Avaliação Educacionalinstname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/2966/3068Bernardes, Joelma dos SantosRothen, José Carlosinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-10-06T21:23:32Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/2966Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/indexONGhttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/oaieae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br1984-932X0103-6831opendoar:2023-10-06T21:23:32Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)false
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