Assessment in times of emergency remote teaching

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Molon, Jaqueline
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Motter Ludovico, Francieli, da Silva Campelo Costa Barcellos, Patrícia, Roberto Kieling Franco, Sérgio
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Estudos em Avaliação Educacional
Texto Completo: https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/8961
Resumo: Emergency remote teaching has led schools to search for other assessment possibilities with regard to monitoring the teaching and learning processes. In order to understand how formative assessment processes have occurred in this period, five basic education teachers were interviewed. The data of this qualitative study, with a descriptive objective, were generated through narratives. The reports show uncertainties, and some paths outlined for assessment. We conclude that some technologies, when available, aid in assessing the teaching and learning processes. However, for the situations in which these technologies are not a possibility for all the students, teachers have turned to different strategies to propose learning activities.
id FCC-2_c94abe64126e9d69dec69bd8898b406e
oai_identifier_str oai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/8961
network_acronym_str FCC-2
network_name_str Estudos em Avaliação Educacional
repository_id_str
spelling Assessment in times of emergency remote teachingEvaluación en tiempos de emergencia de la enseñanza a distanciaAvaliação em tempos de ensino remoto emergencialProcesso de Ensino e de AprendizagemAvaliação FormativaMediação PedagógicaTecnologia EducacionalTeaching and Learning ProcessFormative AssessmentPedagogical MediationEducational TechnologyProceso de Enseñanza y AprendizajeEvaluación FormativaMediación PedagógicaTecnología EducativaEmergency remote teaching has led schools to search for other assessment possibilities with regard to monitoring the teaching and learning processes. In order to understand how formative assessment processes have occurred in this period, five basic education teachers were interviewed. The data of this qualitative study, with a descriptive objective, were generated through narratives. The reports show uncertainties, and some paths outlined for assessment. We conclude that some technologies, when available, aid in assessing the teaching and learning processes. However, for the situations in which these technologies are not a possibility for all the students, teachers have turned to different strategies to propose learning activities.La enseñanza remota de emergencia llevó a la escuela a buscar otras posibilidades de evaluación mientras monitoreaba los procesos de enseñanza y aprendizaje. Con el fin de entender cómo se han producido los procesos de evaluación formativa durante este periodo, se entrevistó a cinco docentes de la educación básica. Este trabajo cualitativo, con objetivo descriptivo, tuvo los datos generados a través de narrativas. Los informes muestran incertidumbres y algunos caminos diseñados para evaluar. Se concluye que algunas tecnologías, cuando están disponibles, ayudan en la evaluación de los procesos de enseñanza y aprendizaje. Sin embargo, para las realidades en las que estas tecnologías no son una posibilidad para la integralidad de los estudiantes, los docentes han recurrido a diferentes estrategias para proponer actividades de aprendizaje.O ensino remoto emergencial levou a escola a buscar outras possibilidades de avaliação enquanto acompanhamento dos processos de ensino e aprendizagem. Com o intuito de compreender como os processos avaliativos formativos têm ocorrido nesse período, cinco professores da educação básica foram entrevistados. Este trabalho qualitativo, com objetivo descritivo, teve os dados gerados por meio de narrativas. Os relatos demonstram incertezas e alguns caminhos delineados para avaliar. Conclui-se que algumas tecnologias, quando disponíveis, auxiliam na avaliação dos processos de ensino e aprendizagem. Contudo, para as realidades em que essas tecnologias não são uma possibilidade à integralidade dos estudantes, os professores têm recorrido a diferentes estratégias para propor atividades de aprendizagem.Fundação Carlos Chagas2022-05-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/896110.18222/eae.v33.8961Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 33 (2022); e08961Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 33 (2022); e08961Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 33 (2022); e08961Estudos em Avaliação Educacional; V. 33 (2022); e08961Estudos em Avaliação Educacional; v. 33 (2022); e089611984-932X0103-6831reponame:Estudos em Avaliação Educacionalinstname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/8961/4397Copyright (c) 2022 Estudos em Avaliação Educacionalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMolon, Jaqueline Motter Ludovico, Francieli da Silva Campelo Costa Barcellos, PatríciaRoberto Kieling Franco, Sérgio2023-10-06T20:00:42Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/8961Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/indexONGhttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/oaieae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br1984-932X0103-6831opendoar:2023-10-06T20:00:42Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)false
dc.title.none.fl_str_mv Assessment in times of emergency remote teaching
Evaluación en tiempos de emergencia de la enseñanza a distancia
Avaliação em tempos de ensino remoto emergencial
title Assessment in times of emergency remote teaching
spellingShingle Assessment in times of emergency remote teaching
Molon, Jaqueline
Processo de Ensino e de Aprendizagem
Avaliação Formativa
Mediação Pedagógica
Tecnologia Educacional
Teaching and Learning Process
Formative Assessment
Pedagogical Mediation
Educational Technology
Proceso de Enseñanza y Aprendizaje
Evaluación Formativa
Mediación Pedagógica
Tecnología Educativa
title_short Assessment in times of emergency remote teaching
title_full Assessment in times of emergency remote teaching
title_fullStr Assessment in times of emergency remote teaching
title_full_unstemmed Assessment in times of emergency remote teaching
title_sort Assessment in times of emergency remote teaching
author Molon, Jaqueline
author_facet Molon, Jaqueline
Motter Ludovico, Francieli
da Silva Campelo Costa Barcellos, Patrícia
Roberto Kieling Franco, Sérgio
author_role author
author2 Motter Ludovico, Francieli
da Silva Campelo Costa Barcellos, Patrícia
Roberto Kieling Franco, Sérgio
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Molon, Jaqueline
Motter Ludovico, Francieli
da Silva Campelo Costa Barcellos, Patrícia
Roberto Kieling Franco, Sérgio
dc.subject.por.fl_str_mv Processo de Ensino e de Aprendizagem
Avaliação Formativa
Mediação Pedagógica
Tecnologia Educacional
Teaching and Learning Process
Formative Assessment
Pedagogical Mediation
Educational Technology
Proceso de Enseñanza y Aprendizaje
Evaluación Formativa
Mediación Pedagógica
Tecnología Educativa
topic Processo de Ensino e de Aprendizagem
Avaliação Formativa
Mediação Pedagógica
Tecnologia Educacional
Teaching and Learning Process
Formative Assessment
Pedagogical Mediation
Educational Technology
Proceso de Enseñanza y Aprendizaje
Evaluación Formativa
Mediación Pedagógica
Tecnología Educativa
description Emergency remote teaching has led schools to search for other assessment possibilities with regard to monitoring the teaching and learning processes. In order to understand how formative assessment processes have occurred in this period, five basic education teachers were interviewed. The data of this qualitative study, with a descriptive objective, were generated through narratives. The reports show uncertainties, and some paths outlined for assessment. We conclude that some technologies, when available, aid in assessing the teaching and learning processes. However, for the situations in which these technologies are not a possibility for all the students, teachers have turned to different strategies to propose learning activities.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-05-10
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/8961
10.18222/eae.v33.8961
url https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/8961
identifier_str_mv 10.18222/eae.v33.8961
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/8961/4397
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Estudos em Avaliação Educacional
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Estudos em Avaliação Educacional
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
dc.source.none.fl_str_mv Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 33 (2022); e08961
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 33 (2022); e08961
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 33 (2022); e08961
Estudos em Avaliação Educacional; V. 33 (2022); e08961
Estudos em Avaliação Educacional; v. 33 (2022); e08961
1984-932X
0103-6831
reponame:Estudos em Avaliação Educacional
instname:Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron:FCC
instname_str Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron_str FCC
institution FCC
reponame_str Estudos em Avaliação Educacional
collection Estudos em Avaliação Educacional
repository.name.fl_str_mv Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)
repository.mail.fl_str_mv eae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br
_version_ 1795332423522713600