Notes on curricular assessment in Brazil: the BNCC at issue

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Galian, Cláudia Valentina Assumpção
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Silva, Roberto Rafael Dias da
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Estudos em Avaliação Educacional
Texto Completo: https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/5693
Resumo: The recent publication of the National Common Curricular Base (Base Nacional Comum Curricular) (BNCC), in the Brazilian context, has gained intense public visibility and, through various approaches, has become a prime target of academic studies on the implementation of curricular policies in our country. The present article seeks to identify some elements that may guide an evaluation process of this curricular policy according to, on the one hand, the belief in the BNCC and, on the other hand, the panorama of criticism outlined in the academic output. In order to do this, an analysis based on the recognition and discussion of the concepts of quality of education and competence outlined in the document and in materials used for its dissemination as well as on articles on the subject will be conducted. From these considerations, issues for the evaluation of the process of transforming these promises into real curricula are highlighted.
id FCC-2_ccc62d718855d7b0c21d88f2c420a05d
oai_identifier_str oai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/5693
network_acronym_str FCC-2
network_name_str Estudos em Avaliação Educacional
repository_id_str
spelling Notes on curricular assessment in Brazil: the BNCC at issueApuntes para una evaluación de currículos en Brasil: la BNCC en cuestiónApontamentos para uma avaliação de currículos no Brasil: a BNCC em questãoAvaliação de CurrículoBNCCPolítica CurricularConteúdos CurricularesEvaluación de CurrículoBNCCPolítica CurricularContenidos CurricularesCurricular AssessmentBNCCCurricular PolicyCurricular ContentThe recent publication of the National Common Curricular Base (Base Nacional Comum Curricular) (BNCC), in the Brazilian context, has gained intense public visibility and, through various approaches, has become a prime target of academic studies on the implementation of curricular policies in our country. The present article seeks to identify some elements that may guide an evaluation process of this curricular policy according to, on the one hand, the belief in the BNCC and, on the other hand, the panorama of criticism outlined in the academic output. In order to do this, an analysis based on the recognition and discussion of the concepts of quality of education and competence outlined in the document and in materials used for its dissemination as well as on articles on the subject will be conducted. From these considerations, issues for the evaluation of the process of transforming these promises into real curricula are highlighted.La reciente publicación de la Base Nacional Comum Curricular (BNCC) en el contexto de Brasil, adquirió una intensa visibilidad pública y, por medio de varios enfoques, se convirtió en objeto privilegiado de los estudios académicos acerca de la implementación de las políticas curriculares en nuestro país. Este artículo intenta identificar algunos elementos que pueden guiar un proceso de evaluación de tal política curricular de acuerdo, por un lado, a la apuesta presente en la BNCC y, por otro, el panorama de críticas delineado en la producción académica. Para ello, el análisis partirá del reconocimiento y discusión  de los conceptos de calidad de la educación y competencia movilizados en el documento y en materiales utilizados para su divulgación, y de la lectura de artículos producidos sobre el tema. De dichas ponderaciones se destacan puntos para la evaluación del proceso de transformación de tales promesas en currículo real.A recente publicação da Base Nacional Comum Curricular (BNCC), no contexto brasileiro, adquiriu intensa visibilidade pública e, por variadas abordagens, tornou-se alvo privilegiado dos estudos acadêmicos acerca da implementação das políticas curriculares em nosso país. Este artigo busca identificar alguns elementos que podem vir a guiar um processo de avaliação dessa política curricular segundo, por um lado, a aposta presente na BNCC e, por outro, o panorama de críticas delineado na produção acadêmica. Para isso, a análise partirá do reconhecimento e discussão dos conceitos de qualidade da educação e competência mobilizados no documento e em materiais utilizados para a sua divulgação, e da leitura de artigos produzidos sobre o tema. Dessas ponderações são destacadas questões para a avaliação do processo de transformação dessas promessas em currículo real.Fundação Carlos Chagas2019-10-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/569310.18222/eae.v30i74.5693Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 30 No. 74 (2019): maio/ago. 2019; 508-535Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 30 Núm. 74 (2019): maio/ago. 2019; 508-535Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 30 No. 74 (2019): maio/ago. 2019; 508-535Estudos em Avaliação Educacional; V. 30 N. 74 (2019): maio/ago. 2019; 508-535Estudos em Avaliação Educacional; v. 30 n. 74 (2019): maio/ago. 2019; 508-5351984-932X0103-6831reponame:Estudos em Avaliação Educacionalinstname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/5693/3798Copyright (c) 2019 Estudos em Avaliação Educacionalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGalian, Cláudia Valentina AssumpçãoSilva, Roberto Rafael Dias da2024-01-24T13:24:45Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/5693Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/indexONGhttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/oaieae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br1984-932X0103-6831opendoar:2024-01-24T13:24:45Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)false
dc.title.none.fl_str_mv Notes on curricular assessment in Brazil: the BNCC at issue
Apuntes para una evaluación de currículos en Brasil: la BNCC en cuestión
Apontamentos para uma avaliação de currículos no Brasil: a BNCC em questão
title Notes on curricular assessment in Brazil: the BNCC at issue
spellingShingle Notes on curricular assessment in Brazil: the BNCC at issue
Galian, Cláudia Valentina Assumpção
Avaliação de Currículo
BNCC
Política Curricular
Conteúdos Curriculares
Evaluación de Currículo
BNCC
Política Curricular
Contenidos Curriculares
Curricular Assessment
BNCC
Curricular Policy
Curricular Content
title_short Notes on curricular assessment in Brazil: the BNCC at issue
title_full Notes on curricular assessment in Brazil: the BNCC at issue
title_fullStr Notes on curricular assessment in Brazil: the BNCC at issue
title_full_unstemmed Notes on curricular assessment in Brazil: the BNCC at issue
title_sort Notes on curricular assessment in Brazil: the BNCC at issue
author Galian, Cláudia Valentina Assumpção
author_facet Galian, Cláudia Valentina Assumpção
Silva, Roberto Rafael Dias da
author_role author
author2 Silva, Roberto Rafael Dias da
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Galian, Cláudia Valentina Assumpção
Silva, Roberto Rafael Dias da
dc.subject.por.fl_str_mv Avaliação de Currículo
BNCC
Política Curricular
Conteúdos Curriculares
Evaluación de Currículo
BNCC
Política Curricular
Contenidos Curriculares
Curricular Assessment
BNCC
Curricular Policy
Curricular Content
topic Avaliação de Currículo
BNCC
Política Curricular
Conteúdos Curriculares
Evaluación de Currículo
BNCC
Política Curricular
Contenidos Curriculares
Curricular Assessment
BNCC
Curricular Policy
Curricular Content
description The recent publication of the National Common Curricular Base (Base Nacional Comum Curricular) (BNCC), in the Brazilian context, has gained intense public visibility and, through various approaches, has become a prime target of academic studies on the implementation of curricular policies in our country. The present article seeks to identify some elements that may guide an evaluation process of this curricular policy according to, on the one hand, the belief in the BNCC and, on the other hand, the panorama of criticism outlined in the academic output. In order to do this, an analysis based on the recognition and discussion of the concepts of quality of education and competence outlined in the document and in materials used for its dissemination as well as on articles on the subject will be conducted. From these considerations, issues for the evaluation of the process of transforming these promises into real curricula are highlighted.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-10-02
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/5693
10.18222/eae.v30i74.5693
url https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/5693
identifier_str_mv 10.18222/eae.v30i74.5693
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/5693/3798
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Estudos em Avaliação Educacional
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Estudos em Avaliação Educacional
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
dc.source.none.fl_str_mv Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 30 No. 74 (2019): maio/ago. 2019; 508-535
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 30 Núm. 74 (2019): maio/ago. 2019; 508-535
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 30 No. 74 (2019): maio/ago. 2019; 508-535
Estudos em Avaliação Educacional; V. 30 N. 74 (2019): maio/ago. 2019; 508-535
Estudos em Avaliação Educacional; v. 30 n. 74 (2019): maio/ago. 2019; 508-535
1984-932X
0103-6831
reponame:Estudos em Avaliação Educacional
instname:Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron:FCC
instname_str Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron_str FCC
institution FCC
reponame_str Estudos em Avaliação Educacional
collection Estudos em Avaliação Educacional
repository.name.fl_str_mv Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)
repository.mail.fl_str_mv eae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br
_version_ 1795332422936559616