Notes on curricular assessment in Brazil: the BNCC at issue
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Estudos em Avaliação Educacional |
Texto Completo: | https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/5693 |
Resumo: | The recent publication of the National Common Curricular Base (Base Nacional Comum Curricular) (BNCC), in the Brazilian context, has gained intense public visibility and, through various approaches, has become a prime target of academic studies on the implementation of curricular policies in our country. The present article seeks to identify some elements that may guide an evaluation process of this curricular policy according to, on the one hand, the belief in the BNCC and, on the other hand, the panorama of criticism outlined in the academic output. In order to do this, an analysis based on the recognition and discussion of the concepts of quality of education and competence outlined in the document and in materials used for its dissemination as well as on articles on the subject will be conducted. From these considerations, issues for the evaluation of the process of transforming these promises into real curricula are highlighted. |
id |
FCC-2_ccc62d718855d7b0c21d88f2c420a05d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/5693 |
network_acronym_str |
FCC-2 |
network_name_str |
Estudos em Avaliação Educacional |
repository_id_str |
|
spelling |
Notes on curricular assessment in Brazil: the BNCC at issueApuntes para una evaluación de currículos en Brasil: la BNCC en cuestiónApontamentos para uma avaliação de currículos no Brasil: a BNCC em questãoAvaliação de CurrículoBNCCPolítica CurricularConteúdos CurricularesEvaluación de CurrículoBNCCPolítica CurricularContenidos CurricularesCurricular AssessmentBNCCCurricular PolicyCurricular ContentThe recent publication of the National Common Curricular Base (Base Nacional Comum Curricular) (BNCC), in the Brazilian context, has gained intense public visibility and, through various approaches, has become a prime target of academic studies on the implementation of curricular policies in our country. The present article seeks to identify some elements that may guide an evaluation process of this curricular policy according to, on the one hand, the belief in the BNCC and, on the other hand, the panorama of criticism outlined in the academic output. In order to do this, an analysis based on the recognition and discussion of the concepts of quality of education and competence outlined in the document and in materials used for its dissemination as well as on articles on the subject will be conducted. From these considerations, issues for the evaluation of the process of transforming these promises into real curricula are highlighted.La reciente publicación de la Base Nacional Comum Curricular (BNCC) en el contexto de Brasil, adquirió una intensa visibilidad pública y, por medio de varios enfoques, se convirtió en objeto privilegiado de los estudios académicos acerca de la implementación de las políticas curriculares en nuestro país. Este artículo intenta identificar algunos elementos que pueden guiar un proceso de evaluación de tal política curricular de acuerdo, por un lado, a la apuesta presente en la BNCC y, por otro, el panorama de críticas delineado en la producción académica. Para ello, el análisis partirá del reconocimiento y discusión de los conceptos de calidad de la educación y competencia movilizados en el documento y en materiales utilizados para su divulgación, y de la lectura de artículos producidos sobre el tema. De dichas ponderaciones se destacan puntos para la evaluación del proceso de transformación de tales promesas en currículo real.A recente publicação da Base Nacional Comum Curricular (BNCC), no contexto brasileiro, adquiriu intensa visibilidade pública e, por variadas abordagens, tornou-se alvo privilegiado dos estudos acadêmicos acerca da implementação das políticas curriculares em nosso país. Este artigo busca identificar alguns elementos que podem vir a guiar um processo de avaliação dessa política curricular segundo, por um lado, a aposta presente na BNCC e, por outro, o panorama de críticas delineado na produção acadêmica. Para isso, a análise partirá do reconhecimento e discussão dos conceitos de qualidade da educação e competência mobilizados no documento e em materiais utilizados para a sua divulgação, e da leitura de artigos produzidos sobre o tema. Dessas ponderações são destacadas questões para a avaliação do processo de transformação dessas promessas em currículo real.Fundação Carlos Chagas2019-10-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/569310.18222/eae.v30i74.5693Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 30 No. 74 (2019): maio/ago. 2019; 508-535Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 30 Núm. 74 (2019): maio/ago. 2019; 508-535Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 30 No. 74 (2019): maio/ago. 2019; 508-535Estudos em Avaliação Educacional; V. 30 N. 74 (2019): maio/ago. 2019; 508-535Estudos em Avaliação Educacional; v. 30 n. 74 (2019): maio/ago. 2019; 508-5351984-932X0103-6831reponame:Estudos em Avaliação Educacionalinstname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/5693/3798Copyright (c) 2019 Estudos em Avaliação Educacionalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGalian, Cláudia Valentina AssumpçãoSilva, Roberto Rafael Dias da2024-01-24T13:24:45Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/5693Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/indexONGhttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/oaieae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br1984-932X0103-6831opendoar:2024-01-24T13:24:45Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Notes on curricular assessment in Brazil: the BNCC at issue Apuntes para una evaluación de currículos en Brasil: la BNCC en cuestión Apontamentos para uma avaliação de currículos no Brasil: a BNCC em questão |
title |
Notes on curricular assessment in Brazil: the BNCC at issue |
spellingShingle |
Notes on curricular assessment in Brazil: the BNCC at issue Galian, Cláudia Valentina Assumpção Avaliação de Currículo BNCC Política Curricular Conteúdos Curriculares Evaluación de Currículo BNCC Política Curricular Contenidos Curriculares Curricular Assessment BNCC Curricular Policy Curricular Content |
title_short |
Notes on curricular assessment in Brazil: the BNCC at issue |
title_full |
Notes on curricular assessment in Brazil: the BNCC at issue |
title_fullStr |
Notes on curricular assessment in Brazil: the BNCC at issue |
title_full_unstemmed |
Notes on curricular assessment in Brazil: the BNCC at issue |
title_sort |
Notes on curricular assessment in Brazil: the BNCC at issue |
author |
Galian, Cláudia Valentina Assumpção |
author_facet |
Galian, Cláudia Valentina Assumpção Silva, Roberto Rafael Dias da |
author_role |
author |
author2 |
Silva, Roberto Rafael Dias da |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Galian, Cláudia Valentina Assumpção Silva, Roberto Rafael Dias da |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Avaliação de Currículo BNCC Política Curricular Conteúdos Curriculares Evaluación de Currículo BNCC Política Curricular Contenidos Curriculares Curricular Assessment BNCC Curricular Policy Curricular Content |
topic |
Avaliação de Currículo BNCC Política Curricular Conteúdos Curriculares Evaluación de Currículo BNCC Política Curricular Contenidos Curriculares Curricular Assessment BNCC Curricular Policy Curricular Content |
description |
The recent publication of the National Common Curricular Base (Base Nacional Comum Curricular) (BNCC), in the Brazilian context, has gained intense public visibility and, through various approaches, has become a prime target of academic studies on the implementation of curricular policies in our country. The present article seeks to identify some elements that may guide an evaluation process of this curricular policy according to, on the one hand, the belief in the BNCC and, on the other hand, the panorama of criticism outlined in the academic output. In order to do this, an analysis based on the recognition and discussion of the concepts of quality of education and competence outlined in the document and in materials used for its dissemination as well as on articles on the subject will be conducted. From these considerations, issues for the evaluation of the process of transforming these promises into real curricula are highlighted. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-10-02 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/5693 10.18222/eae.v30i74.5693 |
url |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/5693 |
identifier_str_mv |
10.18222/eae.v30i74.5693 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/5693/3798 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 Estudos em Avaliação Educacional https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 Estudos em Avaliação Educacional https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Carlos Chagas |
publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Carlos Chagas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 30 No. 74 (2019): maio/ago. 2019; 508-535 Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 30 Núm. 74 (2019): maio/ago. 2019; 508-535 Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 30 No. 74 (2019): maio/ago. 2019; 508-535 Estudos em Avaliação Educacional; V. 30 N. 74 (2019): maio/ago. 2019; 508-535 Estudos em Avaliação Educacional; v. 30 n. 74 (2019): maio/ago. 2019; 508-535 1984-932X 0103-6831 reponame:Estudos em Avaliação Educacional instname:Fundação Carlos Chagas (FCC) instacron:FCC |
instname_str |
Fundação Carlos Chagas (FCC) |
instacron_str |
FCC |
institution |
FCC |
reponame_str |
Estudos em Avaliação Educacional |
collection |
Estudos em Avaliação Educacional |
repository.name.fl_str_mv |
Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC) |
repository.mail.fl_str_mv |
eae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br |
_version_ |
1795332422936559616 |