Indiscipline in PISA: between intra- and extra-school factors

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Luciano Campos da
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Matos, Daniel Abud Seabra
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Estudos em Avaliação Educacional
Texto Completo: https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/4590
Resumo: This study aims to analyze the phenomenon of school discipline using data from the PISA 2012; to apply a multilevel linear regression model considering the disciplinary climate as the dependent variable and to identify explanatory intra and extra-school factors associated with discipline. The most significant contribution of this paper is to point out that the discipline issue seems to be more dependent on intra than extra school factors. Classical variables such as socioeconomic status, type of school and gender had no influence on discipline, presupposing the idea that the phenomenon is directly associated to students’ social background. The proportion of repeat students in school proved to be the factor of greatest impact on discipline.
id FCC-2_cfe2e5281b4ed03bb666abc0af9338a7
oai_identifier_str oai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/4590
network_acronym_str FCC-2
network_name_str Estudos em Avaliação Educacional
repository_id_str
spelling Indiscipline in PISA: between intra- and extra-school factorsIndisciplina en el PISA: entre lo intra y lo extraescolarIndisciplina no PISA: entre o intra e o extraescolarSchool IndisciplineProgramme for International Student AssessmentMultilevel Linear RegressionStudent Behavior.Indisciplina EscolarPrograma Internacional de Evaluación de AlumnosRegresión Lineal MultinivelComportamiento del Alumno.Indisciplina EscolarPISARegressão Linear MultinívelComportamento do Aluno.Indisciplina EscolarThis study aims to analyze the phenomenon of school discipline using data from the PISA 2012; to apply a multilevel linear regression model considering the disciplinary climate as the dependent variable and to identify explanatory intra and extra-school factors associated with discipline. The most significant contribution of this paper is to point out that the discipline issue seems to be more dependent on intra than extra school factors. Classical variables such as socioeconomic status, type of school and gender had no influence on discipline, presupposing the idea that the phenomenon is directly associated to students’ social background. The proportion of repeat students in school proved to be the factor of greatest impact on discipline.Son los siguientes los objetivos de este trabajo: analizar el fenómeno de la indisciplina escolar por medio de los datos del PISA 2012; aplicar un modelo de regresión lineal multinivel con el clima disciplinar como variable dependiente; e identificar factores explicativos intra y extraescolares asociados a la indisciplina. La contribución más significativa de este trabajo es la de señalar que la indisciplina parece ser más dependiente de factores intra que extraescolares. Variables clásicas como el nivel socioeconómico, el tipo de escuela y el género no presentaron poder explicativo sobre la indisciplina, lo que proyecta la tesis de que el fenómeno se asociaría directamente al origen social de los estudiantes. La proporción de repetidores de la escuela se mostró el factor de mayor impacto en la indisciplina.São objetivos deste trabalho: analisar o fenômeno da indisciplina escolar por meio dos dados do PISA 2012; aplicar um modelo de regressão linear multinível tendo o clima disciplinar como variável dependente; e identificar fatores explicativos intra e extraescolares associados à indisciplina. A contribuição mais significativa deste trabalho é apontar que a indisciplina parece ser mais dependente de fatores intra do que extraescolares. Variáveis clássicas como nível socioeconômico, tipo de escola e gênero não apresentaram poder explicativo sobre a indisciplina, o que tenciona a tese de que o fenômeno se associaria diretamente à origem social dos estudantes. A proporção de repetentes da escola se mostrou o fator de maior impacto na indisciplina.Fundação Carlos Chagas2021-05-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/459010.18222/eae.v28i68.4590Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 28 No. 68 (2017): maio/ago. 2017; 382-416Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 28 Núm. 68 (2017): maio/ago. 2017; 382-416Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 28 No. 68 (2017): maio/ago. 2017; 382-416Estudos em Avaliação Educacional; V. 28 N. 68 (2017): maio/ago. 2017; 382-416Estudos em Avaliação Educacional; v. 28 n. 68 (2017): maio/ago. 2017; 382-4161984-932X0103-6831reponame:Estudos em Avaliação Educacionalinstname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporenghttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/4590/3394https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/4590/3395Copyright (c) 2017 Estudos em Avaliação Educacionalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Luciano Campos daMatos, Daniel Abud Seabra2021-05-21T14:17:22Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/4590Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/indexONGhttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/oaieae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br1984-932X0103-6831opendoar:2021-05-21T14:17:22Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)false
dc.title.none.fl_str_mv Indiscipline in PISA: between intra- and extra-school factors
Indisciplina en el PISA: entre lo intra y lo extraescolar
Indisciplina no PISA: entre o intra e o extraescolar
title Indiscipline in PISA: between intra- and extra-school factors
spellingShingle Indiscipline in PISA: between intra- and extra-school factors
Silva, Luciano Campos da
School Indiscipline
Programme for International Student Assessment
Multilevel Linear Regression
Student Behavior.
Indisciplina Escolar
Programa Internacional de Evaluación de Alumnos
Regresión Lineal Multinivel
Comportamiento del Alumno.
Indisciplina Escolar
PISA
Regressão Linear Multinível
Comportamento do Aluno.
Indisciplina Escolar
title_short Indiscipline in PISA: between intra- and extra-school factors
title_full Indiscipline in PISA: between intra- and extra-school factors
title_fullStr Indiscipline in PISA: between intra- and extra-school factors
title_full_unstemmed Indiscipline in PISA: between intra- and extra-school factors
title_sort Indiscipline in PISA: between intra- and extra-school factors
author Silva, Luciano Campos da
author_facet Silva, Luciano Campos da
Matos, Daniel Abud Seabra
author_role author
author2 Matos, Daniel Abud Seabra
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Luciano Campos da
Matos, Daniel Abud Seabra
dc.subject.por.fl_str_mv School Indiscipline
Programme for International Student Assessment
Multilevel Linear Regression
Student Behavior.
Indisciplina Escolar
Programa Internacional de Evaluación de Alumnos
Regresión Lineal Multinivel
Comportamiento del Alumno.
Indisciplina Escolar
PISA
Regressão Linear Multinível
Comportamento do Aluno.
Indisciplina Escolar
topic School Indiscipline
Programme for International Student Assessment
Multilevel Linear Regression
Student Behavior.
Indisciplina Escolar
Programa Internacional de Evaluación de Alumnos
Regresión Lineal Multinivel
Comportamiento del Alumno.
Indisciplina Escolar
PISA
Regressão Linear Multinível
Comportamento do Aluno.
Indisciplina Escolar
description This study aims to analyze the phenomenon of school discipline using data from the PISA 2012; to apply a multilevel linear regression model considering the disciplinary climate as the dependent variable and to identify explanatory intra and extra-school factors associated with discipline. The most significant contribution of this paper is to point out that the discipline issue seems to be more dependent on intra than extra school factors. Classical variables such as socioeconomic status, type of school and gender had no influence on discipline, presupposing the idea that the phenomenon is directly associated to students’ social background. The proportion of repeat students in school proved to be the factor of greatest impact on discipline.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-05-21
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/4590
10.18222/eae.v28i68.4590
url https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/4590
identifier_str_mv 10.18222/eae.v28i68.4590
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/4590/3394
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/4590/3395
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Estudos em Avaliação Educacional
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Estudos em Avaliação Educacional
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
dc.source.none.fl_str_mv Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 28 No. 68 (2017): maio/ago. 2017; 382-416
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 28 Núm. 68 (2017): maio/ago. 2017; 382-416
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 28 No. 68 (2017): maio/ago. 2017; 382-416
Estudos em Avaliação Educacional; V. 28 N. 68 (2017): maio/ago. 2017; 382-416
Estudos em Avaliação Educacional; v. 28 n. 68 (2017): maio/ago. 2017; 382-416
1984-932X
0103-6831
reponame:Estudos em Avaliação Educacional
instname:Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron:FCC
instname_str Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron_str FCC
institution FCC
reponame_str Estudos em Avaliação Educacional
collection Estudos em Avaliação Educacional
repository.name.fl_str_mv Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)
repository.mail.fl_str_mv eae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br
_version_ 1795332422539149312