Implications of external evaluations for collective teachers’ work
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2015 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Estudos em Avaliação Educacional |
Texto Completo: | https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/3288 |
Resumo: | This research systematizes part of the results of a study financed by the Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico / Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. It aims to analyze, among other aspects, how external evaluations, especially the Sistema de Avaliação de Rendimento Escolar do Estado de São Paulo [School Performance Evaluation System in the State of São Paulo], affect the planning and the orientation of classes on of collective pedagogical work in a state school, and on the discussion of the pedagogical-policy project. The systematized data are derived from the analysis of records and schedules of the collective teaching work developed in 2014, as well as from a meeting in which the indices obtained by the school in external evaluations were discussed. The results show that the concern with the goals and indices overshadows the discussion of the pedagogical proposal, draining the collective teaching work of its articulating and integrating meaning. |
id |
FCC-2_d62b5d19d3004e372cc5d08b15b1817b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/3288 |
network_acronym_str |
FCC-2 |
network_name_str |
Estudos em Avaliação Educacional |
repository_id_str |
|
spelling |
Implications of external evaluations for collective teachers’ workImplicaciones de las evaluaciones externas para el trabajo docente colectivoImplicações das avaliações externas para o trabalho docente coletivoAvaliação ExternaOrganização do Trabalho DocenteGestão Pedagógica da EscolaSARESP.Trabalho docenteEvaluación ExternaOrganización del Trabajo DocenteGestión Pedagógica de la EscuelaSARESP.External EvaluationTeaching Work OrganizationSchool Pedagogical ManagementSARESP.This research systematizes part of the results of a study financed by the Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico / Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. It aims to analyze, among other aspects, how external evaluations, especially the Sistema de Avaliação de Rendimento Escolar do Estado de São Paulo [School Performance Evaluation System in the State of São Paulo], affect the planning and the orientation of classes on of collective pedagogical work in a state school, and on the discussion of the pedagogical-policy project. The systematized data are derived from the analysis of records and schedules of the collective teaching work developed in 2014, as well as from a meeting in which the indices obtained by the school in external evaluations were discussed. The results show that the concern with the goals and indices overshadows the discussion of the pedagogical proposal, draining the collective teaching work of its articulating and integrating meaning.Este trabajo sistematiza parte de los resultados de una investigación financiada por el Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico / Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior, que se propone analizar, entre otros aspectos, cómo las evaluaciones externas, en especial el Sistema de Avaliação de Rendimento Escolar do Estado de São Paulo, están afectando la planificación y los encaminamientos de las clases de trabajo pedagógico colectivo de una escuela estadual paulista en lo que se refiere a la discusión del proyecto político-pedagógico. Los datos sistematizados derivan del análisis de pautas y actas referentes al trabajo docente colectivo desarrollado en 2014, así como de un encuentro en el que se discutieron los índices que la escuela obtuvo en las evaluaciones externas. Los resultados ponen de manifiesto que la preocupación con las metas e índices se superpone a la discusión de la propuesta pedagógica, retirando del trabajo docente colectivo su sentido articulador e integrador.Este trabalho sistematiza parte dos resultados de uma pesquisa financiada pelo Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico / Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior, que se propõe a analisar, entre outros aspectos, como as avaliações externas, em especial o Sistema de Avaliação de Rendimento Escolar do Estado de São Paulo, estão afetando o planejamento e os encaminhamentos das aulas de trabalho pedagógico coletivo de uma escola estadual paulista no que se refere à discussão do projeto político-pedagógico. Os dados sistematizados derivam da análise de pautas e atas referentes ao trabalho docente coletivo desenvolvido em 2014, bem como de um encontro no qual se discutiram os índices obtidos pela escola nas avaliações externas. Os resultados evidenciam que a preocupação com as metas e índices se sobrepõe à discussão da proposta pedagógica, esvaziando o trabalho docente coletivo de seu sentido articulador e integrador.Fundação Carlos Chagas2015-10-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/328810.18222/eae266203288Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 26 No. 62: maio/ago.2015; 386-416Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 26 Núm. 62: maio/ago.2015; 386-416Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 26 No. 62: maio/ago.2015; 386-416Estudos em Avaliação Educacional; V. 26 N. 62: maio/ago.2015; 386-416Estudos em Avaliação Educacional; v. 26 n. 62: maio/ago.2015; 386-4161984-932X0103-683110.18222/eae.v26i62reponame:Estudos em Avaliação Educacionalinstname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/3288/3067Copyright (c) 2015 Estudos em Avaliação Educacionalinfo:eu-repo/semantics/openAccessCunha, Renata Cristina Oliveira BarricheloBarbosa, AndrezaFernandes, Maria José da Silva2023-10-06T21:23:19Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/3288Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/indexONGhttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/oaieae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br1984-932X0103-6831opendoar:2023-10-06T21:23:19Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Implications of external evaluations for collective teachers’ work Implicaciones de las evaluaciones externas para el trabajo docente colectivo Implicações das avaliações externas para o trabalho docente coletivo |
title |
Implications of external evaluations for collective teachers’ work |
spellingShingle |
Implications of external evaluations for collective teachers’ work Cunha, Renata Cristina Oliveira Barrichelo Avaliação Externa Organização do Trabalho Docente Gestão Pedagógica da Escola SARESP. Trabalho docente Evaluación Externa Organización del Trabajo Docente Gestión Pedagógica de la Escuela SARESP. External Evaluation Teaching Work Organization School Pedagogical Management SARESP. |
title_short |
Implications of external evaluations for collective teachers’ work |
title_full |
Implications of external evaluations for collective teachers’ work |
title_fullStr |
Implications of external evaluations for collective teachers’ work |
title_full_unstemmed |
Implications of external evaluations for collective teachers’ work |
title_sort |
Implications of external evaluations for collective teachers’ work |
author |
Cunha, Renata Cristina Oliveira Barrichelo |
author_facet |
Cunha, Renata Cristina Oliveira Barrichelo Barbosa, Andreza Fernandes, Maria José da Silva |
author_role |
author |
author2 |
Barbosa, Andreza Fernandes, Maria José da Silva |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Cunha, Renata Cristina Oliveira Barrichelo Barbosa, Andreza Fernandes, Maria José da Silva |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Avaliação Externa Organização do Trabalho Docente Gestão Pedagógica da Escola SARESP. Trabalho docente Evaluación Externa Organización del Trabajo Docente Gestión Pedagógica de la Escuela SARESP. External Evaluation Teaching Work Organization School Pedagogical Management SARESP. |
topic |
Avaliação Externa Organização do Trabalho Docente Gestão Pedagógica da Escola SARESP. Trabalho docente Evaluación Externa Organización del Trabajo Docente Gestión Pedagógica de la Escuela SARESP. External Evaluation Teaching Work Organization School Pedagogical Management SARESP. |
description |
This research systematizes part of the results of a study financed by the Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico / Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. It aims to analyze, among other aspects, how external evaluations, especially the Sistema de Avaliação de Rendimento Escolar do Estado de São Paulo [School Performance Evaluation System in the State of São Paulo], affect the planning and the orientation of classes on of collective pedagogical work in a state school, and on the discussion of the pedagogical-policy project. The systematized data are derived from the analysis of records and schedules of the collective teaching work developed in 2014, as well as from a meeting in which the indices obtained by the school in external evaluations were discussed. The results show that the concern with the goals and indices overshadows the discussion of the pedagogical proposal, draining the collective teaching work of its articulating and integrating meaning. |
publishDate |
2015 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2015-10-09 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/3288 10.18222/eae266203288 |
url |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/3288 |
identifier_str_mv |
10.18222/eae266203288 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/3288/3067 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2015 Estudos em Avaliação Educacional info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2015 Estudos em Avaliação Educacional |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Carlos Chagas |
publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Carlos Chagas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 26 No. 62: maio/ago.2015; 386-416 Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 26 Núm. 62: maio/ago.2015; 386-416 Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 26 No. 62: maio/ago.2015; 386-416 Estudos em Avaliação Educacional; V. 26 N. 62: maio/ago.2015; 386-416 Estudos em Avaliação Educacional; v. 26 n. 62: maio/ago.2015; 386-416 1984-932X 0103-6831 10.18222/eae.v26i62 reponame:Estudos em Avaliação Educacional instname:Fundação Carlos Chagas (FCC) instacron:FCC |
instname_str |
Fundação Carlos Chagas (FCC) |
instacron_str |
FCC |
institution |
FCC |
reponame_str |
Estudos em Avaliação Educacional |
collection |
Estudos em Avaliação Educacional |
repository.name.fl_str_mv |
Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC) |
repository.mail.fl_str_mv |
eae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br |
_version_ |
1795332422013812736 |