Implications of external evaluations for collective teachers’ work

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Cunha, Renata Cristina Oliveira Barrichelo
Data de Publicação: 2015
Outros Autores: Barbosa, Andreza, Fernandes, Maria José da Silva
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Estudos em Avaliação Educacional
Texto Completo: https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/3288
Resumo: This research systematizes part of the results of a study financed by the Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico / Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. It aims to analyze, among other aspects, how external evaluations, especially the Sistema de Avaliação de Rendimento Escolar do Estado de São Paulo [School Performance Evaluation System in the State of São Paulo], affect the planning and the orientation of classes on of collective pedagogical work in a state school, and on the  discussion  of  the  pedagogical-policy  project.  The  systematized data are derived from the analysis of records and schedules of the collective teaching work developed in 2014, as well as from a meeting in which the indices obtained by the school in external evaluations were discussed. The results show that the concern with the goals and indices overshadows the discussion of the pedagogical proposal, draining the collective teaching work of its articulating and integrating meaning.
id FCC-2_d62b5d19d3004e372cc5d08b15b1817b
oai_identifier_str oai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/3288
network_acronym_str FCC-2
network_name_str Estudos em Avaliação Educacional
repository_id_str
spelling Implications of external evaluations for collective teachers’ workImplicaciones de las evaluaciones externas para el trabajo docente colectivoImplicações das avaliações externas para o trabalho docente coletivoAvaliação ExternaOrganização do Trabalho DocenteGestão Pedagógica da EscolaSARESP.Trabalho docenteEvaluación ExternaOrganización del Trabajo DocenteGestión Pedagógica de la EscuelaSARESP.External EvaluationTeaching Work OrganizationSchool Pedagogical ManagementSARESP.This research systematizes part of the results of a study financed by the Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico / Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. It aims to analyze, among other aspects, how external evaluations, especially the Sistema de Avaliação de Rendimento Escolar do Estado de São Paulo [School Performance Evaluation System in the State of São Paulo], affect the planning and the orientation of classes on of collective pedagogical work in a state school, and on the  discussion  of  the  pedagogical-policy  project.  The  systematized data are derived from the analysis of records and schedules of the collective teaching work developed in 2014, as well as from a meeting in which the indices obtained by the school in external evaluations were discussed. The results show that the concern with the goals and indices overshadows the discussion of the pedagogical proposal, draining the collective teaching work of its articulating and integrating meaning.Este trabajo sistematiza parte de los resultados de una investigación financiada por el Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico / Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior, que se propone analizar, entre otros aspectos, cómo las evaluaciones externas, en especial el Sistema de Avaliação de Rendimento Escolar do Estado de São Paulo, están afectando la planificación y los encaminamientos de las clases de trabajo pedagógico colectivo de una escuela estadual paulista en lo que se refiere a la discusión del proyecto político-pedagógico. Los datos sistematizados derivan del análisis de pautas y actas referentes al trabajo docente colectivo desarrollado en 2014, así como de un encuentro en el que se discutieron los índices que la escuela obtuvo en las evaluaciones externas. Los resultados ponen de manifiesto que la preocupación con las metas e índices se superpone a la discusión de la propuesta pedagógica, retirando del trabajo docente colectivo su sentido articulador e integrador.Este trabalho sistematiza parte dos resultados de uma pesquisa financiada pelo Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico / Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior, que se propõe a analisar, entre outros aspectos, como as avaliações externas, em especial o Sistema de Avaliação de Rendimento Escolar do Estado de São Paulo, estão afetando o planejamento e os encaminhamentos das aulas de trabalho pedagógico coletivo de uma escola estadual paulista no que se refere à discussão do projeto político-pedagógico. Os dados sistematizados derivam da análise de pautas e atas referentes ao trabalho docente coletivo desenvolvido em 2014, bem como de um encontro no qual se discutiram os índices obtidos pela escola nas avaliações externas. Os resultados evidenciam que a preocupação com as metas e índices se sobrepõe à discussão da proposta pedagógica, esvaziando o trabalho docente coletivo de seu sentido articulador e integrador.Fundação Carlos Chagas2015-10-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/328810.18222/eae266203288Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 26 No. 62: maio/ago.2015; 386-416Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 26 Núm. 62: maio/ago.2015; 386-416Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 26 No. 62: maio/ago.2015; 386-416Estudos em Avaliação Educacional; V. 26 N. 62: maio/ago.2015; 386-416Estudos em Avaliação Educacional; v. 26 n. 62: maio/ago.2015; 386-4161984-932X0103-683110.18222/eae.v26i62reponame:Estudos em Avaliação Educacionalinstname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/3288/3067Copyright (c) 2015 Estudos em Avaliação Educacionalinfo:eu-repo/semantics/openAccessCunha, Renata Cristina Oliveira BarricheloBarbosa, AndrezaFernandes, Maria José da Silva2023-10-06T21:23:19Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/3288Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/indexONGhttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/oaieae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br1984-932X0103-6831opendoar:2023-10-06T21:23:19Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)false
dc.title.none.fl_str_mv Implications of external evaluations for collective teachers’ work
Implicaciones de las evaluaciones externas para el trabajo docente colectivo
Implicações das avaliações externas para o trabalho docente coletivo
title Implications of external evaluations for collective teachers’ work
spellingShingle Implications of external evaluations for collective teachers’ work
Cunha, Renata Cristina Oliveira Barrichelo
Avaliação Externa
Organização do Trabalho Docente
Gestão Pedagógica da Escola
SARESP.
Trabalho docente
Evaluación Externa
Organización del Trabajo Docente
Gestión Pedagógica de la Escuela
SARESP.
External Evaluation
Teaching Work Organization
School Pedagogical Management
SARESP.
title_short Implications of external evaluations for collective teachers’ work
title_full Implications of external evaluations for collective teachers’ work
title_fullStr Implications of external evaluations for collective teachers’ work
title_full_unstemmed Implications of external evaluations for collective teachers’ work
title_sort Implications of external evaluations for collective teachers’ work
author Cunha, Renata Cristina Oliveira Barrichelo
author_facet Cunha, Renata Cristina Oliveira Barrichelo
Barbosa, Andreza
Fernandes, Maria José da Silva
author_role author
author2 Barbosa, Andreza
Fernandes, Maria José da Silva
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Cunha, Renata Cristina Oliveira Barrichelo
Barbosa, Andreza
Fernandes, Maria José da Silva
dc.subject.por.fl_str_mv Avaliação Externa
Organização do Trabalho Docente
Gestão Pedagógica da Escola
SARESP.
Trabalho docente
Evaluación Externa
Organización del Trabajo Docente
Gestión Pedagógica de la Escuela
SARESP.
External Evaluation
Teaching Work Organization
School Pedagogical Management
SARESP.
topic Avaliação Externa
Organização do Trabalho Docente
Gestão Pedagógica da Escola
SARESP.
Trabalho docente
Evaluación Externa
Organización del Trabajo Docente
Gestión Pedagógica de la Escuela
SARESP.
External Evaluation
Teaching Work Organization
School Pedagogical Management
SARESP.
description This research systematizes part of the results of a study financed by the Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico / Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. It aims to analyze, among other aspects, how external evaluations, especially the Sistema de Avaliação de Rendimento Escolar do Estado de São Paulo [School Performance Evaluation System in the State of São Paulo], affect the planning and the orientation of classes on of collective pedagogical work in a state school, and on the  discussion  of  the  pedagogical-policy  project.  The  systematized data are derived from the analysis of records and schedules of the collective teaching work developed in 2014, as well as from a meeting in which the indices obtained by the school in external evaluations were discussed. The results show that the concern with the goals and indices overshadows the discussion of the pedagogical proposal, draining the collective teaching work of its articulating and integrating meaning.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-10-09
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/3288
10.18222/eae266203288
url https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/3288
identifier_str_mv 10.18222/eae266203288
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/3288/3067
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2015 Estudos em Avaliação Educacional
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2015 Estudos em Avaliação Educacional
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
dc.source.none.fl_str_mv Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 26 No. 62: maio/ago.2015; 386-416
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 26 Núm. 62: maio/ago.2015; 386-416
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 26 No. 62: maio/ago.2015; 386-416
Estudos em Avaliação Educacional; V. 26 N. 62: maio/ago.2015; 386-416
Estudos em Avaliação Educacional; v. 26 n. 62: maio/ago.2015; 386-416
1984-932X
0103-6831
10.18222/eae.v26i62
reponame:Estudos em Avaliação Educacional
instname:Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron:FCC
instname_str Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron_str FCC
institution FCC
reponame_str Estudos em Avaliação Educacional
collection Estudos em Avaliação Educacional
repository.name.fl_str_mv Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)
repository.mail.fl_str_mv eae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br
_version_ 1795332422013812736