Analysis of the multiple choice items of the Enade 2016 tests
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Estudos em Avaliação Educacional |
DOI: | 10.18222/eae.v34.7951 |
Texto Completo: | https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/7951 |
Resumo: | The objective was to investigate whether the format of an item, the required cognitive level and the item’s position in the Enade 2016 test affect the results, including the probability of invalidation. The items were classified according to format and cognitive level, based on the literature and Bloom’s Taxonomy. Post-test administration measures were used: difficulty and discrimination indices. Regarding format, it was found that assertion-reason items were more difficult, single answer items had a slightly greater average for discrimination capacity, and one third of the assertion-reason items were invalidated. As for cognitive level, the two indices have lower averages in items of analysis, and the proportion of invalidated items of this level is higher. The hypothesis that the position of an item in the test affects the result was rejected. |
id |
FCC-2_f199a81dff35487871a431b0cbf10628 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/7951 |
network_acronym_str |
FCC-2 |
network_name_str |
Estudos em Avaliação Educacional |
spelling |
Analysis of the multiple choice items of the Enade 2016 testsAnálisis de los ítems de múltiple selección de las pruebas Enade 2016Análise dos itens de múltipla escolha das provas do Enade 2016 Educação SuperiorEnadeTécnicas de MensuraçãoAnálise de ItemEducación SuperiorEnadeTécnicas de MediciónAnálisis del ÍtemHigher EducationEnadeMeasurement TechniquesItem AnalysisThe objective was to investigate whether the format of an item, the required cognitive level and the item’s position in the Enade 2016 test affect the results, including the probability of invalidation. The items were classified according to format and cognitive level, based on the literature and Bloom’s Taxonomy. Post-test administration measures were used: difficulty and discrimination indices. Regarding format, it was found that assertion-reason items were more difficult, single answer items had a slightly greater average for discrimination capacity, and one third of the assertion-reason items were invalidated. As for cognitive level, the two indices have lower averages in items of analysis, and the proportion of invalidated items of this level is higher. The hypothesis that the position of an item in the test affects the result was rejected.Se investiga si la forma de un ítem, el nivel cognitivo requerido y la posición del ítem en la prueba Enade 2016 afectan los resultados, incluso la probabilidad de cancelación. Los ítems se clasificaron según la forma y el nivel cognitivo, en base a la literatura y la Taxonomía de Bloom. Se utilizaron medidas de post-aplicación de las pruebas: índices de facilidad y de discriminación. En lo que se refiere al formato, se verificó que los ítems de aserción-razón fueron más difíciles, los de única respuesta tuvieron un promedio de capacidad de discriminación un poco mayor y se anuló una tercera parte de los ítems de aserción-razón. En cuanto al nivel cognitivo, se encontró que los dos índices tienen menores promedios en los ítems de análisis y que la proporción de cancelación de ítems de este nivel es mayor. Se rechazó la hipótesis de que la posición del ítem en la prueba influye en el resultado.Investiga-se se o formato de um item, o nível cognitivo exigido e a posição do item na prova do Enade 2016 afetam os resultados e a probabilidade de anulação. Os itens foram classificados quanto à forma e ao nível cognitivo, com base na literatura e na taxionomia de Bloom. Utilizaram-se medidas da pós-aplicação das provas: índices de facilidade e de discriminação. Para o formato, verificou-se que os itens de asserção-razão foram mais difíceis, os de resposta única tiveram uma capacidade de discriminação em média um pouco maior e um terço dos itens de asserção-razão foi anulado. Quanto ao nível cognitivo, os dois índices têm médias mais baixas nos itens de análise e a proporção de itens anulados desse nível é maior. A hipótese de a posição do item na prova afetar o resultado foi rejeitada. Fundação Carlos Chagas2023-01-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/795110.18222/eae.v34.7951Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 34 (2023); e07951Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 34 (2023); e07951Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 34 (2023); e07951Estudos em Avaliação Educacional; V. 34 (2023); e07951Estudos em Avaliação Educacional; v. 34 (2023); e079511984-932X0103-6831reponame:Estudos em Avaliação Educacionalinstname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/7951/4539https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/7951/4575Copyright (c) 2023 Estudos em Avaliação Educacionalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBeltrão, Kaizô IwakamiMandarino, Monica Cerbella Freire2024-01-29T19:40:19Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/7951Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/indexONGhttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/oaieae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br1984-932X0103-6831opendoar:2024-01-29T19:40:19Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Analysis of the multiple choice items of the Enade 2016 tests Análisis de los ítems de múltiple selección de las pruebas Enade 2016 Análise dos itens de múltipla escolha das provas do Enade 2016 |
title |
Analysis of the multiple choice items of the Enade 2016 tests |
spellingShingle |
Analysis of the multiple choice items of the Enade 2016 tests Analysis of the multiple choice items of the Enade 2016 tests Beltrão, Kaizô Iwakami Educação Superior Enade Técnicas de Mensuração Análise de Item Educación Superior Enade Técnicas de Medición Análisis del Ítem Higher Education Enade Measurement Techniques Item Analysis Beltrão, Kaizô Iwakami Educação Superior Enade Técnicas de Mensuração Análise de Item Educación Superior Enade Técnicas de Medición Análisis del Ítem Higher Education Enade Measurement Techniques Item Analysis |
title_short |
Analysis of the multiple choice items of the Enade 2016 tests |
title_full |
Analysis of the multiple choice items of the Enade 2016 tests |
title_fullStr |
Analysis of the multiple choice items of the Enade 2016 tests Analysis of the multiple choice items of the Enade 2016 tests |
title_full_unstemmed |
Analysis of the multiple choice items of the Enade 2016 tests Analysis of the multiple choice items of the Enade 2016 tests |
title_sort |
Analysis of the multiple choice items of the Enade 2016 tests |
author |
Beltrão, Kaizô Iwakami |
author_facet |
Beltrão, Kaizô Iwakami Beltrão, Kaizô Iwakami Mandarino, Monica Cerbella Freire Mandarino, Monica Cerbella Freire |
author_role |
author |
author2 |
Mandarino, Monica Cerbella Freire |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Beltrão, Kaizô Iwakami Mandarino, Monica Cerbella Freire |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação Superior Enade Técnicas de Mensuração Análise de Item Educación Superior Enade Técnicas de Medición Análisis del Ítem Higher Education Enade Measurement Techniques Item Analysis |
topic |
Educação Superior Enade Técnicas de Mensuração Análise de Item Educación Superior Enade Técnicas de Medición Análisis del Ítem Higher Education Enade Measurement Techniques Item Analysis |
description |
The objective was to investigate whether the format of an item, the required cognitive level and the item’s position in the Enade 2016 test affect the results, including the probability of invalidation. The items were classified according to format and cognitive level, based on the literature and Bloom’s Taxonomy. Post-test administration measures were used: difficulty and discrimination indices. Regarding format, it was found that assertion-reason items were more difficult, single answer items had a slightly greater average for discrimination capacity, and one third of the assertion-reason items were invalidated. As for cognitive level, the two indices have lower averages in items of analysis, and the proportion of invalidated items of this level is higher. The hypothesis that the position of an item in the test affects the result was rejected. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-01-27 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/7951 10.18222/eae.v34.7951 |
url |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/7951 |
identifier_str_mv |
10.18222/eae.v34.7951 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/7951/4539 https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/7951/4575 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Estudos em Avaliação Educacional https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Estudos em Avaliação Educacional https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Carlos Chagas |
publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Carlos Chagas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 34 (2023); e07951 Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 34 (2023); e07951 Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 34 (2023); e07951 Estudos em Avaliação Educacional; V. 34 (2023); e07951 Estudos em Avaliação Educacional; v. 34 (2023); e07951 1984-932X 0103-6831 reponame:Estudos em Avaliação Educacional instname:Fundação Carlos Chagas (FCC) instacron:FCC |
instname_str |
Fundação Carlos Chagas (FCC) |
instacron_str |
FCC |
institution |
FCC |
reponame_str |
Estudos em Avaliação Educacional |
collection |
Estudos em Avaliação Educacional |
repository.name.fl_str_mv |
Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC) |
repository.mail.fl_str_mv |
eae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br |
_version_ |
1822181342463393792 |
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv |
10.18222/eae.v34.7951 |