School success in socially disadvantaged contexts: an analysis based on the Enem test
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Estudos em Avaliação Educacional |
DOI: | 10.18222/eae.v31i76.6719 |
Texto Completo: | https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/6719 |
Resumo: | The reasons behind a child’s good performance at school are very complex. Given the multiple forms of family configuration, cases of school success in unfavorable social contexts are possible, even if statistically improbable. For this reason, this study aims to quantitatively analyze the profile of candidates who had a satisfactory performance in the Enem test despite their adverse economic and social situation. To that end, we used a database consisting of microdata from Enem 2009, which includes candidates’ answers to a socioeconomic questionnaire. Methodologically, we used statistical methods combined with theoretical framework in the field of sociology of education, such as Pierre Bourdieu and Bernard Lahire. The results suggest that candidates’ family size, taste for reading and interest in politics are factors significantly associated with a good performance in the Enem test. |
id |
FCC-2_f24f15d2950726a97efd37f07f18df38 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/6719 |
network_acronym_str |
FCC-2 |
network_name_str |
Estudos em Avaliação Educacional |
spelling |
School success in socially disadvantaged contexts: an analysis based on the Enem testEl éxito escolar en contextos populares: un análisis a partir del EnemSucesso escolar em contextos populares: uma análise a partir do EnemEnemÉxito EscolarDesigualdadCapital CulturaEnemSchool SuccessInequalityCultural CapitalEnemSucesso EscolarDesigualdadeCapital CulturalThe reasons behind a child’s good performance at school are very complex. Given the multiple forms of family configuration, cases of school success in unfavorable social contexts are possible, even if statistically improbable. For this reason, this study aims to quantitatively analyze the profile of candidates who had a satisfactory performance in the Enem test despite their adverse economic and social situation. To that end, we used a database consisting of microdata from Enem 2009, which includes candidates’ answers to a socioeconomic questionnaire. Methodologically, we used statistical methods combined with theoretical framework in the field of sociology of education, such as Pierre Bourdieu and Bernard Lahire. The results suggest that candidates’ family size, taste for reading and interest in politics are factors significantly associated with a good performance in the Enem test. Las razones que llevan a un(a) niño(a) a tener un buen rendimiento escolar son muy complejas. Las múltiples formas de configuraciones familiares hacen posible, aunque estadísticamente improbable, que se produzcan casos de éxito escolar en contextos sociales desfavorables. Por esta razón, en este trabajo proponemos analizar cuantitativamente el perfil de los candidatos que obtuvieron un rendimiento satisfactorio en el Enem a pesar de su situación económica y social adversa. Para ello, hemos utilizado los microdatos del Enem de 2009 como una base de datos, que incluye las respuestas de los candidatos a un cuestionario socioeconómico. Metodológicamente hemos empleado métodos estadísticos articulados con referencias a la sociología educativa, como Pierre Bourdieu y Bernard Lahire. Los resultados sugieren que el tamaño de la familia de los candidatos, el gusto por la lectura y el interés en la política son factores muy asociados con un buen desempeño en el Enem.As razões que levam uma criança a ter bom desempenho na escola são muito complexas. As múltiplas formas de configurações familiares fazem com que seja possível, porém estatisticamente improvável, a existência de casos de sucesso escolar em contextos sociais desfavoráveis. Por isso, neste trabalho nos propomos a analisar quantitativamente o perfil dos candidatos que obtiveram desempenho satisfatório no Enem apesar da sua situação econômica e social adversa. Para isso, utilizamos como base de dados os microdados do Enem de 2009, dos quais constam as respostas dos candidatos a um questionário socioeconômico. Metodologicamente, valemo-nos de métodos estatísticos articulados com referenciais da sociologia da educação, como Pierre Bourdieu e Bernard Lahire. Os resultados sugerem que o tamanho da família dos candidatos, o gosto pela leitura e o interesse pela política são fatores muito associados com um bom desempenho no Enem.Fundação Carlos Chagas2020-07-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/671910.18222/eae.v31i76.6719Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 31 No. 76 (2020): jan./abr. 2020; 134-163Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 31 Núm. 76 (2020): jan./abr. 2020; 134-163Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 31 No. 76 (2020): jan./abr. 2020; 134-163Estudos em Avaliação Educacional; V. 31 N. 76 (2020): jan./abr. 2020; 134-163Estudos em Avaliação Educacional; v. 31 n. 76 (2020): jan./abr. 2020; 134-1631984-932X0103-6831reponame:Estudos em Avaliação Educacionalinstname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/6719/3966Copyright (c) 2020 Estudos em Avaliação Educacionalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessNascimento, Matheus MonteiroCavalcanti, CláudioOstermann, Fernanda2024-01-24T13:50:57Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/6719Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/indexONGhttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/oaieae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br1984-932X0103-6831opendoar:2024-01-24T13:50:57Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
School success in socially disadvantaged contexts: an analysis based on the Enem test El éxito escolar en contextos populares: un análisis a partir del Enem Sucesso escolar em contextos populares: uma análise a partir do Enem |
title |
School success in socially disadvantaged contexts: an analysis based on the Enem test |
spellingShingle |
School success in socially disadvantaged contexts: an analysis based on the Enem test School success in socially disadvantaged contexts: an analysis based on the Enem test Nascimento, Matheus Monteiro Enem Éxito Escolar Desigualdad Capital Cultura Enem School Success Inequality Cultural Capital Enem Sucesso Escolar Desigualdade Capital Cultural Nascimento, Matheus Monteiro Enem Éxito Escolar Desigualdad Capital Cultura Enem School Success Inequality Cultural Capital Enem Sucesso Escolar Desigualdade Capital Cultural |
title_short |
School success in socially disadvantaged contexts: an analysis based on the Enem test |
title_full |
School success in socially disadvantaged contexts: an analysis based on the Enem test |
title_fullStr |
School success in socially disadvantaged contexts: an analysis based on the Enem test School success in socially disadvantaged contexts: an analysis based on the Enem test |
title_full_unstemmed |
School success in socially disadvantaged contexts: an analysis based on the Enem test School success in socially disadvantaged contexts: an analysis based on the Enem test |
title_sort |
School success in socially disadvantaged contexts: an analysis based on the Enem test |
author |
Nascimento, Matheus Monteiro |
author_facet |
Nascimento, Matheus Monteiro Nascimento, Matheus Monteiro Cavalcanti, Cláudio Ostermann, Fernanda Cavalcanti, Cláudio Ostermann, Fernanda |
author_role |
author |
author2 |
Cavalcanti, Cláudio Ostermann, Fernanda |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Nascimento, Matheus Monteiro Cavalcanti, Cláudio Ostermann, Fernanda |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Enem Éxito Escolar Desigualdad Capital Cultura Enem School Success Inequality Cultural Capital Enem Sucesso Escolar Desigualdade Capital Cultural |
topic |
Enem Éxito Escolar Desigualdad Capital Cultura Enem School Success Inequality Cultural Capital Enem Sucesso Escolar Desigualdade Capital Cultural |
description |
The reasons behind a child’s good performance at school are very complex. Given the multiple forms of family configuration, cases of school success in unfavorable social contexts are possible, even if statistically improbable. For this reason, this study aims to quantitatively analyze the profile of candidates who had a satisfactory performance in the Enem test despite their adverse economic and social situation. To that end, we used a database consisting of microdata from Enem 2009, which includes candidates’ answers to a socioeconomic questionnaire. Methodologically, we used statistical methods combined with theoretical framework in the field of sociology of education, such as Pierre Bourdieu and Bernard Lahire. The results suggest that candidates’ family size, taste for reading and interest in politics are factors significantly associated with a good performance in the Enem test. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-07-03 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/6719 10.18222/eae.v31i76.6719 |
url |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/6719 |
identifier_str_mv |
10.18222/eae.v31i76.6719 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/6719/3966 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Estudos em Avaliação Educacional https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Estudos em Avaliação Educacional https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Carlos Chagas |
publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Carlos Chagas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 31 No. 76 (2020): jan./abr. 2020; 134-163 Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 31 Núm. 76 (2020): jan./abr. 2020; 134-163 Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 31 No. 76 (2020): jan./abr. 2020; 134-163 Estudos em Avaliação Educacional; V. 31 N. 76 (2020): jan./abr. 2020; 134-163 Estudos em Avaliação Educacional; v. 31 n. 76 (2020): jan./abr. 2020; 134-163 1984-932X 0103-6831 reponame:Estudos em Avaliação Educacional instname:Fundação Carlos Chagas (FCC) instacron:FCC |
instname_str |
Fundação Carlos Chagas (FCC) |
instacron_str |
FCC |
institution |
FCC |
reponame_str |
Estudos em Avaliação Educacional |
collection |
Estudos em Avaliação Educacional |
repository.name.fl_str_mv |
Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC) |
repository.mail.fl_str_mv |
eae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br |
_version_ |
1822181342403624960 |
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv |
10.18222/eae.v31i76.6719 |