School success in socially disadvantaged contexts: an analysis based on the Enem test

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Nascimento, Matheus Monteiro
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Cavalcanti, Cláudio, Ostermann, Fernanda
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Estudos em Avaliação Educacional
DOI: 10.18222/eae.v31i76.6719
Texto Completo: https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/6719
Resumo: The reasons behind a child’s good performance at school are very complex. Given the multiple forms of family configuration, cases of school success in unfavorable social contexts are possible, even if statistically improbable. For this reason, this study aims to quantitatively analyze the profile of candidates who had a satisfactory performance in the Enem test despite their adverse economic and social situation. To that end, we used a database consisting of microdata from Enem 2009, which includes candidates’ answers to a socioeconomic questionnaire. Methodologically, we used statistical methods combined with theoretical framework in the field of sociology of education, such as Pierre Bourdieu and Bernard Lahire. The results suggest that candidates’ family size, taste for reading and interest in politics are factors significantly associated with a good performance in the Enem test. 
id FCC-2_f24f15d2950726a97efd37f07f18df38
oai_identifier_str oai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/6719
network_acronym_str FCC-2
network_name_str Estudos em Avaliação Educacional
spelling School success in socially disadvantaged contexts: an analysis based on the Enem testEl éxito escolar en contextos populares: un análisis a partir del EnemSucesso escolar em contextos populares: uma análise a partir do EnemEnemÉxito EscolarDesigualdadCapital CulturaEnemSchool SuccessInequalityCultural CapitalEnemSucesso EscolarDesigualdadeCapital CulturalThe reasons behind a child’s good performance at school are very complex. Given the multiple forms of family configuration, cases of school success in unfavorable social contexts are possible, even if statistically improbable. For this reason, this study aims to quantitatively analyze the profile of candidates who had a satisfactory performance in the Enem test despite their adverse economic and social situation. To that end, we used a database consisting of microdata from Enem 2009, which includes candidates’ answers to a socioeconomic questionnaire. Methodologically, we used statistical methods combined with theoretical framework in the field of sociology of education, such as Pierre Bourdieu and Bernard Lahire. The results suggest that candidates’ family size, taste for reading and interest in politics are factors significantly associated with a good performance in the Enem test. Las razones que llevan a un(a) niño(a) a tener un buen rendimiento escolar son muy complejas. Las múltiples formas de configuraciones familiares hacen posible, aunque estadísticamente improbable, que se produzcan casos de éxito escolar en contextos sociales desfavorables. Por esta razón, en este trabajo proponemos analizar cuantitativamente el perfil de los candidatos que obtuvieron un rendimiento satisfactorio en el Enem a pesar de su situación económica y social adversa. Para ello, hemos utilizado los microdatos del Enem de 2009 como una base de datos, que incluye las respuestas de los candidatos a un cuestionario socioeconómico. Metodológicamente hemos empleado métodos estadísticos articulados con referencias a la sociología educativa, como Pierre Bourdieu y Bernard Lahire. Los resultados sugieren que el tamaño de la familia de los candidatos, el gusto por la lectura y el interés en la política son factores muy asociados con un buen desempeño en el Enem.As razões que levam uma criança a ter bom desempenho na escola são muito complexas. As múltiplas formas de configurações familiares fazem com que seja possível, porém estatisticamente improvável, a existência de casos de sucesso escolar em contextos sociais desfavoráveis. Por isso, neste trabalho nos propomos a analisar quantitativamente o perfil dos candidatos que obtiveram desempenho satisfatório no Enem apesar da sua situação econômica e social adversa. Para isso, utilizamos como base de dados os microdados do Enem de 2009, dos quais constam as respostas dos candidatos a um questionário socioeconômico. Metodologicamente, valemo-nos de métodos estatísticos articulados com referenciais da sociologia da educação, como Pierre Bourdieu e Bernard Lahire. Os resultados sugerem que o tamanho da família dos candidatos, o gosto pela leitura e o interesse pela política são fatores muito associados com um bom desempenho no Enem.Fundação Carlos Chagas2020-07-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/671910.18222/eae.v31i76.6719Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 31 No. 76 (2020): jan./abr. 2020; 134-163Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 31 Núm. 76 (2020): jan./abr. 2020; 134-163Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 31 No. 76 (2020): jan./abr. 2020; 134-163Estudos em Avaliação Educacional; V. 31 N. 76 (2020): jan./abr. 2020; 134-163Estudos em Avaliação Educacional; v. 31 n. 76 (2020): jan./abr. 2020; 134-1631984-932X0103-6831reponame:Estudos em Avaliação Educacionalinstname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/6719/3966Copyright (c) 2020 Estudos em Avaliação Educacionalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessNascimento, Matheus MonteiroCavalcanti, CláudioOstermann, Fernanda2024-01-24T13:50:57Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/6719Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/indexONGhttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/oaieae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br1984-932X0103-6831opendoar:2024-01-24T13:50:57Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)false
dc.title.none.fl_str_mv School success in socially disadvantaged contexts: an analysis based on the Enem test
El éxito escolar en contextos populares: un análisis a partir del Enem
Sucesso escolar em contextos populares: uma análise a partir do Enem
title School success in socially disadvantaged contexts: an analysis based on the Enem test
spellingShingle School success in socially disadvantaged contexts: an analysis based on the Enem test
School success in socially disadvantaged contexts: an analysis based on the Enem test
Nascimento, Matheus Monteiro
Enem
Éxito Escolar
Desigualdad
Capital Cultura
Enem
School Success
Inequality
Cultural Capital
Enem
Sucesso Escolar
Desigualdade
Capital Cultural
Nascimento, Matheus Monteiro
Enem
Éxito Escolar
Desigualdad
Capital Cultura
Enem
School Success
Inequality
Cultural Capital
Enem
Sucesso Escolar
Desigualdade
Capital Cultural
title_short School success in socially disadvantaged contexts: an analysis based on the Enem test
title_full School success in socially disadvantaged contexts: an analysis based on the Enem test
title_fullStr School success in socially disadvantaged contexts: an analysis based on the Enem test
School success in socially disadvantaged contexts: an analysis based on the Enem test
title_full_unstemmed School success in socially disadvantaged contexts: an analysis based on the Enem test
School success in socially disadvantaged contexts: an analysis based on the Enem test
title_sort School success in socially disadvantaged contexts: an analysis based on the Enem test
author Nascimento, Matheus Monteiro
author_facet Nascimento, Matheus Monteiro
Nascimento, Matheus Monteiro
Cavalcanti, Cláudio
Ostermann, Fernanda
Cavalcanti, Cláudio
Ostermann, Fernanda
author_role author
author2 Cavalcanti, Cláudio
Ostermann, Fernanda
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Nascimento, Matheus Monteiro
Cavalcanti, Cláudio
Ostermann, Fernanda
dc.subject.por.fl_str_mv Enem
Éxito Escolar
Desigualdad
Capital Cultura
Enem
School Success
Inequality
Cultural Capital
Enem
Sucesso Escolar
Desigualdade
Capital Cultural
topic Enem
Éxito Escolar
Desigualdad
Capital Cultura
Enem
School Success
Inequality
Cultural Capital
Enem
Sucesso Escolar
Desigualdade
Capital Cultural
description The reasons behind a child’s good performance at school are very complex. Given the multiple forms of family configuration, cases of school success in unfavorable social contexts are possible, even if statistically improbable. For this reason, this study aims to quantitatively analyze the profile of candidates who had a satisfactory performance in the Enem test despite their adverse economic and social situation. To that end, we used a database consisting of microdata from Enem 2009, which includes candidates’ answers to a socioeconomic questionnaire. Methodologically, we used statistical methods combined with theoretical framework in the field of sociology of education, such as Pierre Bourdieu and Bernard Lahire. The results suggest that candidates’ family size, taste for reading and interest in politics are factors significantly associated with a good performance in the Enem test. 
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-07-03
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/6719
10.18222/eae.v31i76.6719
url https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/6719
identifier_str_mv 10.18222/eae.v31i76.6719
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/6719/3966
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Estudos em Avaliação Educacional
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Estudos em Avaliação Educacional
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
dc.source.none.fl_str_mv Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 31 No. 76 (2020): jan./abr. 2020; 134-163
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 31 Núm. 76 (2020): jan./abr. 2020; 134-163
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 31 No. 76 (2020): jan./abr. 2020; 134-163
Estudos em Avaliação Educacional; V. 31 N. 76 (2020): jan./abr. 2020; 134-163
Estudos em Avaliação Educacional; v. 31 n. 76 (2020): jan./abr. 2020; 134-163
1984-932X
0103-6831
reponame:Estudos em Avaliação Educacional
instname:Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron:FCC
instname_str Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron_str FCC
institution FCC
reponame_str Estudos em Avaliação Educacional
collection Estudos em Avaliação Educacional
repository.name.fl_str_mv Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)
repository.mail.fl_str_mv eae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br
_version_ 1822181342403624960
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv 10.18222/eae.v31i76.6719