Literacy and evaluation in times of covid-19: an analysis with students of Educação de Jovens e Adultos
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Estudos em Avaliação Educacional |
Texto Completo: | https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/8265 |
Resumo: | This study aims to analyze the access to remote instruction of Educação de Jovens e Adultos [Youth and Adult Education] (EJA) high school class, implemented in response to Covid-19, and to correlate literacy and assessment practices. The empirical material was produced through observation of the WhatsApp group of the class, a means of communication in non-face-to-face teaching activities. Studies on literacy, assessment and technology are used as a reference, in order to analyze literacy practices and how school assessment is developed within them. The results show that the reasons for life of EJA students and school logics are found in literacy practices, with the regulatory aspects standing out in these logics, with technical and summative assessment predominating, to the detriment of educational aspects. |
id |
FCC-2_fcd088da61a940dcf9913271eaea81f8 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/8265 |
network_acronym_str |
FCC-2 |
network_name_str |
Estudos em Avaliação Educacional |
repository_id_str |
|
spelling |
Literacy and evaluation in times of covid-19: an analysis with students of Educação de Jovens e AdultosLetramiento y evaluación en tiempos de covid-19: un análisis con estudiantes de la Educação de Jovens e AdultosLetramento e avaliação em tempos de covid-19: uma análise com estudantes da EJA Educação de Jovens e Adultos AvaliaçãoLetramento Digital Ensino pela InternetEducación de Adultos EvaluaciónLetramiento Digital Aprendizage en LineaAdult Education AssessmentDigital Literacy Online LearningThis study aims to analyze the access to remote instruction of Educação de Jovens e Adultos [Youth and Adult Education] (EJA) high school class, implemented in response to Covid-19, and to correlate literacy and assessment practices. The empirical material was produced through observation of the WhatsApp group of the class, a means of communication in non-face-to-face teaching activities. Studies on literacy, assessment and technology are used as a reference, in order to analyze literacy practices and how school assessment is developed within them. The results show that the reasons for life of EJA students and school logics are found in literacy practices, with the regulatory aspects standing out in these logics, with technical and summative assessment predominating, to the detriment of educational aspects.El estudio tiene el objetivo de analizar el acceso a la enseñanza remota de un grupo de Educação de Jovens e Adultos [Educación de Jóvenes y Adultos] (EJA)/educación media, instalado en función de la covid-19, y correlaciona prácticas de letramiento y evaluación. El material empírico se produjo por medio de la observación del grupo de WhatsApp de los alumnos, medio de comunicación en las actividades pedagógicas no presenciales. Se toman como referencia estudios sobre letramiento, evaluación y tecnología, para analizar prácticas de letramiento y ver cómo en ellas se engendra la evaluación escolar. Los resultados muestran que en las prácticas de letramiento se encuentran tensionadas las razones de vida de estudiantes de la EJA y las lógicas escolares, y sobresalen en tales lógicas los aspectos regulatorios, predominando una evaluación técnica y sumativa en detrimento de los aspectos formativos.O estudo toma como objeto de análise o acesso ao ensino remoto de uma turma de Educação de Jovens e Adultos (EJA) de ensino médio, instalado em função da covid-19, e correlaciona práticas de letramento e avaliação. O material empírico foi produzido por meio de observação do grupo de WhatsApp da turma, meio de comunicação nas atividades pedagógicas não presenciais. Tomam-se como referência estudos sobre letramento, avaliação e tecnologia, para a análise das práticas de letramento e de como nelas se engendra a avaliação escolar. Os resultados mostram que nas práticas de letramento se encontram tensionadas as razões de vida de estudantes da EJA e as lógicas escolares, sobressaindo nessas lógicas os aspectos regulatórios e predominando uma avaliação técnica e somativa, em detrimento dos aspectos formativos.Fundação Carlos Chagas2021-12-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/826510.18222/eae.v32.8265Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 32 (2021); e08265Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 32 (2021); e08265Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 32 (2021); e08265Estudos em Avaliação Educacional; V. 32 (2021); e08265Estudos em Avaliação Educacional; v. 32 (2021); e082651984-932X0103-6831reponame:Estudos em Avaliação Educacionalinstname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/8265/4329Copyright (c) 2021 Estudos em Avaliação Educacionalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Marcio Serafim daSouza, Maria Celeste Reis Fernandes deMendes Netto, Cristiane2021-12-22T18:49:08Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/8265Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/indexONGhttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/oaieae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br1984-932X0103-6831opendoar:2021-12-22T18:49:08Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Literacy and evaluation in times of covid-19: an analysis with students of Educação de Jovens e Adultos Letramiento y evaluación en tiempos de covid-19: un análisis con estudiantes de la Educação de Jovens e Adultos Letramento e avaliação em tempos de covid-19: uma análise com estudantes da EJA |
title |
Literacy and evaluation in times of covid-19: an analysis with students of Educação de Jovens e Adultos |
spellingShingle |
Literacy and evaluation in times of covid-19: an analysis with students of Educação de Jovens e Adultos Silva, Marcio Serafim da Educação de Jovens e Adultos Avaliação Letramento Digital Ensino pela Internet Educación de Adultos Evaluación Letramiento Digital Aprendizage en Linea Adult Education Assessment Digital Literacy Online Learning |
title_short |
Literacy and evaluation in times of covid-19: an analysis with students of Educação de Jovens e Adultos |
title_full |
Literacy and evaluation in times of covid-19: an analysis with students of Educação de Jovens e Adultos |
title_fullStr |
Literacy and evaluation in times of covid-19: an analysis with students of Educação de Jovens e Adultos |
title_full_unstemmed |
Literacy and evaluation in times of covid-19: an analysis with students of Educação de Jovens e Adultos |
title_sort |
Literacy and evaluation in times of covid-19: an analysis with students of Educação de Jovens e Adultos |
author |
Silva, Marcio Serafim da |
author_facet |
Silva, Marcio Serafim da Souza, Maria Celeste Reis Fernandes de Mendes Netto, Cristiane |
author_role |
author |
author2 |
Souza, Maria Celeste Reis Fernandes de Mendes Netto, Cristiane |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Marcio Serafim da Souza, Maria Celeste Reis Fernandes de Mendes Netto, Cristiane |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação de Jovens e Adultos Avaliação Letramento Digital Ensino pela Internet Educación de Adultos Evaluación Letramiento Digital Aprendizage en Linea Adult Education Assessment Digital Literacy Online Learning |
topic |
Educação de Jovens e Adultos Avaliação Letramento Digital Ensino pela Internet Educación de Adultos Evaluación Letramiento Digital Aprendizage en Linea Adult Education Assessment Digital Literacy Online Learning |
description |
This study aims to analyze the access to remote instruction of Educação de Jovens e Adultos [Youth and Adult Education] (EJA) high school class, implemented in response to Covid-19, and to correlate literacy and assessment practices. The empirical material was produced through observation of the WhatsApp group of the class, a means of communication in non-face-to-face teaching activities. Studies on literacy, assessment and technology are used as a reference, in order to analyze literacy practices and how school assessment is developed within them. The results show that the reasons for life of EJA students and school logics are found in literacy practices, with the regulatory aspects standing out in these logics, with technical and summative assessment predominating, to the detriment of educational aspects. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-12-22 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/8265 10.18222/eae.v32.8265 |
url |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/8265 |
identifier_str_mv |
10.18222/eae.v32.8265 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/8265/4329 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Estudos em Avaliação Educacional https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Estudos em Avaliação Educacional https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Carlos Chagas |
publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Carlos Chagas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 32 (2021); e08265 Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 32 (2021); e08265 Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 32 (2021); e08265 Estudos em Avaliação Educacional; V. 32 (2021); e08265 Estudos em Avaliação Educacional; v. 32 (2021); e08265 1984-932X 0103-6831 reponame:Estudos em Avaliação Educacional instname:Fundação Carlos Chagas (FCC) instacron:FCC |
instname_str |
Fundação Carlos Chagas (FCC) |
instacron_str |
FCC |
institution |
FCC |
reponame_str |
Estudos em Avaliação Educacional |
collection |
Estudos em Avaliação Educacional |
repository.name.fl_str_mv |
Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC) |
repository.mail.fl_str_mv |
eae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br |
_version_ |
1795332423452459008 |