Literacy and evaluation in times of covid-19: an analysis with students of Educação de Jovens e Adultos

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Marcio Serafim da
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Souza, Maria Celeste Reis Fernandes de, Mendes Netto, Cristiane
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Estudos em Avaliação Educacional
Texto Completo: https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/8265
Resumo: This study aims to analyze the access to remote instruction of Educação de Jovens e Adultos [Youth and Adult Education] (EJA) high school class, implemented in response to Covid-19, and to correlate literacy and assessment practices. The empirical material was produced through observation of the WhatsApp group of the class, a means of communication in non-face-to-face teaching activities. Studies on literacy, assessment and technology are used as a reference, in order to analyze literacy practices and how school assessment is developed within them. The results show that the reasons for life of EJA students and school logics are found in literacy practices, with the regulatory aspects standing out in these logics, with technical and summative assessment predominating, to the detriment of educational aspects.
id FCC-2_fcd088da61a940dcf9913271eaea81f8
oai_identifier_str oai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/8265
network_acronym_str FCC-2
network_name_str Estudos em Avaliação Educacional
repository_id_str
spelling Literacy and evaluation in times of covid-19: an analysis with students of Educação de Jovens e AdultosLetramiento y evaluación en tiempos de covid-19: un análisis con estudiantes de la Educação de Jovens e AdultosLetramento e avaliação em tempos de covid-19: uma análise com estudantes da EJA Educação de Jovens e Adultos AvaliaçãoLetramento Digital Ensino pela InternetEducación de Adultos EvaluaciónLetramiento Digital Aprendizage en LineaAdult Education AssessmentDigital Literacy Online LearningThis study aims to analyze the access to remote instruction of Educação de Jovens e Adultos [Youth and Adult Education] (EJA) high school class, implemented in response to Covid-19, and to correlate literacy and assessment practices. The empirical material was produced through observation of the WhatsApp group of the class, a means of communication in non-face-to-face teaching activities. Studies on literacy, assessment and technology are used as a reference, in order to analyze literacy practices and how school assessment is developed within them. The results show that the reasons for life of EJA students and school logics are found in literacy practices, with the regulatory aspects standing out in these logics, with technical and summative assessment predominating, to the detriment of educational aspects.El estudio tiene el objetivo de analizar el acceso a la enseñanza remota de un grupo de Educação de Jovens e Adultos [Educación de Jóvenes y Adultos] (EJA)/educación media, instalado en función de la covid-19, y correlaciona prácticas de letramiento y evaluación. El material empírico se produjo por medio de la observación del grupo de WhatsApp de los alumnos, medio de comunicación en las actividades pedagógicas no presenciales. Se toman como referencia estudios sobre letramiento, evaluación y tecnología, para analizar prácticas de letramiento y ver cómo en ellas se engendra la evaluación escolar. Los resultados muestran que en las prácticas de letramiento se encuentran tensionadas las razones de vida de estudiantes de la EJA y las lógicas escolares, y sobresalen en tales lógicas los aspectos regulatorios, predominando una evaluación técnica y sumativa en detrimento de los aspectos formativos.O estudo toma como objeto de análise o acesso ao ensino remoto de uma turma de Educação de Jovens e Adultos (EJA) de ensino médio, instalado em função da covid-19, e correlaciona práticas de letramento e avaliação. O material empírico foi produzido por meio de observação do grupo de WhatsApp da turma, meio de comunicação nas atividades pedagógicas não presenciais. Tomam-se como referência estudos sobre letramento, avaliação e tecnologia, para a análise das práticas de letramento e de como nelas se engendra a avaliação escolar. Os resultados mostram que nas práticas de letramento se encontram tensionadas as razões de vida de estudantes da EJA e as lógicas escolares, sobressaindo nessas lógicas os aspectos regulatórios e predominando uma avaliação técnica e somativa, em detrimento dos aspectos formativos.Fundação Carlos Chagas2021-12-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/826510.18222/eae.v32.8265Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 32 (2021); e08265Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 32 (2021); e08265Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 32 (2021); e08265Estudos em Avaliação Educacional; V. 32 (2021); e08265Estudos em Avaliação Educacional; v. 32 (2021); e082651984-932X0103-6831reponame:Estudos em Avaliação Educacionalinstname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/8265/4329Copyright (c) 2021 Estudos em Avaliação Educacionalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Marcio Serafim daSouza, Maria Celeste Reis Fernandes deMendes Netto, Cristiane2021-12-22T18:49:08Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/8265Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/indexONGhttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/oaieae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br1984-932X0103-6831opendoar:2021-12-22T18:49:08Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)false
dc.title.none.fl_str_mv Literacy and evaluation in times of covid-19: an analysis with students of Educação de Jovens e Adultos
Letramiento y evaluación en tiempos de covid-19: un análisis con estudiantes de la Educação de Jovens e Adultos
Letramento e avaliação em tempos de covid-19: uma análise com estudantes da EJA
title Literacy and evaluation in times of covid-19: an analysis with students of Educação de Jovens e Adultos
spellingShingle Literacy and evaluation in times of covid-19: an analysis with students of Educação de Jovens e Adultos
Silva, Marcio Serafim da
Educação de Jovens e Adultos
Avaliação
Letramento Digital
Ensino pela Internet
Educación de Adultos
Evaluación
Letramiento Digital
Aprendizage en Linea
Adult Education
Assessment
Digital Literacy
Online Learning
title_short Literacy and evaluation in times of covid-19: an analysis with students of Educação de Jovens e Adultos
title_full Literacy and evaluation in times of covid-19: an analysis with students of Educação de Jovens e Adultos
title_fullStr Literacy and evaluation in times of covid-19: an analysis with students of Educação de Jovens e Adultos
title_full_unstemmed Literacy and evaluation in times of covid-19: an analysis with students of Educação de Jovens e Adultos
title_sort Literacy and evaluation in times of covid-19: an analysis with students of Educação de Jovens e Adultos
author Silva, Marcio Serafim da
author_facet Silva, Marcio Serafim da
Souza, Maria Celeste Reis Fernandes de
Mendes Netto, Cristiane
author_role author
author2 Souza, Maria Celeste Reis Fernandes de
Mendes Netto, Cristiane
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Marcio Serafim da
Souza, Maria Celeste Reis Fernandes de
Mendes Netto, Cristiane
dc.subject.por.fl_str_mv Educação de Jovens e Adultos
Avaliação
Letramento Digital
Ensino pela Internet
Educación de Adultos
Evaluación
Letramiento Digital
Aprendizage en Linea
Adult Education
Assessment
Digital Literacy
Online Learning
topic Educação de Jovens e Adultos
Avaliação
Letramento Digital
Ensino pela Internet
Educación de Adultos
Evaluación
Letramiento Digital
Aprendizage en Linea
Adult Education
Assessment
Digital Literacy
Online Learning
description This study aims to analyze the access to remote instruction of Educação de Jovens e Adultos [Youth and Adult Education] (EJA) high school class, implemented in response to Covid-19, and to correlate literacy and assessment practices. The empirical material was produced through observation of the WhatsApp group of the class, a means of communication in non-face-to-face teaching activities. Studies on literacy, assessment and technology are used as a reference, in order to analyze literacy practices and how school assessment is developed within them. The results show that the reasons for life of EJA students and school logics are found in literacy practices, with the regulatory aspects standing out in these logics, with technical and summative assessment predominating, to the detriment of educational aspects.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-12-22
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/8265
10.18222/eae.v32.8265
url https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/8265
identifier_str_mv 10.18222/eae.v32.8265
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/8265/4329
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Estudos em Avaliação Educacional
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Estudos em Avaliação Educacional
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
dc.source.none.fl_str_mv Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 32 (2021); e08265
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 32 (2021); e08265
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 32 (2021); e08265
Estudos em Avaliação Educacional; V. 32 (2021); e08265
Estudos em Avaliação Educacional; v. 32 (2021); e08265
1984-932X
0103-6831
reponame:Estudos em Avaliação Educacional
instname:Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron:FCC
instname_str Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron_str FCC
institution FCC
reponame_str Estudos em Avaliação Educacional
collection Estudos em Avaliação Educacional
repository.name.fl_str_mv Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)
repository.mail.fl_str_mv eae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br
_version_ 1795332423452459008