Reading practices and their representations: school library contributions

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Conceição, Flávia Sardá
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Silva, Elisabete Costa da, Steindel, Gisela Eggert, Unglaub, Tânia Regina da Rocha
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: RBBD. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação (Online)
Texto Completo: https://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/view/1500
Resumo: The article aims to discuss reading practices and their representations in the educational field, analyzing the contributions of reading activities carried out in the school library, with regard, in particular, to the practice of school research and to the development of information competence in in learners. Methodologically, a bibliographic corpus is studied reviewing authors who are attentive to the history of reading and school research practices such as Burke (2005), Castrillón (2011), Chartier (1990, 2001, 2003), Milanesi (2013), Pesavento (2005), Brisola and Romeiro (2018), Demo (2002), Garcez (2006), Gasque (2013), Kuhlthau (2010), among others. This literature dialogues with examples from the empirical world of actions that can be carried out in the library, triangulated with classroom activities to encourage the appreciation for reading and consequently enhances the practice of school research. The analysis of the studied theoretical references points to the relevance of the school library as a learning space and its primary contribution to reading practices and school research. The latter is fundamental for the development of students' information competence.
id FEBAB-1_2fdb4332667b7b4581605e9ef2a846df
oai_identifier_str oai:ojs.rbbd.febab.org.br:article/1500
network_acronym_str FEBAB-1
network_name_str RBBD. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação (Online)
repository_id_str
spelling Reading practices and their representations: school library contributionsPráticas de leitura e suas representações: contribuições da biblioteca escolarReading practicesSchool librarySchool researchInformation Competence.Práticas de leituraBiblioteca escolarPesquisa escolarCompetência em informação.The article aims to discuss reading practices and their representations in the educational field, analyzing the contributions of reading activities carried out in the school library, with regard, in particular, to the practice of school research and to the development of information competence in in learners. Methodologically, a bibliographic corpus is studied reviewing authors who are attentive to the history of reading and school research practices such as Burke (2005), Castrillón (2011), Chartier (1990, 2001, 2003), Milanesi (2013), Pesavento (2005), Brisola and Romeiro (2018), Demo (2002), Garcez (2006), Gasque (2013), Kuhlthau (2010), among others. This literature dialogues with examples from the empirical world of actions that can be carried out in the library, triangulated with classroom activities to encourage the appreciation for reading and consequently enhances the practice of school research. The analysis of the studied theoretical references points to the relevance of the school library as a learning space and its primary contribution to reading practices and school research. The latter is fundamental for the development of students' information competence.O artigo tem como objetivo discutir práticas de leitura e suas representações no âmbito educacional, analisando as contribuições das atividades de leitura realizadas na biblioteca escolar, no que tange, em especial, à prática da pesquisa escolar e, por consequência, o desenvolvimento da competência em informação dos educandos. Metodologicamente estuda-se um corpus bibliográfico revisando autores atentos à história da leitura e às práticas da pesquisa escolar, como Burke (2005), Castrillon (2011), Chartier (1990, 2001, 2003), Milanesi (2013), Pesavento (2005), Brisola e Romeiro (2018), Demo (2002), Garcez (2006), Gasque (2013), Kuhlthau (2010), entre outros. Esta literatura dialoga com exemplos do mundo empírico das ações que podem ser realizadas na biblioteca, trianguladas com atividades da sala de aula no incentivo ao gosto pela leitura e, por consequência, potencializar a prática da pesquisa escolar. A análise dos referenciais teóricos estudados aponta para relevância da biblioteca escolar enquanto espaço de aprendizagem e sua primordial contribuição às práticas de leitura por meio da pesquisa escolar, esta última como fundamental para o desenvolvimento da competência em informação dos estudantes.Federação Brasileira de Associações de Bibliotecários, Cientistas da Informação e Inst.2021-11-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/view/1500Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação; v. 17 (2021); 1-151980-69490100-0691reponame:RBBD. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação (Online)instname:Federação Brasileira de Associações de Bibliotecários, Cientistas da Informação e Instituições (FEBAB)instacron:FEBABporhttps://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/view/1500/1318Copyright (c) 2021 Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessConceição, Flávia SardáSilva, Elisabete Costa daSteindel, Gisela EggertUnglaub, Tânia Regina da Rocha2021-12-21T12:20:53Zoai:ojs.rbbd.febab.org.br:article/1500Revistahttps://rbbd.febab.org.br/rbbdhttps://rbbd.febab.org.br/rbbd/oai||rbbd@rbbd.febab.org.br|| jorge.exlibris@gmail.com1980-69490100-0691opendoar:2021-12-21T12:20:53RBBD. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação (Online) - Federação Brasileira de Associações de Bibliotecários, Cientistas da Informação e Instituições (FEBAB)false
dc.title.none.fl_str_mv Reading practices and their representations: school library contributions
Práticas de leitura e suas representações: contribuições da biblioteca escolar
title Reading practices and their representations: school library contributions
spellingShingle Reading practices and their representations: school library contributions
Conceição, Flávia Sardá
Reading practices
School library
School research
Information Competence.
Práticas de leitura
Biblioteca escolar
Pesquisa escolar
Competência em informação.
title_short Reading practices and their representations: school library contributions
title_full Reading practices and their representations: school library contributions
title_fullStr Reading practices and their representations: school library contributions
title_full_unstemmed Reading practices and their representations: school library contributions
title_sort Reading practices and their representations: school library contributions
author Conceição, Flávia Sardá
author_facet Conceição, Flávia Sardá
Silva, Elisabete Costa da
Steindel, Gisela Eggert
Unglaub, Tânia Regina da Rocha
author_role author
author2 Silva, Elisabete Costa da
Steindel, Gisela Eggert
Unglaub, Tânia Regina da Rocha
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Conceição, Flávia Sardá
Silva, Elisabete Costa da
Steindel, Gisela Eggert
Unglaub, Tânia Regina da Rocha
dc.subject.por.fl_str_mv Reading practices
School library
School research
Information Competence.
Práticas de leitura
Biblioteca escolar
Pesquisa escolar
Competência em informação.
topic Reading practices
School library
School research
Information Competence.
Práticas de leitura
Biblioteca escolar
Pesquisa escolar
Competência em informação.
description The article aims to discuss reading practices and their representations in the educational field, analyzing the contributions of reading activities carried out in the school library, with regard, in particular, to the practice of school research and to the development of information competence in in learners. Methodologically, a bibliographic corpus is studied reviewing authors who are attentive to the history of reading and school research practices such as Burke (2005), Castrillón (2011), Chartier (1990, 2001, 2003), Milanesi (2013), Pesavento (2005), Brisola and Romeiro (2018), Demo (2002), Garcez (2006), Gasque (2013), Kuhlthau (2010), among others. This literature dialogues with examples from the empirical world of actions that can be carried out in the library, triangulated with classroom activities to encourage the appreciation for reading and consequently enhances the practice of school research. The analysis of the studied theoretical references points to the relevance of the school library as a learning space and its primary contribution to reading practices and school research. The latter is fundamental for the development of students' information competence.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-11-19
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/view/1500
url https://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/view/1500
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/view/1500/1318
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Federação Brasileira de Associações de Bibliotecários, Cientistas da Informação e Inst.
publisher.none.fl_str_mv Federação Brasileira de Associações de Bibliotecários, Cientistas da Informação e Inst.
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação; v. 17 (2021); 1-15
1980-6949
0100-0691
reponame:RBBD. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação (Online)
instname:Federação Brasileira de Associações de Bibliotecários, Cientistas da Informação e Instituições (FEBAB)
instacron:FEBAB
instname_str Federação Brasileira de Associações de Bibliotecários, Cientistas da Informação e Instituições (FEBAB)
instacron_str FEBAB
institution FEBAB
reponame_str RBBD. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação (Online)
collection RBBD. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação (Online)
repository.name.fl_str_mv RBBD. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação (Online) - Federação Brasileira de Associações de Bibliotecários, Cientistas da Informação e Instituições (FEBAB)
repository.mail.fl_str_mv ||rbbd@rbbd.febab.org.br|| jorge.exlibris@gmail.com
_version_ 1798319779526737920