Reading practices and their representations: school library contributions
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | RBBD. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação (Online) |
Texto Completo: | https://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/view/1500 |
Resumo: | The article aims to discuss reading practices and their representations in the educational field, analyzing the contributions of reading activities carried out in the school library, with regard, in particular, to the practice of school research and to the development of information competence in in learners. Methodologically, a bibliographic corpus is studied reviewing authors who are attentive to the history of reading and school research practices such as Burke (2005), Castrillón (2011), Chartier (1990, 2001, 2003), Milanesi (2013), Pesavento (2005), Brisola and Romeiro (2018), Demo (2002), Garcez (2006), Gasque (2013), Kuhlthau (2010), among others. This literature dialogues with examples from the empirical world of actions that can be carried out in the library, triangulated with classroom activities to encourage the appreciation for reading and consequently enhances the practice of school research. The analysis of the studied theoretical references points to the relevance of the school library as a learning space and its primary contribution to reading practices and school research. The latter is fundamental for the development of students' information competence. |
id |
FEBAB-1_2fdb4332667b7b4581605e9ef2a846df |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.rbbd.febab.org.br:article/1500 |
network_acronym_str |
FEBAB-1 |
network_name_str |
RBBD. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Reading practices and their representations: school library contributionsPráticas de leitura e suas representações: contribuições da biblioteca escolarReading practicesSchool librarySchool researchInformation Competence.Práticas de leituraBiblioteca escolarPesquisa escolarCompetência em informação.The article aims to discuss reading practices and their representations in the educational field, analyzing the contributions of reading activities carried out in the school library, with regard, in particular, to the practice of school research and to the development of information competence in in learners. Methodologically, a bibliographic corpus is studied reviewing authors who are attentive to the history of reading and school research practices such as Burke (2005), Castrillón (2011), Chartier (1990, 2001, 2003), Milanesi (2013), Pesavento (2005), Brisola and Romeiro (2018), Demo (2002), Garcez (2006), Gasque (2013), Kuhlthau (2010), among others. This literature dialogues with examples from the empirical world of actions that can be carried out in the library, triangulated with classroom activities to encourage the appreciation for reading and consequently enhances the practice of school research. The analysis of the studied theoretical references points to the relevance of the school library as a learning space and its primary contribution to reading practices and school research. The latter is fundamental for the development of students' information competence.O artigo tem como objetivo discutir práticas de leitura e suas representações no âmbito educacional, analisando as contribuições das atividades de leitura realizadas na biblioteca escolar, no que tange, em especial, à prática da pesquisa escolar e, por consequência, o desenvolvimento da competência em informação dos educandos. Metodologicamente estuda-se um corpus bibliográfico revisando autores atentos à história da leitura e às práticas da pesquisa escolar, como Burke (2005), Castrillon (2011), Chartier (1990, 2001, 2003), Milanesi (2013), Pesavento (2005), Brisola e Romeiro (2018), Demo (2002), Garcez (2006), Gasque (2013), Kuhlthau (2010), entre outros. Esta literatura dialoga com exemplos do mundo empírico das ações que podem ser realizadas na biblioteca, trianguladas com atividades da sala de aula no incentivo ao gosto pela leitura e, por consequência, potencializar a prática da pesquisa escolar. A análise dos referenciais teóricos estudados aponta para relevância da biblioteca escolar enquanto espaço de aprendizagem e sua primordial contribuição às práticas de leitura por meio da pesquisa escolar, esta última como fundamental para o desenvolvimento da competência em informação dos estudantes.Federação Brasileira de Associações de Bibliotecários, Cientistas da Informação e Inst.2021-11-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/view/1500Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação; v. 17 (2021); 1-151980-69490100-0691reponame:RBBD. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação (Online)instname:Federação Brasileira de Associações de Bibliotecários, Cientistas da Informação e Instituições (FEBAB)instacron:FEBABporhttps://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/view/1500/1318Copyright (c) 2021 Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessConceição, Flávia SardáSilva, Elisabete Costa daSteindel, Gisela EggertUnglaub, Tânia Regina da Rocha2021-12-21T12:20:53Zoai:ojs.rbbd.febab.org.br:article/1500Revistahttps://rbbd.febab.org.br/rbbdhttps://rbbd.febab.org.br/rbbd/oai||rbbd@rbbd.febab.org.br|| jorge.exlibris@gmail.com1980-69490100-0691opendoar:2021-12-21T12:20:53RBBD. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação (Online) - Federação Brasileira de Associações de Bibliotecários, Cientistas da Informação e Instituições (FEBAB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Reading practices and their representations: school library contributions Práticas de leitura e suas representações: contribuições da biblioteca escolar |
title |
Reading practices and their representations: school library contributions |
spellingShingle |
Reading practices and their representations: school library contributions Conceição, Flávia Sardá Reading practices School library School research Information Competence. Práticas de leitura Biblioteca escolar Pesquisa escolar Competência em informação. |
title_short |
Reading practices and their representations: school library contributions |
title_full |
Reading practices and their representations: school library contributions |
title_fullStr |
Reading practices and their representations: school library contributions |
title_full_unstemmed |
Reading practices and their representations: school library contributions |
title_sort |
Reading practices and their representations: school library contributions |
author |
Conceição, Flávia Sardá |
author_facet |
Conceição, Flávia Sardá Silva, Elisabete Costa da Steindel, Gisela Eggert Unglaub, Tânia Regina da Rocha |
author_role |
author |
author2 |
Silva, Elisabete Costa da Steindel, Gisela Eggert Unglaub, Tânia Regina da Rocha |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Conceição, Flávia Sardá Silva, Elisabete Costa da Steindel, Gisela Eggert Unglaub, Tânia Regina da Rocha |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Reading practices School library School research Information Competence. Práticas de leitura Biblioteca escolar Pesquisa escolar Competência em informação. |
topic |
Reading practices School library School research Information Competence. Práticas de leitura Biblioteca escolar Pesquisa escolar Competência em informação. |
description |
The article aims to discuss reading practices and their representations in the educational field, analyzing the contributions of reading activities carried out in the school library, with regard, in particular, to the practice of school research and to the development of information competence in in learners. Methodologically, a bibliographic corpus is studied reviewing authors who are attentive to the history of reading and school research practices such as Burke (2005), Castrillón (2011), Chartier (1990, 2001, 2003), Milanesi (2013), Pesavento (2005), Brisola and Romeiro (2018), Demo (2002), Garcez (2006), Gasque (2013), Kuhlthau (2010), among others. This literature dialogues with examples from the empirical world of actions that can be carried out in the library, triangulated with classroom activities to encourage the appreciation for reading and consequently enhances the practice of school research. The analysis of the studied theoretical references points to the relevance of the school library as a learning space and its primary contribution to reading practices and school research. The latter is fundamental for the development of students' information competence. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-11-19 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/view/1500 |
url |
https://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/view/1500 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/view/1500/1318 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Federação Brasileira de Associações de Bibliotecários, Cientistas da Informação e Inst. |
publisher.none.fl_str_mv |
Federação Brasileira de Associações de Bibliotecários, Cientistas da Informação e Inst. |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação; v. 17 (2021); 1-15 1980-6949 0100-0691 reponame:RBBD. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação (Online) instname:Federação Brasileira de Associações de Bibliotecários, Cientistas da Informação e Instituições (FEBAB) instacron:FEBAB |
instname_str |
Federação Brasileira de Associações de Bibliotecários, Cientistas da Informação e Instituições (FEBAB) |
instacron_str |
FEBAB |
institution |
FEBAB |
reponame_str |
RBBD. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação (Online) |
collection |
RBBD. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
RBBD. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação (Online) - Federação Brasileira de Associações de Bibliotecários, Cientistas da Informação e Instituições (FEBAB) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rbbd@rbbd.febab.org.br|| jorge.exlibris@gmail.com |
_version_ |
1798319779526737920 |