Brands Repositioning: Brazilian case studies
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2008 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | spa eng por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de Gestão de Negócios (Online) |
Texto Completo: | https://rbgn.fecap.br/RBGN/article/view/88 |
Resumo: | Based on the assumption of the increasing relevance of both brand positioning and equity in the context of marketing management in competitive environments, the objective of this work was to deepen the existing knowledge on the brand repositioning process. Four theoretical models of reference obtained after literature review supported the empiric verification represented by content analysis of six reports (cases) of Brazilian brands repositioning experiences awarded with the “Top of Marketing” prize in the period 1999-2003. Results conclude for the existence of three constituent blocks of a repositioning program, formed for the phases of diagnosis, decision and implementation, with the predomination of the two first ones in the theoretical models, while in the practical experiences the implementation phase was dominant.Key-words: Branding. Brand positioning. Brand repositioning. Brand equity. Content analysis. |
id |
FECAP-3_abb5554a6ae24fe742f1d79435bcaa4a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.emnuvens.com.br:article/88 |
network_acronym_str |
FECAP-3 |
network_name_str |
Revista Brasileira de Gestão de Negócios (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Brands Repositioning: Brazilian case studiesReposicionamiento de Marcas: estudio de casos brasileñosReposicionamento de Marcas: estudo de casos brasileirosBranding. Brand positioning. Brand repositioning. Brand equity. Content analysis.Gestión de marcas. Posicionamiento de marcas. Reposicionamiento de marcas. Valor de la marca. Análisis de contenido.Gestão de marcas. Posicionamento de marcas. Reposicionamento de marcas. Patrimônio de marca. Análise de conteúdo.Based on the assumption of the increasing relevance of both brand positioning and equity in the context of marketing management in competitive environments, the objective of this work was to deepen the existing knowledge on the brand repositioning process. Four theoretical models of reference obtained after literature review supported the empiric verification represented by content analysis of six reports (cases) of Brazilian brands repositioning experiences awarded with the “Top of Marketing” prize in the period 1999-2003. Results conclude for the existence of three constituent blocks of a repositioning program, formed for the phases of diagnosis, decision and implementation, with the predomination of the two first ones in the theoretical models, while in the practical experiences the implementation phase was dominant.Key-words: Branding. Brand positioning. Brand repositioning. Brand equity. Content analysis. El trabajo tuvo por finalidad profundizar el conocimiento existente sobre el proceso de reposicionamiento de marcas, considerando como premisa la creciente relevancia del posicionamiento y del valor de la marca en el contexto de la gestión del marketing en ambientes competitivos. La verificación empírica consistió en el análisis de seis relatos (casos) de reposicionamiento de marcas brasileñas vencedoras del Premio “Top de Marketing” de las ediciones de 1999 a 2003, mediante la metodología del análisis de contenido, tomando por base la estructura de cuatro referenciales teóricos, obtenidos en la revisión de la literatura pertinente. Los resultados demuestran que hay tres bloques que constituyen un programa de reposicionamiento, formados por las fases de diagnóstico, decisión e implantación, predominando los dos primeros en los modelos teóricos, mientras en las experiencias verificadas (casos), la fase de implantación fue dominante. Palabras-clave: Gestión de marcas. Posicionamiento de marcas. Reposicionamiento de marcas. Valor de la marca. Análisis de contenido.Este trabalho teve por objetivo aprofundar o conhecimento existente sobre o processo de reposicionamento de marcas, partindo da premissa da relevância crescente do posicionamento e do patrimônio da marca no contexto da gestão do marketing em ambientes competitivos. A verificação empírica constou da análise de seis relatos (casos) de reposicionamento de marcas brasileiras vencedoras do Prêmio Top de Marketing das edições de 1999 a 2003, com o emprego da metodologia da análise de conteúdo, tomando por base a estrutura de quatro referenciais teóricos, obtidos na revisão da literatura pertinente. Este texto conclui pela existência de três blocos constituintes de um programa de reposicionamento, formados pelas fases de diagnóstico, decisão e implantação, predominando os dois primeiros nos modelos teóricos, enquanto nas experiências verificadas (casos) a fase de implantação foi dominante. Palavras-chave: Gestão de marcas. Posicionamento de marcas. Reposicionamento de marcas. Patrimônio de marca. Análise de conteúdo.FECAP2008-03-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por paresapplication/pdfapplication/pdfapplication/pdfhttps://rbgn.fecap.br/RBGN/article/view/8810.7819/rbgn.v10i26.88Review of Business Management; Vol. 10 No. 26 (2008); 1-16RBGN Revista Brasileira de Gestão de Negócios; Vol. 10 Núm. 26 (2008); 1-16RBGN - Revista Brasileira de Gestão de Negócios; v. 10 n. 26 (2008); 1-161983-08071806-4892reponame:Revista Brasileira de Gestão de Negócios (Online)instname:Fundação Escola de Comércio Álvares Penteado (FECAP)instacron:FECAPspaengporhttps://rbgn.fecap.br/RBGN/article/view/88/107https://rbgn.fecap.br/RBGN/article/view/88/160https://rbgn.fecap.br/RBGN/article/view/88/161Copyright (c) 2014 Review of Business Managementinfo:eu-repo/semantics/openAccessSerralvo, Francisco AntonioFurrier, Márcio Tadeu2008-05-13T18:38:17Zoai:ojs.emnuvens.com.br:article/88Revistahttp://rbgn.fecap.br/RBGN/indexhttps://rbgn.fecap.br/RBGN/oai||jmauricio@fecap.br1983-08071806-4892opendoar:2008-05-13T18:38:17Revista Brasileira de Gestão de Negócios (Online) - Fundação Escola de Comércio Álvares Penteado (FECAP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Brands Repositioning: Brazilian case studies Reposicionamiento de Marcas: estudio de casos brasileños Reposicionamento de Marcas: estudo de casos brasileiros |
title |
Brands Repositioning: Brazilian case studies |
spellingShingle |
Brands Repositioning: Brazilian case studies Serralvo, Francisco Antonio Branding. Brand positioning. Brand repositioning. Brand equity. Content analysis. Gestión de marcas. Posicionamiento de marcas. Reposicionamiento de marcas. Valor de la marca. Análisis de contenido. Gestão de marcas. Posicionamento de marcas. Reposicionamento de marcas. Patrimônio de marca. Análise de conteúdo. |
title_short |
Brands Repositioning: Brazilian case studies |
title_full |
Brands Repositioning: Brazilian case studies |
title_fullStr |
Brands Repositioning: Brazilian case studies |
title_full_unstemmed |
Brands Repositioning: Brazilian case studies |
title_sort |
Brands Repositioning: Brazilian case studies |
author |
Serralvo, Francisco Antonio |
author_facet |
Serralvo, Francisco Antonio Furrier, Márcio Tadeu |
author_role |
author |
author2 |
Furrier, Márcio Tadeu |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Serralvo, Francisco Antonio Furrier, Márcio Tadeu |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Branding. Brand positioning. Brand repositioning. Brand equity. Content analysis. Gestión de marcas. Posicionamiento de marcas. Reposicionamiento de marcas. Valor de la marca. Análisis de contenido. Gestão de marcas. Posicionamento de marcas. Reposicionamento de marcas. Patrimônio de marca. Análise de conteúdo. |
topic |
Branding. Brand positioning. Brand repositioning. Brand equity. Content analysis. Gestión de marcas. Posicionamiento de marcas. Reposicionamiento de marcas. Valor de la marca. Análisis de contenido. Gestão de marcas. Posicionamento de marcas. Reposicionamento de marcas. Patrimônio de marca. Análise de conteúdo. |
description |
Based on the assumption of the increasing relevance of both brand positioning and equity in the context of marketing management in competitive environments, the objective of this work was to deepen the existing knowledge on the brand repositioning process. Four theoretical models of reference obtained after literature review supported the empiric verification represented by content analysis of six reports (cases) of Brazilian brands repositioning experiences awarded with the “Top of Marketing” prize in the period 1999-2003. Results conclude for the existence of three constituent blocks of a repositioning program, formed for the phases of diagnosis, decision and implementation, with the predomination of the two first ones in the theoretical models, while in the practical experiences the implementation phase was dominant.Key-words: Branding. Brand positioning. Brand repositioning. Brand equity. Content analysis. |
publishDate |
2008 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2008-03-24 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado por pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://rbgn.fecap.br/RBGN/article/view/88 10.7819/rbgn.v10i26.88 |
url |
https://rbgn.fecap.br/RBGN/article/view/88 |
identifier_str_mv |
10.7819/rbgn.v10i26.88 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
spa eng por |
language |
spa eng por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://rbgn.fecap.br/RBGN/article/view/88/107 https://rbgn.fecap.br/RBGN/article/view/88/160 https://rbgn.fecap.br/RBGN/article/view/88/161 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2014 Review of Business Management info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2014 Review of Business Management |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
FECAP |
publisher.none.fl_str_mv |
FECAP |
dc.source.none.fl_str_mv |
Review of Business Management; Vol. 10 No. 26 (2008); 1-16 RBGN Revista Brasileira de Gestão de Negócios; Vol. 10 Núm. 26 (2008); 1-16 RBGN - Revista Brasileira de Gestão de Negócios; v. 10 n. 26 (2008); 1-16 1983-0807 1806-4892 reponame:Revista Brasileira de Gestão de Negócios (Online) instname:Fundação Escola de Comércio Álvares Penteado (FECAP) instacron:FECAP |
instname_str |
Fundação Escola de Comércio Álvares Penteado (FECAP) |
instacron_str |
FECAP |
institution |
FECAP |
reponame_str |
Revista Brasileira de Gestão de Negócios (Online) |
collection |
Revista Brasileira de Gestão de Negócios (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Gestão de Negócios (Online) - Fundação Escola de Comércio Álvares Penteado (FECAP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||jmauricio@fecap.br |
_version_ |
1798942366651908096 |