Brands Repositioning: Brazilian case studies

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Serralvo, Francisco Antonio
Data de Publicação: 2008
Outros Autores: Furrier, Márcio Tadeu
Tipo de documento: Artigo
Idioma: spa
eng
por
Título da fonte: Revista Brasileira de Gestão de Negócios (Online)
Texto Completo: https://rbgn.fecap.br/RBGN/article/view/88
Resumo: Based on the assumption of the increasing relevance of both brand positioning and equity in the context of marketing management in competitive environments, the objective of this work was to deepen the existing knowledge on the brand repositioning process. Four theoretical models of reference obtained after literature review supported the empiric verification represented by content analysis of six reports (cases) of Brazilian brands repositioning experiences awarded with the “Top of Marketing” prize in the period 1999-2003. Results conclude for the existence of three constituent blocks of a repositioning program, formed for the phases of diagnosis, decision and implementation, with the predomination of the two first ones in the theoretical models, while in the practical experiences the implementation phase was dominant.Key-words: Branding. Brand positioning. Brand repositioning. Brand equity. Content analysis.
id FECAP-3_abb5554a6ae24fe742f1d79435bcaa4a
oai_identifier_str oai:ojs.emnuvens.com.br:article/88
network_acronym_str FECAP-3
network_name_str Revista Brasileira de Gestão de Negócios (Online)
repository_id_str
spelling Brands Repositioning: Brazilian case studiesReposicionamiento de Marcas: estudio de casos brasileñosReposicionamento de Marcas: estudo de casos brasileirosBranding. Brand positioning. Brand repositioning. Brand equity. Content analysis.Gestión de marcas. Posicionamiento de marcas. Reposicionamiento de marcas. Valor de la marca. Análisis de contenido.Gestão de marcas. Posicionamento de marcas. Reposicionamento de marcas. Patrimônio de marca. Análise de conteúdo.Based on the assumption of the increasing relevance of both brand positioning and equity in the context of marketing management in competitive environments, the objective of this work was to deepen the existing knowledge on the brand repositioning process. Four theoretical models of reference obtained after literature review supported the empiric verification represented by content analysis of six reports (cases) of Brazilian brands repositioning experiences awarded with the “Top of Marketing” prize in the period 1999-2003. Results conclude for the existence of three constituent blocks of a repositioning program, formed for the phases of diagnosis, decision and implementation, with the predomination of the two first ones in the theoretical models, while in the practical experiences the implementation phase was dominant.Key-words: Branding. Brand positioning. Brand repositioning. Brand equity. Content analysis. El trabajo tuvo por finalidad profundizar el conocimiento existente sobre el proceso de reposicionamiento de marcas, considerando como premisa la creciente relevancia del posicionamiento y del valor de la marca en el contexto de la gestión del marketing en ambientes competitivos. La verificación empírica consistió en el análisis de seis relatos (casos) de reposicionamiento de marcas brasileñas vencedoras del Premio “Top de Marketing” de las ediciones de 1999 a 2003, mediante la metodología del análisis de contenido, tomando por base la estructura de cuatro referenciales teóricos, obtenidos en la revisión de la literatura pertinente. Los resultados demuestran que hay tres bloques que constituyen un programa de reposicionamiento, formados por las fases de diagnóstico, decisión e implantación, predominando los dos primeros en los modelos teóricos, mientras en las experiencias verificadas (casos), la fase de implantación fue dominante. Palabras-clave: Gestión de marcas. Posicionamiento de marcas. Reposicionamiento de marcas. Valor de la marca. Análisis de contenido.Este trabalho teve por objetivo aprofundar o conhecimento existente sobre o processo de reposicionamento de marcas, partindo da premissa da relevância crescente do posicionamento e do patrimônio da marca no contexto da gestão do marketing em ambientes competitivos. A verificação empírica constou da análise de seis relatos (casos) de reposicionamento de marcas brasileiras vencedoras do Prêmio Top de Marketing das edições de 1999 a 2003, com o emprego da metodologia da análise de conteúdo, tomando por base a estrutura de quatro referenciais teóricos, obtidos na revisão da literatura pertinente. Este texto conclui pela existência de três blocos constituintes de um programa de reposicionamento, formados pelas fases de diagnóstico, decisão e implantação, predominando os dois primeiros nos modelos teóricos, enquanto nas experiências verificadas (casos) a fase de implantação foi dominante. Palavras-chave: Gestão de marcas. Posicionamento de marcas. Reposicionamento de marcas. Patrimônio de marca. Análise de conteúdo.FECAP2008-03-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por paresapplication/pdfapplication/pdfapplication/pdfhttps://rbgn.fecap.br/RBGN/article/view/8810.7819/rbgn.v10i26.88Review of Business Management; Vol. 10 No. 26 (2008); 1-16RBGN Revista Brasileira de Gestão de Negócios; Vol. 10 Núm. 26 (2008); 1-16RBGN - Revista Brasileira de Gestão de Negócios; v. 10 n. 26 (2008); 1-161983-08071806-4892reponame:Revista Brasileira de Gestão de Negócios (Online)instname:Fundação Escola de Comércio Álvares Penteado (FECAP)instacron:FECAPspaengporhttps://rbgn.fecap.br/RBGN/article/view/88/107https://rbgn.fecap.br/RBGN/article/view/88/160https://rbgn.fecap.br/RBGN/article/view/88/161Copyright (c) 2014 Review of Business Managementinfo:eu-repo/semantics/openAccessSerralvo, Francisco AntonioFurrier, Márcio Tadeu2008-05-13T18:38:17Zoai:ojs.emnuvens.com.br:article/88Revistahttp://rbgn.fecap.br/RBGN/indexhttps://rbgn.fecap.br/RBGN/oai||jmauricio@fecap.br1983-08071806-4892opendoar:2008-05-13T18:38:17Revista Brasileira de Gestão de Negócios (Online) - Fundação Escola de Comércio Álvares Penteado (FECAP)false
dc.title.none.fl_str_mv Brands Repositioning: Brazilian case studies
Reposicionamiento de Marcas: estudio de casos brasileños
Reposicionamento de Marcas: estudo de casos brasileiros
title Brands Repositioning: Brazilian case studies
spellingShingle Brands Repositioning: Brazilian case studies
Serralvo, Francisco Antonio
Branding. Brand positioning. Brand repositioning. Brand equity. Content analysis.
Gestión de marcas. Posicionamiento de marcas. Reposicionamiento de marcas. Valor de la marca. Análisis de contenido.
Gestão de marcas. Posicionamento de marcas. Reposicionamento de marcas. Patrimônio de marca. Análise de conteúdo.
title_short Brands Repositioning: Brazilian case studies
title_full Brands Repositioning: Brazilian case studies
title_fullStr Brands Repositioning: Brazilian case studies
title_full_unstemmed Brands Repositioning: Brazilian case studies
title_sort Brands Repositioning: Brazilian case studies
author Serralvo, Francisco Antonio
author_facet Serralvo, Francisco Antonio
Furrier, Márcio Tadeu
author_role author
author2 Furrier, Márcio Tadeu
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Serralvo, Francisco Antonio
Furrier, Márcio Tadeu
dc.subject.por.fl_str_mv Branding. Brand positioning. Brand repositioning. Brand equity. Content analysis.
Gestión de marcas. Posicionamiento de marcas. Reposicionamiento de marcas. Valor de la marca. Análisis de contenido.
Gestão de marcas. Posicionamento de marcas. Reposicionamento de marcas. Patrimônio de marca. Análise de conteúdo.
topic Branding. Brand positioning. Brand repositioning. Brand equity. Content analysis.
Gestión de marcas. Posicionamiento de marcas. Reposicionamiento de marcas. Valor de la marca. Análisis de contenido.
Gestão de marcas. Posicionamento de marcas. Reposicionamento de marcas. Patrimônio de marca. Análise de conteúdo.
description Based on the assumption of the increasing relevance of both brand positioning and equity in the context of marketing management in competitive environments, the objective of this work was to deepen the existing knowledge on the brand repositioning process. Four theoretical models of reference obtained after literature review supported the empiric verification represented by content analysis of six reports (cases) of Brazilian brands repositioning experiences awarded with the “Top of Marketing” prize in the period 1999-2003. Results conclude for the existence of three constituent blocks of a repositioning program, formed for the phases of diagnosis, decision and implementation, with the predomination of the two first ones in the theoretical models, while in the practical experiences the implementation phase was dominant.Key-words: Branding. Brand positioning. Brand repositioning. Brand equity. Content analysis.
publishDate 2008
dc.date.none.fl_str_mv 2008-03-24
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado por pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://rbgn.fecap.br/RBGN/article/view/88
10.7819/rbgn.v10i26.88
url https://rbgn.fecap.br/RBGN/article/view/88
identifier_str_mv 10.7819/rbgn.v10i26.88
dc.language.iso.fl_str_mv spa
eng
por
language spa
eng
por
dc.relation.none.fl_str_mv https://rbgn.fecap.br/RBGN/article/view/88/107
https://rbgn.fecap.br/RBGN/article/view/88/160
https://rbgn.fecap.br/RBGN/article/view/88/161
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2014 Review of Business Management
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2014 Review of Business Management
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv FECAP
publisher.none.fl_str_mv FECAP
dc.source.none.fl_str_mv Review of Business Management; Vol. 10 No. 26 (2008); 1-16
RBGN Revista Brasileira de Gestão de Negócios; Vol. 10 Núm. 26 (2008); 1-16
RBGN - Revista Brasileira de Gestão de Negócios; v. 10 n. 26 (2008); 1-16
1983-0807
1806-4892
reponame:Revista Brasileira de Gestão de Negócios (Online)
instname:Fundação Escola de Comércio Álvares Penteado (FECAP)
instacron:FECAP
instname_str Fundação Escola de Comércio Álvares Penteado (FECAP)
instacron_str FECAP
institution FECAP
reponame_str Revista Brasileira de Gestão de Negócios (Online)
collection Revista Brasileira de Gestão de Negócios (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de Gestão de Negócios (Online) - Fundação Escola de Comércio Álvares Penteado (FECAP)
repository.mail.fl_str_mv ||jmauricio@fecap.br
_version_ 1798942366651908096