Bureaucracy Economics: the case of public education of Rio Grande do Sul state
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 1988 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Administração Pública |
Texto Completo: | https://periodicos.fgv.br/rap/article/view/9437 |
Resumo: | Initially, the author attempts to show the limitations of the conventional economic analysis when applied to certain "production" areas of bureaucratic type, e.g., public education. Taking as an empirical basis the state school system data of Rio Grande do Sul, the writer attempts to test two economic models of institutionalistic inspiration: those of Willian Niskanen and Migue & Belanger. The author then concludes that the models, especially the M & Bone, carry a clear correspondence to the described reality, which proves the usefulness of· the non-orthodox economic analysis on the interpretation of aspects which are not taken into consideration by the conventional theory. |
id |
FGV-4_9a613048170d4f3d9e5c3345cef61119 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.fgv.br:article/9437 |
network_acronym_str |
FGV-4 |
network_name_str |
Revista de Administração Pública |
repository_id_str |
|
spelling |
Bureaucracy Economics: the case of public education of Rio Grande do Sul stateEconomía de la burocracia: el caso del estado de la educación pública de Rio Grande do SulEconomia da burocracia: o caso da educação pública estadual do Rio Grande do Sul Initially, the author attempts to show the limitations of the conventional economic analysis when applied to certain "production" areas of bureaucratic type, e.g., public education. Taking as an empirical basis the state school system data of Rio Grande do Sul, the writer attempts to test two economic models of institutionalistic inspiration: those of Willian Niskanen and Migue & Belanger. The author then concludes that the models, especially the M & Bone, carry a clear correspondence to the described reality, which proves the usefulness of· the non-orthodox economic analysis on the interpretation of aspects which are not taken into consideration by the conventional theory. Inicialmente, o autor busca mostrar as limitações da análise econômica convencional, quando aplicada a certos setores de "produção" de tipo burocrático, como, por exemplo, o ensino público. Tomando como base empírica dados relativos ao sistema estadual de ensino do Rio Grande do Sul, o autor procura testar dois modelos econômicos de inspiração institucionalista: o de Willian Niskanen e o de Migue & Belanger. Conclui que os modelos, especialmente o de M & B, apresentam clara correspondência com a realidade descrita, comprovando a utilidade da análise econômica não-ortodoxa na interpretação de aspectos descurados pela teoria convencional. Fundação Getulio Vargas (FGV EBAPE)1988-07-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.fgv.br/rap/article/view/9437Brazilian Journal of Public Administration; Vol. 22 No. 2 (1988); 75 a 86Revista de Administração Pública; Vol. 22 Núm. 2 (1988); 75 a 86Revista de Administração Pública; v. 22 n. 2 (1988); 75 a 861982-31340034-7612reponame:Revista de Administração Públicainstname:Fundação Getulio Vargas (FGV)instacron:FGVporhttps://periodicos.fgv.br/rap/article/view/9437/8491Giacomoni, Jamesinfo:eu-repo/semantics/openAccess2013-07-15T19:49:57Zoai:ojs.periodicos.fgv.br:article/9437Revistahttps://ebape.fgv.br/publicacoes/rapONGhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.php||rap@fgv.br1982-31340034-7612opendoar:2013-07-15T19:49:57Revista de Administração Pública - Fundação Getulio Vargas (FGV)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Bureaucracy Economics: the case of public education of Rio Grande do Sul state Economía de la burocracia: el caso del estado de la educación pública de Rio Grande do Sul Economia da burocracia: o caso da educação pública estadual do Rio Grande do Sul |
title |
Bureaucracy Economics: the case of public education of Rio Grande do Sul state |
spellingShingle |
Bureaucracy Economics: the case of public education of Rio Grande do Sul state Giacomoni, James |
title_short |
Bureaucracy Economics: the case of public education of Rio Grande do Sul state |
title_full |
Bureaucracy Economics: the case of public education of Rio Grande do Sul state |
title_fullStr |
Bureaucracy Economics: the case of public education of Rio Grande do Sul state |
title_full_unstemmed |
Bureaucracy Economics: the case of public education of Rio Grande do Sul state |
title_sort |
Bureaucracy Economics: the case of public education of Rio Grande do Sul state |
author |
Giacomoni, James |
author_facet |
Giacomoni, James |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Giacomoni, James |
description |
Initially, the author attempts to show the limitations of the conventional economic analysis when applied to certain "production" areas of bureaucratic type, e.g., public education. Taking as an empirical basis the state school system data of Rio Grande do Sul, the writer attempts to test two economic models of institutionalistic inspiration: those of Willian Niskanen and Migue & Belanger. The author then concludes that the models, especially the M & Bone, carry a clear correspondence to the described reality, which proves the usefulness of· the non-orthodox economic analysis on the interpretation of aspects which are not taken into consideration by the conventional theory. |
publishDate |
1988 |
dc.date.none.fl_str_mv |
1988-07-15 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.fgv.br/rap/article/view/9437 |
url |
https://periodicos.fgv.br/rap/article/view/9437 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.fgv.br/rap/article/view/9437/8491 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Getulio Vargas (FGV EBAPE) |
publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Getulio Vargas (FGV EBAPE) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Brazilian Journal of Public Administration; Vol. 22 No. 2 (1988); 75 a 86 Revista de Administração Pública; Vol. 22 Núm. 2 (1988); 75 a 86 Revista de Administração Pública; v. 22 n. 2 (1988); 75 a 86 1982-3134 0034-7612 reponame:Revista de Administração Pública instname:Fundação Getulio Vargas (FGV) instacron:FGV |
instname_str |
Fundação Getulio Vargas (FGV) |
instacron_str |
FGV |
institution |
FGV |
reponame_str |
Revista de Administração Pública |
collection |
Revista de Administração Pública |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Administração Pública - Fundação Getulio Vargas (FGV) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rap@fgv.br |
_version_ |
1798943770094338048 |