The affirmative action policy “Argument of Inclusion” as a form of access to the public university: the case of Rio Grande do Norte Federal University

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Griner, Almog
Data de Publicação: 2015
Outros Autores: Sampaio, Luciano Menezes Bezerra, Sampaio, Raquel Menezes Bezerra
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Administração Pública
Texto Completo: https://periodicos.fgv.br/rap/article/view/54991
Resumo: Before the approval of the Law n. 12.711/2012, which constitutionally institutes affirmative action in the access to federal universities in Brazil, different models of inclusion were discussed and applied in public institutions of Higher Education. This study analyzes and discusses the Argument of Inclusion (AI) — the affirmative action policy that provides additional scoring for applicants from public schools — that took place in the Rio Grande do Norte Federal University (UFRN) between the years of 2006-12. From an extensive database, the Ordinary Least Squares (OLS) technique was used as well as a Quantile Regression, considering as the variables of personal, socioeconomic and educational characteristics of the candidates from the Brazilian Vestibular exam 2010 of UFRN. The results show the relevance of the system of additional scoring as an incentive for inclusive access to universities, and points out new evidences around the variables that affect positively and negatively such access.
id FGV-4_cf89ed8b0107deb2c1cacadfa4359193
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.fgv.br:article/54991
network_acronym_str FGV-4
network_name_str Revista de Administração Pública
repository_id_str
spelling The affirmative action policy “Argument of Inclusion” as a form of access to the public university: the case of Rio Grande do Norte Federal UniversityLa política afirmativa “Argumento de Inclusión” como una forma de acceso a la universidad pública: el caso de la Universidade Federal do Rio Grande do NorteA política afirmativa “Argumento de Inclusão” como forma de acesso à universidade pública: o caso da Universidade Federal do Rio Grande do Norteaffirmative actionsaccess to universityArgument of Inclusion (AI)public policiesdeterminants of performance.acciones afirmativasacceso a la universidadArgumento de Inclusión (AI)políticas públicasdeterminantes de desempeño.ações afirmativasacesso à universidadeArgumento de Inclusão (AI)políticas públicasdeterminantes de desempenho.Before the approval of the Law n. 12.711/2012, which constitutionally institutes affirmative action in the access to federal universities in Brazil, different models of inclusion were discussed and applied in public institutions of Higher Education. This study analyzes and discusses the Argument of Inclusion (AI) — the affirmative action policy that provides additional scoring for applicants from public schools — that took place in the Rio Grande do Norte Federal University (UFRN) between the years of 2006-12. From an extensive database, the Ordinary Least Squares (OLS) technique was used as well as a Quantile Regression, considering as the variables of personal, socioeconomic and educational characteristics of the candidates from the Brazilian Vestibular exam 2010 of UFRN. The results show the relevance of the system of additional scoring as an incentive for inclusive access to universities, and points out new evidences around the variables that affect positively and negatively such access.Antes de la aprobación de la Ley no 12.711/2012 que instituye constitucionalmente la reserva de cupos en las universidades federales, los modelos de inclusión fueron ampliamente discutidos y aplicados en diferentes instituciones públicas de enseñanza superior. El trabajo aquí expuesto analiza y discute el Argumento de Inclusión (AI) — política de acción afirmativa que otorgaba un puntaje adicional a los alumnos provenientes de escuelas públicas — existente en la Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN) entre los años 2006-12. A partir de una amplia base de datos, fue utilizada la técnica de los Mínimos Cuadrados Ordinarios (MCO) y una Regresión Cuartílica considerando como control las variables de las características personales, socioeconómicas y escolares de los candidatos del examen de ingreso del año 2010 en la UFRN. Los resultados muestran la relevancia del sistema de puntaje adicional como incentivo para el acceso inclusivo a la enseñanza superior y apuntan nuevas evidencias acerca de las variables que afectan positiva y negativamente a este acceso.Antes da aprovação da Lei no 12.711/2012, que institui constitucionalmente a reserva de vagas nas universidades federais, modelos de inclusão foram amplamente discutidos e aplicados em diferentes instituições públicas de ensino superior. A pesquisa aqui exposta analisa e discute o Argumento de Inclusão (AI) — política de ação afirmativa que fornece pontuação adicional aos alunos provenientes de escolas públicas — existente na Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN) entre os anos de 2006-12. A partir de uma ampla base de dados, foi usada a técnica dos Mínimos Quadrados Ordinários (MQO) e uma Regressão Quantílica considerando como controles as variáveis das características pessoais, socioeconômicas e escolares dos candidatos ao Vestibular 2010 da UFRN. Os resultados mostram a relevância do sistema de pontuação adicional como incentivo para o acesso inclusivo ao ensino superior, e apontam novas evidências acerca de variáveis que afetam positiva e negativamente este acesso.Fundação Getulio Vargas (FGV EBAPE)2015-08-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.fgv.br/rap/article/view/54991Brazilian Journal of Public Administration; Vol. 49 No. 5 (2015); 1291 a 1317Revista de Administração Pública; Vol. 49 Núm. 5 (2015); 1291 a 1317Revista de Administração Pública; v. 49 n. 5 (2015); 1291 a 13171982-31340034-7612reponame:Revista de Administração Públicainstname:Fundação Getulio Vargas (FGV)instacron:FGVporhttps://periodicos.fgv.br/rap/article/view/54991/53685Copyright (c) 2015 Revista de Administração Públicainfo:eu-repo/semantics/openAccessGriner, AlmogSampaio, Luciano Menezes BezerraSampaio, Raquel Menezes Bezerra2015-10-09T02:22:49Zoai:ojs.periodicos.fgv.br:article/54991Revistahttps://ebape.fgv.br/publicacoes/rapONGhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.php||rap@fgv.br1982-31340034-7612opendoar:2015-10-09T02:22:49Revista de Administração Pública - Fundação Getulio Vargas (FGV)false
dc.title.none.fl_str_mv The affirmative action policy “Argument of Inclusion” as a form of access to the public university: the case of Rio Grande do Norte Federal University
La política afirmativa “Argumento de Inclusión” como una forma de acceso a la universidad pública: el caso de la Universidade Federal do Rio Grande do Norte
A política afirmativa “Argumento de Inclusão” como forma de acesso à universidade pública: o caso da Universidade Federal do Rio Grande do Norte
title The affirmative action policy “Argument of Inclusion” as a form of access to the public university: the case of Rio Grande do Norte Federal University
spellingShingle The affirmative action policy “Argument of Inclusion” as a form of access to the public university: the case of Rio Grande do Norte Federal University
Griner, Almog
affirmative actions
access to university
Argument of Inclusion (AI)
public policies
determinants of performance.
acciones afirmativas
acceso a la universidad
Argumento de Inclusión (AI)
políticas públicas
determinantes de desempeño.
ações afirmativas
acesso à universidade
Argumento de Inclusão (AI)
políticas públicas
determinantes de desempenho.
title_short The affirmative action policy “Argument of Inclusion” as a form of access to the public university: the case of Rio Grande do Norte Federal University
title_full The affirmative action policy “Argument of Inclusion” as a form of access to the public university: the case of Rio Grande do Norte Federal University
title_fullStr The affirmative action policy “Argument of Inclusion” as a form of access to the public university: the case of Rio Grande do Norte Federal University
title_full_unstemmed The affirmative action policy “Argument of Inclusion” as a form of access to the public university: the case of Rio Grande do Norte Federal University
title_sort The affirmative action policy “Argument of Inclusion” as a form of access to the public university: the case of Rio Grande do Norte Federal University
author Griner, Almog
author_facet Griner, Almog
Sampaio, Luciano Menezes Bezerra
Sampaio, Raquel Menezes Bezerra
author_role author
author2 Sampaio, Luciano Menezes Bezerra
Sampaio, Raquel Menezes Bezerra
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Griner, Almog
Sampaio, Luciano Menezes Bezerra
Sampaio, Raquel Menezes Bezerra
dc.subject.por.fl_str_mv affirmative actions
access to university
Argument of Inclusion (AI)
public policies
determinants of performance.
acciones afirmativas
acceso a la universidad
Argumento de Inclusión (AI)
políticas públicas
determinantes de desempeño.
ações afirmativas
acesso à universidade
Argumento de Inclusão (AI)
políticas públicas
determinantes de desempenho.
topic affirmative actions
access to university
Argument of Inclusion (AI)
public policies
determinants of performance.
acciones afirmativas
acceso a la universidad
Argumento de Inclusión (AI)
políticas públicas
determinantes de desempeño.
ações afirmativas
acesso à universidade
Argumento de Inclusão (AI)
políticas públicas
determinantes de desempenho.
description Before the approval of the Law n. 12.711/2012, which constitutionally institutes affirmative action in the access to federal universities in Brazil, different models of inclusion were discussed and applied in public institutions of Higher Education. This study analyzes and discusses the Argument of Inclusion (AI) — the affirmative action policy that provides additional scoring for applicants from public schools — that took place in the Rio Grande do Norte Federal University (UFRN) between the years of 2006-12. From an extensive database, the Ordinary Least Squares (OLS) technique was used as well as a Quantile Regression, considering as the variables of personal, socioeconomic and educational characteristics of the candidates from the Brazilian Vestibular exam 2010 of UFRN. The results show the relevance of the system of additional scoring as an incentive for inclusive access to universities, and points out new evidences around the variables that affect positively and negatively such access.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-08-14
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.fgv.br/rap/article/view/54991
url https://periodicos.fgv.br/rap/article/view/54991
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.fgv.br/rap/article/view/54991/53685
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2015 Revista de Administração Pública
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2015 Revista de Administração Pública
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Getulio Vargas (FGV EBAPE)
publisher.none.fl_str_mv Fundação Getulio Vargas (FGV EBAPE)
dc.source.none.fl_str_mv Brazilian Journal of Public Administration; Vol. 49 No. 5 (2015); 1291 a 1317
Revista de Administração Pública; Vol. 49 Núm. 5 (2015); 1291 a 1317
Revista de Administração Pública; v. 49 n. 5 (2015); 1291 a 1317
1982-3134
0034-7612
reponame:Revista de Administração Pública
instname:Fundação Getulio Vargas (FGV)
instacron:FGV
instname_str Fundação Getulio Vargas (FGV)
instacron_str FGV
institution FGV
reponame_str Revista de Administração Pública
collection Revista de Administração Pública
repository.name.fl_str_mv Revista de Administração Pública - Fundação Getulio Vargas (FGV)
repository.mail.fl_str_mv ||rap@fgv.br
_version_ 1798943772010086400