The affirmative action policy “Argument of Inclusion” as a form of access to the public university: the case of Rio Grande do Norte Federal University
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2015 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Administração Pública |
Texto Completo: | https://periodicos.fgv.br/rap/article/view/54991 |
Resumo: | Before the approval of the Law n. 12.711/2012, which constitutionally institutes affirmative action in the access to federal universities in Brazil, different models of inclusion were discussed and applied in public institutions of Higher Education. This study analyzes and discusses the Argument of Inclusion (AI) — the affirmative action policy that provides additional scoring for applicants from public schools — that took place in the Rio Grande do Norte Federal University (UFRN) between the years of 2006-12. From an extensive database, the Ordinary Least Squares (OLS) technique was used as well as a Quantile Regression, considering as the variables of personal, socioeconomic and educational characteristics of the candidates from the Brazilian Vestibular exam 2010 of UFRN. The results show the relevance of the system of additional scoring as an incentive for inclusive access to universities, and points out new evidences around the variables that affect positively and negatively such access. |
id |
FGV-4_cf89ed8b0107deb2c1cacadfa4359193 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.fgv.br:article/54991 |
network_acronym_str |
FGV-4 |
network_name_str |
Revista de Administração Pública |
repository_id_str |
|
spelling |
The affirmative action policy “Argument of Inclusion” as a form of access to the public university: the case of Rio Grande do Norte Federal UniversityLa política afirmativa “Argumento de Inclusión” como una forma de acceso a la universidad pública: el caso de la Universidade Federal do Rio Grande do NorteA política afirmativa “Argumento de Inclusão” como forma de acesso à universidade pública: o caso da Universidade Federal do Rio Grande do Norteaffirmative actionsaccess to universityArgument of Inclusion (AI)public policiesdeterminants of performance.acciones afirmativasacceso a la universidadArgumento de Inclusión (AI)políticas públicasdeterminantes de desempeño.ações afirmativasacesso à universidadeArgumento de Inclusão (AI)políticas públicasdeterminantes de desempenho.Before the approval of the Law n. 12.711/2012, which constitutionally institutes affirmative action in the access to federal universities in Brazil, different models of inclusion were discussed and applied in public institutions of Higher Education. This study analyzes and discusses the Argument of Inclusion (AI) — the affirmative action policy that provides additional scoring for applicants from public schools — that took place in the Rio Grande do Norte Federal University (UFRN) between the years of 2006-12. From an extensive database, the Ordinary Least Squares (OLS) technique was used as well as a Quantile Regression, considering as the variables of personal, socioeconomic and educational characteristics of the candidates from the Brazilian Vestibular exam 2010 of UFRN. The results show the relevance of the system of additional scoring as an incentive for inclusive access to universities, and points out new evidences around the variables that affect positively and negatively such access.Antes de la aprobación de la Ley no 12.711/2012 que instituye constitucionalmente la reserva de cupos en las universidades federales, los modelos de inclusión fueron ampliamente discutidos y aplicados en diferentes instituciones públicas de enseñanza superior. El trabajo aquí expuesto analiza y discute el Argumento de Inclusión (AI) — política de acción afirmativa que otorgaba un puntaje adicional a los alumnos provenientes de escuelas públicas — existente en la Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN) entre los años 2006-12. A partir de una amplia base de datos, fue utilizada la técnica de los Mínimos Cuadrados Ordinarios (MCO) y una Regresión Cuartílica considerando como control las variables de las características personales, socioeconómicas y escolares de los candidatos del examen de ingreso del año 2010 en la UFRN. Los resultados muestran la relevancia del sistema de puntaje adicional como incentivo para el acceso inclusivo a la enseñanza superior y apuntan nuevas evidencias acerca de las variables que afectan positiva y negativamente a este acceso.Antes da aprovação da Lei no 12.711/2012, que institui constitucionalmente a reserva de vagas nas universidades federais, modelos de inclusão foram amplamente discutidos e aplicados em diferentes instituições públicas de ensino superior. A pesquisa aqui exposta analisa e discute o Argumento de Inclusão (AI) — política de ação afirmativa que fornece pontuação adicional aos alunos provenientes de escolas públicas — existente na Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN) entre os anos de 2006-12. A partir de uma ampla base de dados, foi usada a técnica dos Mínimos Quadrados Ordinários (MQO) e uma Regressão Quantílica considerando como controles as variáveis das características pessoais, socioeconômicas e escolares dos candidatos ao Vestibular 2010 da UFRN. Os resultados mostram a relevância do sistema de pontuação adicional como incentivo para o acesso inclusivo ao ensino superior, e apontam novas evidências acerca de variáveis que afetam positiva e negativamente este acesso.Fundação Getulio Vargas (FGV EBAPE)2015-08-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.fgv.br/rap/article/view/54991Brazilian Journal of Public Administration; Vol. 49 No. 5 (2015); 1291 a 1317Revista de Administração Pública; Vol. 49 Núm. 5 (2015); 1291 a 1317Revista de Administração Pública; v. 49 n. 5 (2015); 1291 a 13171982-31340034-7612reponame:Revista de Administração Públicainstname:Fundação Getulio Vargas (FGV)instacron:FGVporhttps://periodicos.fgv.br/rap/article/view/54991/53685Copyright (c) 2015 Revista de Administração Públicainfo:eu-repo/semantics/openAccessGriner, AlmogSampaio, Luciano Menezes BezerraSampaio, Raquel Menezes Bezerra2015-10-09T02:22:49Zoai:ojs.periodicos.fgv.br:article/54991Revistahttps://ebape.fgv.br/publicacoes/rapONGhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.php||rap@fgv.br1982-31340034-7612opendoar:2015-10-09T02:22:49Revista de Administração Pública - Fundação Getulio Vargas (FGV)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The affirmative action policy “Argument of Inclusion” as a form of access to the public university: the case of Rio Grande do Norte Federal University La política afirmativa “Argumento de Inclusión” como una forma de acceso a la universidad pública: el caso de la Universidade Federal do Rio Grande do Norte A política afirmativa “Argumento de Inclusão” como forma de acesso à universidade pública: o caso da Universidade Federal do Rio Grande do Norte |
title |
The affirmative action policy “Argument of Inclusion” as a form of access to the public university: the case of Rio Grande do Norte Federal University |
spellingShingle |
The affirmative action policy “Argument of Inclusion” as a form of access to the public university: the case of Rio Grande do Norte Federal University Griner, Almog affirmative actions access to university Argument of Inclusion (AI) public policies determinants of performance. acciones afirmativas acceso a la universidad Argumento de Inclusión (AI) políticas públicas determinantes de desempeño. ações afirmativas acesso à universidade Argumento de Inclusão (AI) políticas públicas determinantes de desempenho. |
title_short |
The affirmative action policy “Argument of Inclusion” as a form of access to the public university: the case of Rio Grande do Norte Federal University |
title_full |
The affirmative action policy “Argument of Inclusion” as a form of access to the public university: the case of Rio Grande do Norte Federal University |
title_fullStr |
The affirmative action policy “Argument of Inclusion” as a form of access to the public university: the case of Rio Grande do Norte Federal University |
title_full_unstemmed |
The affirmative action policy “Argument of Inclusion” as a form of access to the public university: the case of Rio Grande do Norte Federal University |
title_sort |
The affirmative action policy “Argument of Inclusion” as a form of access to the public university: the case of Rio Grande do Norte Federal University |
author |
Griner, Almog |
author_facet |
Griner, Almog Sampaio, Luciano Menezes Bezerra Sampaio, Raquel Menezes Bezerra |
author_role |
author |
author2 |
Sampaio, Luciano Menezes Bezerra Sampaio, Raquel Menezes Bezerra |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Griner, Almog Sampaio, Luciano Menezes Bezerra Sampaio, Raquel Menezes Bezerra |
dc.subject.por.fl_str_mv |
affirmative actions access to university Argument of Inclusion (AI) public policies determinants of performance. acciones afirmativas acceso a la universidad Argumento de Inclusión (AI) políticas públicas determinantes de desempeño. ações afirmativas acesso à universidade Argumento de Inclusão (AI) políticas públicas determinantes de desempenho. |
topic |
affirmative actions access to university Argument of Inclusion (AI) public policies determinants of performance. acciones afirmativas acceso a la universidad Argumento de Inclusión (AI) políticas públicas determinantes de desempeño. ações afirmativas acesso à universidade Argumento de Inclusão (AI) políticas públicas determinantes de desempenho. |
description |
Before the approval of the Law n. 12.711/2012, which constitutionally institutes affirmative action in the access to federal universities in Brazil, different models of inclusion were discussed and applied in public institutions of Higher Education. This study analyzes and discusses the Argument of Inclusion (AI) — the affirmative action policy that provides additional scoring for applicants from public schools — that took place in the Rio Grande do Norte Federal University (UFRN) between the years of 2006-12. From an extensive database, the Ordinary Least Squares (OLS) technique was used as well as a Quantile Regression, considering as the variables of personal, socioeconomic and educational characteristics of the candidates from the Brazilian Vestibular exam 2010 of UFRN. The results show the relevance of the system of additional scoring as an incentive for inclusive access to universities, and points out new evidences around the variables that affect positively and negatively such access. |
publishDate |
2015 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2015-08-14 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.fgv.br/rap/article/view/54991 |
url |
https://periodicos.fgv.br/rap/article/view/54991 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.fgv.br/rap/article/view/54991/53685 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2015 Revista de Administração Pública info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2015 Revista de Administração Pública |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Getulio Vargas (FGV EBAPE) |
publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Getulio Vargas (FGV EBAPE) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Brazilian Journal of Public Administration; Vol. 49 No. 5 (2015); 1291 a 1317 Revista de Administração Pública; Vol. 49 Núm. 5 (2015); 1291 a 1317 Revista de Administração Pública; v. 49 n. 5 (2015); 1291 a 1317 1982-3134 0034-7612 reponame:Revista de Administração Pública instname:Fundação Getulio Vargas (FGV) instacron:FGV |
instname_str |
Fundação Getulio Vargas (FGV) |
instacron_str |
FGV |
institution |
FGV |
reponame_str |
Revista de Administração Pública |
collection |
Revista de Administração Pública |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Administração Pública - Fundação Getulio Vargas (FGV) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rap@fgv.br |
_version_ |
1798943772010086400 |