Remote teaching in the pandemic: Opportunities for a transformative learning

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Cassab Carreira, Fernanda
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Barretto, Ricardo, Santiago, Isabella Cruvinel, Brunstein, Janette
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Revista de Administração de Empresas
Texto Completo: https://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/rae/article/view/88676
Resumo: The Covid-19 pandemic has reinforced remote teaching (RT) as a trend in management education. This research reflects on the central elements that make RT a transformative learning (TL) experience, based on a case study of a TL-anchored sustainability discipline that was migrated to RL during the pandemic. Theoretically, we propose a framework or reference that combines TL, education for sustainability (EfS), and communicative ecosystem (CE) theories; we also extend the concept of RL, coining the term ‘transformative remote teaching’ (TRT). With regard to practice, students’ feedback points to three elements that are key for TRT: exploring different windows of knowledge; rethinking the teaching role; and adapting tools to support the teaching-learning process. We conclude by highlighting the need to approach education in ways anchored in epistemological, paradigmatic, and transformative changes.
id FGV-7_0496cc599af2d5381373e77019c2f731
oai_identifier_str oai:bibliotecadigital.fgv.br:article/88676
network_acronym_str FGV-7
network_name_str Revista de Administração de Empresas
repository_id_str
spelling Remote teaching in the pandemic: Opportunities for a transformative learning Educación remota en tiempos pandémicos: Oportunidades para el aprendizaje transformativoEnsino remoto em tempos de pandemia: Oportunidades para uma aprendizagem transformadora transformative learningeducation for sustainabilitytransformative remote teachingpandemiccommunication ecosystemaprendizagem transformadoraeducação para sustentabilidadeensino remoto transformadorpandemiaecossistema comunicativoaprendizaje transformadoreducación para la sostenibilidadenseñanza a distancia transformadorapandemiaecosistema comunicativoThe Covid-19 pandemic has reinforced remote teaching (RT) as a trend in management education. This research reflects on the central elements that make RT a transformative learning (TL) experience, based on a case study of a TL-anchored sustainability discipline that was migrated to RL during the pandemic. Theoretically, we propose a framework or reference that combines TL, education for sustainability (EfS), and communicative ecosystem (CE) theories; we also extend the concept of RL, coining the term ‘transformative remote teaching’ (TRT). With regard to practice, students’ feedback points to three elements that are key for TRT: exploring different windows of knowledge; rethinking the teaching role; and adapting tools to support the teaching-learning process. We conclude by highlighting the need to approach education in ways anchored in epistemological, paradigmatic, and transformative changes.La pandemia de COVID-19 ha predicho la Enseñanza a Distancia (EAD) como una tendencia en la educación de gestión. Esta investigación aporta reflexiones sobre cuáles serían los elementos centrales para hacer de la EAD una experiencia de aprendizaje transformador (AT) a partir del estudio de caso de una disciplina de sostenibilidad, anclada en el AT y migrada a la EAD durante la pandemia. Teóricamente, proponemos un marco de referencia que articula las teorías de AT, educación para la sostenibilidad (EPS) y ecosistema comunicativo (EC); y ampliamos el concepto de EAD acuñando el término Enseñanza a Distancia Transformadora (EADT). En la práctica, la escucha de los estudiantes apunta a tres elementos para una EADT: explorar diferentes ventanas de conocimiento; repensar el rol docente; y adaptar las herramientas al servicio del proceso de enseñanzaaprendizaje. Concluimos destacando la necesidad de avanzar en los estudios sobre EADT, dada la tendencia de la EAD y la necesidad de más propuestas educativas ancladas en cambios epistemológicos, paradigmáticos y transformadores.A pandemia da Covid-19 preconizou o ensino remoto (ER) como tendência no ensino de gestão. Esta pesquisa traz reflexões sobre quais seriam os elementos centrais para tornar o ER uma experiência de aprendizagem transformadora (AT) a partir do estudo de caso de uma disciplina de sustentabilidade, ancorada na AT e migrada para o ER durante a pandemia. Teoricamente, propomosum framework de referência articulando as teorias de AT, educação para sustentabilidade e ecossistema comunicativo (EC); e ampliamos o conceito de ER, cunhando o termo ensino remoto transformador (ERT). Na prática, a escuta dos estudantes aponta para três elementos para um ERT: explorar diferentes janelas de conhecimento; repensar o papel docente; e adaptar ferramentas a serviço do processo de ensino-aprendizagem. Concluímos ressaltando ser preciso avanços nos estudos sobre ERT dada a tendência do ER e a necessidade de mais propostas educativas ancoradas em mudanças epistemológicas, paradigmáticas e transformadoras.RAE - Revista de Administracao de Empresas RAE - Revista de Administração de EmpresasRAE-Revista de Administração de Empresas2023-01-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/rae/article/view/8867610.1590/S0034-759020230106RAE - Revista de Administracao de Empresas ; Vol. 63 No. 1 (2023): January-February; e2021-0703RAE - Revista de Administração de Empresas; Vol. 63 Núm. 1 (2023): janeiro-fevereiro; e2021-0703RAE-Revista de Administração de Empresas; v. 63 n. 1 (2023): janeiro-fevereiro; e2021-07032178-938X0034-7590reponame:Revista de Administração de Empresasinstname:Fundação Getulio Vargas (FGV)instacron:FGVporenghttps://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/rae/article/view/88676/83362https://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/rae/article/view/88676/83363Copyright (c) 2023 RAE-Revista de Administração de Empresasinfo:eu-repo/semantics/openAccessCassab Carreira, Fernanda Barretto, Ricardo Santiago, Isabella Cruvinel Brunstein, Janette2023-03-16T16:00:32Zoai:bibliotecadigital.fgv.br:article/88676Revistahttps://rae.fgv.br/raeONGhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phprae@fgv.br||ilda.fontes@fgv.br||raeredacao@fgv.br2178-938X0034-7590opendoar:2023-03-16T16:00:32Revista de Administração de Empresas - Fundação Getulio Vargas (FGV)false
dc.title.none.fl_str_mv Remote teaching in the pandemic: Opportunities for a transformative learning
Educación remota en tiempos pandémicos: Oportunidades para el aprendizaje transformativo
Ensino remoto em tempos de pandemia: Oportunidades para uma aprendizagem transformadora
title Remote teaching in the pandemic: Opportunities for a transformative learning
spellingShingle Remote teaching in the pandemic: Opportunities for a transformative learning
Cassab Carreira, Fernanda
transformative learning
education for sustainability
transformative remote teaching
pandemic
communication ecosystem
aprendizagem transformadora
educação para sustentabilidade
ensino remoto transformador
pandemia
ecossistema comunicativo
aprendizaje transformador
educación para la sostenibilidad
enseñanza a distancia transformadora
pandemia
ecosistema comunicativo
title_short Remote teaching in the pandemic: Opportunities for a transformative learning
title_full Remote teaching in the pandemic: Opportunities for a transformative learning
title_fullStr Remote teaching in the pandemic: Opportunities for a transformative learning
title_full_unstemmed Remote teaching in the pandemic: Opportunities for a transformative learning
title_sort Remote teaching in the pandemic: Opportunities for a transformative learning
author Cassab Carreira, Fernanda
author_facet Cassab Carreira, Fernanda
Barretto, Ricardo
Santiago, Isabella Cruvinel
Brunstein, Janette
author_role author
author2 Barretto, Ricardo
Santiago, Isabella Cruvinel
Brunstein, Janette
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Cassab Carreira, Fernanda
Barretto, Ricardo
Santiago, Isabella Cruvinel
Brunstein, Janette
dc.subject.por.fl_str_mv transformative learning
education for sustainability
transformative remote teaching
pandemic
communication ecosystem
aprendizagem transformadora
educação para sustentabilidade
ensino remoto transformador
pandemia
ecossistema comunicativo
aprendizaje transformador
educación para la sostenibilidad
enseñanza a distancia transformadora
pandemia
ecosistema comunicativo
topic transformative learning
education for sustainability
transformative remote teaching
pandemic
communication ecosystem
aprendizagem transformadora
educação para sustentabilidade
ensino remoto transformador
pandemia
ecossistema comunicativo
aprendizaje transformador
educación para la sostenibilidad
enseñanza a distancia transformadora
pandemia
ecosistema comunicativo
description The Covid-19 pandemic has reinforced remote teaching (RT) as a trend in management education. This research reflects on the central elements that make RT a transformative learning (TL) experience, based on a case study of a TL-anchored sustainability discipline that was migrated to RL during the pandemic. Theoretically, we propose a framework or reference that combines TL, education for sustainability (EfS), and communicative ecosystem (CE) theories; we also extend the concept of RL, coining the term ‘transformative remote teaching’ (TRT). With regard to practice, students’ feedback points to three elements that are key for TRT: exploring different windows of knowledge; rethinking the teaching role; and adapting tools to support the teaching-learning process. We conclude by highlighting the need to approach education in ways anchored in epistemological, paradigmatic, and transformative changes.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-01-13
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/rae/article/view/88676
10.1590/S0034-759020230106
url https://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/rae/article/view/88676
identifier_str_mv 10.1590/S0034-759020230106
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/rae/article/view/88676/83362
https://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/rae/article/view/88676/83363
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 RAE-Revista de Administração de Empresas
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 RAE-Revista de Administração de Empresas
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv RAE - Revista de Administracao de Empresas
RAE - Revista de Administração de Empresas
RAE-Revista de Administração de Empresas
publisher.none.fl_str_mv RAE - Revista de Administracao de Empresas
RAE - Revista de Administração de Empresas
RAE-Revista de Administração de Empresas
dc.source.none.fl_str_mv RAE - Revista de Administracao de Empresas ; Vol. 63 No. 1 (2023): January-February; e2021-0703
RAE - Revista de Administração de Empresas; Vol. 63 Núm. 1 (2023): janeiro-fevereiro; e2021-0703
RAE-Revista de Administração de Empresas; v. 63 n. 1 (2023): janeiro-fevereiro; e2021-0703
2178-938X
0034-7590
reponame:Revista de Administração de Empresas
instname:Fundação Getulio Vargas (FGV)
instacron:FGV
instname_str Fundação Getulio Vargas (FGV)
instacron_str FGV
institution FGV
reponame_str Revista de Administração de Empresas
collection Revista de Administração de Empresas
repository.name.fl_str_mv Revista de Administração de Empresas - Fundação Getulio Vargas (FGV)
repository.mail.fl_str_mv rae@fgv.br||ilda.fontes@fgv.br||raeredacao@fgv.br
_version_ 1766160831324618752