Remote teaching in the pandemic: Opportunities for a transformative learning
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Revista de Administração de Empresas |
Texto Completo: | https://periodicos.fgv.br/rae/article/view/88676 |
Resumo: | The Covid-19 pandemic has reinforced remote teaching (RT) as a trend in management education. This research reflects on the central elements that make RT a transformative learning (TL) experience, based on a case study of a TL-anchored sustainability discipline that was migrated to RL during the pandemic. Theoretically, we propose a framework or reference that combines TL, education for sustainability (EfS), and communicative ecosystem (CE) theories; we also extend the concept of RL, coining the term ‘transformative remote teaching’ (TRT). With regard to practice, students’ feedback points to three elements that are key for TRT: exploring different windows of knowledge; rethinking the teaching role; and adapting tools to support the teaching-learning process. We conclude by highlighting the need to approach education in ways anchored in epistemological, paradigmatic, and transformative changes. |
id |
FGV-7_bf28ef62a16dd908783dcd10201b8ded |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.fgv.br:article/88676 |
network_acronym_str |
FGV-7 |
network_name_str |
Revista de Administração de Empresas |
repository_id_str |
|
spelling |
Remote teaching in the pandemic: Opportunities for a transformative learning Educación remota en tiempos pandémicos: Oportunidades para el aprendizaje transformativoEnsino remoto em tempos de pandemia: Oportunidades para uma aprendizagem transformadora transformative learningeducation for sustainabilitytransformative remote teachingpandemiccommunication ecosystemaprendizagem transformadoraeducação para sustentabilidadeensino remoto transformadorpandemiaecossistema comunicativoaprendizaje transformadoreducación para la sostenibilidadenseñanza a distancia transformadorapandemiaecosistema comunicativoThe Covid-19 pandemic has reinforced remote teaching (RT) as a trend in management education. This research reflects on the central elements that make RT a transformative learning (TL) experience, based on a case study of a TL-anchored sustainability discipline that was migrated to RL during the pandemic. Theoretically, we propose a framework or reference that combines TL, education for sustainability (EfS), and communicative ecosystem (CE) theories; we also extend the concept of RL, coining the term ‘transformative remote teaching’ (TRT). With regard to practice, students’ feedback points to three elements that are key for TRT: exploring different windows of knowledge; rethinking the teaching role; and adapting tools to support the teaching-learning process. We conclude by highlighting the need to approach education in ways anchored in epistemological, paradigmatic, and transformative changes.La pandemia de COVID-19 ha predicho la Enseñanza a Distancia (EAD) como una tendencia en la educación de gestión. Esta investigación aporta reflexiones sobre cuáles serían los elementos centrales para hacer de la EAD una experiencia de aprendizaje transformador (AT) a partir del estudio de caso de una disciplina de sostenibilidad, anclada en el AT y migrada a la EAD durante la pandemia. Teóricamente, proponemos un marco de referencia que articula las teorías de AT, educación para la sostenibilidad (EPS) y ecosistema comunicativo (EC); y ampliamos el concepto de EAD acuñando el término Enseñanza a Distancia Transformadora (EADT). En la práctica, la escucha de los estudiantes apunta a tres elementos para una EADT: explorar diferentes ventanas de conocimiento; repensar el rol docente; y adaptar las herramientas al servicio del proceso de enseñanzaaprendizaje. Concluimos destacando la necesidad de avanzar en los estudios sobre EADT, dada la tendencia de la EAD y la necesidad de más propuestas educativas ancladas en cambios epistemológicos, paradigmáticos y transformadores.A pandemia da Covid-19 preconizou o ensino remoto (ER) como tendência no ensino de gestão. Esta pesquisa traz reflexões sobre quais seriam os elementos centrais para tornar o ER uma experiência de aprendizagem transformadora (AT) a partir do estudo de caso de uma disciplina de sustentabilidade, ancorada na AT e migrada para o ER durante a pandemia. Teoricamente, propomosum framework de referência articulando as teorias de AT, educação para sustentabilidade e ecossistema comunicativo (EC); e ampliamos o conceito de ER, cunhando o termo ensino remoto transformador (ERT). Na prática, a escuta dos estudantes aponta para três elementos para um ERT: explorar diferentes janelas de conhecimento; repensar o papel docente; e adaptar ferramentas a serviço do processo de ensino-aprendizagem. Concluímos ressaltando ser preciso avanços nos estudos sobre ERT dada a tendência do ER e a necessidade de mais propostas educativas ancoradas em mudanças epistemológicas, paradigmáticas e transformadoras.RAE - Revista de Administracao de Empresas RAE - Revista de Administração de EmpresasRAE-Revista de Administração de Empresas2023-01-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdftext/xmlhttps://periodicos.fgv.br/rae/article/view/8867610.1590/S0034-759020230106RAE - Revista de Administracao de Empresas ; Vol. 63 No. 1 (2023): January-February; e2021-0703RAE - Revista de Administração de Empresas; Vol. 63 Núm. 1 (2023): January-February; e2021-0703RAE-Revista de Administração de Empresas; v. 63 n. 1 (2023): janeiro-fevereiro; e2021-07032178-938X0034-7590reponame:Revista de Administração de Empresasinstname:Fundação Getulio Vargas (FGV)instacron:FGVporenghttps://periodicos.fgv.br/rae/article/view/88676/83362https://periodicos.fgv.br/rae/article/view/88676/83363https://periodicos.fgv.br/rae/article/view/88676/84239Copyright (c) 2023 RAE - Revista de Administracao de Empresas info:eu-repo/semantics/openAccessCassab Carreira, Fernanda Barretto, Ricardo Santiago, Isabella Cruvinel Brunstein, Janette2023-06-26T12:07:21Zoai:ojs.periodicos.fgv.br:article/88676Revistahttps://rae.fgv.br/raeONGhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phprae@fgv.br||ilda.fontes@fgv.br||raeredacao@fgv.br2178-938X0034-7590opendoar:2024-03-06T13:06:17.003196Revista de Administração de Empresas - Fundação Getulio Vargas (FGV)true |
dc.title.none.fl_str_mv |
Remote teaching in the pandemic: Opportunities for a transformative learning Educación remota en tiempos pandémicos: Oportunidades para el aprendizaje transformativo Ensino remoto em tempos de pandemia: Oportunidades para uma aprendizagem transformadora |
title |
Remote teaching in the pandemic: Opportunities for a transformative learning |
spellingShingle |
Remote teaching in the pandemic: Opportunities for a transformative learning Cassab Carreira, Fernanda transformative learning education for sustainability transformative remote teaching pandemic communication ecosystem aprendizagem transformadora educação para sustentabilidade ensino remoto transformador pandemia ecossistema comunicativo aprendizaje transformador educación para la sostenibilidad enseñanza a distancia transformadora pandemia ecosistema comunicativo |
title_short |
Remote teaching in the pandemic: Opportunities for a transformative learning |
title_full |
Remote teaching in the pandemic: Opportunities for a transformative learning |
title_fullStr |
Remote teaching in the pandemic: Opportunities for a transformative learning |
title_full_unstemmed |
Remote teaching in the pandemic: Opportunities for a transformative learning |
title_sort |
Remote teaching in the pandemic: Opportunities for a transformative learning |
author |
Cassab Carreira, Fernanda |
author_facet |
Cassab Carreira, Fernanda Barretto, Ricardo Santiago, Isabella Cruvinel Brunstein, Janette |
author_role |
author |
author2 |
Barretto, Ricardo Santiago, Isabella Cruvinel Brunstein, Janette |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Cassab Carreira, Fernanda Barretto, Ricardo Santiago, Isabella Cruvinel Brunstein, Janette |
dc.subject.por.fl_str_mv |
transformative learning education for sustainability transformative remote teaching pandemic communication ecosystem aprendizagem transformadora educação para sustentabilidade ensino remoto transformador pandemia ecossistema comunicativo aprendizaje transformador educación para la sostenibilidad enseñanza a distancia transformadora pandemia ecosistema comunicativo |
topic |
transformative learning education for sustainability transformative remote teaching pandemic communication ecosystem aprendizagem transformadora educação para sustentabilidade ensino remoto transformador pandemia ecossistema comunicativo aprendizaje transformador educación para la sostenibilidad enseñanza a distancia transformadora pandemia ecosistema comunicativo |
description |
The Covid-19 pandemic has reinforced remote teaching (RT) as a trend in management education. This research reflects on the central elements that make RT a transformative learning (TL) experience, based on a case study of a TL-anchored sustainability discipline that was migrated to RL during the pandemic. Theoretically, we propose a framework or reference that combines TL, education for sustainability (EfS), and communicative ecosystem (CE) theories; we also extend the concept of RL, coining the term ‘transformative remote teaching’ (TRT). With regard to practice, students’ feedback points to three elements that are key for TRT: exploring different windows of knowledge; rethinking the teaching role; and adapting tools to support the teaching-learning process. We conclude by highlighting the need to approach education in ways anchored in epistemological, paradigmatic, and transformative changes. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-01-13 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.fgv.br/rae/article/view/88676 10.1590/S0034-759020230106 |
url |
https://periodicos.fgv.br/rae/article/view/88676 |
identifier_str_mv |
10.1590/S0034-759020230106 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.fgv.br/rae/article/view/88676/83362 https://periodicos.fgv.br/rae/article/view/88676/83363 https://periodicos.fgv.br/rae/article/view/88676/84239 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 RAE - Revista de Administracao de Empresas info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 RAE - Revista de Administracao de Empresas |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf text/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
RAE - Revista de Administracao de Empresas RAE - Revista de Administração de Empresas RAE-Revista de Administração de Empresas |
publisher.none.fl_str_mv |
RAE - Revista de Administracao de Empresas RAE - Revista de Administração de Empresas RAE-Revista de Administração de Empresas |
dc.source.none.fl_str_mv |
RAE - Revista de Administracao de Empresas ; Vol. 63 No. 1 (2023): January-February; e2021-0703 RAE - Revista de Administração de Empresas; Vol. 63 Núm. 1 (2023): January-February; e2021-0703 RAE-Revista de Administração de Empresas; v. 63 n. 1 (2023): janeiro-fevereiro; e2021-0703 2178-938X 0034-7590 reponame:Revista de Administração de Empresas instname:Fundação Getulio Vargas (FGV) instacron:FGV |
instname_str |
Fundação Getulio Vargas (FGV) |
instacron_str |
FGV |
institution |
FGV |
reponame_str |
Revista de Administração de Empresas |
collection |
Revista de Administração de Empresas |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Administração de Empresas - Fundação Getulio Vargas (FGV) |
repository.mail.fl_str_mv |
rae@fgv.br||ilda.fontes@fgv.br||raeredacao@fgv.br |
_version_ |
1798943150270578688 |