A cidadania corporativa como uma orientação de marketing: um estudo no varejo

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pinto, Marcelo de Rezende
Data de Publicação: 2004
Outros Autores: Lara, José Edson
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Administração de Empresas
Texto Completo: https://periodicos.fgv.br/rae/article/view/37288
Resumo: The term corporate citizenship has been the subject of considerable interest since the beginning of the last decade. Nevertheless, few pieces of research have investigated whether the adoption of practices considered to be socially responsible can be used by companies as a marketing tool. This being the case, a study involving 208 companies in the retail sector was carried out with a view to investigating to what extent the adoption of corporative citizenship practices has an impact on the behaviour of a company’s customers and its employees. The research was based on studies by Maignan e Ferrell (2001a) and the model developed by Archie Carroll (1991) was used to measure four dimensions of corporate social performance (economic, legal, ethical and philanthropic). In order to achieve the proposed objectives, Pearson coefficient analysis and such statistical techniques as multiple regression analysis have been used. The results indicate that the adoption of corporate citizenship practices have a weak impact on customer loyalty and a stronger effect on employee commitment. It was therefore possible to conclude that corporate citizenship can be used by companies as an internal and external marketing tool.
id FGV-7_1ec24f6565f68188b5ac907b9e387a06
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.fgv.br:article/37288
network_acronym_str FGV-7
network_name_str Revista de Administração de Empresas
repository_id_str
spelling A cidadania corporativa como uma orientação de marketing: um estudo no varejoA cidadania corporativa como uma orientação de marketing: um estudo no varejoSocial responsibilitycorporate citizenshipsocietal marketingcustomer loyaltyemployee commitmentThe term corporate citizenship has been the subject of considerable interest since the beginning of the last decade. Nevertheless, few pieces of research have investigated whether the adoption of practices considered to be socially responsible can be used by companies as a marketing tool. This being the case, a study involving 208 companies in the retail sector was carried out with a view to investigating to what extent the adoption of corporative citizenship practices has an impact on the behaviour of a company’s customers and its employees. The research was based on studies by Maignan e Ferrell (2001a) and the model developed by Archie Carroll (1991) was used to measure four dimensions of corporate social performance (economic, legal, ethical and philanthropic). In order to achieve the proposed objectives, Pearson coefficient analysis and such statistical techniques as multiple regression analysis have been used. The results indicate that the adoption of corporate citizenship practices have a weak impact on customer loyalty and a stronger effect on employee commitment. It was therefore possible to conclude that corporate citizenship can be used by companies as an internal and external marketing tool.O tema cidadania corporativa tem recebido substancial interesse a partir da última década. Apesar disso, poucas pesquisas têm procurado investigar se a adoção de práticas consideradas socialmente responsáveis pode ser utilizada como um instrumento de marketing para as empresas. Sendo assim, realizou-se um estudo envolvendo 208 empresas do setor varejista com o propósito de investigar em que grau a adoção  de práticas de cidadania corporativa impacta o comportamento dos clientes e funcionários das organizações. A pesquisa é baseada em estudos de Maignan e Ferrell (2001a) e utiliza-se do modelo de Archie Carroll (1991) para a performance social corporativa em suas quatro dimensões (econômica, legal, ética e filantrópica). Para atingir os objetivos propostos, foram utilizadas a análise do coeficiente de Pearson e a técnica estatística denominada análise de regressão múltipla. Os resultados indicam que a adoção de práticas de cidadania corporativa impacta, fracamente, a lealdade dos clientes e mais fortemente o comprometimento dos funcionários. Assim, pode-se afirmar que a cidadania corporativa pode ser utilizada como um instrumento de marketing interno e externo para as organizações. RAE - Revista de Administracao de Empresas RAE - Revista de Administração de EmpresasRAE-Revista de Administração de Empresas2004-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.fgv.br/rae/article/view/37288RAE - Revista de Administracao de Empresas ; Vol. 44 (2004): Edição especial; 48-60RAE - Revista de Administração de Empresas; Vol. 44 (2004): Edição especial; 48-60RAE-Revista de Administração de Empresas; v. 44 (2004): Edição especial; 48-602178-938X0034-7590reponame:Revista de Administração de Empresasinstname:Fundação Getulio Vargas (FGV)instacron:FGVporhttps://periodicos.fgv.br/rae/article/view/37288/36054Pinto, Marcelo de RezendeLara, José Edsoninfo:eu-repo/semantics/openAccess2016-08-17T18:45:41Zoai:ojs.periodicos.fgv.br:article/37288Revistahttps://rae.fgv.br/raeONGhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phprae@fgv.br||ilda.fontes@fgv.br||raeredacao@fgv.br2178-938X0034-7590opendoar:2024-03-06T13:03:08.902534Revista de Administração de Empresas - Fundação Getulio Vargas (FGV)true
dc.title.none.fl_str_mv A cidadania corporativa como uma orientação de marketing: um estudo no varejo
A cidadania corporativa como uma orientação de marketing: um estudo no varejo
title A cidadania corporativa como uma orientação de marketing: um estudo no varejo
spellingShingle A cidadania corporativa como uma orientação de marketing: um estudo no varejo
Pinto, Marcelo de Rezende
Social responsibility
corporate citizenship
societal marketing
customer loyalty
employee commitment
title_short A cidadania corporativa como uma orientação de marketing: um estudo no varejo
title_full A cidadania corporativa como uma orientação de marketing: um estudo no varejo
title_fullStr A cidadania corporativa como uma orientação de marketing: um estudo no varejo
title_full_unstemmed A cidadania corporativa como uma orientação de marketing: um estudo no varejo
title_sort A cidadania corporativa como uma orientação de marketing: um estudo no varejo
author Pinto, Marcelo de Rezende
author_facet Pinto, Marcelo de Rezende
Lara, José Edson
author_role author
author2 Lara, José Edson
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Pinto, Marcelo de Rezende
Lara, José Edson
dc.subject.por.fl_str_mv Social responsibility
corporate citizenship
societal marketing
customer loyalty
employee commitment
topic Social responsibility
corporate citizenship
societal marketing
customer loyalty
employee commitment
description The term corporate citizenship has been the subject of considerable interest since the beginning of the last decade. Nevertheless, few pieces of research have investigated whether the adoption of practices considered to be socially responsible can be used by companies as a marketing tool. This being the case, a study involving 208 companies in the retail sector was carried out with a view to investigating to what extent the adoption of corporative citizenship practices has an impact on the behaviour of a company’s customers and its employees. The research was based on studies by Maignan e Ferrell (2001a) and the model developed by Archie Carroll (1991) was used to measure four dimensions of corporate social performance (economic, legal, ethical and philanthropic). In order to achieve the proposed objectives, Pearson coefficient analysis and such statistical techniques as multiple regression analysis have been used. The results indicate that the adoption of corporate citizenship practices have a weak impact on customer loyalty and a stronger effect on employee commitment. It was therefore possible to conclude that corporate citizenship can be used by companies as an internal and external marketing tool.
publishDate 2004
dc.date.none.fl_str_mv 2004-01-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.fgv.br/rae/article/view/37288
url https://periodicos.fgv.br/rae/article/view/37288
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.fgv.br/rae/article/view/37288/36054
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv RAE - Revista de Administracao de Empresas
RAE - Revista de Administração de Empresas
RAE-Revista de Administração de Empresas
publisher.none.fl_str_mv RAE - Revista de Administracao de Empresas
RAE - Revista de Administração de Empresas
RAE-Revista de Administração de Empresas
dc.source.none.fl_str_mv RAE - Revista de Administracao de Empresas ; Vol. 44 (2004): Edição especial; 48-60
RAE - Revista de Administração de Empresas; Vol. 44 (2004): Edição especial; 48-60
RAE-Revista de Administração de Empresas; v. 44 (2004): Edição especial; 48-60
2178-938X
0034-7590
reponame:Revista de Administração de Empresas
instname:Fundação Getulio Vargas (FGV)
instacron:FGV
instname_str Fundação Getulio Vargas (FGV)
instacron_str FGV
institution FGV
reponame_str Revista de Administração de Empresas
collection Revista de Administração de Empresas
repository.name.fl_str_mv Revista de Administração de Empresas - Fundação Getulio Vargas (FGV)
repository.mail.fl_str_mv rae@fgv.br||ilda.fontes@fgv.br||raeredacao@fgv.br
_version_ 1798943135223513088