The creativity dilemma

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Revilla, Elena
Data de Publicação: 2019
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Revista de Administração de Empresas
Texto Completo: https://periodicos.fgv.br/rae/article/view/78677
Resumo: Creativity—the production of ideas that are simultaneously novel and useful (Amabile, 1983, 1996)— is intimately linked to innovation, which entails the conversion of ideas into new products, services, or ways of doing things (e.g., Kanter, 1988; West, 2002). Most studies on innovation differentiate at least two activities in the innovation process: idea generation and idea implementation (e.g., Amabile, 1988; Bledow, Frese, Anderson, Erez, & Farr, 2009; Sarooghi, Libaers, & Burkemper, 2015). Previous research has consistently documented that the production of ideas is a positive predictor of idea implementation (Axtell, et al., 2000, 2006). However, the correlation between creativity and innovation needs clarification (Baer, 2012) because it is characterized by tensions (Lewis, Welsh, Dehler, & Green, 2002), paradoxes (Miron, Erez, & Naveh, 2004), contradictions (King, Anderson, & West, 1991), and dilemmas (Benner & Tushman, 2003). To interpret tensions and outcomes when studying innovation processes, March’s (1991) framework of exploration and exploitation has become an essential lens. Idea generation is exploratory in nature, but idea implementation is exploitative. Exploration engages firms in divergent thinking through search, discovery, experimentation, risk taking, flexibility, and variation. Exploitation emphasizes convergent thinking including selection, refinement, execution, and variance reduction.
id FGV-7_41964cf4c5a6ae2fdfd872c2d4530da9
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.fgv.br:article/78677
network_acronym_str FGV-7
network_name_str Revista de Administração de Empresas
repository_id_str
spelling The creativity dilemmaEl dilema de la creatividadO dilema da criatividadeCreativity—the production of ideas that are simultaneously novel and useful (Amabile, 1983, 1996)— is intimately linked to innovation, which entails the conversion of ideas into new products, services, or ways of doing things (e.g., Kanter, 1988; West, 2002). Most studies on innovation differentiate at least two activities in the innovation process: idea generation and idea implementation (e.g., Amabile, 1988; Bledow, Frese, Anderson, Erez, & Farr, 2009; Sarooghi, Libaers, & Burkemper, 2015). Previous research has consistently documented that the production of ideas is a positive predictor of idea implementation (Axtell, et al., 2000, 2006). However, the correlation between creativity and innovation needs clarification (Baer, 2012) because it is characterized by tensions (Lewis, Welsh, Dehler, & Green, 2002), paradoxes (Miron, Erez, & Naveh, 2004), contradictions (King, Anderson, & West, 1991), and dilemmas (Benner & Tushman, 2003). To interpret tensions and outcomes when studying innovation processes, March’s (1991) framework of exploration and exploitation has become an essential lens. Idea generation is exploratory in nature, but idea implementation is exploitative. Exploration engages firms in divergent thinking through search, discovery, experimentation, risk taking, flexibility, and variation. Exploitation emphasizes convergent thinking including selection, refinement, execution, and variance reduction.El dilema de la creatividadCriatividade – a produção de ideias que são, ao mesmo tempo, novas e úteis (Amabile, 1983, 1996) – está intimamente ligada à inovação, que envolve a conversão de ideias em novos produtos, serviços ou maneiras de fazer as coisas (por exemplo, Kanter, 1988; West, 2002). A maioria dos estudos na área de inovação diferencia pelo menos duas atividades no processo de inovação: geração de ideias e implementação de ideias (por exemplo, Amabile, 1988; Bledow, Frese, Anderson, Erez, & Farr, 2009; Sarooghi, Libaers, & Burkemper, 2015). Pesquisas anteriores têm consistentemente relatado que a produção de ideias é um preditor positivo da implementação de ideias (Axtell et al., 2000; Axtell, Holman, & Wall, 2006). Entretanto, a correlação entre criatividade e inovação precisa ser elucidada (Baer, 2012), pois é caracterizada por tensões (Lewis, Welsh, Dehler, & Green, 2002), paradoxos (Miron, Erez, & Naveh, 2004), contradições (King, Anderson, & West, 1991) e dilemas (Benner & Tushman, 2003). Nesse sentido, a estrutura de exploration (investigação) e exploitation (exploração) de March (1991) torna-se um ponto de vista essencial para interpretar as tensões e os resultados encontrados ao estudar processos de inovação. A geração de ideias tem uma natureza investigativa, enquanto a implementação de ideias tem uma natureza exploratória. A investigação faz com que as empresas se engajem em pensamento divergente por meio de pesquisa, descoberta, experimentação, tomada de risco, flexibilidade e variação. A exploração enfatiza o pensamento convergente, incluindo seleção, refinamento, execução e redução de variação.RAE - Revista de Administracao de Empresas RAE - Revista de Administração de EmpresasRAE-Revista de Administração de Empresas2019-04-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.fgv.br/rae/article/view/7867710.1590/S0034-759020190207RAE - Revista de Administracao de Empresas ; Vol. 59 No. 2 (2019): março-abril; 149-153RAE - Revista de Administração de Empresas; Vol. 59 Núm. 2 (2019): março-abril; 149-153RAE-Revista de Administração de Empresas; v. 59 n. 2 (2019): março-abril; 149-1532178-938X0034-7590reponame:Revista de Administração de Empresasinstname:Fundação Getulio Vargas (FGV)instacron:FGVporenghttps://periodicos.fgv.br/rae/article/view/78677/75542https://periodicos.fgv.br/rae/article/view/78677/75543Copyright (c) 2019 RAE - Revista de Administração de Empresasinfo:eu-repo/semantics/openAccessRevilla, Elena2020-01-09T19:37:45Zoai:ojs.periodicos.fgv.br:article/78677Revistahttps://rae.fgv.br/raeONGhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phprae@fgv.br||ilda.fontes@fgv.br||raeredacao@fgv.br2178-938X0034-7590opendoar:2024-03-06T13:06:01.945553Revista de Administração de Empresas - Fundação Getulio Vargas (FGV)true
dc.title.none.fl_str_mv The creativity dilemma
El dilema de la creatividad
O dilema da criatividade
title The creativity dilemma
spellingShingle The creativity dilemma
Revilla, Elena
title_short The creativity dilemma
title_full The creativity dilemma
title_fullStr The creativity dilemma
title_full_unstemmed The creativity dilemma
title_sort The creativity dilemma
author Revilla, Elena
author_facet Revilla, Elena
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Revilla, Elena
description Creativity—the production of ideas that are simultaneously novel and useful (Amabile, 1983, 1996)— is intimately linked to innovation, which entails the conversion of ideas into new products, services, or ways of doing things (e.g., Kanter, 1988; West, 2002). Most studies on innovation differentiate at least two activities in the innovation process: idea generation and idea implementation (e.g., Amabile, 1988; Bledow, Frese, Anderson, Erez, & Farr, 2009; Sarooghi, Libaers, & Burkemper, 2015). Previous research has consistently documented that the production of ideas is a positive predictor of idea implementation (Axtell, et al., 2000, 2006). However, the correlation between creativity and innovation needs clarification (Baer, 2012) because it is characterized by tensions (Lewis, Welsh, Dehler, & Green, 2002), paradoxes (Miron, Erez, & Naveh, 2004), contradictions (King, Anderson, & West, 1991), and dilemmas (Benner & Tushman, 2003). To interpret tensions and outcomes when studying innovation processes, March’s (1991) framework of exploration and exploitation has become an essential lens. Idea generation is exploratory in nature, but idea implementation is exploitative. Exploration engages firms in divergent thinking through search, discovery, experimentation, risk taking, flexibility, and variation. Exploitation emphasizes convergent thinking including selection, refinement, execution, and variance reduction.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-04-03
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.fgv.br/rae/article/view/78677
10.1590/S0034-759020190207
url https://periodicos.fgv.br/rae/article/view/78677
identifier_str_mv 10.1590/S0034-759020190207
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.fgv.br/rae/article/view/78677/75542
https://periodicos.fgv.br/rae/article/view/78677/75543
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 RAE - Revista de Administração de Empresas
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 RAE - Revista de Administração de Empresas
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv RAE - Revista de Administracao de Empresas
RAE - Revista de Administração de Empresas
RAE-Revista de Administração de Empresas
publisher.none.fl_str_mv RAE - Revista de Administracao de Empresas
RAE - Revista de Administração de Empresas
RAE-Revista de Administração de Empresas
dc.source.none.fl_str_mv RAE - Revista de Administracao de Empresas ; Vol. 59 No. 2 (2019): março-abril; 149-153
RAE - Revista de Administração de Empresas; Vol. 59 Núm. 2 (2019): março-abril; 149-153
RAE-Revista de Administração de Empresas; v. 59 n. 2 (2019): março-abril; 149-153
2178-938X
0034-7590
reponame:Revista de Administração de Empresas
instname:Fundação Getulio Vargas (FGV)
instacron:FGV
instname_str Fundação Getulio Vargas (FGV)
instacron_str FGV
institution FGV
reponame_str Revista de Administração de Empresas
collection Revista de Administração de Empresas
repository.name.fl_str_mv Revista de Administração de Empresas - Fundação Getulio Vargas (FGV)
repository.mail.fl_str_mv rae@fgv.br||ilda.fontes@fgv.br||raeredacao@fgv.br
_version_ 1798943148894846976