Tropicália: strategic maneuvering in networks of musicians

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Kirschbaum, Charles
Data de Publicação: 2007
Outros Autores: Vasconcelos, Flávio Carvalho de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Administração de Empresas
Texto Completo: https://periodicos.fgv.br/rae/article/view/36920
Resumo: This article aims to build bridges between three theoretical fi elds: Organizational Strategy, Social Networks, and Social Identities. Byanalyzing the networks of Brazilian musicians (interpreters and composers), we monitor the emergence of new styles, along with the structural changes in the network. Within the period in analysis, from 1958 to 1969, four musical styles emerge and consolidate: Bossa Nova, Jovem Guarda, MPB and Tropicália. We utilized Social Networks Analysis in order to grasp three dimensions of the fi eld evolution: network evolution, creation of structural holes and transformation of actors’ centrality. Internal confl icts in a fi eld generate brokerage opportunities among groups separated by structural holes. These holes might be gradually bridged through incremental transformations in the artists’ networks. As the emerging artists’ influence increases, there is higher potential for the introduction of a new style and change of the fi eld’s classifi catory system.
id FGV-7_71e93d9ca04636912835d593d2bc39cb
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.fgv.br:article/36920
network_acronym_str FGV-7
network_name_str Revista de Administração de Empresas
repository_id_str
spelling Tropicália: strategic maneuvering in networks of musiciansTropicália: manobras estratégicas em redes de músicosStrategic managementorganizational theorysocial networksBrazilian popular musiccultural industryGestão estratégicateoria organizacionalredes sociaismúsica popular brasileiraindústria culturalThis article aims to build bridges between three theoretical fi elds: Organizational Strategy, Social Networks, and Social Identities. Byanalyzing the networks of Brazilian musicians (interpreters and composers), we monitor the emergence of new styles, along with the structural changes in the network. Within the period in analysis, from 1958 to 1969, four musical styles emerge and consolidate: Bossa Nova, Jovem Guarda, MPB and Tropicália. We utilized Social Networks Analysis in order to grasp three dimensions of the fi eld evolution: network evolution, creation of structural holes and transformation of actors’ centrality. Internal confl icts in a fi eld generate brokerage opportunities among groups separated by structural holes. These holes might be gradually bridged through incremental transformations in the artists’ networks. As the emerging artists’ influence increases, there is higher potential for the introduction of a new style and change of the fi eld’s classifi catory system.Este artigo busca construir pontes entre três campos teóricos: Teoria Organizacional, Redes Sociais e Identidade Social. Por meio da análise de redes de músicos brasileiros, monitoramos a emergência de novos estilos, paralelamente às mudanças estruturais na rede. Durante o período de análise, de 1958 a 1969, quatro estilos musicais se consolidaram: Bossa Nova, Jovem Guarda, MPB e Tropicália. Utilizamosa análise de redes sociais para obter três dimensões da evolução do campo: evolução da rede, criação de buracos estruturais e transformação da centralidade dos atores. Confl itos internos em um campo criamoportunidades de intermediação entre grupos separados por buracos estruturais. Essas lacunas podem ser gradativamente conectadas a partir de transformações incrementais nas redes dos artistas. Com amaior infl uência de artistas emergentes, aumenta a possibilidade de introdução de um novo estilo e modificação do sistema classifi catório do campo.RAE - Revista de Administracao de Empresas RAE - Revista de Administração de EmpresasRAE-Revista de Administração de Empresas2007-07-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.fgv.br/rae/article/view/36920RAE - Revista de Administracao de Empresas ; Vol. 47 No. 3 (2007): julho-setembro; 10-26RAE - Revista de Administração de Empresas; Vol. 47 Núm. 3 (2007): julho-setembro; 10-26RAE-Revista de Administração de Empresas; v. 47 n. 3 (2007): julho-setembro; 10-262178-938X0034-7590reponame:Revista de Administração de Empresasinstname:Fundação Getulio Vargas (FGV)instacron:FGVporhttps://periodicos.fgv.br/rae/article/view/36920/35688Kirschbaum, CharlesVasconcelos, Flávio Carvalho deinfo:eu-repo/semantics/openAccess2016-08-17T18:42:08Zoai:ojs.periodicos.fgv.br:article/36920Revistahttps://rae.fgv.br/raeONGhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phprae@fgv.br||ilda.fontes@fgv.br||raeredacao@fgv.br2178-938X0034-7590opendoar:2024-03-06T13:03:00.347422Revista de Administração de Empresas - Fundação Getulio Vargas (FGV)true
dc.title.none.fl_str_mv Tropicália: strategic maneuvering in networks of musicians
Tropicália: manobras estratégicas em redes de músicos
title Tropicália: strategic maneuvering in networks of musicians
spellingShingle Tropicália: strategic maneuvering in networks of musicians
Kirschbaum, Charles
Strategic management
organizational theory
social networks
Brazilian popular music
cultural industry
Gestão estratégica
teoria organizacional
redes sociais
música popular brasileira
indústria cultural
title_short Tropicália: strategic maneuvering in networks of musicians
title_full Tropicália: strategic maneuvering in networks of musicians
title_fullStr Tropicália: strategic maneuvering in networks of musicians
title_full_unstemmed Tropicália: strategic maneuvering in networks of musicians
title_sort Tropicália: strategic maneuvering in networks of musicians
author Kirschbaum, Charles
author_facet Kirschbaum, Charles
Vasconcelos, Flávio Carvalho de
author_role author
author2 Vasconcelos, Flávio Carvalho de
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Kirschbaum, Charles
Vasconcelos, Flávio Carvalho de
dc.subject.por.fl_str_mv Strategic management
organizational theory
social networks
Brazilian popular music
cultural industry
Gestão estratégica
teoria organizacional
redes sociais
música popular brasileira
indústria cultural
topic Strategic management
organizational theory
social networks
Brazilian popular music
cultural industry
Gestão estratégica
teoria organizacional
redes sociais
música popular brasileira
indústria cultural
description This article aims to build bridges between three theoretical fi elds: Organizational Strategy, Social Networks, and Social Identities. Byanalyzing the networks of Brazilian musicians (interpreters and composers), we monitor the emergence of new styles, along with the structural changes in the network. Within the period in analysis, from 1958 to 1969, four musical styles emerge and consolidate: Bossa Nova, Jovem Guarda, MPB and Tropicália. We utilized Social Networks Analysis in order to grasp three dimensions of the fi eld evolution: network evolution, creation of structural holes and transformation of actors’ centrality. Internal confl icts in a fi eld generate brokerage opportunities among groups separated by structural holes. These holes might be gradually bridged through incremental transformations in the artists’ networks. As the emerging artists’ influence increases, there is higher potential for the introduction of a new style and change of the fi eld’s classifi catory system.
publishDate 2007
dc.date.none.fl_str_mv 2007-07-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.fgv.br/rae/article/view/36920
url https://periodicos.fgv.br/rae/article/view/36920
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.fgv.br/rae/article/view/36920/35688
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv RAE - Revista de Administracao de Empresas
RAE - Revista de Administração de Empresas
RAE-Revista de Administração de Empresas
publisher.none.fl_str_mv RAE - Revista de Administracao de Empresas
RAE - Revista de Administração de Empresas
RAE-Revista de Administração de Empresas
dc.source.none.fl_str_mv RAE - Revista de Administracao de Empresas ; Vol. 47 No. 3 (2007): julho-setembro; 10-26
RAE - Revista de Administração de Empresas; Vol. 47 Núm. 3 (2007): julho-setembro; 10-26
RAE-Revista de Administração de Empresas; v. 47 n. 3 (2007): julho-setembro; 10-26
2178-938X
0034-7590
reponame:Revista de Administração de Empresas
instname:Fundação Getulio Vargas (FGV)
instacron:FGV
instname_str Fundação Getulio Vargas (FGV)
instacron_str FGV
institution FGV
reponame_str Revista de Administração de Empresas
collection Revista de Administração de Empresas
repository.name.fl_str_mv Revista de Administração de Empresas - Fundação Getulio Vargas (FGV)
repository.mail.fl_str_mv rae@fgv.br||ilda.fontes@fgv.br||raeredacao@fgv.br
_version_ 1798943134600658944