Tropicália: strategic maneuvering in networks of musicians
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2007 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Administração de Empresas |
Texto Completo: | https://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/rae/article/view/36920 |
Resumo: | This article aims to build bridges between three theoretical fi elds: Organizational Strategy, Social Networks, and Social Identities. Byanalyzing the networks of Brazilian musicians (interpreters and composers), we monitor the emergence of new styles, along with the structural changes in the network. Within the period in analysis, from 1958 to 1969, four musical styles emerge and consolidate: Bossa Nova, Jovem Guarda, MPB and Tropicália. We utilized Social Networks Analysis in order to grasp three dimensions of the fi eld evolution: network evolution, creation of structural holes and transformation of actors’ centrality. Internal confl icts in a fi eld generate brokerage opportunities among groups separated by structural holes. These holes might be gradually bridged through incremental transformations in the artists’ networks. As the emerging artists’ influence increases, there is higher potential for the introduction of a new style and change of the fi eld’s classifi catory system. |
id |
FGV-7_c28006516c5d644ddb631688593e22f7 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:bibliotecadigital.fgv.br:article/36920 |
network_acronym_str |
FGV-7 |
network_name_str |
Revista de Administração de Empresas |
repository_id_str |
|
spelling |
Tropicália: strategic maneuvering in networks of musiciansTropicália: manobras estratégicas em redes de músicosStrategic managementorganizational theorysocial networksBrazilian popular musiccultural industryGestão estratégicateoria organizacionalredes sociaismúsica popular brasileiraindústria culturalThis article aims to build bridges between three theoretical fi elds: Organizational Strategy, Social Networks, and Social Identities. Byanalyzing the networks of Brazilian musicians (interpreters and composers), we monitor the emergence of new styles, along with the structural changes in the network. Within the period in analysis, from 1958 to 1969, four musical styles emerge and consolidate: Bossa Nova, Jovem Guarda, MPB and Tropicália. We utilized Social Networks Analysis in order to grasp three dimensions of the fi eld evolution: network evolution, creation of structural holes and transformation of actors’ centrality. Internal confl icts in a fi eld generate brokerage opportunities among groups separated by structural holes. These holes might be gradually bridged through incremental transformations in the artists’ networks. As the emerging artists’ influence increases, there is higher potential for the introduction of a new style and change of the fi eld’s classifi catory system.Este artigo busca construir pontes entre três campos teóricos: Teoria Organizacional, Redes Sociais e Identidade Social. Por meio da análise de redes de músicos brasileiros, monitoramos a emergência de novos estilos, paralelamente às mudanças estruturais na rede. Durante o período de análise, de 1958 a 1969, quatro estilos musicais se consolidaram: Bossa Nova, Jovem Guarda, MPB e Tropicália. Utilizamosa análise de redes sociais para obter três dimensões da evolução do campo: evolução da rede, criação de buracos estruturais e transformação da centralidade dos atores. Confl itos internos em um campo criamoportunidades de intermediação entre grupos separados por buracos estruturais. Essas lacunas podem ser gradativamente conectadas a partir de transformações incrementais nas redes dos artistas. Com amaior infl uência de artistas emergentes, aumenta a possibilidade de introdução de um novo estilo e modificação do sistema classifi catório do campo.RAE - Revista de Administracao de Empresas RAE - Revista de Administração de EmpresasRAE-Revista de Administração de Empresas2007-07-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/rae/article/view/36920RAE - Revista de Administracao de Empresas ; Vol. 47 No. 3 (2007): julho-setembro; 10-26RAE - Revista de Administração de Empresas; Vol. 47 Núm. 3 (2007): julho-setembro; 10-26RAE-Revista de Administração de Empresas; v. 47 n. 3 (2007): julho-setembro; 10-262178-938X0034-7590reponame:Revista de Administração de Empresasinstname:Fundação Getulio Vargas (FGV)instacron:FGVporhttps://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/rae/article/view/36920/35688Kirschbaum, CharlesVasconcelos, Flávio Carvalho deinfo:eu-repo/semantics/openAccess2016-08-17T18:42:08Zoai:bibliotecadigital.fgv.br:article/36920Revistahttps://rae.fgv.br/raeONGhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phprae@fgv.br||ilda.fontes@fgv.br||raeredacao@fgv.br2178-938X0034-7590opendoar:2016-08-17T18:42:08Revista de Administração de Empresas - Fundação Getulio Vargas (FGV)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Tropicália: strategic maneuvering in networks of musicians Tropicália: manobras estratégicas em redes de músicos |
title |
Tropicália: strategic maneuvering in networks of musicians |
spellingShingle |
Tropicália: strategic maneuvering in networks of musicians Kirschbaum, Charles Strategic management organizational theory social networks Brazilian popular music cultural industry Gestão estratégica teoria organizacional redes sociais música popular brasileira indústria cultural |
title_short |
Tropicália: strategic maneuvering in networks of musicians |
title_full |
Tropicália: strategic maneuvering in networks of musicians |
title_fullStr |
Tropicália: strategic maneuvering in networks of musicians |
title_full_unstemmed |
Tropicália: strategic maneuvering in networks of musicians |
title_sort |
Tropicália: strategic maneuvering in networks of musicians |
author |
Kirschbaum, Charles |
author_facet |
Kirschbaum, Charles Vasconcelos, Flávio Carvalho de |
author_role |
author |
author2 |
Vasconcelos, Flávio Carvalho de |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Kirschbaum, Charles Vasconcelos, Flávio Carvalho de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Strategic management organizational theory social networks Brazilian popular music cultural industry Gestão estratégica teoria organizacional redes sociais música popular brasileira indústria cultural |
topic |
Strategic management organizational theory social networks Brazilian popular music cultural industry Gestão estratégica teoria organizacional redes sociais música popular brasileira indústria cultural |
description |
This article aims to build bridges between three theoretical fi elds: Organizational Strategy, Social Networks, and Social Identities. Byanalyzing the networks of Brazilian musicians (interpreters and composers), we monitor the emergence of new styles, along with the structural changes in the network. Within the period in analysis, from 1958 to 1969, four musical styles emerge and consolidate: Bossa Nova, Jovem Guarda, MPB and Tropicália. We utilized Social Networks Analysis in order to grasp three dimensions of the fi eld evolution: network evolution, creation of structural holes and transformation of actors’ centrality. Internal confl icts in a fi eld generate brokerage opportunities among groups separated by structural holes. These holes might be gradually bridged through incremental transformations in the artists’ networks. As the emerging artists’ influence increases, there is higher potential for the introduction of a new style and change of the fi eld’s classifi catory system. |
publishDate |
2007 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2007-07-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/rae/article/view/36920 |
url |
https://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/rae/article/view/36920 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/rae/article/view/36920/35688 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
RAE - Revista de Administracao de Empresas RAE - Revista de Administração de Empresas RAE-Revista de Administração de Empresas |
publisher.none.fl_str_mv |
RAE - Revista de Administracao de Empresas RAE - Revista de Administração de Empresas RAE-Revista de Administração de Empresas |
dc.source.none.fl_str_mv |
RAE - Revista de Administracao de Empresas ; Vol. 47 No. 3 (2007): julho-setembro; 10-26 RAE - Revista de Administração de Empresas; Vol. 47 Núm. 3 (2007): julho-setembro; 10-26 RAE-Revista de Administração de Empresas; v. 47 n. 3 (2007): julho-setembro; 10-26 2178-938X 0034-7590 reponame:Revista de Administração de Empresas instname:Fundação Getulio Vargas (FGV) instacron:FGV |
instname_str |
Fundação Getulio Vargas (FGV) |
instacron_str |
FGV |
institution |
FGV |
reponame_str |
Revista de Administração de Empresas |
collection |
Revista de Administração de Empresas |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Administração de Empresas - Fundação Getulio Vargas (FGV) |
repository.mail.fl_str_mv |
rae@fgv.br||ilda.fontes@fgv.br||raeredacao@fgv.br |
_version_ |
1766160819693813761 |