Um desafio para a regulação do mercado de assistência à saúde no Brasil: a escolha do consumidor de planos de saúde

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Alcoforado, Flávio Carneiro Guedes
Data de Publicação: 2003
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional do FGV (FGV Repositório Digital)
Texto Completo: http://hdl.handle.net/10438/3654
Resumo: The objective of this dissertation is to discover and to analyze the way how the consumer uses his/her perception to decide contracting a health plan, to supply elements that can serve to subsidize the State, the market and the consumers, in relation to the knowledge on the process of choice of the consumer and the decisions of purchase and contracting services of private health. The estimated one is to evidence that the brand of health plan is an important variable and decisive to the consumer contracting the service of a company that operates in these sector, because mean for the consumer security about the product, through the symbolism that the same one represents, despite the consumer not knowing to the certainty what is contracting in quality and amount. The theoretical construction is carried through using literature of anthropology of the consumption, theory of modernity, theory of the regulation, economic utilitarism, and marketing. Moreover, referential specific theoretician on the regulation of the market of health plans in Brazil. The health plan market in Brazil is anti-symmetrical and the consumer doesn¿t have knowledge technician who makes possible it to form judgment and to carry through rationality choices. Than the consumer uses to his/her decision symbolic elements that are available to his/her and supply to his/her the security that is look likes in the consumption of this kind of good. These symbolic elements related the confidence and security and are into the strong brands of the companies and are transmitted to the consumer through the mass media. In this dissertation are used as sources of data some information of the regulatory agency of the sector ¿ ANS -, a research of public opinion with health plans users and the results of the application of proper questionnaires for this research.
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The estimated one is to evidence that the brand of health plan is an important variable and decisive to the consumer contracting the service of a company that operates in these sector, because mean for the consumer security about the product, through the symbolism that the same one represents, despite the consumer not knowing to the certainty what is contracting in quality and amount. The theoretical construction is carried through using literature of anthropology of the consumption, theory of modernity, theory of the regulation, economic utilitarism, and marketing. Moreover, referential specific theoretician on the regulation of the market of health plans in Brazil. The health plan market in Brazil is anti-symmetrical and the consumer doesn¿t have knowledge technician who makes possible it to form judgment and to carry through rationality choices. Than the consumer uses to his/her decision symbolic elements that are available to his/her and supply to his/her the security that is look likes in the consumption of this kind of good. These symbolic elements related the confidence and security and are into the strong brands of the companies and are transmitted to the consumer through the mass media. In this dissertation are used as sources of data some information of the regulatory agency of the sector ¿ ANS -, a research of public opinion with health plans users and the results of the application of proper questionnaires for this research.O objetivo desta dissertação é descobrir e analisar como o consumidor utiliza-se de sua percepção de confiança para decidir sobre a contratação de um plano de saúde, de forma a fornecer elementos que possam servir para subsidiar o Estado, o mercado e os consumidores, em relação ao conhecimento sobre o processo de escolha do consumidor e das decisões de compra e contratação dos serviços de saúde privada. O pressuposto é o de constatar que a marca do plano de saúde é uma variável importante e decisiva para o consumidor contratar o serviço de uma empresa operadora do setor, pois conota para ele segurança sobre as informações do produto, através do simbolismo que a mesma representa, apesar do consumidor não saber ao certo o que se está contratando em qualidade e quantidade. A construção teórica é realizada utilizando-se literatura de antropologia do consumo, teoria da modernidade, teoria da regulação, utilitarismo econômico, além do posicionamento da área de marketing. Além disso, é utilizado referencial teórico específico sobre a regulação do mercado de planos de saúde no Brasil. O mercado de saúde suplementar no Brasil é assimétrico, não tendo o consumidor conhecimento técnico que o possibilitem formar juízo e realizar escolhas a partir deles. Daí este consumidor passa a decidir com base em elementos simbólicos que lhes estão disponíveis e lhes fornecem a segurança buscada nesse consumo. Esses elementos simbólicos relacionados a confiança e segurança estão presentes na marca forte das empresas e são transmitidas ao consumidor através dos meios de comunicação de massa. São utilizados como fontes de dados, informações do Órgão Regulador do setor ¿ ANS -, de uma pesquisa de opinião pública com usuários de planos de saúde e o resultado da aplicação de questionários próprios para esta pesquisa.porTodo cuidado foi dispensado para respeitar os direitos autorais deste trabalho. Entretanto, caso esta obra aqui depositada seja protegida por direitos autorais externos a esta instituição, contamos com a compreensão do autor e solicitamos que o mesmo faça contato através do Fale Conosco para que possamos tomar as providências cabíveis.info:eu-repo/semantics/openAccessPolíticas & EstratégiasAdministração de empresasComportamento do consumidorAssistência médica - BrasilUm desafio para a regulação do mercado de assistência à saúde no Brasil: a escolha do consumidor de planos de saúdeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisreponame:Repositório Institucional do FGV (FGV Repositório Digital)instname:Fundação Getulio Vargas (FGV)instacron:FGVORIGINALFLAVIOCARNEIRO.pdfapplication/pdf331484https://repositorio.fgv.br/bitstreams/f3198b18-703c-4ea9-ac91-6d7f7b9c1290/download128da0cb8dd347d29b7c8ba1bd2d889dMD51TEXTFLAVIOCARNEIRO.pdf.txtFLAVIOCARNEIRO.pdf.txtExtracted texttext/plain103570https://repositorio.fgv.br/bitstreams/8f25a3be-0b57-476d-9b68-dd92805be1c1/download3724b0da42c95dcca5f802da6bb3b849MD56THUMBNAILFLAVIOCARNEIRO.pdf.jpgFLAVIOCARNEIRO.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg3192https://repositorio.fgv.br/bitstreams/fd897f42-a8e4-4913-a473-008120bbeed5/downloada9a049fd769ba72b961dc2dbcf531e67MD5710438/36542023-11-08 14:14:53.573open.accessoai:repositorio.fgv.br:10438/3654https://repositorio.fgv.brRepositório InstitucionalPRIhttp://bibliotecadigital.fgv.br/dspace-oai/requestopendoar:39742023-11-08T14:14:53Repositório Institucional do FGV (FGV Repositório Digital) - Fundação Getulio Vargas (FGV)false
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