Theatre of the oppressed and health promotion: building dialogues
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Trabalho, Educação e Saúde (Online) |
Texto Completo: | https://www.tes.epsjv.fiocruz.br/index.php/tes/article/view/977 |
Resumo: | The aim of this study is to discuss the contributions of the theatre of the oppressed in health promotion and to collaborate with the improvementof the consolidation of this dialogue in practice experiences. Comparing the main perspectives of health promotion, there is a mismatch between the ethical, aesthetic and political foundations of the theatre of the oppressed and the theoretical assumptions of the behaviorist health promotion, because this kind of theatre pulls away from any attempt at domestication of bodies and norms of behavior, habits and lifestyles to reach healthy standards. There are greater consonance between the theatre of the oppressed and the new health promotion, its politicization and its searches to approach scientific and technical knowledge with popular knowledge, since both seek the fortification of humane practice that put in question the status quo and the social change towards a libertarian and critical transformation. |
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Theatre of the oppressed and health promotion: building dialoguesTeatro del oprimido y promoción de la salud: tejiendo diálogosTeatro do oprimido e promoção da saúde: tecendo diálogosTeatro do oprimidoEmpoderamentoPromoção da saúdeCidadaniaParticipação popularTheatre of the oppressedEmpowermentHealth promotionCitizenshipPopular participationTeatro del oprimidoEmpoderamientoPromoción de la saludCiudadaníaparticipación popularThe aim of this study is to discuss the contributions of the theatre of the oppressed in health promotion and to collaborate with the improvementof the consolidation of this dialogue in practice experiences. Comparing the main perspectives of health promotion, there is a mismatch between the ethical, aesthetic and political foundations of the theatre of the oppressed and the theoretical assumptions of the behaviorist health promotion, because this kind of theatre pulls away from any attempt at domestication of bodies and norms of behavior, habits and lifestyles to reach healthy standards. There are greater consonance between the theatre of the oppressed and the new health promotion, its politicization and its searches to approach scientific and technical knowledge with popular knowledge, since both seek the fortification of humane practice that put in question the status quo and the social change towards a libertarian and critical transformation.El presente estudio objetivó analizar las aportaciones del teatro del oprimido en promoción para la salud logrando contribuir a la consolidación de este diálogo para que se potencie el impacto en el desarrollo de experiencias prácticas. Entre las dos principales perspectivas de la promoción de la salud, se ha observado una falta de correspondencia entre los fundamentos éticos, estéticos y políticos que subyacen al teatro del oprimido y los supuestos teóricos de la promoción de la salud behaviorista, ya que este teatro se aleja de cualquier intento de domesticación de los cuerpos y de regulación de comportamientos, hábitos y estilos de forma que se cumplan las normas (clasificados por algunos como) saludables. En cuanto a la perspectiva de la nuevapromoción de la salud, su politización y busqueda de acercamiento entre los saberes científicos y técnicos con los saberes populares, hay una mayor consonancia entre ellos desde el momento en que ambos logran fortalecer la práctica de cuestionar el status quo y el cambio social hacia una transformación libertaria y crítica. O estudo aqui apresentado buscou discutir as contribuições do teatro do oprimido na promoção da saúde, visando a colaborar para a consolidação dessediálogo de maneira que as repercussões no desenvolvimento das experiências práticas sejam potencializadas. Dentre as duas principais vertentes da promoção da saúde, registra-se a incompatibilidade entre os alicerces éticos, estéticos e políticos que fundamentam o teatro do oprimido e os pressupostos teóricos da corrente behaviorista, uma vez que esse teatro se afasta de qualquer tentativa de domesticação dos corpos e de normatização de comportamentos, hábitos e estilos para que sejam atingidos padrões (classificados por alguns como) saudáveis. Já com relação à perspectiva da nova promoção da saúde, de politização e busca de aproximação entre saberes científicos e técnicos com os saberes populares, observaram-se maiores consonâncias entre ela e o teatro do oprimido, a partir do momento em que ambos logram o fortalecimento de práticas cidadãs questionadoras do status quo e de mudanças sociais em prol de uma transformação libertária e crítica.Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, Fundação Oswaldo Cruz2022-07-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo Avaliado pelos paresapplication/pdfhttps://www.tes.epsjv.fiocruz.br/index.php/tes/article/view/97710.1590/1981-7746-sol00110Trabalho, Educação e Saúde; v. 16 n. 2 (2018)1981-7746reponame:Trabalho, Educação e Saúde (Online)instname:Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)instacron:FIOCRUZporhttps://www.tes.epsjv.fiocruz.br/index.php/tes/article/view/977/241Copyright (c) 2022 Fundação Oswaldo Cruz, Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venânciohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessParo, César Augusto Silva, Neide Emy Kurokawa e 2022-07-15T17:42:38Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/977Revistahttps://www.tes.epsjv.fiocruz.br/index.php/tesPUBhttps://www.tes.epsjv.fiocruz.br/index.php/tes/oairevtes@fiocruz.br1981-77461678-1007opendoar:2024-03-06T13:01:02.269351Trabalho, Educação e Saúde (Online) - Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)true |
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