Trajectory of food and nutritional education policies in Brazil

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Kono, Claudia Mitie
Data de Publicação: 2024
Outros Autores: Luz, Maurício Roberto Motta Pinto da
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Trabalho, Educação e Saúde (Online)
Texto Completo: https://www.tes.epsjv.fiocruz.br/index.php/tes/article/view/2587
Resumo: Food and Nutrition Education is the field of knowledge that takes into account the representations about eating and food, knowledge and values of food, with a view to the autonomy of choice of subjects in matters related to food and nutrition. This text is the result of a theoretical research aimed at identifying the trajectory of Food and Nutritional Education in Brazil, which outlined it as a field of knowledge. The current policies of this field of knowledge are the result of overcoming a past where educational approaches focused on food predominated that took place in a decontextualized, normative and strictly biological way. This trajectory involves disputes in its theory and practice that show that the resolution of the food problem in Brazil is permeated by a profound economic and social restructuring. We highlight the need for the practices of Food and Nutrition Education to be guided by the critical and emancipatory perspective of education.
id FIOCRUZ-2_7ff45485737bcea9859fa7f035ea65ed
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/2587
network_acronym_str FIOCRUZ-2
network_name_str Trabalho, Educação e Saúde (Online)
repository_id_str
spelling Trajectory of food and nutritional education policies in BrazilTrayectoria de las políticas de educación alimentaria y nutricional en BrasilTrajetória das políticas de educação alimentar e nutricional no BrasilEducação alimentar e nutricionalProgramas e políticas de nutrição e alimentaçãoEducação em saúde food and nutritional educationnutrition and food programs and policies health education educación alimentaria y nutricional programas y políticas de nutrición y alimentación educación en salud Food and Nutrition Education is the field of knowledge that takes into account the representations about eating and food, knowledge and values of food, with a view to the autonomy of choice of subjects in matters related to food and nutrition. This text is the result of a theoretical research aimed at identifying the trajectory of Food and Nutritional Education in Brazil, which outlined it as a field of knowledge. The current policies of this field of knowledge are the result of overcoming a past where educational approaches focused on food predominated that took place in a decontextualized, normative and strictly biological way. This trajectory involves disputes in its theory and practice that show that the resolution of the food problem in Brazil is permeated by a profound economic and social restructuring. We highlight the need for the practices of Food and Nutrition Education to be guided by the critical and emancipatory perspective of education.La Educación Alimentaria y Nutricional es el campo del conocimiento que tiene en cuenta las representaciones sobre alimentación y comida, conocimientos y valores de la alimentación, con miras a la autonomía de elección de los temas en materias relacionadas con la alimentación y la nutrición. Este texto es el resultado de una investigación teórica dirigida a identificar la trayectoria de la Educación Alimentaria y Nutricional en Brasil, la cual la delineó como un campo de conocimiento. Las políticas actuales de este campo del conocimiento son el resultado de superar un pasado donde predominaron los enfoques educativos centrados en la alimentación que se desarrollaron de manera descontextualizada, normativa y estrictamente biológica. Esta trayectoria implica disputas en su teoría y práctica que muestran que la resolución del problema alimentario en Brasil está impregnada por una profunda reestructuración económica y social. Destacamos la necesidad de que las prácticas de Educación Alimentaria y Nutricional se guíen por la perspectiva crítica y emancipadora de la educación.A Educação Alimentar e Nutricional é o campo de conhecimento que leva em conta as representações sobre o comer e a comida, os conhecimentos e os valores da alimentação, com vistas à autonomia de escolha dos sujeitos em questões relacionadas à alimentação e à nutrição. Este texto é resultado de uma pesquisa teórica com o objetivo de identificar a trajetória da Educação Alimentar e Nutricional no Brasil, que a delineou como campo de conhecimento. As políticas atuais desse campo de conhecimento são fruto da superação de um passado em que predominavam abordagens educativas voltadas para a alimentação que ocorriam de forma descontextualizada, normativa e estritamente biológica. Essa trajetória envolve disputas em sua teoria e prática que evidenciam que a resolução do problema da alimentação no Brasil é perpassada por uma profunda reestruturação econômica e social. Destacamos a necessidade de que as práticas de Educação Alimentar e Nutricional sejam pautadas pela perspectiva crítica e emancipatória de educação. Foto: FreepikEscola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, Fundação Oswaldo Cruz2024-02-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo Avaliado pelos paresapplication/pdfhttps://www.tes.epsjv.fiocruz.br/index.php/tes/article/view/258710.1590/1981-7746-ojs2587Trabalho, Educação e Saúde; v. 22 (2024); 141981-7746reponame:Trabalho, Educação e Saúde (Online)instname:Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)instacron:FIOCRUZporhttps://www.tes.epsjv.fiocruz.br/index.php/tes/article/view/2587/1082Copyright (c) 2024 Fundação Oswaldo Cruz, Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venânciohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessKono, Claudia Mitie Luz, Maurício Roberto Motta Pinto da2024-01-12T15:39:29Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/2587Revistahttps://www.tes.epsjv.fiocruz.br/index.php/tesPUBhttps://www.tes.epsjv.fiocruz.br/index.php/tes/oairevtes@fiocruz.br1981-77461678-1007opendoar:2024-03-06T13:01:58.148493Trabalho, Educação e Saúde (Online) - Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)true
dc.title.none.fl_str_mv Trajectory of food and nutritional education policies in Brazil
Trayectoria de las políticas de educación alimentaria y nutricional en Brasil
Trajetória das políticas de educação alimentar e nutricional no Brasil
title Trajectory of food and nutritional education policies in Brazil
spellingShingle Trajectory of food and nutritional education policies in Brazil
Kono, Claudia Mitie
Educação alimentar e nutricional
Programas e políticas de nutrição e alimentação
Educação em saúde
food and nutritional education
nutrition and food programs and policies
health education
educación alimentaria y nutricional
programas y políticas de nutrición y alimentación
educación en salud
title_short Trajectory of food and nutritional education policies in Brazil
title_full Trajectory of food and nutritional education policies in Brazil
title_fullStr Trajectory of food and nutritional education policies in Brazil
title_full_unstemmed Trajectory of food and nutritional education policies in Brazil
title_sort Trajectory of food and nutritional education policies in Brazil
author Kono, Claudia Mitie
author_facet Kono, Claudia Mitie
Luz, Maurício Roberto Motta Pinto da
author_role author
author2 Luz, Maurício Roberto Motta Pinto da
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Kono, Claudia Mitie
Luz, Maurício Roberto Motta Pinto da
dc.subject.por.fl_str_mv Educação alimentar e nutricional
Programas e políticas de nutrição e alimentação
Educação em saúde
food and nutritional education
nutrition and food programs and policies
health education
educación alimentaria y nutricional
programas y políticas de nutrición y alimentación
educación en salud
topic Educação alimentar e nutricional
Programas e políticas de nutrição e alimentação
Educação em saúde
food and nutritional education
nutrition and food programs and policies
health education
educación alimentaria y nutricional
programas y políticas de nutrición y alimentación
educación en salud
description Food and Nutrition Education is the field of knowledge that takes into account the representations about eating and food, knowledge and values of food, with a view to the autonomy of choice of subjects in matters related to food and nutrition. This text is the result of a theoretical research aimed at identifying the trajectory of Food and Nutritional Education in Brazil, which outlined it as a field of knowledge. The current policies of this field of knowledge are the result of overcoming a past where educational approaches focused on food predominated that took place in a decontextualized, normative and strictly biological way. This trajectory involves disputes in its theory and practice that show that the resolution of the food problem in Brazil is permeated by a profound economic and social restructuring. We highlight the need for the practices of Food and Nutrition Education to be guided by the critical and emancipatory perspective of education.
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-02-27
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artigo Avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.tes.epsjv.fiocruz.br/index.php/tes/article/view/2587
10.1590/1981-7746-ojs2587
url https://www.tes.epsjv.fiocruz.br/index.php/tes/article/view/2587
identifier_str_mv 10.1590/1981-7746-ojs2587
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.tes.epsjv.fiocruz.br/index.php/tes/article/view/2587/1082
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2024 Fundação Oswaldo Cruz, Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2024 Fundação Oswaldo Cruz, Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, Fundação Oswaldo Cruz
publisher.none.fl_str_mv Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, Fundação Oswaldo Cruz
dc.source.none.fl_str_mv Trabalho, Educação e Saúde; v. 22 (2024); 14
1981-7746
reponame:Trabalho, Educação e Saúde (Online)
instname:Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)
instacron:FIOCRUZ
instname_str Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)
instacron_str FIOCRUZ
institution FIOCRUZ
reponame_str Trabalho, Educação e Saúde (Online)
collection Trabalho, Educação e Saúde (Online)
repository.name.fl_str_mv Trabalho, Educação e Saúde (Online) - Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)
repository.mail.fl_str_mv revtes@fiocruz.br
_version_ 1798943474957942784