Democracy and school education in post-pandemic times

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rodrigues, Rogério
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Trabalho, Educação e Saúde (Online)
Texto Completo: https://www.tes.epsjv.fiocruz.br/index.php/tes/article/view/2338
Resumo: The aim of this article is to highlight some notes to think about school education in post-pandemic times. The interfaces between the subject’s formative process and school education in post-pandemic times are in a paradox: on the one hand, the difficulty building, through democratic bias, the proposal of teaching the school unit as a place to make the space of the common, in sharing the school culture; on the other hand, the exclusion that is established in the educational system and that restricts the right to education.
id FIOCRUZ-2_8a8beae34f2d6215aebf7c907bcbcdaa
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/2338
network_acronym_str FIOCRUZ-2
network_name_str Trabalho, Educação e Saúde (Online)
repository_id_str
spelling Democracy and school education in post-pandemic times La democracia y la educación escolar en tiempos de post-pandemiaDemocracia e educação escolar em tempos de pós-pandemia EducaçãoEscolaPandemiaEcologiaEducation; School; Pandemic; Ecology.Educación; Escuela; Pandemia; Ecología.The aim of this article is to highlight some notes to think about school education in post-pandemic times. The interfaces between the subject’s formative process and school education in post-pandemic times are in a paradox: on the one hand, the difficulty building, through democratic bias, the proposal of teaching the school unit as a place to make the space of the common, in sharing the school culture; on the other hand, the exclusion that is established in the educational system and that restricts the right to education.El objetivo de esta nota es poner en evidencia algunos apuntes para pensar en la educación escolar en el tiempo post-pandemia. Las interfaces entre el proceso formativo del sujeto y la educación escolar en tiempo de post-pandemia se encuentran en una paradoja: por un lado, la dificultad de construir, por el sesgo democrático, la propuesta de enseñar la unidad escolar como lugar para hacer el espacio de lo común, compartir la cultura escolar; por otra parte, la exclusión que se ha establecido en el sistema educativo y que limita el derecho a la educación.O objetivo desta nota é colocar em evidência alguns apontamentos para se pensar a educação escolar em tempo de pós- pandemia. As interfaces entre o processo formativo do sujeito e a educação escolar em tempo de pós-pandemia se encontram em um paradoxo: por um lado, a dificuldade na construção, pelo viés democrático, da proposta de ensino da unidade escolar como lugar para se fazer o espaço do comum, na partilha da cultura escolar; por outro lado, a exclusão que se encontra instituída no sistema educacional e que restringe o direito à educação. Foto: CDC/UnsplashEscola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, Fundação Oswaldo Cruz2023-06-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion`Convidadoapplication/pdfhttps://www.tes.epsjv.fiocruz.br/index.php/tes/article/view/233810.1590/1981-7746-ojs2338Trabalho, Educação e Saúde; v. 21 (2023); 51981-7746reponame:Trabalho, Educação e Saúde (Online)instname:Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)instacron:FIOCRUZporhttps://www.tes.epsjv.fiocruz.br/index.php/tes/article/view/2338/1054Copyright (c) 2023 Fundação Oswaldo Cruz, Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venânciohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessRodrigues, Rogério2023-10-05T17:56:03Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/2338Revistahttps://www.tes.epsjv.fiocruz.br/index.php/tesPUBhttps://www.tes.epsjv.fiocruz.br/index.php/tes/oairevtes@fiocruz.br1981-77461678-1007opendoar:2024-03-06T13:01:57.454936Trabalho, Educação e Saúde (Online) - Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)true
dc.title.none.fl_str_mv Democracy and school education in post-pandemic times
La democracia y la educación escolar en tiempos de post-pandemia
Democracia e educação escolar em tempos de pós-pandemia
title Democracy and school education in post-pandemic times
spellingShingle Democracy and school education in post-pandemic times
Rodrigues, Rogério
Educação
Escola
Pandemia
Ecologia
Education; School; Pandemic; Ecology.
Educación; Escuela; Pandemia; Ecología.
title_short Democracy and school education in post-pandemic times
title_full Democracy and school education in post-pandemic times
title_fullStr Democracy and school education in post-pandemic times
title_full_unstemmed Democracy and school education in post-pandemic times
title_sort Democracy and school education in post-pandemic times
author Rodrigues, Rogério
author_facet Rodrigues, Rogério
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Rodrigues, Rogério
dc.subject.por.fl_str_mv Educação
Escola
Pandemia
Ecologia
Education; School; Pandemic; Ecology.
Educación; Escuela; Pandemia; Ecología.
topic Educação
Escola
Pandemia
Ecologia
Education; School; Pandemic; Ecology.
Educación; Escuela; Pandemia; Ecología.
description The aim of this article is to highlight some notes to think about school education in post-pandemic times. The interfaces between the subject’s formative process and school education in post-pandemic times are in a paradox: on the one hand, the difficulty building, through democratic bias, the proposal of teaching the school unit as a place to make the space of the common, in sharing the school culture; on the other hand, the exclusion that is established in the educational system and that restricts the right to education.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-06-23
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
`Convidado
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.tes.epsjv.fiocruz.br/index.php/tes/article/view/2338
10.1590/1981-7746-ojs2338
url https://www.tes.epsjv.fiocruz.br/index.php/tes/article/view/2338
identifier_str_mv 10.1590/1981-7746-ojs2338
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.tes.epsjv.fiocruz.br/index.php/tes/article/view/2338/1054
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Fundação Oswaldo Cruz, Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Fundação Oswaldo Cruz, Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, Fundação Oswaldo Cruz
publisher.none.fl_str_mv Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, Fundação Oswaldo Cruz
dc.source.none.fl_str_mv Trabalho, Educação e Saúde; v. 21 (2023); 5
1981-7746
reponame:Trabalho, Educação e Saúde (Online)
instname:Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)
instacron:FIOCRUZ
instname_str Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)
instacron_str FIOCRUZ
institution FIOCRUZ
reponame_str Trabalho, Educação e Saúde (Online)
collection Trabalho, Educação e Saúde (Online)
repository.name.fl_str_mv Trabalho, Educação e Saúde (Online) - Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)
repository.mail.fl_str_mv revtes@fiocruz.br
_version_ 1798943474928582656