Democracy and school education in post-pandemic times
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Trabalho, Educação e Saúde (Online) |
Texto Completo: | https://www.tes.epsjv.fiocruz.br/index.php/tes/article/view/2338 |
Resumo: | The aim of this article is to highlight some notes to think about school education in post-pandemic times. The interfaces between the subject’s formative process and school education in post-pandemic times are in a paradox: on the one hand, the difficulty building, through democratic bias, the proposal of teaching the school unit as a place to make the space of the common, in sharing the school culture; on the other hand, the exclusion that is established in the educational system and that restricts the right to education. |
id |
FIOCRUZ-2_8a8beae34f2d6215aebf7c907bcbcdaa |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/2338 |
network_acronym_str |
FIOCRUZ-2 |
network_name_str |
Trabalho, Educação e Saúde (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Democracy and school education in post-pandemic times La democracia y la educación escolar en tiempos de post-pandemiaDemocracia e educação escolar em tempos de pós-pandemia EducaçãoEscolaPandemiaEcologiaEducation; School; Pandemic; Ecology.Educación; Escuela; Pandemia; Ecología.The aim of this article is to highlight some notes to think about school education in post-pandemic times. The interfaces between the subject’s formative process and school education in post-pandemic times are in a paradox: on the one hand, the difficulty building, through democratic bias, the proposal of teaching the school unit as a place to make the space of the common, in sharing the school culture; on the other hand, the exclusion that is established in the educational system and that restricts the right to education.El objetivo de esta nota es poner en evidencia algunos apuntes para pensar en la educación escolar en el tiempo post-pandemia. Las interfaces entre el proceso formativo del sujeto y la educación escolar en tiempo de post-pandemia se encuentran en una paradoja: por un lado, la dificultad de construir, por el sesgo democrático, la propuesta de enseñar la unidad escolar como lugar para hacer el espacio de lo común, compartir la cultura escolar; por otra parte, la exclusión que se ha establecido en el sistema educativo y que limita el derecho a la educación.O objetivo desta nota é colocar em evidência alguns apontamentos para se pensar a educação escolar em tempo de pós- pandemia. As interfaces entre o processo formativo do sujeito e a educação escolar em tempo de pós-pandemia se encontram em um paradoxo: por um lado, a dificuldade na construção, pelo viés democrático, da proposta de ensino da unidade escolar como lugar para se fazer o espaço do comum, na partilha da cultura escolar; por outro lado, a exclusão que se encontra instituída no sistema educacional e que restringe o direito à educação. Foto: CDC/UnsplashEscola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, Fundação Oswaldo Cruz2023-06-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion`Convidadoapplication/pdfhttps://www.tes.epsjv.fiocruz.br/index.php/tes/article/view/233810.1590/1981-7746-ojs2338Trabalho, Educação e Saúde; v. 21 (2023); 51981-7746reponame:Trabalho, Educação e Saúde (Online)instname:Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)instacron:FIOCRUZporhttps://www.tes.epsjv.fiocruz.br/index.php/tes/article/view/2338/1054Copyright (c) 2023 Fundação Oswaldo Cruz, Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venânciohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessRodrigues, Rogério2023-10-05T17:56:03Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/2338Revistahttps://www.tes.epsjv.fiocruz.br/index.php/tesPUBhttps://www.tes.epsjv.fiocruz.br/index.php/tes/oairevtes@fiocruz.br1981-77461678-1007opendoar:2024-03-06T13:01:57.454936Trabalho, Educação e Saúde (Online) - Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)true |
dc.title.none.fl_str_mv |
Democracy and school education in post-pandemic times La democracia y la educación escolar en tiempos de post-pandemia Democracia e educação escolar em tempos de pós-pandemia |
title |
Democracy and school education in post-pandemic times |
spellingShingle |
Democracy and school education in post-pandemic times Rodrigues, Rogério Educação Escola Pandemia Ecologia Education; School; Pandemic; Ecology. Educación; Escuela; Pandemia; Ecología. |
title_short |
Democracy and school education in post-pandemic times |
title_full |
Democracy and school education in post-pandemic times |
title_fullStr |
Democracy and school education in post-pandemic times |
title_full_unstemmed |
Democracy and school education in post-pandemic times |
title_sort |
Democracy and school education in post-pandemic times |
author |
Rodrigues, Rogério |
author_facet |
Rodrigues, Rogério |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Rodrigues, Rogério |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação Escola Pandemia Ecologia Education; School; Pandemic; Ecology. Educación; Escuela; Pandemia; Ecología. |
topic |
Educação Escola Pandemia Ecologia Education; School; Pandemic; Ecology. Educación; Escuela; Pandemia; Ecología. |
description |
The aim of this article is to highlight some notes to think about school education in post-pandemic times. The interfaces between the subject’s formative process and school education in post-pandemic times are in a paradox: on the one hand, the difficulty building, through democratic bias, the proposal of teaching the school unit as a place to make the space of the common, in sharing the school culture; on the other hand, the exclusion that is established in the educational system and that restricts the right to education. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-06-23 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion `Convidado |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.tes.epsjv.fiocruz.br/index.php/tes/article/view/2338 10.1590/1981-7746-ojs2338 |
url |
https://www.tes.epsjv.fiocruz.br/index.php/tes/article/view/2338 |
identifier_str_mv |
10.1590/1981-7746-ojs2338 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.tes.epsjv.fiocruz.br/index.php/tes/article/view/2338/1054 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Fundação Oswaldo Cruz, Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Fundação Oswaldo Cruz, Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, Fundação Oswaldo Cruz |
publisher.none.fl_str_mv |
Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, Fundação Oswaldo Cruz |
dc.source.none.fl_str_mv |
Trabalho, Educação e Saúde; v. 21 (2023); 5 1981-7746 reponame:Trabalho, Educação e Saúde (Online) instname:Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ) instacron:FIOCRUZ |
instname_str |
Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ) |
instacron_str |
FIOCRUZ |
institution |
FIOCRUZ |
reponame_str |
Trabalho, Educação e Saúde (Online) |
collection |
Trabalho, Educação e Saúde (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Trabalho, Educação e Saúde (Online) - Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ) |
repository.mail.fl_str_mv |
revtes@fiocruz.br |
_version_ |
1798943474928582656 |