Work process at a Family Health unit and continuing education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Andrade, Rebecca Soares de
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Caldas, Lílian Bezerra Silva do Nascimento, Falcão, Maria Leopoldina Padilha, Góes, Paulo Sávio Angeiras de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Trabalho, Educação e Saúde (Online)
Texto Completo: https://www.tes.epsjv.fiocruz.br/index.php/tes/article/view/1209
Resumo: Continuing education in health proposes the creation of collective spaces to lead health workers to reflect on and evaluate their actions in daily life in order to seek the transformation of health and education practices. This article proposes a discussion on continuing education based on the considerations made by the Family Health Strategy workers with regard to the processes of their professional activity. A qualitative study using the focal group technique was developed for the discussion. As a result, it was found that the health professionals' reflection about the reality of their own daily work allowed for a discussion on continuing education and, thus, the onset of a process of changing their practices.
id FIOCRUZ-2_cd9ae47c0c721dc32a1f57420961f41d
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/1209
network_acronym_str FIOCRUZ-2
network_name_str Trabalho, Educação e Saúde (Online)
repository_id_str
spelling Work process at a Family Health unit and continuing educationProceso de trabajo en Unidad de Salud de la Familia y la educación permanenteProcesso de trabalho em Unidade de Saúde da Família e a educação permanenteEstratégia Saúde da Famíliaeducação permanenteprática profissionalFamily Health Strategycontinuing educationprofessional practiceEstrategia Salud de la Familiaeducación permanentepráctica profesionalContinuing education in health proposes the creation of collective spaces to lead health workers to reflect on and evaluate their actions in daily life in order to seek the transformation of health and education practices. This article proposes a discussion on continuing education based on the considerations made by the Family Health Strategy workers with regard to the processes of their professional activity. A qualitative study using the focal group technique was developed for the discussion. As a result, it was found that the health professionals' reflection about the reality of their own daily work allowed for a discussion on continuing education and, thus, the onset of a process of changing their practices.La educación permanente en salud propone la creación de espacios colectivos con la finalidad de llevar a los trabajadores de la salud a la reflexión y evaluación de sus actos producidos en quehacer cotidiano, a fin de buscar la transformación de las prácticas de salud y de educación. Este artículo propuso la discusión de la educación permanente con base en las ponderaciones realizadas por los trabajadores de la Estrategia Salud de la Familia, en cuanto a los procesos de su actividad profesional. Para ello, se desarrolló un estudio cualitativo, con utilización de la técnica de grupo focal. Como resultado, se observó que la reflexión de los profesionales de salud sobre la realidad del propio cotidiano de trabajo permitió una discusión acerca de la educación permanente y, en consecuencia, el inicio de un proceso de cambio de sus prácticas.A educação permanente em saúde propõe a criação de espaços coletivos com a finalidade de levar os trabalhadores da saúde à reflexão e avaliação de seus atos produzidos no cotidiano, a fim de buscar a transformação das práticas de saúde e de educação. Este artigo propôs a discussão da educação permanente com base nas ponderações feitas pelos trabalhadores da Estratégia Saúde da Família quanto aos processos de sua atividade profissional. Para isso, desenvolveu-se um estudo qualitativo, com a utilização da técnica de grupo focal. Como resultado, verificou-se que a reflexão dos profissionais de saúde sobre a realidade do próprio cotidiano de trabalho permitiu uma discussão acerca da educação permanente e, em consequência, o início de um processo de mudança de suas práticas.Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, Fundação Oswaldo Cruz2022-08-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo Avaliado pelos paresapplication/pdfhttps://www.tes.epsjv.fiocruz.br/index.php/tes/article/view/120910.1590/1981-7746-sip00108Trabalho, Educação e Saúde; v. 14 n. 2 (2016)1981-7746reponame:Trabalho, Educação e Saúde (Online)instname:Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)instacron:FIOCRUZporhttps://www.tes.epsjv.fiocruz.br/index.php/tes/article/view/1209/398Copyright (c) 2022 Fundação Oswaldo Cruz, Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venânciohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAndrade, Rebecca Soares de Caldas, Lílian Bezerra Silva do Nascimento Falcão, Maria Leopoldina Padilha Góes, Paulo Sávio Angeiras de 2022-08-16T18:07:05Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/1209Revistahttps://www.tes.epsjv.fiocruz.br/index.php/tesPUBhttps://www.tes.epsjv.fiocruz.br/index.php/tes/oairevtes@fiocruz.br1981-77461678-1007opendoar:2024-03-06T13:01:13.498845Trabalho, Educação e Saúde (Online) - Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)true
dc.title.none.fl_str_mv Work process at a Family Health unit and continuing education
Proceso de trabajo en Unidad de Salud de la Familia y la educación permanente
Processo de trabalho em Unidade de Saúde da Família e a educação permanente
title Work process at a Family Health unit and continuing education
spellingShingle Work process at a Family Health unit and continuing education
Andrade, Rebecca Soares de
Estratégia Saúde da Família
educação permanente
prática profissional
Family Health Strategy
continuing education
professional practice
Estrategia Salud de la Familia
educación permanente
práctica profesional
title_short Work process at a Family Health unit and continuing education
title_full Work process at a Family Health unit and continuing education
title_fullStr Work process at a Family Health unit and continuing education
title_full_unstemmed Work process at a Family Health unit and continuing education
title_sort Work process at a Family Health unit and continuing education
author Andrade, Rebecca Soares de
author_facet Andrade, Rebecca Soares de
Caldas, Lílian Bezerra Silva do Nascimento
Falcão, Maria Leopoldina Padilha
Góes, Paulo Sávio Angeiras de
author_role author
author2 Caldas, Lílian Bezerra Silva do Nascimento
Falcão, Maria Leopoldina Padilha
Góes, Paulo Sávio Angeiras de
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Andrade, Rebecca Soares de
Caldas, Lílian Bezerra Silva do Nascimento
Falcão, Maria Leopoldina Padilha
Góes, Paulo Sávio Angeiras de
dc.subject.por.fl_str_mv Estratégia Saúde da Família
educação permanente
prática profissional
Family Health Strategy
continuing education
professional practice
Estrategia Salud de la Familia
educación permanente
práctica profesional
topic Estratégia Saúde da Família
educação permanente
prática profissional
Family Health Strategy
continuing education
professional practice
Estrategia Salud de la Familia
educación permanente
práctica profesional
description Continuing education in health proposes the creation of collective spaces to lead health workers to reflect on and evaluate their actions in daily life in order to seek the transformation of health and education practices. This article proposes a discussion on continuing education based on the considerations made by the Family Health Strategy workers with regard to the processes of their professional activity. A qualitative study using the focal group technique was developed for the discussion. As a result, it was found that the health professionals' reflection about the reality of their own daily work allowed for a discussion on continuing education and, thus, the onset of a process of changing their practices.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-08-16
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artigo Avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.tes.epsjv.fiocruz.br/index.php/tes/article/view/1209
10.1590/1981-7746-sip00108
url https://www.tes.epsjv.fiocruz.br/index.php/tes/article/view/1209
identifier_str_mv 10.1590/1981-7746-sip00108
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.tes.epsjv.fiocruz.br/index.php/tes/article/view/1209/398
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Fundação Oswaldo Cruz, Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Fundação Oswaldo Cruz, Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, Fundação Oswaldo Cruz
publisher.none.fl_str_mv Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, Fundação Oswaldo Cruz
dc.source.none.fl_str_mv Trabalho, Educação e Saúde; v. 14 n. 2 (2016)
1981-7746
reponame:Trabalho, Educação e Saúde (Online)
instname:Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)
instacron:FIOCRUZ
instname_str Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)
instacron_str FIOCRUZ
institution FIOCRUZ
reponame_str Trabalho, Educação e Saúde (Online)
collection Trabalho, Educação e Saúde (Online)
repository.name.fl_str_mv Trabalho, Educação e Saúde (Online) - Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)
repository.mail.fl_str_mv revtes@fiocruz.br
_version_ 1798943470872690688