Work process at a Family Health unit and continuing education
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Trabalho, Educação e Saúde (Online) |
Texto Completo: | https://www.tes.epsjv.fiocruz.br/index.php/tes/article/view/1209 |
Resumo: | Continuing education in health proposes the creation of collective spaces to lead health workers to reflect on and evaluate their actions in daily life in order to seek the transformation of health and education practices. This article proposes a discussion on continuing education based on the considerations made by the Family Health Strategy workers with regard to the processes of their professional activity. A qualitative study using the focal group technique was developed for the discussion. As a result, it was found that the health professionals' reflection about the reality of their own daily work allowed for a discussion on continuing education and, thus, the onset of a process of changing their practices. |
id |
FIOCRUZ-2_cd9ae47c0c721dc32a1f57420961f41d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/1209 |
network_acronym_str |
FIOCRUZ-2 |
network_name_str |
Trabalho, Educação e Saúde (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Work process at a Family Health unit and continuing educationProceso de trabajo en Unidad de Salud de la Familia y la educación permanenteProcesso de trabalho em Unidade de Saúde da Família e a educação permanenteEstratégia Saúde da Famíliaeducação permanenteprática profissionalFamily Health Strategycontinuing educationprofessional practiceEstrategia Salud de la Familiaeducación permanentepráctica profesionalContinuing education in health proposes the creation of collective spaces to lead health workers to reflect on and evaluate their actions in daily life in order to seek the transformation of health and education practices. This article proposes a discussion on continuing education based on the considerations made by the Family Health Strategy workers with regard to the processes of their professional activity. A qualitative study using the focal group technique was developed for the discussion. As a result, it was found that the health professionals' reflection about the reality of their own daily work allowed for a discussion on continuing education and, thus, the onset of a process of changing their practices.La educación permanente en salud propone la creación de espacios colectivos con la finalidad de llevar a los trabajadores de la salud a la reflexión y evaluación de sus actos producidos en quehacer cotidiano, a fin de buscar la transformación de las prácticas de salud y de educación. Este artículo propuso la discusión de la educación permanente con base en las ponderaciones realizadas por los trabajadores de la Estrategia Salud de la Familia, en cuanto a los procesos de su actividad profesional. Para ello, se desarrolló un estudio cualitativo, con utilización de la técnica de grupo focal. Como resultado, se observó que la reflexión de los profesionales de salud sobre la realidad del propio cotidiano de trabajo permitió una discusión acerca de la educación permanente y, en consecuencia, el inicio de un proceso de cambio de sus prácticas.A educação permanente em saúde propõe a criação de espaços coletivos com a finalidade de levar os trabalhadores da saúde à reflexão e avaliação de seus atos produzidos no cotidiano, a fim de buscar a transformação das práticas de saúde e de educação. Este artigo propôs a discussão da educação permanente com base nas ponderações feitas pelos trabalhadores da Estratégia Saúde da Família quanto aos processos de sua atividade profissional. Para isso, desenvolveu-se um estudo qualitativo, com a utilização da técnica de grupo focal. Como resultado, verificou-se que a reflexão dos profissionais de saúde sobre a realidade do próprio cotidiano de trabalho permitiu uma discussão acerca da educação permanente e, em consequência, o início de um processo de mudança de suas práticas.Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, Fundação Oswaldo Cruz2022-08-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo Avaliado pelos paresapplication/pdfhttps://www.tes.epsjv.fiocruz.br/index.php/tes/article/view/120910.1590/1981-7746-sip00108Trabalho, Educação e Saúde; v. 14 n. 2 (2016)1981-7746reponame:Trabalho, Educação e Saúde (Online)instname:Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)instacron:FIOCRUZporhttps://www.tes.epsjv.fiocruz.br/index.php/tes/article/view/1209/398Copyright (c) 2022 Fundação Oswaldo Cruz, Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venânciohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAndrade, Rebecca Soares de Caldas, Lílian Bezerra Silva do Nascimento Falcão, Maria Leopoldina Padilha Góes, Paulo Sávio Angeiras de 2022-08-16T18:07:05Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/1209Revistahttps://www.tes.epsjv.fiocruz.br/index.php/tesPUBhttps://www.tes.epsjv.fiocruz.br/index.php/tes/oairevtes@fiocruz.br1981-77461678-1007opendoar:2024-03-06T13:01:13.498845Trabalho, Educação e Saúde (Online) - Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)true |
dc.title.none.fl_str_mv |
Work process at a Family Health unit and continuing education Proceso de trabajo en Unidad de Salud de la Familia y la educación permanente Processo de trabalho em Unidade de Saúde da Família e a educação permanente |
title |
Work process at a Family Health unit and continuing education |
spellingShingle |
Work process at a Family Health unit and continuing education Andrade, Rebecca Soares de Estratégia Saúde da Família educação permanente prática profissional Family Health Strategy continuing education professional practice Estrategia Salud de la Familia educación permanente práctica profesional |
title_short |
Work process at a Family Health unit and continuing education |
title_full |
Work process at a Family Health unit and continuing education |
title_fullStr |
Work process at a Family Health unit and continuing education |
title_full_unstemmed |
Work process at a Family Health unit and continuing education |
title_sort |
Work process at a Family Health unit and continuing education |
author |
Andrade, Rebecca Soares de |
author_facet |
Andrade, Rebecca Soares de Caldas, Lílian Bezerra Silva do Nascimento Falcão, Maria Leopoldina Padilha Góes, Paulo Sávio Angeiras de |
author_role |
author |
author2 |
Caldas, Lílian Bezerra Silva do Nascimento Falcão, Maria Leopoldina Padilha Góes, Paulo Sávio Angeiras de |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Andrade, Rebecca Soares de Caldas, Lílian Bezerra Silva do Nascimento Falcão, Maria Leopoldina Padilha Góes, Paulo Sávio Angeiras de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Estratégia Saúde da Família educação permanente prática profissional Family Health Strategy continuing education professional practice Estrategia Salud de la Familia educación permanente práctica profesional |
topic |
Estratégia Saúde da Família educação permanente prática profissional Family Health Strategy continuing education professional practice Estrategia Salud de la Familia educación permanente práctica profesional |
description |
Continuing education in health proposes the creation of collective spaces to lead health workers to reflect on and evaluate their actions in daily life in order to seek the transformation of health and education practices. This article proposes a discussion on continuing education based on the considerations made by the Family Health Strategy workers with regard to the processes of their professional activity. A qualitative study using the focal group technique was developed for the discussion. As a result, it was found that the health professionals' reflection about the reality of their own daily work allowed for a discussion on continuing education and, thus, the onset of a process of changing their practices. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-08-16 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artigo Avaliado pelos pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.tes.epsjv.fiocruz.br/index.php/tes/article/view/1209 10.1590/1981-7746-sip00108 |
url |
https://www.tes.epsjv.fiocruz.br/index.php/tes/article/view/1209 |
identifier_str_mv |
10.1590/1981-7746-sip00108 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.tes.epsjv.fiocruz.br/index.php/tes/article/view/1209/398 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Fundação Oswaldo Cruz, Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Fundação Oswaldo Cruz, Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, Fundação Oswaldo Cruz |
publisher.none.fl_str_mv |
Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, Fundação Oswaldo Cruz |
dc.source.none.fl_str_mv |
Trabalho, Educação e Saúde; v. 14 n. 2 (2016) 1981-7746 reponame:Trabalho, Educação e Saúde (Online) instname:Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ) instacron:FIOCRUZ |
instname_str |
Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ) |
instacron_str |
FIOCRUZ |
institution |
FIOCRUZ |
reponame_str |
Trabalho, Educação e Saúde (Online) |
collection |
Trabalho, Educação e Saúde (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Trabalho, Educação e Saúde (Online) - Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ) |
repository.mail.fl_str_mv |
revtes@fiocruz.br |
_version_ |
1798943470872690688 |