Satisfação dos usuários assistidos nos Centros de Especialidades Odontológicas do Município do Recife, Pernambuco, Brasil
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Data de Publicação: | 2010 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Cadernos de Saúde Pública |
Texto Completo: | https://cadernos.ensp.fiocruz.br/ojs/index.php/csp/article/view/4391 |
Resumo: | This study evaluated patient satisfaction at four specialized dental clinics in Recife, Pernambuco State, Brazil. Data were collected through a standardized self-applied individual questionnaire with 272 patients, to evaluate user satisfaction with public dental services. The findings indicated a positive evaluation on most dimensions, except for accessibility. Significant differences were observed between the services on the following dimensions: patient-dentist relationship (p = 0.001); patient-dental assistant relationship (p = 0.007); effectiveness (p = 0.014) accessibility/waiting time (p = 0.018); physical environment/reception room cleanness (p = 0.004); acceptability (p = 0.029); and effectiveness/tooth appearance (p = 0.029), effectiveness/chewing capacity (p < 0.001). In conclusion, most users were satisfied with the dental care, and satisfaction differed between services. |
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Satisfação dos usuários assistidos nos Centros de Especialidades Odontológicas do Município do Recife, Pernambuco, BrasilSatisfação do PacienteQualidade da Assistência à SaúdeSaúde BucalThis study evaluated patient satisfaction at four specialized dental clinics in Recife, Pernambuco State, Brazil. Data were collected through a standardized self-applied individual questionnaire with 272 patients, to evaluate user satisfaction with public dental services. The findings indicated a positive evaluation on most dimensions, except for accessibility. Significant differences were observed between the services on the following dimensions: patient-dentist relationship (p = 0.001); patient-dental assistant relationship (p = 0.007); effectiveness (p = 0.014) accessibility/waiting time (p = 0.018); physical environment/reception room cleanness (p = 0.004); acceptability (p = 0.029); and effectiveness/tooth appearance (p = 0.029), effectiveness/chewing capacity (p < 0.001). In conclusion, most users were satisfied with the dental care, and satisfaction differed between services.O estudo objetivou avaliar a satisfação dos usuários assistidos nos Centros de Especialidades Odontológicas do Município do Recife, Pernambuco, Brasil. Realizou-se entrevista pessoal padronizada com 272 pacientes utilizando o Questionário de Avaliação da Qualidade dos Serviços de Saúde Bucal (QASSaB). Os resultados indicaram uma avaliação positiva para a maioria das dimensões no geral. A acessibilidade foi um ponto crítico destacado. Houve diferença significante de 5% na satisfação dos usuários, entre as unidades de serviço, para: relações humanas/cirurgião-dentista (p = 0,001); relações humanas/auxiliar (p = 0, 007); eficácia (p = 0,014); acessibilidade/tempo de espera (p = 0,018); ambiente físico/limpeza da recepção (p = 0,004); aceitabilidade (p = 0,029); efetividade/aparência dos dentes (p = 0,029) e efetividade/capacidade de mastigação (p < 0,001). Concluiu-se que a maioria dos usuários está satisfeita com a assistência prestada nos centros e que a satisfação difere em cada centro.Reports in Public HealthCadernos de Saúde Pública2010-05-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontext/htmlapplication/pdfhttps://cadernos.ensp.fiocruz.br/ojs/index.php/csp/article/view/4391Reports in Public Health; Vol. 26 No. 5 (2010): MayCadernos de Saúde Pública; v. 26 n. 5 (2010): Maio1678-44640102-311Xreponame:Cadernos de Saúde Públicainstname:Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)instacron:FIOCRUZporhttps://cadernos.ensp.fiocruz.br/ojs/index.php/csp/article/view/4391/8945https://cadernos.ensp.fiocruz.br/ojs/index.php/csp/article/view/4391/8946Lima, Ana Carolina Silva deCabral, Etenildo DantasVasconcelos, Marcia Maria Vendiciano Barbosainfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-03-06T15:28:08Zoai:ojs.teste-cadernos.ensp.fiocruz.br:article/4391Revistahttps://cadernos.ensp.fiocruz.br/ojs/index.php/csphttps://cadernos.ensp.fiocruz.br/ojs/index.php/csp/oaicadernos@ensp.fiocruz.br||cadernos@ensp.fiocruz.br1678-44640102-311Xopendoar:2024-03-06T13:05:04.356252Cadernos de Saúde Pública - Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)true |
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