Qualidade de vida e esgotamento profissional entre docentes da rede pública de Ensino Médio e Fundamental no Sul do Brasil

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Tabeleão, Viviane Porto
Data de Publicação: 2011
Outros Autores: Tomasi, Elaine, Neves, Siduana Facin
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Cadernos de Saúde Pública
Texto Completo: https://cadernos.ensp.fiocruz.br/ojs/index.php/csp/article/view/4620
Resumo: In order to investigate quality of life among public schoolteachers in relation to socio-demographic characteristics and work conditions, a cross-sectional study was conducted in a sample of 601 primary and secondary teachers from the State and Municipal public school system in the urban area of Pelotas, Rio Grande do Sul State, Brazil. The study analyzed the following domains from the WHOQOL-BREF scale: physical health, psychological health, social relationships, and environment. The mean indices were: 69.2 (SD = 16.8) for physical health, 70.6 (SD = 14.0) for psychological health, 72.5 (SD = 17.3) for social relationships, and 60.7 (SD = 14.0) for environment. Age, time in the teaching career, and total number of students were not significantly associated with quality of life. Teachers in municipal schools scored higher than their counterparts in the State public schools in the physical health domain (p = 0.026). Men scored higher than women in the physical and psychological health domains. Higher family income was associated with better quality of life. Higher classroom workload was associated with better scores in the physical health and environment domains.
id FIOCRUZ-5_21e08e7e1b6949f4f941fb4e81b34711
oai_identifier_str oai:ojs.teste-cadernos.ensp.fiocruz.br:article/4620
network_acronym_str FIOCRUZ-5
network_name_str Cadernos de Saúde Pública
repository_id_str
spelling Qualidade de vida e esgotamento profissional entre docentes da rede pública de Ensino Médio e Fundamental no Sul do BrasilQualidade de VidaSaúde do TrabalhadorDocentesAmbiente de TrabalhoIn order to investigate quality of life among public schoolteachers in relation to socio-demographic characteristics and work conditions, a cross-sectional study was conducted in a sample of 601 primary and secondary teachers from the State and Municipal public school system in the urban area of Pelotas, Rio Grande do Sul State, Brazil. The study analyzed the following domains from the WHOQOL-BREF scale: physical health, psychological health, social relationships, and environment. The mean indices were: 69.2 (SD = 16.8) for physical health, 70.6 (SD = 14.0) for psychological health, 72.5 (SD = 17.3) for social relationships, and 60.7 (SD = 14.0) for environment. Age, time in the teaching career, and total number of students were not significantly associated with quality of life. Teachers in municipal schools scored higher than their counterparts in the State public schools in the physical health domain (p = 0.026). Men scored higher than women in the physical and psychological health domains. Higher family income was associated with better quality of life. Higher classroom workload was associated with better scores in the physical health and environment domains.Para investigar os níveis de qualidade de vida entre docentes de escolas estaduais e municipais e relacioná-los com características sociodemográficas e do processo de trabalho, realizou-se um estudo transversal com 601 docentes da rede pública de Ensino Fundamental e Médio da zona urbana de Pelotas, Rio Grande do Sul, Brasil. Os domínios da escala de qualidade de vida WHOQOL-bref - físico, psicológico, relações sociais e ambiente - foram analisados. Os índices médios foram: 69,2 (desvio-padrão - DP = 16,8) para o domínio físico, 70,6 (DP = 14,0) para o psicológico, 72,5 (DP = 17,3) para o domínio relações sociais e 60,7 (DP = 14,0) para o ambiente. Idade, tempo de docência e total de alunos não se associaram significativamente à qualidade de vida. Docentes das escolas municipais pontuaram mais no domínio físico do que os da rede estadual (p = 0,026). Os homens estavam melhores do que as mulheres somente nos domínios físico e psicológico. Quanto maior a renda familiar, mais alta a pontuação na qualidade de vida. Quanto maior a carga horária na escola, melhor a pontuação nos domínios físico e ambiente.Reports in Public HealthCadernos de Saúde Pública2011-12-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontext/htmlapplication/pdfhttps://cadernos.ensp.fiocruz.br/ojs/index.php/csp/article/view/4620Reports in Public Health; Vol. 27 No. 12 (2011): DecemberCadernos de Saúde Pública; v. 27 n. 12 (2011): Dezembro1678-44640102-311Xreponame:Cadernos de Saúde Públicainstname:Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)instacron:FIOCRUZporhttps://cadernos.ensp.fiocruz.br/ojs/index.php/csp/article/view/4620/9425https://cadernos.ensp.fiocruz.br/ojs/index.php/csp/article/view/4620/9426Tabeleão, Viviane PortoTomasi, ElaineNeves, Siduana Facininfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-03-06T15:28:17Zoai:ojs.teste-cadernos.ensp.fiocruz.br:article/4620Revistahttps://cadernos.ensp.fiocruz.br/ojs/index.php/csphttps://cadernos.ensp.fiocruz.br/ojs/index.php/csp/oaicadernos@ensp.fiocruz.br||cadernos@ensp.fiocruz.br1678-44640102-311Xopendoar:2024-03-06T13:05:19.861546Cadernos de Saúde Pública - Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)true
dc.title.none.fl_str_mv Qualidade de vida e esgotamento profissional entre docentes da rede pública de Ensino Médio e Fundamental no Sul do Brasil
title Qualidade de vida e esgotamento profissional entre docentes da rede pública de Ensino Médio e Fundamental no Sul do Brasil
spellingShingle Qualidade de vida e esgotamento profissional entre docentes da rede pública de Ensino Médio e Fundamental no Sul do Brasil
Tabeleão, Viviane Porto
Qualidade de Vida
Saúde do Trabalhador
Docentes
Ambiente de Trabalho
title_short Qualidade de vida e esgotamento profissional entre docentes da rede pública de Ensino Médio e Fundamental no Sul do Brasil
title_full Qualidade de vida e esgotamento profissional entre docentes da rede pública de Ensino Médio e Fundamental no Sul do Brasil
title_fullStr Qualidade de vida e esgotamento profissional entre docentes da rede pública de Ensino Médio e Fundamental no Sul do Brasil
title_full_unstemmed Qualidade de vida e esgotamento profissional entre docentes da rede pública de Ensino Médio e Fundamental no Sul do Brasil
title_sort Qualidade de vida e esgotamento profissional entre docentes da rede pública de Ensino Médio e Fundamental no Sul do Brasil
author Tabeleão, Viviane Porto
author_facet Tabeleão, Viviane Porto
Tomasi, Elaine
Neves, Siduana Facin
author_role author
author2 Tomasi, Elaine
Neves, Siduana Facin
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Tabeleão, Viviane Porto
Tomasi, Elaine
Neves, Siduana Facin
dc.subject.por.fl_str_mv Qualidade de Vida
Saúde do Trabalhador
Docentes
Ambiente de Trabalho
topic Qualidade de Vida
Saúde do Trabalhador
Docentes
Ambiente de Trabalho
description In order to investigate quality of life among public schoolteachers in relation to socio-demographic characteristics and work conditions, a cross-sectional study was conducted in a sample of 601 primary and secondary teachers from the State and Municipal public school system in the urban area of Pelotas, Rio Grande do Sul State, Brazil. The study analyzed the following domains from the WHOQOL-BREF scale: physical health, psychological health, social relationships, and environment. The mean indices were: 69.2 (SD = 16.8) for physical health, 70.6 (SD = 14.0) for psychological health, 72.5 (SD = 17.3) for social relationships, and 60.7 (SD = 14.0) for environment. Age, time in the teaching career, and total number of students were not significantly associated with quality of life. Teachers in municipal schools scored higher than their counterparts in the State public schools in the physical health domain (p = 0.026). Men scored higher than women in the physical and psychological health domains. Higher family income was associated with better quality of life. Higher classroom workload was associated with better scores in the physical health and environment domains.
publishDate 2011
dc.date.none.fl_str_mv 2011-12-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://cadernos.ensp.fiocruz.br/ojs/index.php/csp/article/view/4620
url https://cadernos.ensp.fiocruz.br/ojs/index.php/csp/article/view/4620
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://cadernos.ensp.fiocruz.br/ojs/index.php/csp/article/view/4620/9425
https://cadernos.ensp.fiocruz.br/ojs/index.php/csp/article/view/4620/9426
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv text/html
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Reports in Public Health
Cadernos de Saúde Pública
publisher.none.fl_str_mv Reports in Public Health
Cadernos de Saúde Pública
dc.source.none.fl_str_mv Reports in Public Health; Vol. 27 No. 12 (2011): December
Cadernos de Saúde Pública; v. 27 n. 12 (2011): Dezembro
1678-4464
0102-311X
reponame:Cadernos de Saúde Pública
instname:Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)
instacron:FIOCRUZ
instname_str Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)
instacron_str FIOCRUZ
institution FIOCRUZ
reponame_str Cadernos de Saúde Pública
collection Cadernos de Saúde Pública
repository.name.fl_str_mv Cadernos de Saúde Pública - Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)
repository.mail.fl_str_mv cadernos@ensp.fiocruz.br||cadernos@ensp.fiocruz.br
_version_ 1798943369765847040