Qualidade de vida e esgotamento profissional entre docentes da rede pública de Ensino Médio e Fundamental no Sul do Brasil
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2011 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Cadernos de Saúde Pública |
Texto Completo: | https://cadernos.ensp.fiocruz.br/ojs/index.php/csp/article/view/4620 |
Resumo: | In order to investigate quality of life among public schoolteachers in relation to socio-demographic characteristics and work conditions, a cross-sectional study was conducted in a sample of 601 primary and secondary teachers from the State and Municipal public school system in the urban area of Pelotas, Rio Grande do Sul State, Brazil. The study analyzed the following domains from the WHOQOL-BREF scale: physical health, psychological health, social relationships, and environment. The mean indices were: 69.2 (SD = 16.8) for physical health, 70.6 (SD = 14.0) for psychological health, 72.5 (SD = 17.3) for social relationships, and 60.7 (SD = 14.0) for environment. Age, time in the teaching career, and total number of students were not significantly associated with quality of life. Teachers in municipal schools scored higher than their counterparts in the State public schools in the physical health domain (p = 0.026). Men scored higher than women in the physical and psychological health domains. Higher family income was associated with better quality of life. Higher classroom workload was associated with better scores in the physical health and environment domains. |
id |
FIOCRUZ-5_21e08e7e1b6949f4f941fb4e81b34711 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.teste-cadernos.ensp.fiocruz.br:article/4620 |
network_acronym_str |
FIOCRUZ-5 |
network_name_str |
Cadernos de Saúde Pública |
repository_id_str |
|
spelling |
Qualidade de vida e esgotamento profissional entre docentes da rede pública de Ensino Médio e Fundamental no Sul do BrasilQualidade de VidaSaúde do TrabalhadorDocentesAmbiente de TrabalhoIn order to investigate quality of life among public schoolteachers in relation to socio-demographic characteristics and work conditions, a cross-sectional study was conducted in a sample of 601 primary and secondary teachers from the State and Municipal public school system in the urban area of Pelotas, Rio Grande do Sul State, Brazil. The study analyzed the following domains from the WHOQOL-BREF scale: physical health, psychological health, social relationships, and environment. The mean indices were: 69.2 (SD = 16.8) for physical health, 70.6 (SD = 14.0) for psychological health, 72.5 (SD = 17.3) for social relationships, and 60.7 (SD = 14.0) for environment. Age, time in the teaching career, and total number of students were not significantly associated with quality of life. Teachers in municipal schools scored higher than their counterparts in the State public schools in the physical health domain (p = 0.026). Men scored higher than women in the physical and psychological health domains. Higher family income was associated with better quality of life. Higher classroom workload was associated with better scores in the physical health and environment domains.Para investigar os níveis de qualidade de vida entre docentes de escolas estaduais e municipais e relacioná-los com características sociodemográficas e do processo de trabalho, realizou-se um estudo transversal com 601 docentes da rede pública de Ensino Fundamental e Médio da zona urbana de Pelotas, Rio Grande do Sul, Brasil. Os domínios da escala de qualidade de vida WHOQOL-bref - físico, psicológico, relações sociais e ambiente - foram analisados. Os índices médios foram: 69,2 (desvio-padrão - DP = 16,8) para o domínio físico, 70,6 (DP = 14,0) para o psicológico, 72,5 (DP = 17,3) para o domínio relações sociais e 60,7 (DP = 14,0) para o ambiente. Idade, tempo de docência e total de alunos não se associaram significativamente à qualidade de vida. Docentes das escolas municipais pontuaram mais no domínio físico do que os da rede estadual (p = 0,026). Os homens estavam melhores do que as mulheres somente nos domínios físico e psicológico. Quanto maior a renda familiar, mais alta a pontuação na qualidade de vida. Quanto maior a carga horária na escola, melhor a pontuação nos domínios físico e ambiente.Reports in Public HealthCadernos de Saúde Pública2011-12-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontext/htmlapplication/pdfhttps://cadernos.ensp.fiocruz.br/ojs/index.php/csp/article/view/4620Reports in Public Health; Vol. 27 No. 12 (2011): DecemberCadernos de Saúde Pública; v. 27 n. 12 (2011): Dezembro1678-44640102-311Xreponame:Cadernos de Saúde Públicainstname:Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)instacron:FIOCRUZporhttps://cadernos.ensp.fiocruz.br/ojs/index.php/csp/article/view/4620/9425https://cadernos.ensp.fiocruz.br/ojs/index.php/csp/article/view/4620/9426Tabeleão, Viviane PortoTomasi, ElaineNeves, Siduana Facininfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-03-06T15:28:17Zoai:ojs.teste-cadernos.ensp.fiocruz.br:article/4620Revistahttps://cadernos.ensp.fiocruz.br/ojs/index.php/csphttps://cadernos.ensp.fiocruz.br/ojs/index.php/csp/oaicadernos@ensp.fiocruz.br||cadernos@ensp.fiocruz.br1678-44640102-311Xopendoar:2024-03-06T13:05:19.861546Cadernos de Saúde Pública - Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)true |
dc.title.none.fl_str_mv |
Qualidade de vida e esgotamento profissional entre docentes da rede pública de Ensino Médio e Fundamental no Sul do Brasil |
title |
Qualidade de vida e esgotamento profissional entre docentes da rede pública de Ensino Médio e Fundamental no Sul do Brasil |
spellingShingle |
Qualidade de vida e esgotamento profissional entre docentes da rede pública de Ensino Médio e Fundamental no Sul do Brasil Tabeleão, Viviane Porto Qualidade de Vida Saúde do Trabalhador Docentes Ambiente de Trabalho |
title_short |
Qualidade de vida e esgotamento profissional entre docentes da rede pública de Ensino Médio e Fundamental no Sul do Brasil |
title_full |
Qualidade de vida e esgotamento profissional entre docentes da rede pública de Ensino Médio e Fundamental no Sul do Brasil |
title_fullStr |
Qualidade de vida e esgotamento profissional entre docentes da rede pública de Ensino Médio e Fundamental no Sul do Brasil |
title_full_unstemmed |
Qualidade de vida e esgotamento profissional entre docentes da rede pública de Ensino Médio e Fundamental no Sul do Brasil |
title_sort |
Qualidade de vida e esgotamento profissional entre docentes da rede pública de Ensino Médio e Fundamental no Sul do Brasil |
author |
Tabeleão, Viviane Porto |
author_facet |
Tabeleão, Viviane Porto Tomasi, Elaine Neves, Siduana Facin |
author_role |
author |
author2 |
Tomasi, Elaine Neves, Siduana Facin |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Tabeleão, Viviane Porto Tomasi, Elaine Neves, Siduana Facin |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Qualidade de Vida Saúde do Trabalhador Docentes Ambiente de Trabalho |
topic |
Qualidade de Vida Saúde do Trabalhador Docentes Ambiente de Trabalho |
description |
In order to investigate quality of life among public schoolteachers in relation to socio-demographic characteristics and work conditions, a cross-sectional study was conducted in a sample of 601 primary and secondary teachers from the State and Municipal public school system in the urban area of Pelotas, Rio Grande do Sul State, Brazil. The study analyzed the following domains from the WHOQOL-BREF scale: physical health, psychological health, social relationships, and environment. The mean indices were: 69.2 (SD = 16.8) for physical health, 70.6 (SD = 14.0) for psychological health, 72.5 (SD = 17.3) for social relationships, and 60.7 (SD = 14.0) for environment. Age, time in the teaching career, and total number of students were not significantly associated with quality of life. Teachers in municipal schools scored higher than their counterparts in the State public schools in the physical health domain (p = 0.026). Men scored higher than women in the physical and psychological health domains. Higher family income was associated with better quality of life. Higher classroom workload was associated with better scores in the physical health and environment domains. |
publishDate |
2011 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2011-12-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://cadernos.ensp.fiocruz.br/ojs/index.php/csp/article/view/4620 |
url |
https://cadernos.ensp.fiocruz.br/ojs/index.php/csp/article/view/4620 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://cadernos.ensp.fiocruz.br/ojs/index.php/csp/article/view/4620/9425 https://cadernos.ensp.fiocruz.br/ojs/index.php/csp/article/view/4620/9426 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
text/html application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Reports in Public Health Cadernos de Saúde Pública |
publisher.none.fl_str_mv |
Reports in Public Health Cadernos de Saúde Pública |
dc.source.none.fl_str_mv |
Reports in Public Health; Vol. 27 No. 12 (2011): December Cadernos de Saúde Pública; v. 27 n. 12 (2011): Dezembro 1678-4464 0102-311X reponame:Cadernos de Saúde Pública instname:Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ) instacron:FIOCRUZ |
instname_str |
Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ) |
instacron_str |
FIOCRUZ |
institution |
FIOCRUZ |
reponame_str |
Cadernos de Saúde Pública |
collection |
Cadernos de Saúde Pública |
repository.name.fl_str_mv |
Cadernos de Saúde Pública - Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ) |
repository.mail.fl_str_mv |
cadernos@ensp.fiocruz.br||cadernos@ensp.fiocruz.br |
_version_ |
1798943369765847040 |