As tendências pedagógicas e a prática educativa nas ciências da saúde
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2003 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Cadernos de Saúde Pública |
Texto Completo: | https://cadernos.ensp.fiocruz.br/ojs/index.php/csp/article/view/2025 |
Resumo: | Educational practices are widely used in the health field, both in continuing education for health professionals and health education for the general population. These two fields intersect through the development of educational knowledge oriented by a set of target representations of man and society. Such representations are demonstrated by teaching/learning processes in the four main pedagogical trends in Brazil: traditional, renewed, conditioning-based, and liberating (or the Paulo Freire approach). Based on their respective principles, methods, and individual and social consequences, we contend that liberating pedagogy can produce better results than the others by allowing the student's active participation in the learning process, thus fostering continuous development of human skills in both the health services clientele and health workers. |
id |
FIOCRUZ-5_3c3bf978d7cc8b661b6cca8a3213b729 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.teste-cadernos.ensp.fiocruz.br:article/2025 |
network_acronym_str |
FIOCRUZ-5 |
network_name_str |
Cadernos de Saúde Pública |
repository_id_str |
|
spelling |
As tendências pedagógicas e a prática educativa nas ciências da saúdeEducação ContinuadaModelos EducacionaisEducação em SaúdeEducational practices are widely used in the health field, both in continuing education for health professionals and health education for the general population. These two fields intersect through the development of educational knowledge oriented by a set of target representations of man and society. Such representations are demonstrated by teaching/learning processes in the four main pedagogical trends in Brazil: traditional, renewed, conditioning-based, and liberating (or the Paulo Freire approach). Based on their respective principles, methods, and individual and social consequences, we contend that liberating pedagogy can produce better results than the others by allowing the student's active participation in the learning process, thus fostering continuous development of human skills in both the health services clientele and health workers.As práticas educativas são amplamente utilizadas na área da saúde, tanto na formação contínua dos profissionais que atuam nesta área quanto no campo da educação em saúde para a população em geral. A interseção destes dois campos de conhecimento humano se dá através do desenvolvimento de práticas educativas norteadas por um conjunto de representações de homem e de sociedade que se quer efetivar. Essas representações são demonstradas através da discussão dos processos de ensino-aprendizagem utilizados nas tendências pedagógicas mais dominantes em nosso meio: a pedagogia tradicional, renovada, por condicionamento e a libertadora. A partir dos princípios, métodos e conseqüências ao nível individual e social de cada pedagogia apresentada, concluímos que a pedagogia libertadora pode produzir melhores resultados que as demais correntes pedagógicas estudadas, por possibilitar a participação ativa do educando no processo da aprendizagem, propiciando o desenvolvimento contínuo das habilidades humanas tanto da clientela quanto dos trabalhadores da área de saúde.Reports in Public HealthCadernos de Saúde Pública2003-10-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos Parestext/htmlapplication/pdfhttps://cadernos.ensp.fiocruz.br/ojs/index.php/csp/article/view/2025Reports in Public Health; Vol. 19 No. 5 (2003): September/OctoberCadernos de Saúde Pública; v. 19 n. 5 (2003): Setembro/Outubro1678-44640102-311Xreponame:Cadernos de Saúde Públicainstname:Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)instacron:FIOCRUZporhttps://cadernos.ensp.fiocruz.br/ojs/index.php/csp/article/view/2025/4037https://cadernos.ensp.fiocruz.br/ojs/index.php/csp/article/view/2025/4038Pereira, Adriana Lenho de Figueiredoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-03-06T15:26:47Zoai:ojs.teste-cadernos.ensp.fiocruz.br:article/2025Revistahttps://cadernos.ensp.fiocruz.br/ojs/index.php/csphttps://cadernos.ensp.fiocruz.br/ojs/index.php/csp/oaicadernos@ensp.fiocruz.br||cadernos@ensp.fiocruz.br1678-44640102-311Xopendoar:2024-03-06T13:02:25.071430Cadernos de Saúde Pública - Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)true |
dc.title.none.fl_str_mv |
As tendências pedagógicas e a prática educativa nas ciências da saúde |
title |
As tendências pedagógicas e a prática educativa nas ciências da saúde |
spellingShingle |
As tendências pedagógicas e a prática educativa nas ciências da saúde Pereira, Adriana Lenho de Figueiredo Educação Continuada Modelos Educacionais Educação em Saúde |
title_short |
As tendências pedagógicas e a prática educativa nas ciências da saúde |
title_full |
As tendências pedagógicas e a prática educativa nas ciências da saúde |
title_fullStr |
As tendências pedagógicas e a prática educativa nas ciências da saúde |
title_full_unstemmed |
As tendências pedagógicas e a prática educativa nas ciências da saúde |
title_sort |
As tendências pedagógicas e a prática educativa nas ciências da saúde |
author |
Pereira, Adriana Lenho de Figueiredo |
author_facet |
Pereira, Adriana Lenho de Figueiredo |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Pereira, Adriana Lenho de Figueiredo |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação Continuada Modelos Educacionais Educação em Saúde |
topic |
Educação Continuada Modelos Educacionais Educação em Saúde |
description |
Educational practices are widely used in the health field, both in continuing education for health professionals and health education for the general population. These two fields intersect through the development of educational knowledge oriented by a set of target representations of man and society. Such representations are demonstrated by teaching/learning processes in the four main pedagogical trends in Brazil: traditional, renewed, conditioning-based, and liberating (or the Paulo Freire approach). Based on their respective principles, methods, and individual and social consequences, we contend that liberating pedagogy can produce better results than the others by allowing the student's active participation in the learning process, thus fostering continuous development of human skills in both the health services clientele and health workers. |
publishDate |
2003 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2003-10-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artigo avaliado pelos Pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://cadernos.ensp.fiocruz.br/ojs/index.php/csp/article/view/2025 |
url |
https://cadernos.ensp.fiocruz.br/ojs/index.php/csp/article/view/2025 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://cadernos.ensp.fiocruz.br/ojs/index.php/csp/article/view/2025/4037 https://cadernos.ensp.fiocruz.br/ojs/index.php/csp/article/view/2025/4038 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
text/html application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Reports in Public Health Cadernos de Saúde Pública |
publisher.none.fl_str_mv |
Reports in Public Health Cadernos de Saúde Pública |
dc.source.none.fl_str_mv |
Reports in Public Health; Vol. 19 No. 5 (2003): September/October Cadernos de Saúde Pública; v. 19 n. 5 (2003): Setembro/Outubro 1678-4464 0102-311X reponame:Cadernos de Saúde Pública instname:Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ) instacron:FIOCRUZ |
instname_str |
Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ) |
instacron_str |
FIOCRUZ |
institution |
FIOCRUZ |
reponame_str |
Cadernos de Saúde Pública |
collection |
Cadernos de Saúde Pública |
repository.name.fl_str_mv |
Cadernos de Saúde Pública - Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ) |
repository.mail.fl_str_mv |
cadernos@ensp.fiocruz.br||cadernos@ensp.fiocruz.br |
_version_ |
1798943352416108544 |