Health and environment in the curriculums of social communication undergraduate degree in Brazil

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Franco, Agatha Sant'Anna da Costa
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: Leite, Tatiana Clébicar, Lima, Raíza Tourinhodos Reis Silva, Aguiar, Adriana Cavalcanti de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: RECIIS (Online)
Texto Completo: https://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/1134
Resumo: We think that insufficient training in health and environment issues results in superficial news coverage and limited discussions by communication consultants or by respon- sible people for public relations of the corporate world and the third sector organizations. In regard to social communication undergraduate degree, a debate about curriculums could be especially timely insofar as to integrate communication, health and the environment there is a need for overcoming the disciplinary logic in higher education. This paper describes the scenario of the courses on these subjects offered by Brazilian higher education institutions, using the content analysis to infer recurring themes from existent categories found in available registers at the internet. Although no result have revealed an approach of trinomial communication-health-environment in an integrated manner in the social communication undergraduate degree in Brazil, the analysis presents several associations of two of those subjects, particularly health and environment.
id FIOCRUZ-6_b11b749568efcb0989a3c9b0f32b25eb
oai_identifier_str oai:www.reciis.icict.fiocruz.br:article/1134
network_acronym_str FIOCRUZ-6
network_name_str RECIIS (Online)
repository_id_str
spelling Health and environment in the curriculums of social communication undergraduate degree in BrazilSalud y medio ambiente en los curriculos de la licenciatura en comunicación social en BrasilSaúde e meio ambiente nos currículos dos cursos de graduação em comunicação social no Brasilcommunicationhealthenvironmentcurriculumhigher education.comunicaciónsaludmedio ambientecurriculumenseñanza universitaria.comunicaçãosaúdemeio ambientecurrículoeducação superior.We think that insufficient training in health and environment issues results in superficial news coverage and limited discussions by communication consultants or by respon- sible people for public relations of the corporate world and the third sector organizations. In regard to social communication undergraduate degree, a debate about curriculums could be especially timely insofar as to integrate communication, health and the environment there is a need for overcoming the disciplinary logic in higher education. This paper describes the scenario of the courses on these subjects offered by Brazilian higher education institutions, using the content analysis to infer recurring themes from existent categories found in available registers at the internet. Although no result have revealed an approach of trinomial communication-health-environment in an integrated manner in the social communication undergraduate degree in Brazil, the analysis presents several associations of two of those subjects, particularly health and environment.Creemos que la insuficiente formación en temas de salud y medio ambiente resulta en una cobertura periodística sin profundidad y en discusiones limitadas entre los asesores de comunicación o los relacionistas públicos del mundo empresarial y del tercer sector. En el caso de los estudios de graduación en comunicación social, una discusión de los currículos parece especialmente oportuna puesto que la integración de la comunicación, la salud y el medio ambiente presupone la superación de la lógica disciplinar en la educación superior. Este artículo describe el escenario de la oferta de cursos acerca de aquellos temas por las instituciones brasileñas de enseñanza superior, adoptando el análisis de contenido para inferir temas recurrentes de las categorías presentes en los registros disponibles en internet. Aunque los resultados no hayan identificado el trinomio comunicación-salud-medio ambiente tratado de manera integrada en los cursos de graduación en comunicación social en Brasil, pero se ha observado asociaciones entre dos de los temas, en especial la salud y el medio ambiente.Acreditamos que a insuficiência de formação em temas de saúde e meio ambiente resulta em coberturas jornalísticas superficiais e em discussões limitadas por parte das assessorias de comunicação ou dos profissionais encarregados das relações públicas no mundo corporativo e no terceiro setor. No caso da graduação em comunicação social no Brasil, uma discussão em torno dos currículos parece ser especialmente oportuna, pois integrar comunicação, saúde e meio ambiente implica em superar a lógica disciplinar na formação superior. Este artigo descreve o cenário da oferta de cursos sobre esses temas pelas instituições de ensino superior brasileiras, utilizando a análise de conteúdo para inferir temáticas recorrentes a partir de categorias presentes nas ementas disponíveis na internet. Os resultados não identificaram a abordagem do trinômio comunicação-saúde-meio ambiente de modo integrado nas graduações em comunicação, indicando, porém, associações entre dois dos temas, especialmente saúde e meio ambiente.Instituto de Comunicação e Informação Científica e Tecnológica em Saúde (Icict/Fiocruz)2016-12-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/113410.29397/reciis.v10i4.1134Revista Eletrônica de Comunicação, Informação & Inovação em Saúde; Vol. 10 No. 4 (2016)Revista Eletrônica de Comunicação, Informação e Inovação em Saúde; Vol. 10 Núm. 4 (2016)Revue de la Communication, de l'Information et de l'Innovation en santé; Vol. 10 No 4 (2016)Revista Eletrônica de Comunicação, Informação & Inovação em Saúde; v. 10 n. 4 (2016)1981-6278reponame:RECIIS (Online)instname:Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)instacron:FIOCRUZporhttps://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/1134/pdf1134Franco, Agatha Sant'Anna da CostaLeite, Tatiana ClébicarLima, Raíza Tourinhodos Reis SilvaAguiar, Adriana Cavalcanti deinfo:eu-repo/semantics/openAccess2018-03-16T14:16:33Zoai:www.reciis.icict.fiocruz.br:article/1134Revistahttps://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciishttps://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/oaireciis@icict.fiocruz.br1981-62781981-6278opendoar:2018-03-16T14:16:33RECIIS (Online) - Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)false
dc.title.none.fl_str_mv Health and environment in the curriculums of social communication undergraduate degree in Brazil
Salud y medio ambiente en los curriculos de la licenciatura en comunicación social en Brasil
Saúde e meio ambiente nos currículos dos cursos de graduação em comunicação social no Brasil
title Health and environment in the curriculums of social communication undergraduate degree in Brazil
spellingShingle Health and environment in the curriculums of social communication undergraduate degree in Brazil
Franco, Agatha Sant'Anna da Costa
communication
health
environment
curriculum
higher education.
comunicación
salud
medio ambiente
curriculum
enseñanza universitaria.
comunicação
saúde
meio ambiente
currículo
educação superior.
title_short Health and environment in the curriculums of social communication undergraduate degree in Brazil
title_full Health and environment in the curriculums of social communication undergraduate degree in Brazil
title_fullStr Health and environment in the curriculums of social communication undergraduate degree in Brazil
title_full_unstemmed Health and environment in the curriculums of social communication undergraduate degree in Brazil
title_sort Health and environment in the curriculums of social communication undergraduate degree in Brazil
author Franco, Agatha Sant'Anna da Costa
author_facet Franco, Agatha Sant'Anna da Costa
Leite, Tatiana Clébicar
Lima, Raíza Tourinhodos Reis Silva
Aguiar, Adriana Cavalcanti de
author_role author
author2 Leite, Tatiana Clébicar
Lima, Raíza Tourinhodos Reis Silva
Aguiar, Adriana Cavalcanti de
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Franco, Agatha Sant'Anna da Costa
Leite, Tatiana Clébicar
Lima, Raíza Tourinhodos Reis Silva
Aguiar, Adriana Cavalcanti de
dc.subject.por.fl_str_mv communication
health
environment
curriculum
higher education.
comunicación
salud
medio ambiente
curriculum
enseñanza universitaria.
comunicação
saúde
meio ambiente
currículo
educação superior.
topic communication
health
environment
curriculum
higher education.
comunicación
salud
medio ambiente
curriculum
enseñanza universitaria.
comunicação
saúde
meio ambiente
currículo
educação superior.
description We think that insufficient training in health and environment issues results in superficial news coverage and limited discussions by communication consultants or by respon- sible people for public relations of the corporate world and the third sector organizations. In regard to social communication undergraduate degree, a debate about curriculums could be especially timely insofar as to integrate communication, health and the environment there is a need for overcoming the disciplinary logic in higher education. This paper describes the scenario of the courses on these subjects offered by Brazilian higher education institutions, using the content analysis to infer recurring themes from existent categories found in available registers at the internet. Although no result have revealed an approach of trinomial communication-health-environment in an integrated manner in the social communication undergraduate degree in Brazil, the analysis presents several associations of two of those subjects, particularly health and environment.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-12-22
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/1134
10.29397/reciis.v10i4.1134
url https://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/1134
identifier_str_mv 10.29397/reciis.v10i4.1134
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/1134/pdf1134
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto de Comunicação e Informação Científica e Tecnológica em Saúde (Icict/Fiocruz)
publisher.none.fl_str_mv Instituto de Comunicação e Informação Científica e Tecnológica em Saúde (Icict/Fiocruz)
dc.source.none.fl_str_mv Revista Eletrônica de Comunicação, Informação & Inovação em Saúde; Vol. 10 No. 4 (2016)
Revista Eletrônica de Comunicação, Informação e Inovação em Saúde; Vol. 10 Núm. 4 (2016)
Revue de la Communication, de l'Information et de l'Innovation en santé; Vol. 10 No 4 (2016)
Revista Eletrônica de Comunicação, Informação & Inovação em Saúde; v. 10 n. 4 (2016)
1981-6278
reponame:RECIIS (Online)
instname:Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)
instacron:FIOCRUZ
instname_str Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)
instacron_str FIOCRUZ
institution FIOCRUZ
reponame_str RECIIS (Online)
collection RECIIS (Online)
repository.name.fl_str_mv RECIIS (Online) - Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)
repository.mail.fl_str_mv reciis@icict.fiocruz.br
_version_ 1798942464847904768