Biology curriculum as a dispute territory: analysis of state curriculums in ceará after the 1990's
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Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista da SBEnBIO |
Texto Completo: | https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/982 |
Resumo: | This paper aims to understand the changes in purposes, knowledge and recommended approaches for the discipline of biology in Ceará between 1992 and 2023. Four official state curricula were analysed. The research makes use of qualitative and documentary research. Discursive Textual Analysis mediated the analysis of data. Curricular proposals have valued critical training and ecological content since the 1990s. After the 2000s, content on biotechnology and genetic engineering gained higher status. The research analysis suggests that they show resistance in curriculum production, such as the defence of local environmental conflicts and the mention of sexuality and gender. The current curriculum impacts biology's offer and weekly school workload, thus threatening the stability of this discipline. |
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Biology curriculum as a dispute territory: analysis of state curriculums in ceará after the 1990'sEl currículo de Biología como territorio en conflicto: análisis de los currículos del estado en ceará después de los años 90Currículo de Biologia como território de disputas: análise de currículos estaduais cearenses após os anos 1990Ensino médioDisciplina escolarHistória do currículoEnsino de BiologiaCurrículoHigh schoolSchool subjectCurriculum historyBiologyCurriculumEscuela secundariaDisciplina escolarHistoria del plan de estudiosEnseñanza de BiologíaCurrículoThis paper aims to understand the changes in purposes, knowledge and recommended approaches for the discipline of biology in Ceará between 1992 and 2023. Four official state curricula were analysed. The research makes use of qualitative and documentary research. Discursive Textual Analysis mediated the analysis of data. Curricular proposals have valued critical training and ecological content since the 1990s. After the 2000s, content on biotechnology and genetic engineering gained higher status. The research analysis suggests that they show resistance in curriculum production, such as the defence of local environmental conflicts and the mention of sexuality and gender. The current curriculum impacts biology's offer and weekly school workload, thus threatening the stability of this discipline.El proposito de este trabajo es comprender los cambios en los propósitos, conocimientos y enfoques recomendados para la disciplina de Biología en Ceará entre los años de 1992 y 2023. Fueron analizados cuatro planes de estudios oficiales estatales. Se trata de una investigación cualitativa y documental. El análisis estuvo mediado por el Análisis Textual Discursivo. Las propuestas curriculares han valorado la formación crítica, junto con los contenidos de Ecología, desde la década de 1990. A partir de la década de 2000, los contenidos sobre Biotecnología e Ingeniería Genética ganaron mayor estatus. Como actos de resistencia en la producción curricular, se encuentran la defensa de los conflictos ambientales locales y la mención a la sexualidad y el género. El plan de estudios actual impacta la oferta y la carga de trabajo semanal de Biología, amenazando así la estabilidad de esta disciplina.O objetivo deste trabalho é compreender as mudanças nas finalidades, conhecimentos e abordagens recomendadas para a disciplina Biologia no Ceará entre 1992 e 2023. Por meio de uma pesquisa qualitativa e documental, mediada pela Análise Textual Discursiva, foram analisados quatro currículos estaduais oficiais. As propostas curriculares valorizaram a formação crítica, junto a conteúdos ecológicos, desde os anos 1990. Após os anos 2000, os conteúdos sobre Biotecnologia e Engenharia Genética ganharam maior status. Como atos de resistência dos sujeitos envolvidos na produção curricular, há a defesa de conflitos ambientais locais e a menção sobre sexualidade e gênero. Entretanto, a pesquisa conclui que o currículo atual impacta a oferta e a carga horária semanal da Biologia, ameaçando, portanto, a estabilidade dessa disciplina.SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia2023-11-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/98210.46667/renbio.v16inesp.1.982SBEnBio Biology Teaching Journal; 2023: v.16, nesp.1 (nov. 2023) -Thematic dossier: Biology curriculum and teaching; 532-556Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2023: v.16, nesp.1 (nov. 2023) - Dossier temático: Currículo y enseñanza de la biología; 532-556Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2023: v.16, nesp.1 (nov. 2023) - Dossiê temático: Currículo e ensino de Biologia; 532-5562763-889810.46667/renbio.v16inesp.1reponame:Revista da SBEnBIOinstname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)instacron:SBEnBioporhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/982/343BrazilBrasilBrasilCopyright (c) 2023 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBiohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessRodrigues, DiegoCarneiro, Claudia Christina Bravo e Sá2023-11-22T05:20:39Zoai:ojs.renbio.org.br:article/982Revistahttps://renbio.org.br/index.php/sbenbioONGhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/oairevistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com2763-88981982-1867opendoar:2023-11-22T05:20:39Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)false |
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