Production of educational videos about health based on the interlocution between students and researchers
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | RECIIS (Online) |
Texto Completo: | https://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/1357 |
Resumo: | The school as a social, dialogical and cultural space of learning plays a crucial role in the popularization of scientific knowledge. In the context of a research partnership between Fiocruz Minas and three state schools in Belo Horizonte, this paper describes the experience of a dialogue process between school and research/science. The project’s strategy focused on actively involving students in the development of questions related to health issues. As a result of this articulation process different doubts and arguments were raised in each one of the schools and presented to researchers from Fiocruz and all the research participants talked about them. This whole process was filmed and recorded on tapes in order to produce educative media materials that will be distributed to public schools of the state of Minas Gerais. |
id |
FIOCRUZ-6_ca96f5e34b6f2a58efb5b0e47ea383e1 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:www.reciis.icict.fiocruz.br:article/1357 |
network_acronym_str |
FIOCRUZ-6 |
network_name_str |
RECIIS (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Production of educational videos about health based on the interlocution between students and researchersProducción de vídeos educativos acerca de la salud basada en la interlocución entre estudiantes e investigadoresProdução de vídeos educativos sobre saúde a partir da interlocução entre estudantes e pesquisadoresPopularization of scienceEducative videosAudiovisual resourcesScientific publicizingHealth communicationHealth educationInformal learning.Popularización de la cienciaVídeos educativosRecursos audiovisualesDivulgación científicaComunicación acerca de la saludEducación acerca de la saludEducación no formal.Popularização da ciênciaVídeos educativosRecursos audiovisuaisDivulgação científicaComunicação em saúdeEducação em saúdeEducação não formal.The school as a social, dialogical and cultural space of learning plays a crucial role in the popularization of scientific knowledge. In the context of a research partnership between Fiocruz Minas and three state schools in Belo Horizonte, this paper describes the experience of a dialogue process between school and research/science. The project’s strategy focused on actively involving students in the development of questions related to health issues. As a result of this articulation process different doubts and arguments were raised in each one of the schools and presented to researchers from Fiocruz and all the research participants talked about them. This whole process was filmed and recorded on tapes in order to produce educative media materials that will be distributed to public schools of the state of Minas Gerais.La escuela, como un espacio de saber – social, dialógico y cultural –, desempeña un papel importante en el proceso de popularización de los conocimientos científicos. Con base en un proyecto en desarrollo en una asociación entre Fiocruz-MG y tres escuelas de la rede pública estadual del municipio de Belo Horizonte, este artículo relata la interlocución entre escuela e investigación/ciencia. Como estrategia de investigación se ha buscado involucrar activamente los alumnos en la construcción de cuestiones relacionadas a temas de salud. En ese proceso de articulación entre la escuela y la institución de investigación, las dudas y los cuestionamientos han sido identificados en cada escuela y han sido presentados a los investigadores de la Fiocruz, que dialogaron con los discentes. Toda la investigación ha sido registrada en vídeos con el objetivo de construir un material mediático educativo, que va a ser distribuido en la rede pública de enseñanza del estado de Minas Gerais.A escola como um espaço de saber – social, dialógico e cultural – é de fundamental importância no processo de popularização dos conhecimentos científicos. Com base em um projeto que se encontra em desenvolvimento, em uma parceria entre a Fiocruz Minas e três escolas da rede pública estadual no município de Belo Horizonte, este artigo relata a interlocução entre escola e pesquisa/ciência. Como estratégia de pesquisa buscou-se envolver ativamente os educandos na construção de questões relacionadas a temas de saúde. Nesse processo de articulação entre escola e instituição de pesquisa, dúvidas e questionamentos distintos levantados em cada uma das escolas foram apresentados aos pesquisadores da Fiocruz, que dialogaram com os discentes. Toda a pesquisa foi registrada na forma de vídeos, visando à construção de um material midiático educativo, que será distribuído na rede pública de ensino do estado de Minas Gerais.Instituto de Comunicação e Informação Científica e Tecnológica em Saúde (Icict/Fiocruz)2018-09-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos paresapplication/pdfhttps://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/135710.29397/reciis.v12i3.1357Revista Eletrônica de Comunicação, Informação & Inovação em Saúde; Vol. 12 No. 3 (2018)Revista Eletrônica de Comunicação, Informação e Inovação em Saúde; Vol. 12 Núm. 3 (2018)Revue de la Communication, de l'Information et de l'Innovation en santé; Vol. 12 No 3 (2018)Revista Eletrônica de Comunicação, Informação & Inovação em Saúde; v. 12 n. 3 (2018)1981-6278reponame:RECIIS (Online)instname:Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)instacron:FIOCRUZporhttps://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/1357/2229Bento, Sílvio Fernando VargasModena, Celina MariaCabral, Stephanie dos Santosinfo:eu-repo/semantics/openAccess2019-08-27T16:53:59Zoai:www.reciis.icict.fiocruz.br:article/1357Revistahttps://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciishttps://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/oaireciis@icict.fiocruz.br1981-62781981-6278opendoar:2019-08-27T16:53:59RECIIS (Online) - Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Production of educational videos about health based on the interlocution between students and researchers Producción de vídeos educativos acerca de la salud basada en la interlocución entre estudiantes e investigadores Produção de vídeos educativos sobre saúde a partir da interlocução entre estudantes e pesquisadores |
title |
Production of educational videos about health based on the interlocution between students and researchers |
spellingShingle |
Production of educational videos about health based on the interlocution between students and researchers Bento, Sílvio Fernando Vargas Popularization of science Educative videos Audiovisual resources Scientific publicizing Health communication Health education Informal learning. Popularización de la ciencia Vídeos educativos Recursos audiovisuales Divulgación científica Comunicación acerca de la salud Educación acerca de la salud Educación no formal. Popularização da ciência Vídeos educativos Recursos audiovisuais Divulgação científica Comunicação em saúde Educação em saúde Educação não formal. |
title_short |
Production of educational videos about health based on the interlocution between students and researchers |
title_full |
Production of educational videos about health based on the interlocution between students and researchers |
title_fullStr |
Production of educational videos about health based on the interlocution between students and researchers |
title_full_unstemmed |
Production of educational videos about health based on the interlocution between students and researchers |
title_sort |
Production of educational videos about health based on the interlocution between students and researchers |
author |
Bento, Sílvio Fernando Vargas |
author_facet |
Bento, Sílvio Fernando Vargas Modena, Celina Maria Cabral, Stephanie dos Santos |
author_role |
author |
author2 |
Modena, Celina Maria Cabral, Stephanie dos Santos |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Bento, Sílvio Fernando Vargas Modena, Celina Maria Cabral, Stephanie dos Santos |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Popularization of science Educative videos Audiovisual resources Scientific publicizing Health communication Health education Informal learning. Popularización de la ciencia Vídeos educativos Recursos audiovisuales Divulgación científica Comunicación acerca de la salud Educación acerca de la salud Educación no formal. Popularização da ciência Vídeos educativos Recursos audiovisuais Divulgação científica Comunicação em saúde Educação em saúde Educação não formal. |
topic |
Popularization of science Educative videos Audiovisual resources Scientific publicizing Health communication Health education Informal learning. Popularización de la ciencia Vídeos educativos Recursos audiovisuales Divulgación científica Comunicación acerca de la salud Educación acerca de la salud Educación no formal. Popularização da ciência Vídeos educativos Recursos audiovisuais Divulgação científica Comunicação em saúde Educação em saúde Educação não formal. |
description |
The school as a social, dialogical and cultural space of learning plays a crucial role in the popularization of scientific knowledge. In the context of a research partnership between Fiocruz Minas and three state schools in Belo Horizonte, this paper describes the experience of a dialogue process between school and research/science. The project’s strategy focused on actively involving students in the development of questions related to health issues. As a result of this articulation process different doubts and arguments were raised in each one of the schools and presented to researchers from Fiocruz and all the research participants talked about them. This whole process was filmed and recorded on tapes in order to produce educative media materials that will be distributed to public schools of the state of Minas Gerais. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-09-25 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artigo avaliado pelos pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/1357 10.29397/reciis.v12i3.1357 |
url |
https://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/1357 |
identifier_str_mv |
10.29397/reciis.v12i3.1357 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/1357/2229 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Comunicação e Informação Científica e Tecnológica em Saúde (Icict/Fiocruz) |
publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Comunicação e Informação Científica e Tecnológica em Saúde (Icict/Fiocruz) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Eletrônica de Comunicação, Informação & Inovação em Saúde; Vol. 12 No. 3 (2018) Revista Eletrônica de Comunicação, Informação e Inovação em Saúde; Vol. 12 Núm. 3 (2018) Revue de la Communication, de l'Information et de l'Innovation en santé; Vol. 12 No 3 (2018) Revista Eletrônica de Comunicação, Informação & Inovação em Saúde; v. 12 n. 3 (2018) 1981-6278 reponame:RECIIS (Online) instname:Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ) instacron:FIOCRUZ |
instname_str |
Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ) |
instacron_str |
FIOCRUZ |
institution |
FIOCRUZ |
reponame_str |
RECIIS (Online) |
collection |
RECIIS (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
RECIIS (Online) - Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ) |
repository.mail.fl_str_mv |
reciis@icict.fiocruz.br |
_version_ |
1798942465406795776 |